Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@07:47:01 GMT

هورالعظیم نفس مردم را برید

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۴۴۹۰

هورالعظیم نفس مردم را برید

دود ناشی از آتش‌سوزی تالاب هور‌العظیم نفس مردم خوزستان را به شماره انداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، مصایب خوزستان تمام شدنی نیست، یک روز ریزگرد و روز دیگر کم‌آبی یا شوری آب؛ امروز نیز نوبت به دود ناشی از آتش‌سوزی تالاب هور‌العظیم رسیده است که نفس مردم خوزستان را به شماره بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزهاست که هور‌العظیم در آتش بی‌تدبیری مسئولان می‌سوزد و محیط‌زیست و حیات وحش آن قربانی این بی‌تدبیری می‌شوند.     ماجرای آتش‌سوزی در هورالعظیم به بیش ازیک ماه گذشته باز می‌گردد. بخش‌هایی از تالاب در خاک عراق دچار حریق می‌شود، این حریق ادامه پیدا کرده و به خاک ایران می‌رسد.   پس از گذشت چند روز، آتش در خاک عراق مهار می‌شود اما بخش‌هایی از هور در خاک ایران همچنان درحال سوختن است. در این میان نیز مسئولان کمبود تجهیزات و امکانات برای مهار آتش، باتلاقی بودن بخش‌های از تالاب و عدم امکان امدادرسانی به آن بخش‌ها را بهانه‌ عدم اطفای حریق اعلام می‌کنند.   دود ناشی از آتش‌ هور، زندگی مردم شهرهای سوسنگرد، هویزه، رفیع، بستان و اهواز را فلج کرده است. بسیاری از ادارات شهرستان‌های خوزستان تعطیل شده‌اند و مردم نیز به خانه‌های خود پناه برده‌اند؛ گویا این شهرها سال‌هاست که متروکه شده‌اند.   علی بنی‌عگبه  رئیس اداره محیط زیست اهواز با اشاره به انتشار دود سوختگی در آسمان اهواز از صبح امروز، منشاء این دود را وقوع آتش‌سوزی مجدد در تالاب هورالعظیم عنوان کرد.   وی افزود: جزئیات هنوز تفکیک نشده که منشاء دود از بخش ایرانی یا عراقی تالاب هورالعظیم است. در حال پایش و بررسی هستیم که ببینیم حریق از چه زمانی و چگونه رخ داده اما قطعی است که منشاء دود امروز از هورالعظیم است.     هورالعظیم تنها میراث باقیمانده از تالاب‌های بین‌النهرین و سمبل زندگی در خوزستان است. تالابی که در هشت سال جنگ تحمیلی قربانی ایرانی‌ستیزی صدام شد. در آن روزگار صدام حقابه تالاب را قطع کرده و سعی بر خشک کردن آن داشت.   این تالاب به‌عنوان بزرگ‌ترین تالاب استان در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق است.اما پس از سقوط صدام، زندگی دوباره به هورالعظیم بازگشت و بخش‌های بزرگی از تالاب احیا شد. اما دوباره حال و روز هور‌العظیم ناخوش است، این‌بار پای دشمن بعثی درمیان نیست بلکه بحران مدیریتی در داخل کشور، هورالعظیم را به ورطه نابودی کشانده است.   انتهای پیام/    

 

منبع: دانا

کلیدواژه: هور العظیم تالاب هور آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۴۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • از این 5 ویدئو، لذت می برید و بیش از 5 چیز یاد خواهید گرفت؛ قول می دهیم (فیلم)
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی قلعه مختار اندیمشک نیاز آبی مردم را برطرف می‌کند
  • فلامینگو‌ها بالاخره به تالاب صالحیه رسیدند
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد