Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، محمود شالویی با اشاره به جزئیات انتقال پیکیر زنده یاد استاد امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) از کشور آلمان به ایران، به اقدامات، هماهنگی‌ها، مساعدت و همراهی خانواده زنده یاد استاد ابتهاج اشاره کرد و اظهار داشت: پیکر این شاعر ارجمند امشب چهارشنبه وارد تهران می‌شود و صبح جمعه در مقابل تالار وحدت تهران آیین وداع با پیکر وی با حضور مسئولان فرهنگی و هنری، اهالی فرهنگ، هنر و ادب فارسی و دیگر اقشار مختلف جامعه برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی ادامه داد: پس از مراسم وداع، پیکر استاد ابتهاج با بدرقه علاقه‌مندان، اهالی فرهنگ و ادب برای تدفین و خاکسپاری رهسپار استان گیلان شده و در آنجا برای همیشه ارام خواهد گرفت.

شالویی همچنین ادامه داد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده است تا افزون بر برنامه ریزی برای انجام وداع باشکوه با پیکر استاد، ویژه برنامه های تکریم و تجلیل از  زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج(سایه) از طریق انجمن مفاخر و آثار ملی در روزهای آینده  در نظر گرفته شده که توسط این انجمن برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همراهی خوب مسئولان و مقامات محلی استان گیلان ابراز امیدواری کرد تا مراسم باشکوهی نیز در زادگاه ایشان به‌خوبی برگزار و انجام پذیرد.

شالویی یادآور شد: از زمانی که مرحوم ابتهاج در بیمارستان بستری بود بنا بر تاکید و توصیه دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدامات و پیگیری‌های لازم صورت گرفته و از همان ابتدا در جریان روند بستری ایشان در بیمارستان بوده و همراهی کردیم.

وی ادامه داد: همچنین با فرزند دختر مرحوم ابتهاج یلدا ابتهاج بصورت مستمر در تماس بودیم و همواره برای سلامتی و بهبودی این استاد فرهیخته آرزوی سلامتی و تندرستی داشتیم اما تقدیر چنین بود که این شاعر نامی و شناخته شده برجسته از میان ما بار سفر بسته و امروز شاهد این آیین  وداع با پیکیر ایشان باشیم.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه سخنان خود با اعلام مراتب تسلیت و تعزیت مجدد خود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای درگذشت مرحوم استاد امیر هوشنگ ابتهاج، برای آن سفر کرده به دیار باقی مغفرت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی همراه با سلامتی از ایزد منان مسئلت کرد.

شالویی: پیکیر مرحوم ابتهاج جمعه از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود

به گزارش ایرنا، بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ بود که یلدا ابتهاج در صفحه شخصی اینستاگرام خود با اعلام درگذشت پدرش نوشت: «سایه ما با هفت هزار سالگان سر به سر شد.»

این استاد برجسته اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان بود و ۱۹ مرداد در سن ۹۴ سالگی در همان شهر درگذشت.

امیرهوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر ایرانی متخلص به «سایه» ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد.

از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل‌ها) کار می‌کرد و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

از مهمترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار سال ۱۳۷۲ توسط نشر کارنامه به چاپ رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد. سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرده که این کتاب حاصل همه آن زحمت‌هاست و در مقدمه حافظ به سعی سایه، آن را به همسرش تقدیم کرده ‌است.

دهم مهر ماه ۱۳۹۵ بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش جایزه این بنیاد به هوشنگ ابتهاج اهدا شد. ۱۲ مهر ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح به ابتهاج و سه هنرمند دیگر اهدا شد.

پیکر مرحوم  ابتهاج  به سرزمین مادری‌اش پرواز کرد
 

دقایقی پیش کنسولگری ایران در فرانکفورت از انتقال پیکر مرحوم ابتهاج به ایران خبر داد.

  کنسولگری ایران در فرانکفورت در توییتی نوشت:

«فرزند خلف زنده کند نام پدر

پیکر مرحوم امیرهوشنگ ابتهاج شاعر و غزل سرا، لحظاتی پیش به سوی خانه ابدی و سرزمین مادری پرواز کرد. روحش شاد

گفتم این کیست که پیوسته مرا می‌خواند

خنده زد از بنِ جانم که منم، ایرانم

گفتم ای جان و جهان، چشم و چراغِ دل من»

 محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیات دولت‌، درباره آخرین اخبار از انتقال پیکر مرحوم ابتهاج گفت: یک اختلاف داخلی و خانوادگی بود و آنچه در خبرها آمده است، دادگاه آلمان به نفع انتقال پیکر مرحوم ابتهاج به ایران حکم داده است . ما در گیلان با همکاری مقامات محلی و استانی آماده برگزاری مراسم تدفین هستیم و همه مقدمات در حال پیگیری است.

کد خبر 700357 برچسب‌ها شعر و شاعر ادبیات هوشنگ ابتهاج - سايه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شعر و شاعر ادبیات هوشنگ ابتهاج سايه فرهنگ و ارشاد اسلامی هوشنگ ابتهاج مرحوم ابتهاج پیکر مرحوم زنده یاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۴۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با برگزاری آئین افتتاحیه ویژه برنامه‌های هفته سنه با حضور جمعی از مسؤولان کردستان از سردیس استاد نام‌آوازه عباس کمندی رونمایی شد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج عصر پنج‌شنبه در این مراسم اظهار کرد: سنندج، شهر شعر و موسیقی، شهر خلاق موسیقی جهان، شهر آزاداندیشی و زادگاه مستوره اردلان نخستین زن تاریخ نویس جهان اسلام و شهر مفاخر علم و ادب و هنر و فرهنگ به شمار می‌رود.

عزت رضایی خاطرنشان کرد: سابقه سکونت در شهر سنندج به گذشته‌های دور برمی‌گردد و سنندج فعلی در دوره صفوی و در روزگار شاه صفی در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان خان اردلان پایه‌گذاری شد.

وی تصریح کرد: در بیان جایگاه تاریخی و فرهنگی سنندج همین بس که سنندج زادگاه اساتید و اسطوره‌ها و بزرگ مردانی همچون استادان عندلبی‌ها، یوسف زمانی‌ها و قطب‌الدین صادقی‌ها و عباس کمندی است که تکیه‌گاه فرهنگ و هنر ایران است.

وی با بیان اینکه سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی در ایران است، گفت: سنندج از دموکراسی‌ترین شهرهای در ایران است که نقش مهمی در پازل هنر و فرهنگ این سرزمین کهن داشته و دارد.

گفتنی است؛ زنده یاد عباس کمندی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر سنندج است که از همان سنین کودکی با ادبیات فولکلور کردی آشنا و آثار نبوغ وی برای آشنایان نمایان شد.

در شانزده سالگی به شعر سرایی، قصه نویسی، قصه پردازی مشغول می‌شود و بر اساس آنچه عنوان شده است هرگز از هیچ کس تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را دارد.

سرودن اشعار بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارائه مجموعه آهنگ‌های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در ۳ شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک (فرهنگ مردم)، گردآوری و تحقیق زندگینامه شخصیت‌های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی از جمله فعالیت‌های عباس کمندی در طول ۶۲ سال زندگی هنری‌اش است.

فیلمنامه‌هایی نیز چون اسب، یک سبد علف، ارثیه مامه‌رحیم، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا و پهلوان پنبه، و تألیف کتاب‌های دیوان شعر کردی و فارسی و پهلوانان کرد زندگی نامه سید علی اضعر کردستانی از جمله آثار وی هستند.

همچنین از عباس کمندی علاوه بر چندین برنامه تلویزیونی، کتاب‌های دیوان شعر کردی و فارسی، جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع، ورزش باستانی و پهلوانان کرد، زندگی نامه سید علی‌اصغر کردستانی، اورامان، رمزگشایی در مظاهر فرهنگی و گردآوری اشعار هیجایی ایرانی قبل از اسلام به یادگار مانده است.

عباس کمندی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی استان کردستان صبح روز پنجشنبه اول خرداد ماه سال ۹۳ در سن ۶۲ سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج دارفانی را وداع گفت.

کد خبر 6088779

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • (تصاویر) تشییع پیکر مرحومه معصومه حائری همسر آیت الله مصطفی خمینی
  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • (ویدئو) تشییع پیکر مادر و دختر لبنانی
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه
  • سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد