Web Analytics Made Easy - Statcounter

مادگی ایران و چین برای اجرای سند۲۵ساله،نقل وانتقال روبل و ریال نخستین اقدام درگسترش روابط ایران و روسیه، تاکیدمقام آمریکایی بربهتر بودن توافق هسته ای و درخواست الحشدالشعبی از اعضای خود برای جلوگیری از ورودبه درگیریهای سیاسی مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچند ساعت گذشته بوده است .

**ایران و نقش آفرینی در منطقه و جهان با عضویت در شانگهای

دولت سیزدهم به ریاست جمهوری آیت الله سید ابراهیم رئیسی در یک سال گذشته در ارتباط با سیاست خارجی و مناسبات بین المللی به دستاورهای بزرگی چون پیوستن ایران به برخی سازمان های جهانی مهم و گسترش روابط با کشورهای همسایه، منطقه و جهان دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این دستاوردهای مهم که نقش بسزایی در افزایش مبادلات و مراودات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و جهان دارد، پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای (SCO) است که بعد از ۱۵ سال از عضویت ناظر این به عضویت کامل تغییر یافته است و مراحل بعدی آن در حال انجام است.

دولت سیزدهم در یک سال گذشته تلاش های زیادی کرد تا به با توجه به وعده های دوران رقابت های انتخابات که به مردم داده بود و به پشتوانه رای آنان برنامه های خود را در بعد داخلی و خارجی یکی پس از دیگری محقق کند.

در همین پیرامون و در بعد سیاست و برنامه های خارجی هنوز ۴۰ روز از شکل گیری دولت نگذشته بود که آیت الله رئیسی نخستین سفر خارجی خود را برای شرکت در بیست و یکمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای (SCO) در روز ۲۵ شهریور ماه به شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان انجام داد.

حضور ایران به عنوان عضو دائم این سازمان با توجه اهداف تصریح شده آن در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، پولی و بانکی، انرژی و حمل و نقل شرایط بهتری را برای توسعه تبادلات بین‌المللی ایران و کاهش ابعاد بحران اقتصادی ناشی از مشکلات برجام  و گره زدن همه امور به آن فراهم می کند، چرا که ایران همچنان تحت تحریم‌های گسترده اولیه و ثانویه آمریکا قرار دارد و بسیاری از کشورها را برای برقراری روابط تجاری و بانکی شفاف با آن سخت نگران کرده است.  

از اینرو پیوستن ایران به سازمان اقتصادی و امنیتی شانگهای بیانگر پایان عملی شکست پروژه انزوای ایران توسط برخی‌ از کشورهای غربی از جمله آمریکا خواهد بود و به عنوان یک سازوکار نهادین همگرایی منطقه‌ای، روابط دو و چندجانبه جمهوری اسلامی ایران را با تک تک اعضای این سازمان ارتقا خواهد داد.

این سازمان دارای ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی است و حضور ایران به عنوان یک کشور بزرگ و قدرتمند منطقه‌ در آن موجب قدرتمندتر شدن آن خواهد شد و در عین حال عضویت کامل ایران در آن که مراحل حقوقی، فنی و اداری اش در حال بررسی است، یک تحول مثبت در خود این سازمان و در منطقه به شمار آمده و فرصت جدیدی برای گسترش همکاری های ایران و کشورهای منطقه به وجود می‌آورد.

ایران با بسیاری از اعضای فعلی این سازمان اشتراکات دینی، تاریخی، فرهنگی و زبانی دارد که می‌تواند به عنوان محور و پایه محکمی برای ارتقای همگرایی منطقه‌ای در نظر گرفته شود، از همین رو همواره بر لزوم توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های کشورهای عضو سازمان در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکید کرده و از ظرفیت لازم برای کمک به پیشبرد روند همگرایی منطقه‌ای برخوردار است.

ایران حتی می‌تواند شریک مطمئنی برای کمک به برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و بین اعضای سازمان مزبور باشد، چون به عنوان بزرگ ترین کشور منطقه خلیج فارس بر امنیت درونزا و پایدار در این منطقه بدون حضور قدرت‌های توسعه طلب فرامنطقه‌ای تاکید دارد و لذا با راه اندازی یک دیپلماسی فعال با کشورهای عضو شانگهای به تلاش‌ها برای بهره‌گیری از ابتکارات بومی در جهت پیشبرد منافع منطقه ادامه خواهد داد.

در همین حال باید در نظر داشت که حضور ۴ قدرت اتمی جهان یعنی روسیه، چین، هند و پاکستان و حضور قدرت‌های بزرگ اقتصادی چون چین و هند توانسته سازمان همکاری های شانگهای را به یک مجموعه‌ای قدرتمند تبدیل کند. جمعیت کشورهای حاضر در سازمان شانگهای ۴۴ درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و موجبات افزایش حجم مبادلات اقتصادی در منطقه را فراهم کند.

مساله مهم در بدو تولد این سازمان حول این محور قرار داشت که کشورهای عضو تنها به مسائل امنیتی و انتظامی محدود نشوند و در حوزه های مختلف همکاری های لازم را با یکدیگر انجام دهند.  

سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک انجمن چند جانبه برای تضمین امنیت و حفظ ثبات در منطقه وسیع اوراسیا، ایجاد نیرو برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای در حال ظهور و افزایش تجارت و همچنین همکاری های فرهنگی و بشردوستانه تأسیس شد که همین مساله باعث ایجاد یک همبستگی ویژه‌ بین کشورهای عضو شده است.

سازمان مزبور سیاست داخلی خود را بر اساس اصول اعتماد متقابل، منافع متقابل، برابری، مشورت‌های متقابل، احترام به تنوع فرهنگی و تمایل به توسعه مشترک تعیین کرده و اصول سیاست خارجی آن نیز مطابق با اصول عدم تعهد و عدم هدف قرار دادن هر کشور ثالث است.

هالفورد مکیندر استراتژیست و صاحب نظریه هارتلند در اوایل قرن بیستم معتقد بود که هر کس منطقه اوراسیا را کنترل کند می‌تواند جهان را تحت تصرف خود قرار دهد.

وی پیش از این نیز نظریاتی داشت که در جنگ‌های جهانی به واقعیت پیوست. او جمله معروفی دارد که می‌گوید «هر کس بر اروپای شرقی فرمان براند بر هارتلند (قلب زمین) فرمان برده و هر کس بر هارتلند فرمان برد بر جزیره جهانی تسلط می یابد و هر کس بر جزیره جهانی تسلط یابد جهان را فرمانروایی می‌کند.»

مساله اساسی دیگر در مورد سازمان همکاری های شانگهای که حول جغرافیای اوراسیا تحرک دارد، جاده ابریشم است. اعضای شانگهای حجم تجارت عظیمی دارد که در بستر جاده ابرایشم جریان داشته و نقش این سازمان از همکاری های امنیتی فراتر رفته است و ورود فعالانه در عرصه تجاری و اقتصادی دارد.  

ایران در سال ۲۰۰۵ به همراه هند و پاکستان به عضویت ناظر این سازمان در آمد. با وجود اینکه آن دو کشور از سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم این سازمان درآمدند ولی ایران همچنان در کنار مغولستان، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر با این سازمان همکاری کرد.

ایران به رغم برخورداری از جایگاه عضو ناظر پیش از اجلاس دوشنبه با مشکلاتی در مسیر عضویت کامل خود در سازمان همکاری شانگهای مواجه بود.

در اجلاس ۲۰۱۰ سران در تاشکند اعضای سازمان مقرر کردند که کشورهای خواهان عضویت در سازمان نباید مورد تحریم سازمان ملل باشند که پیام روشنی در عدم تمایل به عضویت ایران بود. پس از امضای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، موضوع عضویت این کشور بار دیگر مطرح شد.

تا قبل از شکل گیری دولت سیزدهم، آخرین تلاش رسمی ایران برای ارتقای سطح همکاری خود برای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۱۷ با مخالفت تاجیکستان به عنوان یکی از کشورهای موسس این سازمان و نیز تعلل های روسیه و چین در پذیرش این عضویت با شکست مواجه شد.

قابل توجه اینکه عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای تنها چند ماه پس از امضای قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران با چین نشانگر تمایل و تلاش ایران در سیاست نگاه به شرق است.

آیت الله رئیسی رئیس دولت سیزدهم این بار راهی دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد تا همراهی همسایگان و کشورهای شرقی را به دست آورد و در نهایت نیز توانست با تحرک بخشی دستگاه دیپلماسی خود در اجلاس شانگهای رای مثبت کشورهای عضو اصلی این سازمان را کسب کند.

بدین ترتیب درخواست عضویت دائم ایران پس از ۱۵ سال در دوشنبه با چراغ سبز ۸ کشور عضو دائم این سازمان از جمله هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان مطرح و با آن موافقت شد.

اکنون فرایند فنی عضویت ایران در این سازمان آغاز شد؛ فرایندی که مطابق تجربه موجود چندان کوتاه نخواهد بود چنان که این فرایند برای دو کشور هند و پاکستان به عنوان تازه‌ترین اعضای دائم این سازمان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ طول کشید.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان ۵ کشوری بودند که در سال ۱۹۹۶ برای کاهش مخاطرات ناشی از فروپاشی شوروی و عدم نفوذ کشورهای غربی پیروز در جنگ جهانی دوم به فکر تشکیل سازمان همکاری شانگهای افتادند و در سال ۲۰۰۱ آن را پایه گذاری کردند.

مهم ترین هدف بانیان آن تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای عضو است و برای این منظور اهداف زیر را دنبال می‌کند:

- ارتقاء همکاری موثر آنها در سیاست، تجارت، اقتصاد، تحقیقات، فناوری و فرهنگ و همچنین در زمینه آموزش، انرژی، حمل و نقل، گردشگری، حفاظت از محیط زیست و سایر زمینه‌های مشابه

-تلاش مشترک برای حفظ و تضمین صلح، امنیت و ثبات در منطقه

- حرکت به سوی استقرار یک نظم سیاسی و اقتصادی جدید بین‌المللی دموکراتیک، عادلانه و منطقی.

در هر حال عضویت ایران در شانگهای از نظر اداری، حقوقی و اجرایی در حال بررسی است و انتظار می‌رود کشورهای منطقه نیز با درک ضرورت‌های زمان و به منظور توسعه صلح، ثبات، توسعه و شکوفایی با بهره گیری از گستره جغرافیایی و سیاسی این سازمان در اثر پذیرش ایران، به توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه خود با ایران سرعت دهند.

شواهد نشان می دهد که تکمیل این عضویت قطعی است چون در دیداری که «ژانگ مینگ» و «ولادیمیر نوروف» دبیران جدید و قدیم سازمان شانگهای در ۲۶ اردیبهشت امسال در تاشکند پایتخت ازبکستان داشتند، در یک کنفرانس خبری اعلام کردند که ایران می تواند از سال ۲۰۲۳ در صورتی که به همه تعهدات خود عمل کند به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای (SCO) تبدیل شود. نوروف سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان است.

در هر حال این عضویت در حال نهایی شدن است و پای گذاشتن در منطقه اقتصادی اوراسیا با حضور هند، چین و روسیه می‌تواند ایران را برای حل مشکلات تحریمی‌اش کمک کند. هر چند تحریم‌های آمریکا در نگاه اول، ترمزی برای مناسبات اقتصادی ایران با جهان تلقی خواهد شد، اما توسعه مناسبات با همسایگان، این ترمز را بی‌اثر خواهد کرد.

از آنجایی که کشورهای روسیه و چین نیز چون ایران در شرایط تحریمی آمریکا قرار دارند، ایران در ۱۷ خرداد ماه امسال به سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد تعریف پول واحد برای انجام مبادلات تجاری در میان بلوک اوراسیا را که شامل چین، هند و روسیه است، ارائه داد، تا با افزایش قوای سیستم مالی جهانی تحت سلطه دلار آمریکا مقابله کند.

این پیشنهاد تهران در مورد پول واحد سازمان (اقتصادی-امنیتی) همکاری شانگهای هم راستا با یورو در زمانی داده شد که آمریکا و متحدان غربی اش یک سری تحریم های مالی و اقتصادی علیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین اعمال کرده اند.

در کل آنچه از تلاش های موفق دولت سیزدهم برای پیوستن به پیمان شانگهای برمی آید اینکه این دولت برخلاف اسلاف خود همه تلاشش را صرفا بر نتیجه گیری از یک مناقشه تقریبا نیم قرنی با غرب (برجام) و در راس آنها آمریکا و نیز خلف وعده های چندباره واشنگتن در این خصوص گره نزد، بلکه با دیدی گسترده و همه جانبه سعی کرد در چند جبهه عمل کرده و با تقویت اهرم‌های قدرت ایران و تحکیم جایگاه این کشور در سطح منطقه تلاش کشورهای غربی را برای منزوی کردن ایران خنثی کند.

دولت سیزدهم به خوبی می دانست دشمنی آمریکا با ملت ایران پایانی ندارد، لذا ضمن اینکه از تلاش های مستقل برای مقابله با توطئه های آمریکا دست نکشید، سعی کرد با استفاده از ظرفیت های این پیمان همکاری های اقتصادی و امینتی منطقه ای که باشگاهی متشکل از قدرت‌های غیرغربی است، از آن نیز به عنوان بخشی از برنامه‌هایش در مبارزه با آمریکا سود ببرد.

حتی همین شروع روند عضویت ایران در این سازمان تاکنون توانسته است به تحکیم جایگاه ایران در سطح منطقه کمک کند و قدرت چانه‌زنی ایران را در معادلات خلیج فارس و مذاکرات با غرب دوچندان افزایش دهد. کما اینکه درخواست‌های مکرر و شتابزده آمریکا برای بازگشت ایران به برجام و تأکیدش بر آمادگی برای لغو تحریم‌های مرتبط با برجام و کنار گذاشتن مسائل منطقه از مذاکرات هسته‌ای را نیز در همین راستا می‌توان تحلیل کرد.

مسئله حضور ایران در سازمان شانگهای از جهت حرکت جهان به سمت نظم جدید بین‌المللی (با افول قدرت آمریکا) یعنی تغییر در کریدورهای قدرت جهان از آمریکا به سمت سازوکارهای دسته جمعیِ غیرغربی نیز حائز اهمیت است، چون در شرایط کنونی، موضع مثبت کشورهای عضو مبنی بر پذیرش ایران، نمودی از تشدید اختلافات و شکاف‌های کلی اعضای اصلی این سازمان مخصوصا چین و روسیه و هند با بلوک قدرت غربی به رهبری آمریکا به حساب می‌آید.

در واقع افول قدرت قبلی بلوک غرب به معنی انتقال این قدرت به شرق است که ایران نیز به لحاظ سنتی در این بلوک قرار دارد و لذا همین مسئله درگاهی برای خروج ایران از انزوای تحمیلی قبلی از سوی غرب خواهد بود.

خلاصه اینکه ایران با استفاده از همه ظرفیت هایی پیش رو در زمینه عضویت در برخی سازمان ها و تشکل های بین المللی و جهانی و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و اسلامی می تواند از انزوا و وضعیتی که برای آن از سوی کشورهای غربی و اروپایی ایجاد شده بود، خارج شده و بهتر از قبل می تواند در مدیریت معادلات منطقه ای و بین المللی نقش آفرینی کند.

https://irna.ir/xjKjFC

**گروسی: امیدواریم ایران پاسخ سوالات آژانس را بدهد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی ضمن درخواست همکاری ایران ابراز امیدواری کرد که تهران پاسخ پرسش ها درمورد ذرات اورانیوم را در اختیار این نهاد قرار دهد.

رافائل گروسی در مصاحبه با شبکه پی بی اس درمورد احیای برجام و همکاری های ایران و آژانس به سوالات مصاحبه گر پاسخ داد.

خبرنگار پی بی اس: آیا ایران به آژانس پاسخ کافی در توضیح وجود مواد هسته ای اعلام نشده را داده است؟

رافائل گروسی: هنوز خیر ولی امیدوارم که چنین خواهند کرد.

آنها می دانند که باید چنین کنند. ما بر سر ساز و کار این امر توافق کرده ایم. زمانی که آژانس رد مواد هسته ای را در مکانی اعلام نشده که فعالیت هسته ای در آن انجام شده پیدا کند، موظفم که این سوال را بپرسم.

ما باید توضیح کافی در مورد فعالیت انجام شده، نوع آن و مواد استفاده شده داشته باشیم.

پی بی اس: آیا معتقدید پیش از آنکه ایران، اروپا و آمریکا توافق سیاسی را امضا کنند، به توضیح کافی در مورد این مواد هسته ای نیاز دارید؟

گروسی: این یک سوال سیاسی است که باید از آنها بپرسید و نه از من.

آنچه که ما نیاز داریم، همکاری ایران است. ما همچنین به سطوح حداکثری دسترسی و بازرسی نیاز داریم. هر چه محدودیت های ما بیشتر شود، در مورد وضعیت مواد هسته ای در ایران، اعتبار و تضمین کمتری می توانیم در اختیار جامعه جهانی قرار دهیم.

پی بی اس: ایران درخواست می کند که تحقیقات (هسته ای) پیش از موافقت آن با بازگشت به توافق هسته ای خاتمه یابد. آیا آمریکا یا اروپا شما را برای خاتمه تحقیقات تحت فشار قرار داده اند؟

گروسی: آمریکا من را تحت هیچ فشاری قرار نداده است. ممکن است از جانب برخی از طرف ها فشارهای تلویحی یا آشکار وارد شده باشد. (اعمال) فشار در این موضوع های هسته ای همیشه وجود داشته است.

پی بی اس: ایران بر اساس برجام ملزم است تا اجازه دهد بیش از ۲۴ دوربین از تولید سانتریفیوژ، معادن اورانیوم، تاسیسات ذخیره سازی و دیگر بخش ها تصویربرداری کنند. ایران در ماه ژوئن این دوربین ها را برچید و شما همان زمان گفتید که تنها سه یا چهار هفته فرصت برای برقراری "تداوم معلومات" وجود دارد. آیا توانایی اطلاع از آنکه ایران سانتریفیوژ بیشتری می سازد را از دست داده اید؟

گروسی: این ۲۷ دوربین قطع شده در حال تصویربرداری از بخش های مهمی از تاسیسات تولید سانتریفیوژ و موارد دیگر بودند. ما تداوم معلومات را از دست داده ایم. زمانی که توافق هسته ای احیا شد و توانستیم دوربین ها را وصل کنیم، باید با همکاران ایرانی ببینیم که چگونه می توان خلأ اطلاعاتی ایجاد شده از زمان قطع تصویربرداری تا وصل آن را پر کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین دیروز (۱ شهریور) در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان مدعی شده بود: به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیزهای زیادی را که شفاف‌سازی درباره آنها ضروری است، شفاف‌سازی کنیم.
وی افزود: ما گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده ارائه خواهیم کرد و سپس، این مساله پایان خواهد یافت.
گروسی در پاسخ به این پرسش مجری سی ان ان که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون دریافت پاسخ، به تحقیقات پایان می دهد؟ گفت: قطعا نه.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: ایران تاکنون جواب های فنی در مورد منشا بسیاری از آثار اورانیوم را ارائه نداده است.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی همه فعالیت‌های خود در حوزه هسته‌ای را برابر موازین و ضوابط آژانس بین المللی انجام داده و در هیچ فرایندی از این پروسه غافل نبوده و تحت نظارت آژانس بوده و هست.
اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد به ان پی تی و آژانس بوده و آژانس نمی‌تواند ادعا کند در بازرسی‌هایش به عدم انطباق برخورده است. هیچ عدم انطباقی وجود ندارد و همواره شاهدِ تایید این موضوع بوده است.  
وی خاطرنشان کرد: موارد و اتهام های ادعایی، ساخته و پرداخته رژیم صهیونیستی است و در این ۲۰ سال مسلسل‌وار اتهام می‌زنند. از مدیرکل آژانس انتظار داریم جملاتی را که خواسته رژیم صهیونیستی است مطرح نکند. این پذیرفته نیست و خلاف شرح وظایف مدیر کل آژانس اتمی است. اعتراض خود را کتبی از سوی نماینده دائم ایران در آژانس به اطلاع وی رساندیم و انتظار داریم که این رویه خاتمه یابد.

https://irna.ir/xjKmBb

**بروجردی: ایران و چین آماده اجرای سند همکاری ۲۵ ساله هستند

رییس انجمن دوستی ایران و چین با بیان اینکه دولت چین تغییر رویکرد در دولت جمهوری اسلامی را به خوبی احساس می‌کند، گفت: همسویی سیاسی و ابراز اراده جدی برای گسترش همکاری‌ها بین ایران و چین در راستای عملیاتی کردن سند همکاری ۲۵ ساله وجود دارد.

«علاءالدین بروجردی» رئیس انجمن دوستی ایران و چین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اکونومیست، درباره نقش این انجمن در اجرای سند راهبردی ایران و چین، گفت: انجمن دوستی ایران و چین قدمتی ۲۲ ساله دارد و فعالیت آن ملی است و برهمین اساس در وبیناری که از سوی طرف چینی این انجمن برگزار شد، نمایندگانی از ۱۰ استان‌ ایران حضور داشتند.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم از چین پهناور و ظرفیت‌های آن در سطح استان‌ها به صورت ویژه استفاده کنیم، گفت:  با توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده داخل ایران و قدرت فناوری چین می‌توان به این هدف دست یافت و این مهم قابلیت عملیاتی شدن دارد. چین امروز از نظر فناوری با آمریکای به اضافه اروپا، مساوی است و شاهدیم که پروژه‌های مهم غرب مانند ایرباس در شانگهای یا گوشی‌های اپل در این کشور ساخته می‌شود. 

بروجردی افزود: جمهوری اسلامی ایران با چین مشکل سیاسی ندارد و می‌تواند فناوری‌های نوین نهادینه شده در این کشور را جذب و حداکثر استفاده را از آن‌ها کند. چین دارای سرمایه‌های عظیم مالی است و سرمایه‌گذاری پکن در ایران با توجه به محدودیت‌های مالی، در دوران تحریم اصل بسیار مهمی برای رونق و شکوفایی ملی جمهوری اسلامی است. 

رئیس انجمن دوستی ایران و چنین درباره اهمیت گفت‌وگوهای تلفنی و دیدارهای رؤسای جمهور دو کشور در مقطع کنونی گفت: دولت چین تغییر رویکرد در دولت جمهوری اسلامی را به خوبی احساس می‌کند و به همین دلیل از رئیس جمهور برای حضور در اجلاس بریکس دعوت کرد که چند کشور مهم با جمعیت چند میلیاردی را در برمی‌گیرد. 

وی با تأکید بر اینکه همسویی سیاسی و ابراز اراده جدی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور حاکم است، گفت: در سفر وزیر امور خارجه به چین هم این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و دو طرف عزم جدی خود را برای عملیاتی کردن سند ۲۵ ساله اعلام کردند. 

سیزدهمین نشست وبیناری مشترک انجمن‌های دوستی ایران و چین روز سه شنبه به میزبانی طرف چینی و با  حضور روسای دو انجمن، برخی چهره های دانشگاهی، سفرای کنونی دو کشور در تهران و پکن، برخی سفرای پیشین، برگزار شد. طیفی وسیعی از موضوعات در ارتباط با راه‌های توسعه همه جانبه روابط دو کشور به ویژه در خصوص سند همکاری های ۲۵ ساله و نیز موانع موجود درمسیر همکاری ها مورد بررسی و تبادل نظر قرار گفت و پیشنهادهایی برای بهبود بیش از پیش روابط مطرح شد.

https://irna.ir/xjKmn۶

**بورل: پوتین بر شکست اتحادیه اروپا در جنگ اوکراین شرط بندی کرده است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با افزایش قیمت ها و ضربه اقتصادی به اروپایی ها، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شرط می بندد که این اتحادیه در جنگ اوکراین شکست خواهد خورد.

جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا سه شنبه شب در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که پوتین خستگی اروپایی ها و بی میلی شهروندان آنها را برای تحمل عواقب حمایت از اوکراین می بیند.

بورل در ادامه افزود: ما باید تحمل کنیم و تقسیم هزینه ها در اتحادیه اروپا باید پخش شوند زیرا حفظ ۲۷ کشور عضو در کنار هم وظیفه ای است که باید روز به روز انجام شود.

هفته آینده بورل میزبان جلسات وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در پراگ پایتخت چک خواهد بود، به این امید که بتواند آنچه را که تاکنون یک جبهه دیپلماتیک متحد فوق العاده در برابر تجاوز روسیه بوده است، تقویت کند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا که اکثر آنها هم پیمان ناتو هستند، تا کنون با مجموعه ای از بسته های تحریمی که حلقه داخلی پوتین و بخش های اقتصادی از جمله صادرات نفت کلیدی را هدف قرار می دهد، موافقت کرده اند.

اما با افزایش قیمت حامل های انرژی و تورم چندین عضو از جمله آلمان بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا با چشم انداز رکودهای عمیق مواجه هستند.

پیش از این بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که جنگ در اوکراین اروپا را در شرایط بسیار خطرناکی قرار داده است. ما در زمان حساسی برای اروپا قرار داریم. پس از حمله روسیه به اوکراین ما با لحظه‌ای نگران کننده و بسیار خطرناک در اروپا مواجه شده ایم و اکنون زمانی برای افزایش تنش نیست.

https://irna.ir/xjKmhx

**روابط ایران و روسیه در حال گسترش است/ انجام نخستین نقل وانتقال روبل و ریال

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: با سیاست همسایه محوری و توسعه روابط با همسایگان که در دولت سیزدهم اتخاذ شده، این مهم به‌ ویژه با کشور روسیه در اولویت قرار دارد.

«کاظم جلالی» سه شنبه شب در نشستی با فعالان صنعتی حاضر در نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۲» مسکو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: روسیه در مقوله اقتصاد، کشوری با ۲۹۷ میلیارد دلار صادرات در سال ۲۰۲۱ است که باید برای جمهوری اسلامی ایران مهم باشد، اما به دلایلی نه روس‌ها ایران نوین را دیده و شناختند و نه ما روسیه را.

وی یادآور شد: امروز روسیه نه تزاری و نه کمونیستی است، بلکه متفاوت از گذشته شده است، همچنان که ایران اسلامی نیز هر روز در حال درخشیدن است که بخشی از آن را این روزها در عرصه خودروسازی و قطعه‌سازی شاهد بوده و هستیم.

به گفته جلالی، روس‌ها و سایر شرکت‌کنندگان خارجی حاضر در نمایشگاه از دیدن توانمندی های صنعتی ایران در تعجب بودند که نشان از توان بالای ایران اسلامی دارد.

وی تاکید کرد: باید ایران و روسیه چشم‌های خود را بشویند و دوباره یکدیگر را ببینند، اگر فقط سهم یک درصدی از واردات روسیه را تاکنون از آن خود می کردیم، باید سهم سه میلیارد دلاری از صادرات به این کشور می داشتیم.

سفیر ایران در روسیه افزود: عمده کالاهای صادراتی ایران به روسیه محصولات باغی و کشاورزی است که در حقیقت صادرات آب به این کشور است، در حالیکه امروز می توانیم فناوری به این کشور صادر کنیم.

جلالی اظهار داشت: حادثه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در روسیه و کشاکش این کشور با اوکراین، فرصت‌هایی برای ما به وجود آورد و روس‌ها نیز احساس کردند که نیازمند به ایران هستند.

لزوم تکمیل کریدورهای ارتباطی
وی ادامه داد: بخشی از این موضوع، تاکید روس‌ها بر کریدور شمال به جنوب و اتصالات گذرگاهی از ایران است، به‌طوری که در ملاقات های امروز طرف‌های روسی تاکید می‌کردند که این کریدور باید توسعه یابد.

جلالی افزود: اگر کریدور شمال به جنوب تکمیل شود، به‌ طور حتم ضریب امنیت ما را نیز بالا خواهد برد، زیرا امروز مفهوم امنیت با توسعه گره خورده است.

وی گفت: قرارداد این کریدور سال ۲۰۰۰ آغاز شده، اما در جاهایی همچون آستارا به رشت و چابهار به زاهدان نقص‌هایی دارد و باید رفع شود که در این صورت از دریای عمان تا سن پترزبورگ روسیه خط راه آهن خواهیم داشت که می‌تواند به یک سوم شدن زمان و هزینه حمل کالا به اروپا بیانجامد.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به این کریدور انجام گرفت، همچنین در کریدور شرقی کشور تاکنون ۳۹ واگن تست از مسیر قزاقستان - ترکمنستان - ایران به سمت خلیج فارس حرکت کرده و اکنون سه هفته است که بارها به مقصد هندوستان رسیده است.

وی افزود: باید روی تکمیل کریدور شرقی، کریدور مرکزی، همچنین در کریدور غربی از مسیر آذربایجان به سمت رشت و آستارا کار کنیم. 

جلالی گفت: در مسیر جلفا به باکو ۶۰ کیلومتر مسیر خراب وجود دارد، مسیر ارمنستان به قفقاز به دلیل تیرگی روابط سیاسی روسیه و گرجستان معطل مانده و باید این کریدورها را بیشتر جدی بگیریم و فعالیت داشته باشیم.

لزوم برطرف کردن ضعف‌های لجستیک
وی به اهمیت مساله لجستیک اشاره کرد که در منطقه دچار ضعف است و گفت: داشتن کامیون، واگن، کانتینر و کانتینر یخچال دار به میزان کافی، همچنین ناوگان دریایی و داشتن کشتی در دریای خزر بسیار مهم است، اما ایران و روسیه هیچ یک نگاه استراتژیک به دریای خزر نداشته اند و روس‌ها فقط در بندر ماخاچ‌قلعه که امکانات ضعیفی دارد کار می‌کنند.

انجام نخستین نقل و انتقال پول روبل و ریال
جلالی افزود: موضوع بعدی زیرساخت‌های پولی و بانکی است و خبر خوش این است که به برکت حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در این دوره از نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، نخستین نقل و انتقال پول روبل به ریال از طریق میر بیزینس بانک انجام شد که برای نخستین بار در تاریخ روابط ایران و روسیه بوده است.

وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته مدیر «ازبر بانک» سفری به تهران داشته و دیدارهای خوبی با وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار کرده است، دیروز و امروز نیز وزیر صمت جلسه‌ای با مدیر «ازبر بانک» داشته که بخشی از آن به پشتیبانی مباحث قطعه‌سازی و خودروسازی ما برمی‌گشت.
سفیر ایران در روسیه همچنین بر تامین زیرساخت های گمرکی تاکید کرد و گفت: با سفری که رئیس کل گمرک ایران حدود دو ماه پیش به روسیه داشته، در ادامه رئیس کل گمرک روسیه به ایران سفر کرده است، توافق‌های خوبی با روس‌ها انجام شده و همچنین تفاهم نامه سه جانبه بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان انجام شد و این گام گمرکی گام بسیار بزرگی است.

توافق ۲۵ ساله ایران و روسیه
جلالی همچنین به توافق ۲۵ ساله ایران با روسیه اشاره کرد که به هیچ عنوان مطلب محرمانه‌ای نیست و در مجلس مصوب خواهد شد، اما توضیح داد: این یک توافق استراتژیک  است که پیش نویس آن تهیه و به روسیه ارائه شده و در حال بررسی آن هستند که در نهایت بین دو دولت امضا خواهد شد و سپس به مجلس خواهد رفت.

وی گفت: امروز روسیه نیازهای بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارد و روسیه امروز با روسیه قبل از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ متفاوت شده  و می توانیم به خوبی در آن کار کنیم.

جلالی تاکید کرد: این رفت و آمدها باید استمرار داشته باشد و فعالان اقتصادی پیگیر تشکیل کارگروه‌هایی باشند و سفارت ایران نیز در خدمت فعالان اقتصادی خواهد بود تا این مسیر هموار شود.

https://irna.ir/xjKmhF

**مکرون: اتحادیه اروپا برای حمایت بلند مدت از اوکراین آماده است

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین در حالی که این کشور در برابر حمله روسیه قرار دارد برای بلند مدت ادامه خواهد داشت.

مکرون در یک سخنرانی ویدئویی در کی یف پایتخت اوکراین گفت: عزم ما تغییر نکرده است و آماده ایم این تلاش را حفظ کنیم.

مکرون با گذشت شش ماه از حمله روسیه به اوکراین گفت: این بی‌ثباتی نظم بین‌المللی و اختلالاتی که در سطح بشردوستانه از نظر انرژی و غذا بوجود آمده است، پیامدهای انتخاب روسیه برای حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه است.

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد: در مقابل این (حمله روسیه به اوکراین) هیچ ضعفی و روحیه سازشکاری وجود ندارد، زیرا این موضوع مربوط به آزادی ما برای همه و صلح در همه جای جهان است.

با گذشت شش ماه از جنگ اوکراین، متحدان غربی این کشور میلیاردها دلار تجهیزات نظامی و سایر کمک‌ها را به کی یف ارسال کرده‌اند که گرچه این اقدامات از شکست سریع جلوگیری کرد اما آنها از پیوستن مستقیم به نبرد علیه نیروهای روسی که اکنون بخش های زیادی از شرق و جنوب اوکراین را در گنترل دارند، محتاط بوده اند.

https://irna.ir/xjKmhQ

**کربی: توافق هسته‌ای بهترین راه برای رسیدن به نتیجه است

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا سه‌شنبه شب درخصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت: بر این باوریم که این توافق بهترین راه برای رسیدن به نتیجه است.

کربی در گفت وگو با فاکس نیوز مدعی شد: توافق جدید با ایران ما را قادر می‌سازد که بازرسان بیشتری را مستقر کنیم و ببینیم که ایرانی‌ها چه کار می‌کنند.

کربی بدون اشاره به وقت کشی آمریکا ادعا کرد: می‌خواهیم تهران به توافق بازگردد.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به رژیم صهیونیستی و خطر آن در منطقه و لشکرکشی های واشنگتن به خاورمیانه ادعا کرد: همگان می دانند که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای خطرناک است.

ادعای کربی درحالی است که به دفعات مقامات کشورمان تلاش برای دستیابی به ساخت تسلیحات اتمی را رد کردند.

کربی افزود: دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به نتیجه است.

این مقام آمریکا بار دیگر با حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: نگرانی و ترس اسرائیل را درک می کنیم، اما رییس جمهوری بر این باور است که حل مشکلات خاورمیانه در سایه ایران هسته‌ای بسیار دشوار خواهد بود.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.
بیش از  یک هفته از ارائه پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا می‌گذرد و دولت جو بایدن به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام، همچنان سرگرم مطالعه نظرات مطرح شده است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که در تماس با مقامات آمریکایی است، گزارش داد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای را «سازنده» می‌داند.

این شبکه خبری افزود که این اظهارات نخستین نشانه مثبت درباره موضع ایران بشمار می‌رود که به طور رسمی پاسخ خود را ارائه کرده است. مقام اروپایی که خواست تا نامش فاش نشود، گفته است که پاسخ‌های ایران به طرح اروپا نیازمند مطالعه است و دیگر طرف‌های درگیر در مذاکرات از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید درباره آن نظر دهند.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

https://irna.ir/xjKmhZ

**روسیه: از نیروگاه هسته‌ای ژابوروژیا برای اهداف نظامی استفاده نمی‌کنیم

"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه گفت: مسکو از نیروگاه هسته‌ای ژابوروژیا برای اهداف نظامی استفاده نمی‌کند.

نبنزیا گفت که نیروهای اوکراینی به بمباران اطراف نیروگاه ژابوروژیا ادامه می‌دهند که این مسأله میتواند  پیامدهای فاجعه‌باری به دنیال داشته باشد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: برخی از بخش‌های نیروگاه هسته‌ای ژابوروژیا در نتیجه حملات اوکراین آسیب دیده است.

نبنزیا تاکید کرد: اوکراین در حمله مناطق اطراف این نیروگاه از سلاحهای ساخت کشورهای غربی استفاده میکند.

وی با انتقاد از حمایت غرب از اوکراین گفت که کشورهای غربی حملات اوکراین به این نیروگاه را محکوم نکرد و حتی درخواست نوقف این حملات را مطرح نکردند، بلکه ما را سرزنش کردند.

نبنزیا با بیان اینکه کسانی که از کی‌یف حمایت میکنند، نگران امنیت و آینده مردم اوکراین نیستند، از دبیرکل سازمان ملل متحد نیز انتقاد کرد و گفت: ما هیچ محکومیتی از دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص حمله اوکراینی ها به نیروگاه ژابوروژیا  نشنیده ایم.

وی افزود که ما از تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارسال یک تیم به نیروگاه ژابوروژیا حمایت می‌کنیم.

این مقام روسی در بخش دیگری از سخنانش به قتل دختر مشاور ارشد رییس جمهوری روسیه پرداخت و گفت که دولت اوکراین باید در قبال قتل داریا دوگینا مسوولیت پذیر باشد.

معاون نماینده آمریکا 

ریچارد ام. میلز معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت : از روسیه می خواهیم که با سفر تیم آژانس اتمی به نیروگاه ژابوروژیا موافقت کند.

وی با اتهام دوباره به روسیه و نادیده گرفتن حملات اوکراین به مناطق اطراف این نیروگاه مدعی شد: در خطر یک فاجعه هسته‌ای به سرمی بریم که روسیه آن را برانگیخته است و این مسکو است که می‌تواند به این خطر پایان دهد.

میلز بدون اشاره به کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین و دخالت این کشور گفت: بار دیگر خواسته خود را از روسیه برای پایان دادن به این جنگ وحشیانه در اوکراین اعلام می‌کنیم .

نماینده دائم اوکراین 

سرگئی کیسلیستا نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل متحد نیز خواستار بازگردانده شدن مدیریت نیروگاه هسته‌ای ژابوروژیا به کشورش شد.

وی ادعا کرد: ما هیچ گونه تعهدی از روسیه نشنیدیم مینی یر اینکه ماهیت نظامی حضورش در نیروگاه هسته‌ای ژابوروژیا را حذف کند.

این مقام اوکراینی از آمادگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعزام یک هیأت به نیروگاه هسته‌ای ژابوروژیا استقبال کرد.

کیسلیستا تصریح کرد: هر سفری به نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا باید با موافقت اوکراین باشد و نقش روسیه  در این خلاصه شود که امنیت هیأت آژانس را تامین کند.

وی در پایان گفت: اجازه نمی‌دهیم که روسیه ما را در لبه پرتگاه یک فاجعه هسته‌ای قرار دهد.

https://irna.ir/xjKmj۳

**تقاضای بنت از بایدن: توافق جدید با ایران را امضا نکنید

در ادامه دست و پا زدن مقامات رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای و به بن بست کشاندن مذاکرات رفع تحریم های ایران ، نفتالی بنت نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل سه‌شنبه شب از دولت بایدن خواست از هرگونه امضای توافق جدید با ایران برای احیای برجام خودداری کند.

بنت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اسرائیل به هیچ یک از محدودیت‌های برآمده‌ از توافق متعهد نیست و از همه وسایل برای آن که بتواند مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود، استفاده می‌کند.
وی ادعا کرد که امضای این توافق میلیارد دلار در اختیار ایران و نیروهای نیابتی تهران قرار می‌دهد.
پیش از بنت بنتی گانتس وزی جنگ رژیم صهیونیستی هم گفت که این رژیم برای تحت تاثیر قراردادن توافق هسته‌ای از هیچ کاری فروگذار نخواهد کرد.

 اخیرا نیز یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید ادعا کرده که پیش نویس توافق وین از معیارهای برجام فراتر رفته و با خطوط قرمز دولت جو بایدن همخوانی ندارد و از آن تعدی کرده است.
بر اساس گزارش تارنمای صهیونیستی – آمریکایی اکسیوس، لاپید در دفتر کار خود با «تد دوتچ» رئیس کمیته خاورمیانه در مجلس نمایندگان آمریکا و «تام نیدز» سفیر آمریکا دیدار و با آنها در مورد مسئله ایران صحبت کرده بود.

بر اساس اعلام کارشناسان سیاسی یکی از دلایل مهم خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام فشارهای رژیم صهیونیستی و لابی آن در آمریکا بوده است.

دورجدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بیش از  یک هفته از ارائه پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا می‌گذرد و دولت جو بایدن به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام، همچنان سرگرم مطالعه نظرات مطرح شده است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که در تماس با مقامات آمریکایی است، گزارش داد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای را «سازنده» می‌داند.

این شبکه خبری افزود که این اظهارات نخستین نشانه مثبت درباره موضع ایران بشمار می‌رود که به طور رسمی پاسخ خود را ارائه کرده است. مقام اروپایی که خواست تا نامش فاش نشود، گفته است که پاسخ‌های ایران به طرح اروپا نیازمند مطالعه است و دیگر طرف‌های درگیر در مذاکرات از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید درباره آن نظر دهند.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

https://irna.ir/xjKmhy

**الحشد الشعبی از اعضای خود خواست وارد درگیری سیاسی نشوند

سازمان الحشد الشعبی عراق سه‌شنبه شب فرماندهی عملیات این گروه را ملزم کرد تا در درگیری‌های سیاسی وارد نشوند؛ در عین حال آمادگی خود را برای دفاع از نهادهای دولتی اعلام کرد.

حشد الشعبی همچنین از دولت مصطفی الکاظمی رییس دولت پیشبرد امور خواست که به مسؤولیت خود عمل کند.

الحشد الشعبی اعلام کرد که تمایل ندارد که در بحران سیاسی کنونی در عراق وارد شود.

این گروه در عین حال اعلام کرد که خود را ملزم به حمایت از روند مسالمت‌آمیز و دفاع از کشور و جلوگیری از فروپاشی ارکان آن و نیز دفاع از قانون اساسی می‌داند که همگی برای پایبندی و دفاع از آن سوگند می‌خورند.

الحشد الشعبی درعین حال اعلام کرد که از نزدیک و با اهتمام زیاد تحولات جاری در عراق را زیر نظر دارد که آخرین آن، محاصره دیوان عالی عراق از سوی گروه‌های سازمان‌یافته از جمله افراد مسلح بوده است.

این گروه ضمن اعلام آمادگی برای دفاع از نهادها و مؤسسات دولتی از دولت پیشبرد امور خواست که یا جدیت در دفاع از نهادهای قانون اساسی مسؤولیت پذیر باشد.

الحشد الشعبی در پایان به مردم عراق وعده داد که همچنان از آنان دفاع کند و به همراه دیگر نیروهای مسلح عراق ضامن آینده درخشان عراق در چارچوب یک سیستم دمکراتیک مبتنی بر قانون اساسی باشد که به خاطر آن خون‌ها فدا شده است.

صبح امروز صدها تن از حامیان جریان صدر به سمت شورای عالی قضایی رفتند و در آنجا شروع به برپایی خیمه‌هایی برای تحصن کردند.  

معترضان شعارهایی مبنی بر اجرای فراخوان مقتدی صدر، برای انحلال پارلمان در راستای آمادگی برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی سردادند.  

پیش از این شورای عالی قضائی عراق خواستار خودداری نیروهای سیاسی و رسانه‌های این کشور از درگیر کردن دستگاه قضائی در نزاع‌های سیاسی شده بود.  

در پی تجمع امروز سه شنبه شماری از هواداران جریان صدر در مقابل شورای عالی قضایی عراق، این شورا با صدور بیانیه‌ای از تعلیق فعالیت خود و دادگاه‌ها و دادگاه فدرال این کشور خبر داد و دولت و به طور ضمنی جریان صدر را مسئول این وضعیت دانست.  

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض و چندین تحصن را تاکنون رقم زده است.  

تحصن صدری‌ها باعث شده تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق طی سه هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود وعدم مذاکره اصرار می‌ورزد.  

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.  

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.

https://irna.ir/xjKmgD

**دبیرکل پیشین ناتو خواستار کمک به مخالفان طالبان در افغانستان شد

اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو یک سال پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، خواهان حمایت از کسانی شد که در مقابل طالبان می‌جنگند.

راسموسن که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ رهبری ناتو را برعهده داشت در اظهارتی تازه، خواهان حمایت از جریان‌های ضدطالبانی در افغانستان شده است.

او در توئیتی گفته که جهان نمی‌تواند افغانستان را فراموش کند و تاکید کرده که «حکومت‌های غربی باید کمک‌های خود را از آنانی که برضد حکومت وحشیانه و ظالمانه طالبان ایستادگی می‌کنند،  افزایش دهند.» 

این رسانه افزود: طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱ دوباره در افغانستان به قدرت برگشتند. این گروه برخلاف وعده‌هایی که در جریان گفت و گوهای دوحه داده بود، هیچ تغییری در باور و رفتارشان به میان نیامده و در مدت یک سال پسین، به شدت درپی سرکوب صداهای مخالف، محدود کردن حقوق بشر و حقوق زنان و نیز آزادی بیان بوده‌ است.

در تازه‌ترین مورد نیز ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده توسط آمریکا در کابل کشته شد و آمریکا طالبان را به نقض توافقنامه دوحه و پناه دادن به القاعده متهم کرده است.

https://irna.ir/xjKmj۸

**نخست‌وزیر عراق از نیروهای امنیتی خواست وارد جنگ سیاسی نشوند

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بامداد چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی کشورش هرگز به درگیری‌های سیاسی کشیده نخواهند شد و بخشی از آن نخواهند بود.

الکاظمی همچنین دستور داده علیه نیروهای امنیتی که از دستورالعمل‌ها سرپیچی کنند، شدیدترین مجازات اعمال شود.

براساس این گزارش، الکاظمی همچنین تاکید کرده است که موسسات امنیتی و نظامی عراق از هرگونه انتشار بیانیه‌ای با ماهیت سیاسی خودداری کنند.

دستور الکاظمی پس از آن مطرح می شود که سازمان الحشد الشعبی عراق از دولت الکاظمی خواسته بود که درخصوص دفاع از اماکن عمومی و دولتی مسؤولیت پذیر باشد.

سازمان الحشد الشعبی عراق نیز سه‌شنبه شب فرماندهی عملیات این گروه را ملزم کرد در درگیری‌های سیاسی وارد نشوند، در عین حال آمادگی خود را برای دفاع از نهادهای دولتی اعلام کرد.

https://irna.ir/xjKmjj

**جاسوسان انگلیسی متهم به همکاری برای بازداشت یک وبلاگ نویس هندی شدند

گروه های حقوق بشر اعلام کردند که سازمان های اطلاعاتی انگلیس ممکن است اطلاعاتی را با هند به اشتراک گذاشته باشند که منجر به دستگیری و شکنجه یک وبلاگ نویس سیک هندی شده است.

جاگتر سینگ جوهال ۳۵ ساله، بیش از چهار سال است که در هند در بازداشت به سر می برد.

وی متهم است که بخشی از یک توطئه تروریستی علیه رهبران راستگرای هندو بوده و به توطئه برای قتل متهم شده است.

به دنبال بازداشت این وبلاگ نویس هندی، دو سازمان حقوق بشری در بیانیه ای اعلام کردند که محققان ما اطلاعات مهمی را کشف کرده‌اند که در سال ۲۰۱۷، دولت انگلیس ممکن است به MI۵ و MI۶ اجازه داده باشد تا اطلاعاتی را درباره تبعه انگلیسی جاگتر سینگ جوهال به اشتراک گذاشته باشند.

براساس نتایج تحقیقات این دو سازمان حقوق بشری، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط سرویس های اطلاعاتی انگلیس به دستگیری و شکنجه غیرقانونی سنگ جوهال در هند منجر شد.

انگلیس به موجب معاهدات بین المللی مانند کنوانسیون اروپایی حقوق بشر متعهد است که شهروندان را در جایی که در معرض شکنجه هستند تحویل ندهد.

اما اعضای خانواده جوهال و سایر شهروندان انگلیسی که در خارج از کشور بازداشت شده اند یا اخیراً آزاد شده اند، خواستار قانونی شدند که دولت انگلیس را ملزم می کند تا فعالانه از افرادی که در چنین مواردی گرفتار شده اند محافظت کند.

https://irna.ir/xjKmj۲

**نگرانی اروپایی‌ها از افزایش قیمت حامل های انرژی و کاهش ارزش یورو

به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی در کشورهای اروپایی به علت حمله روسیه به اوکراین اکنون ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده است و این مساله نگرانی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برانگیخته است.

از آنجایی که نرخ تبدیل یک ارز می تواند حکمی برای چشم انداز اقتصادی باشد، با افزایش نگرانی ها در مورد چشم انداز اقتصادی اروپا در هفته گذشته ارزش یورو روند نزولی داشته و هر یک یورو برابر با یک دلار شد که این برابری بی سابق است.

بسیاری انتظار داشتند که بعد از همه گیری کرونا اقتصاد اروپا جان تازه ای بگیرد اما به دنبال حمله روسیه به اوکراین و نگرانی ها در مورد اقدامات تلافی جویانه مسکو در برابر تحریم های اتحادیه اروپا تمام پیش بینی های احیای اقتصاد این منطقه را بر هم زد.

اروپا برای حفظ صنعت و تولید برق بسیار بیشتر از آمریکا به نفت و گاز طبیعی روسیه وابسته است، ترس از اینکه جنگ در اوکراین منجر به از دست رفتن نفت روسیه در بازارهای جهانی شود باعث افزایش قیمت نفت شده است، از طرف دیگر روسیه عرضه گاز طبیعی به اتحادیه اروپا را کاهش داده است که رهبران اتحادیه اروپا آن را انتقام تحریم ها و تحویل تسلیحات به اوکراین توصیف کردند.

ارزش یورو در برابر دلار در حالی هفته به هفته کمتر می شود که قیمت انرژی تورم منطقه یورو را به رکورد ۸.۹ درصد در ماه جولای رسانده است و همه چیز از خواربار تا قبوض آب و برق را گرانتر کرده است.

نگرانی هایی همچنین در مورد نیاز دولت ها به سهمیه بندی گاز طبیعی به صنایعی مانند فولاد، شیشه سازی و کشاورزی در صورت کاهش بیشتر یا بستن کامل شیرهای گاز توسط روسیه ایجاد شده است.

https://irna.ir/xjKmhW

**آمریکا: صادرات غلات اوکراین به دوران قبل از جنگ بازگشت

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که صادرات غلات اوکراین در ماه جاری به همان اندازه است که قبل از حمله روسیه صورت می گرفت.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: با همکاری های فشرده بین المللی، اوکراین در مسیر صادرات چهار میلیون تن محصولات کشاورزی در ماه آگوست قرار گرفته است.

این مقام دولت آمریکا افزود: طی تلاش های صورت گرفته در چند هفته گذشته بیش از ۷۲۰ هزار تن غلات از طریق ۳۳ کشتی از بنادر اوکراین خارج شده است.

اوکراین و روسیه در ماه ژوئیه با میانجیگری ترکیه و دبیرکل سازمان ملل متحد، با ضمانت‌هایی برای خروج کشتی‌ها از بنادر دریای سیاه اوکراین، به اولین توافق در زمان جنگ دست یافتند.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، ذرت، جو و روغن آفتابگردان در جهان است و حدود پنج میلیون تن غلات در هر ماه قبل از جنگ روسیه صادر میکرد.

صادرات غلات اوکراین پس از جنگ ۲۴ فوریه کاهش یافت و این ام به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی بویژه کشورهای فقیر منجر شد.

https://irna.ir/xjKmjd

**گسترش همکاری های چین و عراق / غرب نگران است

چین که از چند دهه قبل در عراق حضور داشته، اخیراً فعالیت‌های خود را متنوع‌تر کرده و به حوزه‌های گوناگون صنایع و بازرگانی راه یافته و مشتری بزرگی برای نفت این کشور است و این مساله کشورهای غربی بویژه آمریکا را نگران کرده است.

رادیو فرانسه در گزارشی گفت : چین با پیگیری و بدون جنجال جای پای خود را در عراق چنان محکم کرده که کم‌کم نگرانی جدی شرکت‌های بزرگ و دولت‌های غربی را برانگیخته است. به نظر می‌رسد که چینی‌ها همان سیاستی را که در کشورهای آفریقایی پیش برده‌اند حالا در عراق پیاده می‌کنند.

عراق بعد از چهل سال جنگ و هرج و مرج، شدیداً نیاز به نوسازی و گسترش صنایع پتروشیمی خود دارد. چینی‌ها هم به بهترین وجه از این فرصت استفاده کرده‌اند. پکن با خرید ۴۴درصد از صادرات نفت خام عراق، نخستین مشتری نفتی این کشور است. به موازات خرید نفت، شرکت "پتروشینا" (یا پترو چاینا)، بهره‌برداری از میدان نفتی بزرگ "حلفایه" را در کنار شرکت "توتال انرژی" فرانسوی به عهده گرفته است.

سفیر چین در بغداد اخیراً گفته است: "این تازه اول کار است"... به گفتۀ او مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲٠۲٠ از مرز سی میلیارد دلار فراتر رفته است. به احتمال زیاد این  روند در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

چنان که جان کالابرز، کارشناس انستیتوی خاورمیانۀ واشنگتن می‌گوید: "افزایش این ارقام نشانه‌ی علاقه‌مندی و تمایل بسیارچین به حضور در منطقه‌ای است که تحت نفوذ کشورهای غربی و به ویژه آمریکا قرار دارد".

راه ابریشم نوین و عراق

در طرح بزرگ "کمربند و جاده" یا راه ابریشم نوین چین، عراق جایگاه مهمی دارد. هدف کلی این طرح عظیم، گسترش ارتباط زمینی و دریایی با اروپا، آفریقا و البته سایر مناطق آسیاست. اما از نظر غربی‌ها، پکن از این طرح برای نفوذ در کشورهای فقیر استفاده می‌کند.

نفت در برابر ساختمان

چین در حوزۀ نفت و انرژی با اکثر کشورهای عرب همکاری دارد؛ در این میان عراق طی ده سال اخیر رتبۀ سوم را احراز می‌کند. اما همانطور که سفیر چین گفته، این تازه شروع کار است.

در سال ۲٠۱٩ پکن و بغداد توافقنامه‌ای امضا کردند که "نفت در برابر ساختمان" نام گرفت. بعد از سه سال، طرح‌های متعددی در چارچوب این توافق به اجرا درآمده. بغداد دو شرکت بزرگ پاور چاینا" (Power China) و "سینوتک" را برگزیده تا طی دو سال هزار مدرسه بسازند. قرار است که در چارچوب طرح مجموعاً ٨ هزار مدرسه و یک فرودگاه ساخته شود. در مقابل، عراق روزانه صدهزار بشکه نفت به چینی‌ها می فروشد  شرط اینست که پروژه‌ها حتماً توسط شرکت‌های چینی اجرا گردد. البته شرکت‌های چینی نیز متعهد شده‌اند که از "نیروی انسانی و مواد اولیۀ بومی" استفاده کنند.

برخی کارشناسان غربی هشدار می‌دهند که خرده‌مقاطعه‌کاران عراقی که از اجرای پروژه‌ها سهم خواهند برد الزاماً به گروه‌های سیاسی و قدرتمندان وابستگی خواهند داشت. یسار المالکی، کارشناس جهان عرب معتقد است که احتمال مقروض شدن عراق به چین وجود دارد.

او می‌گوید: "خطر طرح نفت در برابر ساختمان این است که پروژه‌های بی‌فایده و پرهزینه به اجرا گذاشته شود و در نهایت عراق مثل خیلی از کشورهای آفریقایی زیر بار قرض برود".

این در حالی است که علی علاوی، وزیر دارایی عراق که به تازگی استعفا داد، در آخرین گزارش خود نوشته است: "دولت عراق که به دنبال حملۀ آمریکا در سال ۲٠٠۳ شکل گرفت، اینک علائم بیماری را دارد که در آخرین مرحلۀ حیات است"... به گفتۀ او دولت تماماً در سلطۀ گروه‌های سیاسی و منافع آنها است و "اختاپوس فساد" اقتصاد کشور را نابود کرده است.

با اینحال، چشم‌انداز همکاری با شرکت‌های چینی و امید به درآمدهای سرشار، شرکت‌ها وسرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ عراق را سخت ذوق‌زده کرده است.

خبرگزاری فرانسه از بغداد گزارش می‌دهد که این روزها کار "انجمن دوستی عراق و چین" بسیار رونق گرفته و جای خالی در کلاس‌های آموزش زبان چینی به دشواری پیدا می‌شود.

لیث احمد که از چین خرده‌ریز الکترونیکی وارد می‌کند، می‌گوید:"وقتی برای کار به چین می‌روم، حتماً باید زبان چینی بلد باشم زیرا هیچ یک از طرف‌هایم در آنجا انگلیسی صحبت نمی‌کند". او اطمینان دارد که آموختن زبان چینی سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای است که در سال‌های آینده منافع زیادی به همراه خواهد داشت.

https://irna.ir/xjKmj۹

**روسیه از مواضع آمریکا در برابر قتل روزنامه نگار روسی انتقاد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: نحوه واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به قتل روزنامه نگار داریا داگینا، فعالیت بین المللی حقوق بشر واشنگتن را بی اعتبار می کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پیام تلگرامی نوشت: واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به قتل داریا داگینا و شواهد ارائه شده توسط روسیه که نشان می دهد اوکراین در این اقدام دست داشته است، فعالیت بین المللی ایالات متحده در زمینه حقوق بشر را بی اعتبار می کند.

زاخارووا در ادامه نوشت: اگر قتل یک روزنامه نگار باعث واکنش و اظهار نظر نشود، واشنگتن هیچ حق اخلاقی ندارد که در مورد حقوق بشر در گوشه و کنار جهان صحبت کند.

داریا داگینا دختر الکساندر داگین اندیشمند سیاسی روسی که در غرب به مغز متفکر کرملین و اندیشمندی ضد امپریالیستی مشهور است، روز یکشنبه در حادثه انفجار خودرو اش در نزدیکی مسکو کشته شد.

بلافاصله پس از جان باختن داریا در حادثه تصادف، کمیته تحقیقات روسیه پرونده جنایی قتل را در دست گرفت.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: این جنایت توسط سرویس‌های ویژه اوکراین طراحی و اجرا شده است.

شواهد نشان می‌دهد عامل این انفجار یک شهروند اوکراینی است که اکنون به استونی فرار کرده‌ است. سرویس امنیتی فدرال روسیه یک اوکراینی را عامل انفجار خودر,ی "داریا داگینا" معرفی کرد.

این نهاد روسی همچنین اعلام کرد: بمب‌گذاری خودروی دختر «الکساندر داگین» اندیشمند سیاسی روسیه، توسط سرویس‌های ویژه اوکراین طراحی و اجرا شده است.

https://irna.ir/xjKmjg

**مثلث دوستی ایران و چین؛ روابط دیرینه، توافق ۲۵ ساله، ابتکار «کمربند و جاده»

سیزدهمین نشست سالانه مشترک انجمن های دوستی ایران و چین روزگذشته با محوریت تحکیم دوستی و گسترش روابط دوجانبه بصورت وبیناری برگزار شد و شرکت کنندگان ایرانی و چینی در این نشست، روابط دیرینه، سند همکاری ۲۵ ساله و ابتکار «کمربند و جاده» را بعنوان بخشی از مهم‌ترین موضوعات روابط، مورد تاکید قرار دادند.

در سیزدهمین نشست وبیناری مشترک انجمن های دوستی ایران و چین که روز سه شنبه به میزبانی طرف چینی و با  حضور روسای دو انجمن، برخی چهره های دانشگاهی، سفرای کنونی دو کشور در تهران و پکن، برخی سفرای پیشین ، نمایندگانی از برخی استانها و شهرهای خواهر خوانده ایران و چین و تعدادی از سفرای اسبق دو کشور برگزار شد، طیفی وسیعی از موضوع ها در ارتباط با راه های توسعه همه جانبه روابط دوکشور به ویژه در خصوص سند همکاری های ۲۵ ساله دو کشور و نیز موانع موجود درمسیر همکاری ها مورد بررسی و تبادل نظر قرار گفت و پیشنهادهایی برای بهبود بیش از پیش روابط و خنثی سازی فضای چین هراسی در کشور مطرح شد.

کارشناسان حوزه روابط راهبردی ایران و چین، اعتقاد دارند اقداماتی نظیر تبادل هیات های رسانه ای میان دو کشور، حضور فعال تر دیپلماتها و کارشناسان چینی در محافل علمی، رسانه ای و فرهنگی برای تشریح موقعیت کشورشان و نیز تقویت بخش جهانگردی، تاثیر مهمی در پویاتر شدن روابط دوستان دو ملت و دو کشور دارد.

گام های عملی انجمن دوستی ایران و چین برای اجرای سند ۲۵ ساله 

علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین با بیان این که سند جامع ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین روابط دو کشور را وارد مرحله نوینی از همکاریهای همه جانبه راهبردی کرده است، گفت:  انجمن دوستی ایران و چین با تکیه بر ظرفیت های خود، اقدامات عملی را برای ایفای نقش خود در اجرایی شدن این سند آغاز کرده است.

بروجردی گفت: با درایت رهبران دو کشور سال گذشته سند برنامه همکاری جامع راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین به امضا رسید . امضا این سند با اتکاء به قابلیت ها ‌و ظرفیت های دو کشور در زمینه اقتصادی ، صنعتی ، انرژی و علم و فن آوری صورت  گرفته و روابط ایران و چین را وارد مرحله نوینی از همکاریهای همه جانبه راهبردی نموده است و همه بخش های دولتی و غیر دولتی و بخش خصوصی از جمله سازمانهای مردم نهاد همچون انجمن های دوستی دو کشور را موظف کرده  که در جهت اجرایی شدن این سند گامهای عملی و موثری بردارند .

وی افزود: انجمن دوستی ایران و چین با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های اعضای خود در امور روابط دو کشور و ارتباطات نزدیک با دستگاههای ذیربط ،  اقدامات عملی را برای ایفای نقش خود در اجرایی شدن این سند آغاز کرده است و امیدواریم انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی نیز که از جایگاه با نفوذی در چین برخوردار است ، در این خصوص تلاش و مساعدت نماید .

آماده همکاری برای کمک به اجرای توافق ۲۵ ساله ایران-چین هستیم

«لین سونگتیان» رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی هدف اصلی این انجمن را تقویت دوستی مردم، ترویج همکاری بین‌المللی، حفظ صلح جهانی و ارتقای توسعه مشترک دانست و گفت: حاضریم تا با همکاری انجمن دوستی ایران و چین، اجرای"توافقنامه همکاری جامع ۲۵ ساله چین و ایران" را شروع می کنیم،

این مقام چینی با اشاره به روابط تاریخی و دوستی دیرینه و باستانی ایران و چین گفت: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک چین و ایران در نیم قرن پیش، روابط  این دو کشور با وجود تغییر شرایط بین المللی، به طور پایدار توسعه یافته است و دوستی سنتی با گذشت زمان قوی تر شده است.

وی افزود: در سال های اخیر، تحت هدایت راهبردی سران دو کشور، مشارکت راهبردی همه جانبه بین چین و ایران به صورت همه جانبه تعمیق یافته است، اعتماد متقابل سیاسی بین دو طرف روز به روز افزایش یافته است و دو کشور در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی از یکدیگر حمایت می کنند. چین و ایران تحت راهنمایی طرح" یک کمربند و یک جاده" در زمینه های مختلف همکاری می کنند و نتایج فراوانی به دست گرفته اند، منافع واقعی برای مردم دو کشور ارمغان آورده است.

لین سونگتیان با اشاره به همکار های چین و ایران درحوزه مقابل با شیوع همه گیری کووید ۱۹ گفت: خرسندیم در مواجهه با همه گیری جهانی کووید-۱۹ و اشکال مختلف اعمال سلطه جویانه، دولت ها و مردم چین و ایران همواره یکدیگر را درک کرده و از یکدیگر حمایت کرده و قاطعانه از منافع مشترک دو کشور و کشورهای در حال توسعه دفاع کرده اند.

ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه می‌تواند بهترین شریک چین باشد

محمد کشاورز زداده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به گسترش ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری‌های ایران و چین تصریح کرد: ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه می‌تواند بهترین شریک برای چین باشد.

کشاورز زاده گفت: پیشینه روابط دو کشور به عنوان دو تمدن تاریخی کهن به بیش از دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. در آن هنگام جاده ابریشم پل ارتباط دوستانه میان دو کشور بوده و مردمان دو کشور نیز در اثر این مراودات تاریخی از یکدیگر تاثیر متقابل پذیرفته‌اند تاثیراتی که شاید امروز ما هم ریشه باستانی آن‌ها را به درستی به خاطر نداشته باشیم.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: امروز نیز جاده ابریشم تاریخی احیا گردیده است؛ ولی ارتباط مردم دو کشور تنها محدود به تجارت و بازرگانی نمی شود. امروز همکاری دو کشور دوست ایران و چین در تمام زمینه ها رو به گسترش می باشد. امروز به لطف پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات، بستر و ابزار گسترش روابط میان دو ملت بیش از پیش مهیا است.

مشارکت راهبردی چین و ایران مداخلات خارجی در روابط را خنثی کرده است

چانگ هوآ سفیر چین در تهران نیز با تاکید بر اینکه مشارکت راهبردی همه‌ جانبه چین و ایران، مداخلات خارجی را از بین‌ برده است، گفت: دو کشور همواره و قاطعانه با یکجانبه‌گرایی مخالف هستند.

این دیپلمات چینی گفت: در این تماس دو طرف به یک سری اجماع مهم در مورد توسعه بیشتر روابط چین و ایران در شرایط جدید دست یافتند. رئیس جمهور شی جین پینگ خاطرنشان کرد که در مواجهه با شرایط پیچیده بین‌المللی، تقویت همبستگی و همکاری بین چین و ایران نه تنها منافع مشترک دو طرف را افزایش داده، بلکه از حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه نیز محافظت کرده است.

وی افزود: سران دو کشور روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک و اهمیت جهانی، راهبردی و بلندمدت و عمیقا آشکار دانستند و به منظور توسعه روابط در مرحله بعد، رهنمودهای اساسی را برای ما در راستای پیشبرد کارهای مختلف ارائه کردند. 

چانگ هوآ با بیان اینکه طی یک سال گذشته، تحت هدایت استراتژیک رهبران دو کشور، مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران، مداخلات خارجی را از بین برده است، تصریح کرد: این همکاری‌ها بر مشکلات و چالش‌ها غلبه  و به بهبود کیفیت  روابط کمک کرده است. 

وی افزود: از نظر سیاسی، دو کشور همواره قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع و توجه اصلی یکدیگر حمایت، مشترکاً با قلدری و یکجانبه‌گرایی مخالفت و در برابر هرگونه مداخله در امور داخلی سایر کشورها یا فشار بر سایر کشورها مقاومت کرده‌اند. 

سفیر چین از محافل مختلف ایران که  قاطعانه از اصل چین واحد  حمایت و با دخالت در امور داخلی چین به بهانه های مختلف مخالفت کردند ، قدردانی کرد. 

 چین بازاری قابل اتکا برای ایران است

فریدون وردی نژاد سفیر پیشین جمهوری ایران در چین، این کشور را دارای بازار قابل اتکاء برای ایران دانست و گفت: فضای همکاری تهران-پکن در شاخه‌های گوناگون فراهم شده است.  

وردی نژاد گفت: باتوجه به اینکه، چین بازار بزرگ مصرف آینده دنیا است و ایران نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان، بازار چین یک بازار قابل اتکاء برای ایران است و ایران نیز با توجه به ذخایر عظیم نفتی و گازی یک تامین کننده قابل اتکاء برای جمهوری خلق چین محسوب می‌شود. در حقیقت دو کشور ایران و چین در قالب سند راهبردی ۲۵ ساله دو اقتصاد مکمل به حساب می آیند.  

سفیر پیشین ایران در چین افزود: از این رو، هم زمان با توسعه شتابان اقتصادی چین و روند رو به رشد اقتصاد کشورمان در دهه‌ها و سال‌های اخیر، شاهد توسعه روزافزون مناسبات دو جانبه ایران و چین در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی، در ابعاد دوجانبه و چندجانبه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که روابط ایران و چین از بعد اقتصادی و فرهنگی هنوز گنجایش توسعه زیادی دارد اما بدلیل فقدان استراتژی و فراز و نشیب‌های موسمی از ثبات و پویایی لازم برخوردار نیست. البته، تحولات اوکراین و تایوان و رفتار غرب با روسیه و چین، تا حد زیادی ضرورت همکاری ایران، روسیه و چین را برای برنامه‌ریزان سه کشور روشن‌تر کرده است.  

ضرورت تبادل هیات های رسانه ای با هدف شکست فضای چین هراسی

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع ضرورت تلاش دو کشور برای خنثی سازی تلاش برخی طرف ها برای تحت تاثیر قرداد دادن روابط دوستانه دو کشور و ضرورت انجام اقداماتی برای از بین بردن فضای چین هراسی در ایران اشاره و پیشناد کرد برای تحقق این مهم، هیات های رسانه ای میان دو کشور مبادله شود و چین ابتکار عمل را به دست گرفته دعوت از گروه خبرنگاران و رسانه ها را برای بازدید از چین در دستور کار قرار دهد.

آصفی همچنین حضور گسترده دیپلماتها ، دانشمندان چینی در محافل فرهنگی، علمی و رسانه ای برای تشریح موقعیت چین ، برگزاری سمینارهای متعدد،  مراسم هایی مانند شب شهر ، رونمایی از کتاب و مراسم مختلف فرهنگی در سطح نخبگان و مخاطبین عام دو کشور را برای از بین بردن فضای چین هراسی بسیار مفید دانست.

وی افزود تقویت بخش  جهانگردی و برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و دائمی از توانایی اقتصادی و صنعتی چین در ایران نیز اجرایی شدن و تحقق هر چه سریعتر قرارداد همکاری های ۲۵ ساله و نشان دادن منافع اقتصادی آن برای مردم می تواند نقش بسزایی در اصلاح نگاه افکار عمومی به روابط دو کشور داشته باشد.

محمد حسین ملائک سفر اسبق وکارشناس حوزه روابط ایران و چین نیز   سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین را مهمترین دستاورد ژئوپلیتیکی در روابط بین دو کشور در ربع قرن اخیر دانست و گفت:  برای جهان چندان مهم نیست که چین مشابه این سند را با بسیاری از کشورهای منطقه غرب آسیا دارد، اما این سند همکاری با ایران، برای جهان مهم است.

ملائک گفت:: یکی از بخش های مهم این سند همکاری در واقع تامین امنیت بخشی از انرژی مورد نیاز چین در مقابل توسعه بخشهای صنعتی،  معدنی و شهری ایران است. چین همواره می تواند اطمینان داشته باشد که بخشی از انرژی خود را از ایران تامین کند، اما توسعه بخشهای صنعتی و اقتصادی ایران با تحریم های آمریکای درحال حاضر روبروست که موانعی را درزمینه اجرای قراردادها ایجاد کرده است.

ایران کشوری مهم در امتداد ابتکار «کمربند و جاده» است

جانگ جین گانگ، عضو کمیته استانی انجمن ها دوستی چین با کشورهای خارجی نیز در این نشست گفت: ایران کشوری مهم در امتداد ابتکار «کمربند و جاده» است. روابط چین و ایران طی سال‌های گذشته از بوته آزمون شرایط بین‌المللی سربلند بیرون آمده و دو کشور با همکاری و حمایت از یکدیگر در ابعاد مختلف به نتایج مثبتی دست یافته‌اند. چین و ایران هر دو مهد تمدن شرقی هستند و تبادلات این دو تمدن سابقه طولانی و زمینه‌های گسترده‌ای دارد. جاده ابریشم باستانی نشانه مهمی از تبادلات فرهنگی بین دو کشور است. آثار فرهنگی ایرانی و نقاشی‌های دیواری مربوط به ایران که در غارهای «موگائو» شهر «دون هوانگ» کشف شده، نشان دهنده ارتباط نزدیک استان گانسو و ایران باستان است.

وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از بسترهایی مانند گفتگوی استان‌ها و شهرهای خواهر خوانده  چین و ایران، مبادلات و همکاری با مناطق مختلف ایران را گسترش دهیم و برای  تعمیق دوستی سنتی و مشارکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور سهمی ادا کنیم.

لیو جن تانگ نایب رئیس انجمن دوستی چین و ایران و سفیر پیش چین در تهران نیز در این نشست گفت: چین و ایران هر دو تمدن‌های باستانی پنج هزار ساله هستند و سهم زیادی در توسعه و پیشرفت بشر داشته‌اند. اگرچه هر دو آنها قدرت‌های درجه یک جهانی بودند، اما در تاریخ، چین و ایران تنها  مبادلات دوستانه و برد-برد داشته  و هرگز  درگیری و مناقشه‌ای بین دو کشور وجود نداشته است.

این دیپلمات سابق چینی گفت: در دوران مدرن، چین و ایران تقریباً به طور همزمان توسط استعمار قدیم و جدید و قدرت‌های بزرگ مورد ظلم و ستم قرار گرفته و در فقر، ضعف و هرج و مرج ناشی از جنگ به سربردیم. با تاسیس جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران، ما به عنوان ارباب خود استقلال و خوداتکایی کامل به دست آوردیم. با این حال، سلطه‌جویان به ما اجازه نمی‌دهند مستقل باشیم، همکاری نزدیک داشته باشیم و مهمتر از همه تحمل ندارند از آنها پیشی بگیریم. به همین دلیل، سلطه‌جویان از هر وسیله‌ای برای مهار ما استفاده کرده و تا حد امکان به دخالت و تخریب می‌پردازند.

با یکجانبه گرایی، استانداردهای دوگانه و تحریم‌های یکجانبه مخالفیم

وی تاکید کرد: ما باید جامعه‌ای با آینده مشترک تشکیل دهیم، همه کشورها و نهادهایی را که به‌دنبال صلح و توسعه مشترک هستند، متحد کنیم؛ با هژمونیسم، یکجانبه گرایی، استانداردهای دوگانه و تحریم‌های یکجانبه مخالفت ورزیم؛ باید رویکرد چند قطبی، چندجانبه گرایی و منافع متقابل را دنبال کنیم و نظم جدید مبنی بر همکاری و برد-برد را ایجاد نماییم.

لیو جن تانگ گفت: انجمن دوستی چین و ایران از تاسیس تاکنون تلاش‌های زیادی برای تعمیق روابط دوجانبه انجام داده است و به مناسبت سیزدهمین نشست سالانه پیشنهاد می‌کنم انجمن دوستی با استفاده از جایگاه منحصر به‌فرد غیر دولتی خود،  برای ساختن جامعه‌ای با سرنوشت مشترک بین چین و ایران در سه زمینه زیر  نقش بیشتری ایفا کند.

دوستی قلبی مردم چین و ایران دیرینه است

هوآ لی مینگ از سفرای پیشین چین در ایران نیز گفت: پیوند و دوستی قلبی مردم چین و ایران دیرینه است. هر دو کشور تمدن‌های شرقی باستانی با تاریخ و فرهنگ طولانی هستند. جاده ابریشم قدردانی متقابل و تأثیر متقابل در فرهنگ‌های دو کشور را عمیق‌تر کرده است. در دوران مدرن و معاصر، چین و ایران اشتراکات فرهنگی زیادی دارند بنابراین، چین و ایران دارای سبقه تاریخی عمیقی در تبادلات مردمی و فرهنگی هستند و تقویت تبادلات مردمی و فرهنگی بین دو طرف برای ارتقای درک متقابل و پیوند قلبی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به پیشرفت های چین در ۷۳ سالی که از تاسیس جمهوری خلق چین می  گذرد، به پیشرفت های ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۳ سال گذشته و ایران با وجود جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و فشارهای شدید آمریکا، استقلال و توسعه خود را حفظ کرده و به قدرتی تأثیرگذار در غرب آسیا و خاورمیانه تبدیل شده است. توسعه چین و ایران و روابط نزدیک دو کشور بخش مهمی از تغییرات عمیق در شرایط جهانی را تشکیل می‌دهد.

هوآ لی مینگ گفت: علیرغم تغییرات گوناگون در وضعیت جهان در نیم قرن گذشته، روابط چین و ایران گسترده‌تر و قوی‌تر شده است که نشان می‌دهد روابط چین و ایران دارای پایه‌ای محکم و شور و نشاط فراوانی است. در قرن بیست و یکم، این مناسبات بیشتر و بیشتر توسعه یافته و تثبیت شده و می‌توان پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای از آن داشت.

وی افزود: اپیدمی کرونا که در اوایل سال ۲۰۲۰ شیوع پیدا کرد، جدی‌ترین بحران جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. در طول این بیماری همه گیر، مردم چین و ایران با یکدیگر همدردی کرده و به کمک و حمایت از پرداختند. آنها در کنار هم مشکلات را پشت سر گذاشتند؛ افراد زیادی از انجمن دوستی چین و ایران فعالانه در این امر حضور داشته  و فصل جدیدی را برای روابط دوستانه بین دو کشور رقم زدند.

https://irna.ir/xjKm۵H

**هواپیماهای روسی پایگاه تروریست های النصره در شمال غرب سوریه را بمباران کردند

نائب رئیس مرکز صلح روسیه در سوریه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور یک پایگاه تروریست های جبهه النصره را در شمال غرب سوریه بمباران کرده است.

"اولیگ ایگوروف"، نائب رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه در اظهاراتی گفت که نیروی هوایی روسیه یک پایگاه گروه تروریستی "جبهه النصره" (تحریرالشام) را بمباران کرده است، این تروریست در بمباران مناطق خان شیخون و سراقب در استان ادلب دست داشته اند.
این مقام روس تاکید کرد که مرکز ارتباطات و مقر تروریست ها و همچنین انبار مهمات توپخانه ای منهدم شده است.
وزارت دفاع روسیه در اوایل ماه جاری نیز اعلام کرد که در جریان گشت زنی هوایی در منطقه التنف (جنوب سوریه هم مرز با اردن و عراق) که تحت تصرف تروریست های آمریکایی است، مجموعه ای تروریستی را رصد و آن ها را به هلاکت رسانده است. 
بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که این گروه تروریستی موسوم به «لواء شهدا القریتین» در پناهگاه هایی مجهز در صحرا مخفی شده بودند و مقر آن ها در منطقه التنف سوریه بوده و توسط نیروهای ویژه ارتش آمریکا آموزش می دیدند.

https://irna.ir/xjKmkq

**واکنش تاجیکستان به هشدار مقام امنیتی روسیه

در حالی که دبیر شورای امنیت روسیه از رزمایش مشترک نیروهای آمریکایی و برخی کشورهای آسیای میانه اظهار نگرانی کرد، همتای تاجیکستانی وی می گوید که مسکو و دوشنبه شرکای راهبردی هستند و هیچ چیزی بر این روابط تاثیر نخواهد گذاشت.

رزمایش مشترک آمریکا، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان و ازبکستان دهه آخر مردادماه سال جاری  در تاجیکستان برگزار شد.

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت در نشست اخیر دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند در اظهاراتی اظهار داشت که رزمایش های مشترک آمریکایی ها با کشورهای آسیای مرکزی برای بررسی توانایی های نظامی منطقه و دقیق تر کردن اهداف و نقشه ها در منطقه است.

خبرگزاری رسمی تاس اعلام کرد که منظور پاتروشف رزمایش نظامی "همکاری منطقه ای ۲۲" است که از ۱۰ تا ۲۰ اوت در تاجیکستان توسط فرماندهی مرکزی آمریکا برگزار شد.

پاتروشف در جریان سخنرانی خود در تاشکند گفت: امیدوارم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز متوجه شوند که چنین ابتکارات آمریکایی چقدر خطرات فوق العاده ای برای امنیت ما به همراه دارد.

درعین حال نصرالله محمودزاده، دبیر شورای امنیت تاجیکستان، در پاسخ به رسانه های محلی در ارتباط با هشدار دبیر امنیت ملی روسیه گفت: می خواهم به آقای پاتروشف بگویم که ما با فدراسیون روسیه همکاری استراتژیک داریم. ما همینطور خواهیم ماند.

در حال حاضر، تاجیکستان سیاست "درهای باز" را ترویج می کند و با بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و اروپا در بخش نظامی همکاری می کند.

سفارت آمریکا در تاجیکستان می گوید که "همکاری منطقه ای ۲۲" یک تمرین سالانه با هدف تضمین ثبات، مبارزه با تروریسم و ‌توسعه همکاری بین آسیای مرکزی و جنوبی، آمریکا و سایر کشورها است.

جان مارک پومرشیم، سفیر آمریکا در تاجیکستان، در ۱۰ اوت و در آغاز رزمایش گفت: "این رزمایش به عنوان یک مجمع برای حل مسائل منطقه ای مهم از جمله پاسخ های صلح آمیز به چالش های جهانی، تبادل اطلاعات و همکاری های امنیتی عمل می کند. "

آندری کورتونوف کارشناس روس در خصوص رزمایش های آمریکا در تاجیکستان  گفت: «هر یک از این کشورها که در رزمایش های نظامی «همکاری منطقه ای-۲۲» مشارکت کردند منافع خودشان را دنبال می کنند».

به گفته کورتونوف «نفع آمریکا در برگزاری رزمایش های نظامی در آسیای مرکزی کاملا معلوم است. آمریکایی ها یک سال قبل نیروهای خود را از افغانستان خارج کردند. و این بازتاب جدی روی مواضع آنها در منطقه داشت. حالا آنها نیاز دارند که جایگاه خود را در منطقه احیاء کنند».

کورتونوف تأکید کرد: «در خصوص کشورهای شوروی سابق باید گفت که هر یک از آنها می کوشد سیاست خارجی چندجانبه را به پیش ببرد. دقیقا به همین خاطر نیز آنها علاقه مند به اینگونه همکاری با واشنگتن هستند.  

https://irna.ir/xjKmk۳

**مکزیک: مداخله‌گری آمریکا یک سیاست استعماری عقب‌مانده است

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک، تامین مالی سازمان‌های غیردولتی مکزیکی توسط آمریکا را سیاست خارجی «مداخله‌جویانه» کاخ سفید توصیف کرد که به عنوان «بخشی از یک سیاست استعماری عقب‌مانده با زمان حاضر همخوانی ندارد».

دولت مکزیک بیش از یکسال پیش در نامه‌ای رسمی و دیپلماتیک به دولت آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن»، درخواست توقف تامین مالی سازمان غیردولتی «مکزیکی‌ها علیه فساد و معافیت از مجازات» که به صورت مستقیم از طرف «آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده» تامین می‌شود، ارسال کرد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک تاکید کرد: همه‌ چیز نشان می‌دهد آن‌ها به تامین مالی این گروه ادامه می‌دهند. ما در این مورد با دولت ایالات متحده موافق نیستیم. اقدامات سیاسی وجود دارند که ما آن‌ها را مناسب نمی‌دانیم.

وی خاطر نشان کرد: ما فکر می‌کنیم که این اقدامات، مداخله‌جویانه هستند.

رئیس‌جمهوری مکزیک تصریح کرد دولت او به حق تعیین سرنوشت سایر ملت‌ها که به آزادی، استقلال و حاکمیت می‌انجامد، احترام می‌گذارد.  

وی افزود: مداخله‌گرایی بخشی از یک سیاست استعماری عقب‌مانده است که با زمان حاضر همخوانی ندارد و نشان‌دهنده بی‌احترامی به سایر ملت‌ها و در عین حال، نقض سیاست‌های همسایگی خوب است.

اوبرادور دولت مکزیک را یک «دولت قانونی» دانست که به صورت «دموکراتیک و با اراده مردم» تشکیل شده است و در مقابل، این دست اقدامات موجب «از بین رفتن اقتدار اخلاقی و سیاسی» دولت‌های مداخله‌گر می‌شود.

رئیس‌جمهوری مکزیک همچنین بر لزوم اصلاح رفتار کشورها در عرصه بین‌المللی به منظور جلوگیری از اعمال سیاست‌های مالی در راستای ایجاد کودتا و هر گونه اقدام بی‌ثبات‌کننده در کشورها تاکید کرد.

مداخله، کودتا و چپاول منابع کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب توسط دولت‌های آمریکا در ادوار مختلف آنچنان تلخ و تاریک در حافظه تاریخی مردم این منطقه حک شده است که نفی و رد و هشدار و محکوم کردن هر گونه اقدام و حتی اظهار نظر مقام‌های آمریکایی که رد پایی از مداخله داشته باشد را به طور دائم از سوی دولتمردان آمریکای لاتین می‌شنویم.

مکزیک نخستین قربانی امیال توسعه‌طلبانه آمریکا در جنگ بین سال‌های ۱۸۴۶ و ۱۸۴۸ بود که در جریان این مناقشه، حدود نیمی از قلمرو خود را از دست داد.  

https://irna.ir/xjKmnJ

**علاقه عجیب نامزد پیشتاز نخست‌وزیری انگلیس به راه‌اندازی جنگ اتمی

لیز تراس وزیر امورخارجه انگلیس و نامزد پیشتاز حزب محافظه‌کار در اظهاراتی، دستور استفاده از تسلیحات هسته‌ای را بخشی از اختیارات نخست‌وزیر دانست و تاکید کرد درصورت لزوم جنگ اتمی راه می‌اندازد.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس و نامزد پیشتاز حزب محافظه‌کار در مراسمی با حضور اعضای حزبش در بیرمنگام صدور فرمان استفاده از تسلیحات هسته ای را بخش مهمی از اختیارات نخست وزیر دانست و گفت چنانچه به عنوان نخست وزیر انتخاب شود، اگر لازم باشد جنگ اتمی راه می اندازد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، تراس که به نظر می رسد به شدت در پی جانشینی «بوریس جانسون» مستعفی است، در این مراسم بدون هیچ احساسی تاکید کرد که دکمه هسته ای را حتی به قیمت نابودی کل جهان فشار می دهد.  

وی سپس در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید درصورت کسب مقام نخست وزیری و تصمیم نهایی برای یک موضوع دشوار چه می کند، بدون هیچ احساسی گفت دستور استفاده از تسلیحات هسته ای را صادر می کند.

تارنمای این روزنامه انگلیسی در ادامه مطلب خود آورده است: وزیر امور خارجه این انتخاب شوم را یک وظیفه مهم برای نخست وزیر دانست و در پاسخ به سوال مجری برنامه که این تصمیم را به قیمت نابودی جهان دانست، بارها تکرار کرد که "من جنگ هسته ای را راه می اندازم و برای اینکار آماده هستم".

تراس پیش از این هم از قصد خود برای تجدید قوای بازدارندگی هسته‌ای خبر داده بود، هرچند جهان امیدوار است که دولت احتمالی بریتانیا به رهبری تراس در حل و فصل مناقشه ها با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک موفق باشد.

وی پیش از این نیز و از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) و پس از اعلام حالت آماده باش بازدارندگی هسته ای از سوی «ولادیمیر پوتین» از قصدش برای ایستادگی در برابر کرملین گفته بود.

در همان زمان «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در واکنش به این دست اظهارات گفت: ما بیانیه های نمایندگان و مقام های مختلف را در مورد احتمال درگیری و حتی رویارویی میان ناتو و روسیه کاملا غیرقابل قبول می دانیم. من نامی از دست اندرکاران این بیانیه ها بر زبان نمی آورم، هرچند که شخص مورد نظر وزیر امور خارجه انگلیس بوده است.

درحالیکه کمتر از دو هفته به پایان مهلت رای‌دهندگان برای انتخاب نخست وزیر آینده انگلیس باقی مانده است، براساس نتایج یک نظرسنجی جدید میان اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس، «لیز تراس» با برتری ۲۲ درصدی مقابل رقیب خود «ریشی سوناک» به احتمال زیاد به عنوان نخست وزیر بعدی انگلیس انتخاب خواهد شد.

https://irna.ir/xjKmp۵

**کارشناس آلمانی: تبعات اقتصادی جنگ اوکراین بیش از ۲۰ سال ادامه خواهد داشت

کارشناسان و تحلیلگران آلمانی بر این باورند که آثار و تبعات اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین بر کشورهای غربی بخصوص آلمان طولانی مدت خواهد بود و بیش از ۲۰ سال ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز از مبدا برلین، به نقل از «مارسل فراتزشر » اقتصاددان برجسته موسسه  تحقیقات اقتصادی آلمان، نوشت: تاثیرات اقتصادی حمله روسیه به اوکراین سال ها ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی به رویترز گفت: درحالی که آلمان در نظر دارد تا خود را از هرگونه وابستگی به گاز روسیه رها کند،تأثیر اقتصادی ناشی از این جنگ  می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد و درحالی که اقتصاد آلمان برای چندین دهه  به علت برخورداری از گاز ارزان قیمت بعنوان منبع انرژی قابل اعتماد رونق گرفته بود، حال با وقوع جنگ اوکراین در ماه فوریه گذشته (۵ اسفند ۱۴۰۰) وضعیت اقتصادی آلمان به سرعت درحال تغییر رویه در این زمینه است.

به گفته فراتزشر، جنگ اوکراین لطمه سنگینی بر اقتصاد آلمان وارد کرده است، چرا که از رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی که با آغاز سال جاری میلادی برای آلمان انتظار می رفت،  تنها ۱.۵درصد آن باقی مانده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: اتحادیه و سندیکاهای آلمان دیگر به مانند دهه هفتاد در قرن گذشته میلادی قوی نیستند، تاثیر (وضعیت)  تورم، به علت افزایش بهای انرژی ادامه خواهد داشت.

درحالی این کارشناس مسائل اقتصادی درمورد لطمه دیدن شدید اقتصاد آلمان ناشی از بحران بوجود آمده در شرق اروپا و جنگ اوکراین و ادامه این روند خبر می دهد، که تبعات این بحران ها از جمله سیر صعودی نرخ تورم و نبود چشم‌انداز روشن از آینده موجب شده تا روند تولید کالا و خدمات در فرانسه نیز برای نخستین بار طی یک سال و نیم گذشته سیر نزولی یابد.

شرکت اس‌اَندپی گلوبال (S&P Global) که در حوزه تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی فعالیت می‌کند، با انتشار نتایج تازه‌ترین بررسی خود اعلام کرد؛ بخش تولید آلمان به دلیل وابستگی بالای این کشور به گاز روسیه با نگرانی بالاتری نسبت به حفظ سطح تولید خود در زمستان مواجه هستند.

این شرکت تحقیقاتی برآورد کرده که تورم بالا و کاهش تقاضای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، کسب و کارها و مصرف کنندگان را در سراسر اتحادیه اروپا ناگزیر به کاهش هزینه‌ها کرده و همین مساله اقتصادهای اروپایی را در آستانه ورود به دوره رکود اقتصادی در اواخر سال جاری میلادی قرار داده است.

https://irna.ir/xjKmp۲

**افزایش چشمگیر مرگ‌ومیر بر اثر گرما در انگلیس

به گزارش نشریه دیلی میل، افزایش بیش از حد دما در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، موجب بالارفتن آمار مرگ و میر به شکل بی‌سابقه‌ای شده است به طوری که در ماه گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر بیش از آمار میانگین مرگ‌ و میر در انگلیس و ولز جان خود را از دست داده‌اند.

این نشریه انگلیسی نوشت: بنابر داده‌های دفتر آمار ملی انگلیس (ONS)، ماه گذشته میانگین تعداد مرگ‌ومیر در روزهایی که کشور در معرض موج‌های پی‌درپی گرما قرارداشت، هفت درصد بیشتر از سایر روزهای ماه بوده‌ است.

بر این اساس، در جریان سه دوره گرمایی در روزهای ۱۰ تا ۲۲ ، ۲۳ تا ۲۵،‌ ۳۰ تا ۳۱ ژوئیه (۱۹ تا ۳۱ تیر، ۱ تا ۳ و ۸ تا ۹ مرداد) به طور میانگین روزانه یک‌هزار و ۲۲۴ مرگ در انگلیس ثبت شده‌ است که این آمار در مقایسه با سایر ماهها روزانه ۷۵ فوتی بیشتر را نشان می‌دهد.

در همین حال در ولز نیز در گرمترین روزهای ماه گذشته، روزانه ۹ مرگ بیش از میانگین سایر روزهای ماه ثبت شده‌است.

بنابراین بر اساس اطلاعات دفتر آمار ملی انگلیس، در جریان موج‌های گرمای شدید ماه گذشته در این کشور، یک‌هزار و ۵۱۲ نفر بیش از آمار میانگین در انگلیس و ولز جان خود را از دست داده‌اند.

یک سخنگوی این دفتر در این باره گفت: عوامل متعددی در کنار هم افزایش تعداد مرگ‌ومیر در این بازه زمانی را سبب شده‌اند و دمای هوا به تنهایی عامل این مساله نیست.

در این میان، ماه گذشته انگلیس بیشترین کمینه دمای این کشور (۲۶.۸ درجه سانتی‌گراد) را در تاریخ ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) در مزرعه‌ای در آکسفوردشاییر در جنوب‌شرقی انگلیس ثبت کرد.

اداره هواشناسی انگلستان(Met) تایید کرده است که بیشترین بیشینه دما در انگلیس (۴۰.۳ درجه سانتی‌گراد) در همین تاریخ در لینکن‌شایر در شرق این کشور به ثبت رسید که این نخستین باری است که دما در انگلیس از ۴۰ درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در جریان موج‌های شدید گرما، دستکم پنج نفر در سراسر انگلیس به منظور خنک کردن خود در رودخانه ها، دریاچه ها و مخازن غرق شده‌اند.

موج‌های شدید گرما در انگلیس موجب شده‌است که پوشش گیاهی در این کشور پدیده «پاییز کاذب» را تجربه کند و برگ‌های درختان بسیار زودتر از موعد به زردی بروند. خارج شدن درختان از چرخه طبیعی تغییر فصل همچنین وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌ها بر اثر خشکسالی، می‌تواند در فصول‌ آینده خطراتی را برای حیات وحش انگلیس و محیط زیست این کشور به همراه داشته باشد.

 داده‌های بدست آمده از اداره هواشناسی انگلستان (Met) نشان می‌دهد که کاهش بارندگی در برخی مناطق این کشور سبب شده است تا ماه ژوئیه (تیر ماه) به عنوان خشک‌ترین ماه انگلیس از سال ۱۸۳۶ میلادی (۱۲۱۵ شمسی) تاکنون ثبت گردد.

دانشمندان می‌گویند که انگلیس دیگر یک کشور سردسیر نیست و باید خود را برای مواجهه با تشدید گرمای هوا در سال‌های آینده وفق دهد.

بر اساس گزارش‌ها در پی افزایش بی‌سابقه دمای هوا در سراسر اروپا  و آتش سوزی‌های گسترده در سراسر این قاره در ماه گذشته، بیش از ۱۵۰۰ نفر بر اثر گرما جان خود را از دست‌ داده‌اند.

https://irna.ir/xjKmn۲

**تغییر سیاست هسته‌ای ژاپن؛ توکیو ساخت نیروگاه های اتمی جدید را بررسی می کند

ژاپن برای ساخت نسل بعدی نیروگاه‌های هسته‌ای در راستای حمایت از هدف‌های کاهش کربن و فراهم کردن ذخیره ثابت برق تغییر عمده در سیاست‌های دولتی اعمال می‌کند.

برنامه تغییر سیاست انرژی هسته‌ای در ژاپن که همچنین دوره خدمات حداکثری برای راکتورهای هسته‌ای موجود بالای ۶۰ سال را تمدید می‌کند در کنفرانس دگرگونی صنعتی و حذف کربن اعلام خواهد شد. 

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت توسعه ژاپن نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای را مورد مطالعه قرار داده است و اخیرا روندی از به روز رسانی توسعه راکتورها با توجه به تقویت ایمنی برای دهه ۲۰۳۰ منتشر کرده است.

با توجه به فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ که پس از زمین لرزه بزرگ و سونامی در این کشور اتفاق افتاد ژاپن اقدامات امنیتی محدودکننده راکتورهای هسته‌ای را به مدت ۴۰ سال تصویب کرد. اکنون باتوجه به شرایط کنونی سعی دارد تا آن را تغییر دهد. بدین ترتیب که عملیات به مدت ۲۰ سال درصورت به روز رسانی امنیتی و رصد کردن ناظران انجام شود. 

ژاپن هدف گذاری انرژی هسته‌ای خود برای ۲۰ تا ۲۲ درصد از دخایر برق تا سال ۲۰۳۰ انجام داده است و دولت این کشور به دنبال راه‌هایی است که ۷ راکتوری را که از رده خارج کرده بود در زودترین زمان ممکن از سال آینده به کار بازگرداند.

https://irna.ir/xjKmnS

**رشد اقتصادی دو رقمی ونزوئلا یکساله شد

بانک مرکزی ونزوئلا با شکستن سکوتی که از سال ۲۰۱۹ حفظ کرده بود، اعلام کرد اقتصاد این کشور آمریکای جنوبی در یکسال گذشته، رشد دو رقمی داشته است.

«کالیستو اورتگا» رئیس بانک مرکزی ونزوئلا اعلام کرد فعالیت اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۱ میلادی به ترتیب، ۱۴.۶۵ درصد و ۱۹.۷ درصد رشد کرده است. رشد اقتصادی ونزوئلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، ۱۷.۴ درصد و در بازه زمانی آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی (فروردین تا خرداد)، ۱۸.۷ درصد برآورد شده است.

این مقام ونزوئلایی در جریان نشستی با تجار و بازرگانان و با حضور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور گفت: ما دلایل کافی برای خوش‌بین بودن به باقی مانده سال ۲۰۲۲ و سال آینده داریم.

اورتگا اطمینان داد بانک مرکزی ونزوئلا، سیاست‌های مالی، مبادله‌ای و پولی را تقویت کرده و در «اهداف اصلی» در نظر گرفته شده در حوزه اقتصادی از جمله تثبیت تورم و «ورود پر قدرت» به مرحله رشد، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

رئیس بانک مرکزی ونزوئلا با وعده اینکه اطلاعات مربوط به تولید ناخالص داخلی این کشور تا چند روز آینده در تارنمای این بانک بروزرسانی خواهد شد، گفت: این یک لحظه بی‌سابقه بوده است و ما چیزهای زیادی یاد گرفته‌ایم.

نیکلاس مادورو با استقبال از داده‌های ارائه شده توسط بانک مرکزی ونزوئلا پیش‌بینی کرد که این کشور بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به نرخ تورم سالانه تک رقمی خواهد رسید. نرخ تورم در ونزوئلا تا ماه ژوئیه سال جاری میلادی، ۴۸.۴ درصد افزایش داشته است.

ونزوئلا در دسامبر گذشته (دی ماه ۱۴۰۰) از ابرتورمی که در سال ۲۰۱۷ به آن وارد شده بود، خارج شد.  این کشور پس از گذشت بیش از سه سال (از نوامبر ۲۰۱۷)، با افزایش کمتر از ۵۰ درصد قیمت‌ها طی ۱۲ ماه متوالی در سال ۲۰۲۱ بر تورم شدید غلبه کرد.

ونزوئلا که زمانی ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی بود، در سال‌های اخیر به رغم در اختیار داشتن بزرگترین ذخایر نفتی در جهان (بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه) از جایگاه دوازدهمین کشور صادر کننده در سال ۲۰۱۷ به بیست و یکمین کشور تولیدکننده نفت در سال ۲۰۱۹ تنزل یافت.

تارنمای اقتصادی ال اکونومیستا اسپانیابه تازگی در گزارشی نوشت: اگر چه راه طولانی و دشواری در پیش است و روند احیای اقتصادی در سال ۲۰۲۲ میلادی نمی‌تواند به تنهایی سال‌ها خسارت ناشی از تورم، فقدان سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و چالش‌های نهادی و زیرساخت‌ها را به یکباره جبران کند اما می‌توان ونزوئلا را شگفتی سال دانست.  

https://irna.ir/xjKmrX

**گشایش اولین نمایشگاه اختصاصی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد

اولین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور فعال صنعتگران کشورمان و همراهی ۳۵ شرکت ایرانی امروز (چهارشنبه) در شهر «اسلام‌آباد» پایتخت پاکستان گشایش یافت.

مراسم افتتاح نمایشگاه ایران و پاکستان با حضور «مهدی مسکنی» معاون امور تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران، سناتور «سید مشاهد حسین» رئیس کمیسیون دفاعی مجلس سنای پاکستان و «سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد برگزار شد.

اعضای هیات ۵۰ نفری ایران، مسوولان اتاق‌های بازرگانی پاکستان و نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت‌ برجسته صنعتی و تولیدی این کشور نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اختصاصی اسلام‌آباد حضور داشتند.

پس از بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان که هفته گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد، این اولین رویداد تجاری-اقتصادی میان دو کشور همسایه به شمار می رود و پیش بینی می شود توافقات صورت گرفته در جریان کمیسیون مشترک اقتصادی موجب گشایش هایی در مسیر گسترش تعاملات و همکاری ها میان جامعه تجار ایران و پاکستان خواهد بود.

در این نمایشگاه نمایندگان ۳۵ شرکت ایرانی پذیرای شرکت‌های مختلف پاکستانی هستند و حضور قدرتمند ایران در عرصه صنعت، انرژی، فن آوری، مواد غدایی و ماشین آلات را به نمایش می‌گذارند.

بازار ۲۲۰ میلیون نفری پاکستان و مرز قریب به یکهزار کیلومتری مشترک با کشورمان، از ویژگی های تاثیرگذار در تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان است.

این رویداد اولین همکاری مشترک دو همسایه دوست و برادر پس از برگزاری موفقیت آمیز بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد شمار می‌رود.

اولین نمایشگاه اختصاصی ایران و پاکستان از امروز تا جمعه در اسلام‌آباد ادامه خواهد داشت.

https://irna.ir/xjKmv۷

**۷۱ درصد آمریکایی ها خواستار مقررات شدیدتر کنترل سلاح هستند

نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می دهد اکثر افراد بزرگسال (۷۱ درصد) آمریکایی خواستار مقررات سختگیرانه تر در کنترل سلاح هستند و فکر می کنند که خشونت در سراسر این کشور افزایش یافته است.

نظرسنجی دانشکده سیاست عمومی هریس دانشگاه شیکاگو و مرکز تحقیقات روابط عمومی «آسوشیتدپرس-نورک» نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند قوانین اسلحه باید سخت‌گیرانه‌تر باشد. این عده شامل حدود نیمی از جمهوری‌خواهان، اکثریت قریب به اتفاق دموکرات‌ها و اکثریت افرادی است که در خانه سلاح نگهداری می کنند.

این نظرسنجی بین ۲۸ ژوئیه و اول آگوست (۱۰-۶ مرداد) و پس از مجموعه تیراندازی های مرگبار - از یک فروشگاه مواد غذایی نیویورک گرفته تا یک مدرسه در تگزاس و در مراسم رژه در ایلینوی - و نیز افزایش قتل‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۰ انجام شد.

در مورد خشونت با استفاده از سلاح به طور کلی، از هر ۱۰ آمریکایی ۸ نفر معتقدند که خشونت با اسلحه در سراسر کشور در حال افزایش است و حدود دو سوم می گویند که در ایالت آنها در حال افزایش است، اگرچه کمتر از نیمی معتقدند که در جامعه آنها در حال افزایش است.

این که چگونه می توان از خشونت ناشی از استفاده از اسلحه جلوگیری کرد، مدت هاست که سیاستمداران و بسیاری از رای دهندگان را دچار اختلاف کرده و تغییر قوانین اسلحه را دشوار کرده است.

 نظرسنجی اخیر نشان داد که اکثریت بزرگسالان آمریکایی کاهش خشونت با  استفاده از اسلحه و هم محافظت از مالکیت اسلحه را به عنوان مسائل مهم می دانند.

نتایج بدست آمده حکایت از آن داشت که اکثریت اعضای هر دو  حزب اصلی آمریکا از یک سیاست بررسی سوابق در سراسر کشور برای فروش اسلحه حمایت می‌کنند؛ قانونی که از خرید اسلحه از بیماران روانی جلوگیری می‌کند و به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد تا به طور موقت از خرید اسلحه برای افرادی که برای خود یا دیگران خطرناک تلقی می‌شوند، جلوگیری کنند.

اکثریت کوچک‌تری از آمریکایی‌ها (۵۹  درصد ) موافق ممنوعیت فروش تفنگ‌های AR-۱۵ و سلاح‌های نیمه‌خودکار مشابه هستند و دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان از این سیاست حمایت می‌کنند، (۸۳ درصد در مقابل ۳۵ درصد).

به طور کلی، ۵۲ درصد از آمریکایی ها - از جمله ۶۵ درصد از جمهوری خواهان و ۳۹ درصد از دموکرات ها - می گویند که کاهش تیراندازی های دسته جمعی و محافظت از حق داشتن اسلحه برای محافظت شخصی بسیار مهم است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی تنها ۳ نفر از قانونی حمایت می کنند که به افراد اجازه می دهد بدون مجوز در مکان های عمومی اسلحه حمل کنند. ۷۸ درصد دموکرات ها با این قانون مخالف هستند. در میان جمهوری خواهان، ۴۷ درصد موافق و ۳۹ درصد مخالف این قانون هستند.

این نظرسنجی با مشارکت هزار و ۳۷۳ بزرگسال آمریکایی و با ضریب خطای مثبت و منفی ۳.۸ درصد انجام شد.

https://irna.ir/xjKmtC

**انگلیس نگران توقف حمایت‌ها از کی‌یف

اروپا و به ویژه انگلیس در ششمین ماه جنگ در اوکراین و در گرماگرم رکود اقتصادی در منطقه یورو، نگران توقف حمایت‌ها از دولت کی‌یف است.

انگلیس از رهبران اروپایی خواسته است، باوجود افزایش سرسام آور هزینه ها حمایت خود را از اوکراین کاهش ندهند.

براساس مطلب درج شده در این روزنامه، انگلیس به همین منظور نمایندگانی را به برخی کشورهای اروپایی فرستاده تا از ادامه کمک ها به اوکراین مطمئن شود.  

به گفته یک منبع آگاه، دولت‌های اروپایی به شدت نگران افزایش هزینه تسلیحات و تدارکات بشردوستانه در بحبوحه افزایش سرسام آور قیمت انرژی هستند.

نگرانی مقام های انگلیس از کاهش حمایت تسلیحاتی و مالی از اوکراین در حالی است که اقتصاددانان دیروز سه شنبه ورود منطقه یورو به رکود را اعلام کرده و گفتند که کسب‌وکارهای آلمانی در بدترین شرایط اقتصادی دو سال اخیر قرار دارند.

از سوی دیگر در حالیکه جنگ در اوکراین وارد ششمین ماه خود می شود، واشنگتن از تخصیص معادل سه میلیارد دلار اسلحه جدید به کی‌یف خبر داد. آمریکا با تخصیص این سه میلیارد دلار، کل حمایت خود را به ۱۲ میلیارد دلار رسانده و در حال حاضر بزرگترین حامی دولت کی‌یف بشمار می رود.

همزمان «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس و نامزد پیشتاز حزب محافظه کار در مقاله ای برای دیلی تلگراف نوشت که در صورت کسب مقام نخست وزیری، اطلاعات بیشتری را از "سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا" (MI۶) به اشتراک می گذارد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به اینکه حمایت غرب از اوکراین در ماه‌های آینده ممکن است شکست بخورد، دیروز سه‌شنبه گفت که حفظ اتحاد در اروپا برای اوکراین یک مبارزه همیشگی است.

در این میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه ضمن تاکید بر خستگی اروپا و بی میلی شهروندان آن نسبت به تداوم عواقب حمایت از اوکراین، افزود: ما باید تحمل کنیم و هزینه این جنگ را در اتحادیه اروپا تقسیم کنیم.

« به شهروندان فرانسه هشدار داده بود که افزایش تورم و قیمت مواد غذایی هزینه آزادی است.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز متعهد شده که ۵۰۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهد که قرار است در سال ۲۰۲۳ تحویل داده شود.

با این وجود مقام های ارشد اتحادیه اروپا بیم آن دارند که در پاییز یا اوایل زمستان وضعیت بحرانی پیش بیاید و افکار داخلی را مخالف کمک بیشتر به اوکراین کند.

دیلی تلگراف در ادامه آورده است: در گرماگرم بیم و هراس از کاهش کمک ها به اوکراین، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صدد کاهش تحریم های روسیه با هدف کم کردن فشار بر اقتصاد منطقه یورو پیش از برگزاری نشست وزیران امور خاجه و دفاع در پراگ هستند.  

در این میان ایتالیا منتظر برگزاری انتخابات زودهنگام است و به نظر می رسد که احتمالا ائتلافی از جناح راست که به مسکو نزدیک است روی کار بیاید.

از طرف دیگر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در آستانه روز استقلال کشورش که مصادف با ششمین ماه حمله روسیه است، به متحدان غربی نسبت به کاهش کمک های مالی هشدار داد.

با این وجود ماه گذشته میلادی، نخستین ماه از زمان آغاز جنگ در اوکراین بود که هیچ یک از پنج اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا یعنی آلمان، فرانسه، ایتالیا، لهستان و اسپانیا وعده حمایت نظامی جدیدی ندادند. انگلیس نیز ابتدا از جمله این کشورها بود، اما بلافاصله پس از آن پیشنهاد ارائه پیشرفته‌ترین سامانه موشکی ارتش (M۲۷۰) را داد.  

«بوریس جانسون» نخست وزیر مستعفی انگلیس نیز روز گذشته گفت تا زمانی که روسیه نیروهایش را از کریمه خارج نکند، حمایت از اوکراین باید ادامه یابد.

https://irna.ir/xjKmrT

**ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز ونزوئلا- کلمبیا؛ گامی دیگر در عادی‌سازی روابط

در چارچوب نخستین گام‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مسیر عادی‌سازی روابط میان ونزوئلا- کلمبیا، ایجاد یک «منطقه بزرگ اقتصادی تجاری» در منطقه مرزی مشترک میان دو کشور، پیشنهاد «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا به همتای کلمبیایی خود خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در نشستی با تجار و بازرگانان و مقام‌های بخش بانکی این کشور، گفت: ما به رئیس‌جمهوری (کلمبیا) گوستاوو پترو پیشنهاد می‌کنیم تا یک منطقه بزرگ اقتصادی تجاری مولد در منطقه مرزی میان نورته دِ سانتاندر و ایالت تاچیرا ایجاد شود. یک منطقه دو ملیتی برای رشد اقتصادی، تجاری و تولیدی. زمان آن فرا رسیده است که این منطقه را بسازیم.

مادورو اطمینان داد این یک «منطقه اقتصادی ویژه» خواهد بود که به صورت آزمایشی ایجاد می شود و پس از آن می‌تواند در سایر ایالت‌های مرزی ونزوئلا تکرار و ساخته شود.  

وی گشایش اقتصادی و تجاری با کلمبیا را یک واقعیت خواند و اطمینان داد که یک تیم محلی برای کار بر روی این طرح همکاری‌ اقتصادی تعیین شده است.

روابط کلمبیا و ونزوئلا به رغم مرز مشترک دو هزار و ۲۱۹ کیلومتری، از ۲۳ فوریه ۲۰۱۹ و به دنبال تشدید تنش‌ها میان دولت ایوان دوکه (رئیس‌جمهوری پیشین کلمبیا) و دولت مادورو و حمایت دولت کلمبیا از خوان گوایدو رهبر مخالفان، به دستور رئیس‌جمهوری ونزوئلا قطع شد.

چرخش در سیاست خارجی کلمبیا پس از سال‌ها تنش در روابط میان دو کشور با تصمیم اخیر دولت‌ها در از سرگیری روابط دیپلماتیک و معرفی سفرای رسمی به اوج خود رسید.

«ریکاردو لوزانو فِرِرو» آخرین سفیر کلمبیا در ونزوئلا (۲۰۱۵- ۲۰۱۸) در تحلیل برقراری مجدد روابط دو کشور به بی‌بی‌سی موندو گفت: روندی طولانی و پیچیده در پیش است اما این رویه می‌تواند برای هر دو کشور، فرصتی بزرگ باشد.

«رونال رودریگس» مدیر «رصدخانه ونزوئلا از دانشگاه روساریو» نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک موندو خاطر نشان کرد: تجارت میان ونزوئلا و کلمبیا در سال ۲۰۰۸ و زمانی که تنش سیاسی میان دو کشور وجود داشت به هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید. حجم تجارت اما در سال گذشته که روابط دو کشور قطع شده بود (۲۰۲۱) به ۳۹۱ هزار دلار رسید و تخمین زده می‌شود که چنانچه روابط مرزی بهبود یابد، می‌توانیم این ارقام را امسال دو برابر کنیم.

https://irna.ir/xjKmvB

**۱۷ تروریست داعشی در سلیمانه عراق دستگیر شدند

دستگاه امنیت داخلی اقلیم کردستان عراق از دستگیری ۱۷ تروریست داعشی در مناطق گوناگون استان سلیمانیه این کشور خبر داد.

پایگاه خبری میدل ایست نیوز به نقل از مدیر دستگاه امنیت داخلی سلیمانیه (هم مرز با ایران) اعلام کرد که ۱۷ ترویست داعشی در مناطق سلیمانیه، جمجال، تکیه و باریکه، توسط نیروهای این مرکز دستگیر شدند. هفت نفر از این تروریست ها از طریق رسانه های اجتماعی به تبلیغ فعالیت های تروریستی (داعش) می پرداختند.

این مقام امنیتی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: «تروریست‌ها پس از سازماندهی، در ابتدا قصد داشتند چند افسر و فرمانده ارشد نیروهای پیشمرگه را ترور و تعدادی از مقرهای حزب میهمی کردستان عراق را منفجر کنند».

به گفته وی، «متهمان برنامه ای یکپارچه برای ترور تعدادی از شخصیت‌های دینی که داعش آنها را کافر اعلام کرده بود، داشتند».

وی در ادامه افزود: این تروریست‌ها در درگیری با نیروهای امنیتی در بازار سلیمانیه در ۱۴ اوت ۲۰۲۲ نیز نقش داشته اند.

https://irna.ir/xjKmwK

**کشته‌شدن یک مقام منصوب به روسیه در اوکراین به دنبال انفجار خوردو

یکی از اعضای شورای منطقه‌ای زاپوریژیا در اوکراین از کشته‌شدن یک مقام محلی منصوب به روسیه بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده‌ خبر داد.

«ولادیمیر روگوف» با اعلام این خبر در کانال تلگرامی‌اش افزود: «ایوان سوشکو» رئیس اداره نظامی-مدنی روستای میخائیلوفکا در جنوب اوکراین، بر اثر جراحات وارده ناشی از این انفجار در بیمارستان جان باخت.

بر اساس این گزارش، این وسیله انفجاری زیر خودروی شخصی این مقام طرفدار روسیه جاگذاری شده بود.

هنوز جزییات بیشتری از این حادثه منتشر نشده ‌است.

https://irna.ir/xjKmxf

**درگیری نیروهای افغان با طالبان پاکستان/ یک فرمانده طالبان پاکستان کشته شد

منابع محلی در ولایت هلمند افغانستان از درگیری نیروهای طالبان و تحریک طالبان (طالبان پاکستان) خبر دادند. به گفته‌ این منابع، طی این درگیری یکی از فرماندهان ارشد تحریک طالبان به همراه سه نیروی دیگر این گروه، کشته شده‌اند.

منابع محلی در ولایت هلمند خبر دادند که در نتیجه درگیری بین نیروهای طالبان و تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) ۶ نفر، از جمله یکی از فرماندهان تحریک طالبان کشته شد.

منابع که خواستند نامشان فاش نشود، می افزایند که در این درگیری «ملا عبدالله»   از فرماندهان مشهور تحریک طالبان، با سه نفر از همراهانش در ولسوالی «ناوه» ولایت هلمند کشته شد.

گزارش شده است که در این رویداد، دو نفر از نیروهای طالبان نیز کشته شدند.

تاکنون مقامات طالبان و سخنگویان تحریک طالبان دراین‌باره اظهار نظر نکرده‌اند.

حدود دو ماه پیش نیز «محمد خراسانی» سخنگوی تحریک طالبان اعلام کرده بود «عمر عبدالولی مهمند» مشهور به «عمر خالد خراسانی» از اعضای ارشد این گروه، در افغانستان کشته شده است.

به گفته وی، مهمند و دو نفر از همراهانش بر اثر برخورد خودروی خود با بمب کنار جاده‌ای در افغانستان کشته شدند.

https://irna.ir/xjKmyq

**ردپای ویرانگر جنگ بر محیط زیست اوکراین

جنگ اوکراین در حالی وارد هفتمین ماه خود می‌شود که پیامدهای زیست‌محیطی آن هنوز در ابتدای راه است؛ برآورد میزان خسارات و پیامدهای این درگیری جز با پایان یافتن جنگ میسر نیست اما انتشار آلاینده‌های صنعتی و آسیب تنوع زیستی امروز هم آشکار است.

جنگ اوکراین در حالی وارد هفتمین ماه خود می‌شود که پیامدهای زیست‌محیطی آن هنوز در ابتدای راه است. هدف قرار گرفتن تاسیسات صنعتی اوکراین به نشت مواد خطرناک برای انسان و طبیعت منجر شد. تنوع زیستی در خشکی وآب و بافت گیاهی و جانوری به شدت تحت تاثیر جنگ قرار گرفت. اما میزان خسارت را تنها در پایان جنگ می‌توان برآورد کرد.

تانک‌های سوخته و رها شده در طبیعت اوکراین یکی از دغدغه‌هایی سازمان‌های مردم نهاد و فعال محیط زیست است. در حالی که واشنگتن تعداد تانک‌های روسی هدف قرار گرفته توسط ارتش اوکراین را پنج‌هزار و ۴۲۰ عراده اعلام می‌کند که در طبیعت رها شده اند، سمن حفاظت از طبیعت اوکراین (UNCG) هشدار می‌دهد: ظرفیت مخازن سوخت تانک‌های روسی از ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ لیتر متغیر است. مسلماً، بخشی از این مخازن خالی هستند اما مقدار مشخصی سوخت از آنها خارج شد. روان کننده‌ها و سوخت دیزلی حاوی سرب و سایر فلزات سنگین، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه‌ای موجود در تمام سوخت‌های فسیلی و تعدادی دیگر از ترکیبات آلی فرار هستند.

آلودگی رودخانه ها و خاک های اوکراین همچنان یکی از نگرانی های اصلی فعالان محیط زیست است. این نگرانی از آن جهت که این کشور یکی از صنعتی‌ترین کشورهای اروپا با ۶ میلیارد تن زباله مایع حاصل از فعالیت های معدنی و صنعتی بود، قابل توجیه است. با این حال شش ماه است که تاسیسات صنعتی این کشور هدف حمله نیروهای روسیه قرار گرفته است.

بر اساس داده‌های برنامه محیط ‌زیست سازمان ملل، درگیری در بسیاری از مناطق، با حوادثی در نیروگاه‌ها و تاسیسات هسته‌ای، زیرساخت‌های نفت و گاز از جمله پالایشگاه‌ها، سکوهای حفاری، خط لوله های توزیع، معادن زغال‌سنگ همراه بوده و به بخش‌های کشاورزی و صنعتی خسارت وارد کرده است. در جریان این آسیب‌ها و انفجارها نیز مواد خطرناکی مانند حلال ها، کودها و اسید نیتریک فضای بیرونی را آلوده کرده است.

جنگ و انتشار مواد سمی در آب و هوا

سازمان ملل در برابر ابعاد وسیع این پدیده درباره «میراث سمی زیست محیطی» این جنگ برای اوکراین و منطقه هشدار داده است . وزارت محیط زیست اوکراین از «مسمومیت هوا» توسط «مواد بسیار خطرناک» سخن می‌گوید. پس از بروز آتش سوزی های متعدد ناشی از حملات روسیه به پمپ بنزین ها و مناطق صنعتی، از جمله نیروگاه حرارتی ووهلهیرسک (Vouhlehirsk) ، در منطقه دونتسک، کی‌یف در گزارشی در ماه گذشته ژوئیه هشدار داد: باد می تواند آلاینده ها را به فواصل دورتر ببرد.

نمونه‌های بررسی شده از آب رودخانه در نزدیکی شهر ترنوپیل (Ternopil) در شرق لویو (Lviv)، نشان داد که پس از سقوط بخش‌هایی از یک موشک روسی بر روی یک کارخانه کود بقایای موشکی سطح آمونیاک ۱۶۳ برابر و سطوح نیترات ۵۰ برابر بیشتر از حد معمول، شده است.

علاوه بر این، گروه حفاظت از طبیعت اوکراین توجه را به آلودگی ناشی از گوگرد موجود در بمب ها جلب می کند «که دانه ها و ریشه های علف ها را با اسید سولفوریک تشکیل شده در تماس با آب از بین می برد».

نیکولای دنیسوف، مدیر سازمان غیردولتی سوئیسی شبکه زیست محیطی Zoï نیز ابراز نگرانی کرده است: این درگیری از منظر شدت و وسعت بسیار آلاینده است. هیچ منطقه ای از اوکراین در امان نیست.

جنگ و تهدیدی برای تنوع زیستی گیاهی و جانوری

کشور اوکراین دارای مناطق حفاظت شده متعددی به‌عنوان زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد است. گروه حفاظت از طبیعت اوکراین، فهرستی از حدود بیست گیاه بومی تهیه کرده است که حفاظت از آنها توسط انفجارها، عبور وسایل نقلیه نظامی و آتش سوزی های ویرانگری که هیچ کس در مناطق جنگی آنها را خاموش نمی کند، در خطر است.

این سازمان غیردولتی که بیش از ۳۷ هزار آتش سوزی را به دلیل حملات بین فوریه و ژوئن (اسفند تا خرداد) یعنی تقریباً در چهار ماه اول جنگ - را بر اساس داده های جمع آوری شده توسط تصاویر ماهواره ای ناسا به ثبت رسانده است، تصریح می کند که یک سوم مناطق حفاظت شده در آتش سوخته است.

فعالان محیط زیست به شدت نگرانند: این گیاهان در سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه و مناطق بمباران‌ شده آنجا یافت می‌شوند و اگر این گونه‌ها را در محیط طبیعی‌شان از دست بدهیم، برای همیشه آنها را از دست خواهیم داد.

غیر منتظره‌تر آنکه دلفین‌ها نیز در امان نیستند. در دریای سیاه، سیگنال‌های صوتی ردیاب‌های صوتی (سونار) کشتی‌های جنگی، گوش داخلی این حیوانات را از بین برده و زندگی روزمره آنها را مختل می کند. بر اساس آماری که توسط دانشمندان ترک، اوکراینی، رومانیایی و بلغار ارائه شده است از زمان آغاز درگیری، نزدیک به ۳۰۰۰ گونه «آب‌بازسان» (پستانداران دریایی شامل نهنگ‌ها، دلفین‌ها و گرازماهیان )ددر سواحل این منطقه مرده پیدا شده اند.

اوکراین همچنین محل عبور پرندگان مهاجر به سواحل دریای سیاه و منطقه لانه سازی آنان را تشکیل می دهند. گروه حفاظت از طبیعت اوکراین تصریح می کند که چندین ذخیره گاه طبیعی با «نقش بسیار مهمی در حفظ جمعیت بسیاری از گونه های پرندگان در مقیاس اروپایی» در مناطق جنگی واقع شده است. در حالی که عوامل حفاظتی دیگر نمی توانند به این مناطق بروند، فعالان محیط زیست ابراز تأسف می کنند که ابعاد این خسارات بعدها خود را نشان خواهد داد.

جنگ و جمع‌آوری ردپایش بر محیط زیست

اولکسی واسیلیوک (Oleksiy Vasyliuk) مدیر این سازمان غیردولتی گفت: معتقدیم در زمانی که سربازان نیروهای مسلح اوکراین برای پایان دادن به نسل‌کشی مردم می‌جنگند، جبهه محیط‌زیست باید مراقب بوم‌کشی (اکوساید) باشد.

وی افزود: داده‌های دقیقی نداریم زیرا در حال حاضر نمی‌توان در مناطق جنگی تحقیق کرد، چه به دلیل وجود مین‌ها، چه به این دلیل که آنها خط مقدم یا سرزمین‌های اشغالی هستند. اما اندازه‌گیری دقیق تأثیر جنگ امری ضروری است.

نیکولای دنیسوف، که سازمان غیردولتی و محیط زیستی او تحت حمایت سازمان ملل، نقشه تعاملی از خطرات زیست محیطی این جنگ را منتشر کرده می‌گوید: پس از پایان جنگ (بررسی آسیب‌های زیست محیطی) زمان می برد. در این میان، ما باید تمام آثار جنگ را تا حد امکان ثبت و پیامدهای آن را بر محیط زیست اندازه گیری کنیم.

در طرف دیگر، دولت اوکراین نیز روزانه خسارات زیست محیطی منتسب به روس ها را فهرست می کند و در نظر دارد برای خسارات متحمل شده از مراجع قضائی بین المللی غرامت مطالبه کند. در همین حال، کی‌یف به طرح احیای زیست محیطی با تامین مالی اتحادیه اروپا و شرکایش متعهد است. در این طرح که رئوس آن در ماه گذشته میلادی ارائه شد، کاشت مجدد درختان و ایجاد چندین مرکز احیای حیات وحش پیش‌بینی شده است.

با اینحال چندین نهاد محیط زیستی در مورد ین کمک‌ها هشدار می‌دهند و دولت را متهم می کنند که قصد دارد از این برنامه برای افزایش زمین های قابل کشت به ضرر جنگل ها و تسریع در قطع درختان استفاده کند. آنها ادر نامه‌ای به کمیسیون اروپا خواسته‌آند تا در مورد هزینه‌کرد چندین میلیارد یورو کمک مالی و وام مناسب با نیازهای محیط زیستی، اطمینان حاصل کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjKmxx

**کرونا مبارزه با فقر در آسیا – اقیانوسیه را به تعویق انداخته است

بانک توسعه آسیا روز چهارشنبه اعلام کرد همه گیری کرونا مبارزه با فقر در منطقه آسیا – اقیانوسیه را برای دستکم دو سال به تاخیر انداخته است و بسیاری از کشورها فرار از فقر را دشوارتر می یابند.

اگر همه گیری اتفاق نمی افتاد، نسبت مردمی که با فقر شدید دست به گریبان هستند و با درآمد کمتر از ۱.۹۰ دلار در روز زندگی می کنند، می توانست به ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۰میلادی به جای افزایش ۵ درصدی کاهش یابد. این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۳.۸ درصد رسید و پیش بینی می شود که در سال جاری ۳ درصد باشد.

بانک توسعه آسیا همچنین گزارش داد که انتظار می رود فقر شدید تا سال ۲۰۳۰ به کمتر از ۱ درصد از جمعیت برسد.

دستکم ۲۰ درصد از جمعیت آسیای در حال توسعه در سال ۲۰۲۱ یا به شدت فقیرند یا نسبتا از فقر رنج می برند. این جمعیت می تواند تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش یابد، اگر دولت ها بر انعطاف پذیری، نوآوری و فراگیری تمرکز کنند تا فرصت های اقتصادی متعادل تر و تحرک اجتماعی بیشتر حاصل شود.

این گزارش در ادامه حاکی است که بحران کووید – ۱۹ روند طولانی کاهش فقر در آسیا و اقیانوسیه را متوقف کرده است. اگرچه اقتصادها در حال بهبودی است، پیشرفت نابرابر است. همچنین همه گیری ممکن است اشکال فقر را فراتر از درآمد همچون ناامنی غذایی و دسترسی نابرابر به خدمات بهداشتی و آموزشی بدتر کرده باشد.

آلبرت پارک اقتصاددان برجسته بانک توسعه آسیا گفت که افراد فقیر و آسیب پذیر بیشترین ضربه را از کووید – ۱۹ متحمل شده اند و اگرچه اقتصاد کشورها رو به بهبودی است، بسیاری از افراد ممکن است دریابند رهایی از فقر حتی سخت تر از گذشته است.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ شیوع فقر شدید در منطقه به کمتر از ۱ درصد کاهش یابد. در عین حال، پیش بینی می شود که حدود ۲۵ درصد از جمعیت به وضعیت طبقه متوسط برسند که با درآمد یا مصرف ۱۵ دلار یا بیشتر در روز تعریف می شود.

با این حال، این چشن انداز به واسطه تفاوت در تحرک اجتماعی یا موارد دیگر تهدید می شود. آسیای در حال توسعه با پتانیل رکود تورمی، ناامنی غذایی فزاینده و شوک قیمت انرژی روبه رو است.

https://irna.ir/xjKmy۹

**انفجار در مزار شریف افغانستان/ ۶ نفر مجروح شدند

شبکه الجزیره قطر در صفحه توئیتر خود به نقل از خبرنگار این شبکه در افغانستان دقایقی پیش از وقوع انفجار در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ خبر داد. پلیس بلخ می گوید که مواد انفجاری در دست عامل انفجار منفجر شده و۶ نفر مجروح شدند.

انفجار در مزار شریف ۶ زخمی برجا گذاشت؛ مواد انفجاری در دست مهاجم منفجر شد

خبرگزاری صدای افغان(آوا) نیز نوشت محمد آصف وزیری؛ سخنگوی پلیس بلخ اعلام کرد این انفجار ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه ظهر امروز (چهارشنبه ۲ شهریور) در منطقه دروازه بلخ شهر مزار شریف به وقوع پیوسته است.

به گفته وی، انفجار زمانی رخ داده که فردی مواد انفجاری را در یک کیسه حمل می کرد که در مسیر راه منفجر شده است.

سخنگوی پلیس بلخ افزود که انتقال دهنده مواد انفجاری زخمی شده و به کسی دیگری آسیب نرسیده است.

اما غوث الدین انوری؛ رییس بیمارستان حوزوی ابوعلی سینای بلخی به آوا گفت: از رویداد انفجاری امروز ۶ زخمی شامل یک کودک به بیمارستان انتقال یافته اند.

به گفته وی،   وضعیت یک تن وخیم گزارش شده است.

سخنگوی پلیس بلخ از هویت عامل این انفجاری چیزی نگفت، اما افزود که عامل انفجار برای تداوی به بیمارستان انتقال داده شده و تحقیقات جریان دارد.

https://irna.ir/xjKmBh

**آغاز عملیات ویژه الحشد الشعبی عراق برای امنیت مراسم اربعین حسینی (ع)

عملیات ویژه نیروهای الحشد الشغبی در عراق جهت تامین امنیت راهپیمایی اربعین حسینی (ع) از امروز آغاز شد.

نیروهایی از فرماندهی عملیات فرات میانه وابسته به الحشد الشعبی امروز (چهارشنبه) شروع به انجام عملیات امنیتی پیشگیرانه قبل از برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی (ع) در عراق کردند.

"سجاد الاسدی"، مسئول این عملیات ویژه در این باره گفت: این عملیات از سمت شمال از دیوار بغداد شروع و تا اسکندریه و مسیب در جنوب می رسد.

وی افزود: از سمت شرق نیز این عملیات از جاده ارتباطی کربلا به بغداد شروع می شود و به نهر فرات می رسد و هدف از این عملیات بررسی و پاکسازی کامل منطقه است.

الاسدی تاکید کرد: این عملیات بیش از ۲۰ روز طول خواهد کشید و تمام مناطق مورد نظر در شمال بابل، شمال کربلا، غرب کربلا و بادیه نجف را در پوشش خواهد داد و هدف از آن ایجاد امنیت در تمام این مناطق است.

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات هماهنگی در سطح بالایی با نیروهای امنیتی انجام می شود و عملیات امروز با هماهنگی پلیس فدرال، اطلاعات الحشد الشعبی، امنیت ملی و دستگاه اطلاعات عراق انجام می شود.

بر اساس این گزارش، روز گذشته (سه شنبه) عراق و ایران صورتجلسه نشست هماهنگی فنی برای برگزاری مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی امضا کردند.

سازمان رسانه‌ها و ارتباطات عراق در این باره اعلام کرد که این صورتجلسه با حضور شرکت‌های مخابراتی فعال در دو کشور و مقامات فنی و امنیتی ذیربط به امضای دو طرف رسید.

پیش از این، سپهبد «قیس سعید المحمداوی» رئیس ستاد عملیات ارتش عراق در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: تصمیم گرفته شد تا کمیته عالی امنیت زائران اربعین حسینی (ع) به ریاست «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق و با حضور رئیس ستاد عملیات ارتش برای برنامه ریزی و تبادل نظر با ادارات استان‌های زائر پذیر و استان‌هایی که زائران از آن‌ عبور می‌کنند، تشکیل شود.

وی افزود: این کمیته برای استقبال از زائران و تامین همه جانبه مراسم اربعین حسینی کار مشترکی با گذرگاههای مرزی انجام خواهد داد.

المحمداوی همچنین بر لزوم تامین مهمترین نیازهای یگان‌های نظامی در ستاد عملیات و همکاری بین ارتش و پلیس عراق به ویژه در شرایطی که این کشور در آستانه پذیرایی از میلیون‌ها زائر به مناسبت اربعین حسینی(ع) است، تاکید کرد.

https://irna.ir/xjKmBc

**رسانه های عربی: رزمایش پهپادی ایران، نشان دادن قدرت و تقویت توان بازدارندگی است

رزمایش مشترک پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های عرب زبان منطقه داشت و آنها این رزمایش را در راستای نشان دادن قدرت و تقویت بازدارندگی توصیف کردند.

رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در گستره کل کشور آغاز شد. در این رزمایش دو روزه بیش از ۱۵۰ پهپاد در گستره جمهوری اسلامی ایران از آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور شرکت دارند.

درپی آغاز رزمایش پهپادی ایران، رسانه های عرب زبان منطقه، این رویداد را در صدر اخبار و گزارش های خود قرار دارند و شبکه های تلویزیونی نیز به پوشش اخبار و گزارش های مربوط به آن طریق خبرنگار خود در ایران پرداختند.

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی از رزمایش امروز پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جزئیات آن گفت: هدف از این رزمایش تقویت بازدارندگی و مقابله با حملات احتمالی است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی المسیره در تهران نیز در گزارشی با اعلام خبر آغاز رزمایش پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت که بنا بر اعلام مقامات عالی رتبه نظامی ارتش ایران، پهپادهای مدرن تولید شده وزارت دفاع با همکاری شرکت های دانش بنیان در این رزمایش آزمایش خواهد شد.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز به نوبه خود با پوشش رزمایش پهپادی ایران از طریق خبرنگار خود اعلام کرد که در این رزمایش دو روزه نیروی هوایی، زمینی و دریایی در کنار قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) شرکت دارند.

در همین راستا، شبکه تلویزیونی سوریه در گزارشی به جزئیات این رزمایش پرداخت و گفت که در آن ۱۵۰ پهپاد رزمایش گسترده ای را در سراسر ایران برگزار می کنند.

شبکه تلویزیونی "العربی" نیز در گزارشی با عنوان "با مشارکت بیش از ۱۵۰ پهپاد.. ایران آمادگی خود را در رزمایشی نظامی می آزماید"، گفت که این اولین باری است که تمرین مشترک پهپادی در سطح نیروهای چهارگانه ارتش ایران برگزار می شود.

این شبکه به نقل از دریادار موسوی سخنگوی رزمایش گفت که در روز اول این رزمایش، پهپادها با هدف جمع آوری اطلاعات، از نقاط مختلف و پایگاه ها به پرواز در خواهند آمد تا اهداف رهگیری و مشخص شده و اطلاعات به مراکز هدایت و کنترل ارسال شود تا اینکه فردا حمله به اهداف صورت گیرد.

در همین راستا، شبکه تلویزیونی "المنار" نیز رزمایش پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران را پوشش خبری داد و اعلام کرد که این رزمایش گسترده در سراسر خاک جمهوری اسلامی ایران با هدف نشان دادن توان و قدرت این نیرو آغاز شد.

شبکه تلویزیونی "السومریه" عراق نیز با پوشش خبری این رزمایش اعلام کرد که ارتش ایران رزمایش پهپادی  مشترک "ارتش ۱۴۰۱" را در گستره ایران از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز این کشور برگزار کرده است.

رزمایش پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شبکه تلویزیونی عرب زبان آمریکایی "الحره" نیز بازتاب داشت و این شبکه با انتخاب عنوان "به گستردگی ایران، آغاز رزمایش پهپادی بی سابقه"، جزئیات آن را پوشش داد و گفت که این برنامه پهپادی آمریکا و اسرائیل را نگران می کند.

پایگاه خبری عرب ۴۸ وابسته به فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی نیز در گزارشی با عنوان "ارتش ایران مانورهای گسترده پهپادی را آغاز کرد"، نوشت: این رزمایش دو روز بعد از گزارش مرکز تحقیقات امنیت دانشگاه تل آویو آغاز شد که در آن آمده بود که پهپادهای ایران به یک تهدید فزاینده برای اسرائیل تبدیل شده اند.

به نوشته عرب ۴۸، در این گزارش آمده بود: «پهپادهای ایرانی از نگاه مقامات صهیونیست از یک پدیده حاشیه‌ای به یک «تهدید فزاینده» تبدیل شده‌اند؛ آن هم پس از آنکه حماس و حزب الله از این پهپادها علیه اسراییل و متحدانش در منطقه استفاد کردند».

این پایگاه افزود: ایران از دهه هشتاد قرن گذشته طرح توسعه برنامه پهپادی را آغاز کرد و این برنامه آمریکا و اسرائیل به عنوان دو دشمن سرسخت ایران را نگران کرده است.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) نیز عنوان "ایران.. آغاز رزمایش گسترده پهپادی در سراسر کشور" را برای گزارش خود برگزید و جزئیات برگزاری آن را پوشش خبری داد.

در همین راستا، پایگاه خبری "رای الیوم" نیز در گزارشی نوشت که ایران بزرگترین رزمایش نظامی مشترک پهپادی را آغاز کرد که در آن ۱۵۰ پهپاد برای آزمایش دقت و قدرت تسلیحاتی شرکت دارند.

پایگاه خبری "صدای بیروت" تیز در گزارشی مفصل با عنوان "بی سابقه..ایران رزمایش بسیار گسترده پهپادی آغاز کرد"، نوشت: این رزمایش در سراسر گسترده ایران با هدف نشان دادن "قدرت" این نیرو صورت می گیرد که نقش آفرینی آن رو به رشد است.

رزمایش پهپادی ایران در پایگاه خبری "میدل ایست آنلاین" نیز بازتاب داشت و این پایگاه در گزارشی از  نوشت: این رزمایش درحالی برگزار می شود که استفاده از پهپادها در میدان های رزم در حال افزایش است.

این پایگاه افزود: ایران در مناسبت های مختلف از ناوگانی از پهپادهای خود رونمایی کرده است. پهپادها  با افزایش استفاده از آنها به عنوان یک سلاح اصلی در جنگ ها، به یک قدرت ضربت تبدیل شده اند.

خبرگزاری های فرانسه و رویترز و آلمان، پایگاه های خبری العهد، سوئیس اینفو، شفق نیوز، الخلیج آنلاین، القبس، الایام، شروق نیوز و روزنامه های الاخبار، الشرق الاوسط، رای الیوم و القدس از جمله دیگر رسانه هایی هستند که به پوشش خبری رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته اند.

https://irna.ir/xjKmCY

**اروپا در مسیر رکود تورمی

اخبار بد برای اقتصاد اروپا همچنان ادامه دارد، به نحوی که داده ها نشان می دهد منطقه یورو در رکود به سر می برد و یا به زودی وارد این رکود می شود.

نوعی شاخص ترکیبی موسوم به شاخص مدیران خرید به ۴۹.۲ رسیده که کمتر از رقم ۴۹.۹ قبلی است. هر چیزی زیر ۵۰ نشان دهنده کاهش است، از اینرو فعالیت تجاری روند نزولی داشته و در حال حاضر به کمترین میزان طی ۱۸ ماه گذشته رسیده است.

این روند در آلمان وخیم است، کشوری که بزرگترین اقتصاد منطقه یورو به شمار می رود. فرانسه نیز با مشکلاتی دست به گریبان است.

به نوشته این روزنامه، به سختی می توان دید اوضاع چگونه برای منطقه یورو قبل از بدتر شدن، می تواند بهبود یابد. تورم عامل بزرگی در کاهش فعالیت تجاری و همچنین اعتماد مصرف کننده است و برخی از مشکلات زنجیره تامین که باعث افزایش قیمت ها شده اند، ممکن است در حال فروکش کردن باشند.اما هر کمکی که ارائه شود، احتمالا اندک و زودگذر خواهد بود.

این گزارش می افزاید: با وجود افزایش قابل توجه نرخ بهره ۰.۵ درصدی در ماه ژوئیه (تیر)، سیاست پولی بانک مرکزی اروپا همچنان بسیار انعطاف پذیر است و با سردتر شدن هوا و افزایش تقاضا، بهای انرژی نیز افزایش می یابد.

گزارش وال استریت ژورنال در ادامه حاکی است که اروپا اغلب به آمریکا و آسیا برای ارائه کمک های صادراتی متکی است. ایالات متحده با افزایش نرخ بهره، به سختی درحال رشد است. چین نیز با وجود هرج و مرج بازار املاک و سرکوب سیاسی شرکت های خصوصی مولد، علاوه بر قرنطینه های کرونایی و کمبود انرژی، با شدت بیشتری به دام رشد کند خود می لغزد. در واقع رکود جهانی در راه است.

این ضعف، تهدید دیگری برای پول واحد منطقه یورو ایجاد می کند. اخبار اقتصادی حاکی است که واحد پول این بلوک به پایین ترین سطح در ۲۰ سال اخیر رسیده است.

این مساله ممکن است باعث تقویت صادرات اروپایی به ویژه آلمان یا دستکم سود شرکت های صادرکننده شود. اما اگر بازارهای اصلی صادراتی اروپا در رکود باشند، این کار کمتر جواب می دهد. تاثیر اصلی این مساله ممکن است تورم بیشتر به ویژه در بخش انرژی باشد.

به اعتقاد نویسنده این گزارش، در این میان، آمریکا شاید بتواند به سیاست طرفدار عرضه کمک کند، اما این مساله مستلزم پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره و مذاکره با جو بایدن رئیس جمهوری این کشور است.

تنها اخبار خوب برای اروپا این خواهد بود که این ماه های سخت، مردم را متقاعد کند که دیگر نمی توانند رفاه و کامیابی را بدیهی بدانند. این بار اروپا هم نیاز به احیای موتورهای رشد خود دارد.

رکود تورمی به وجود همزمان تورم و رکود اقتصادی گفته می شود. رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می شود. تورم از نظر علم اقتصاد، اشاره به افزایش پیوسته سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموما به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می شود و روند مستمر فزاینده و نامنظم افزایش قیمت ها در اقتصاد است.

https://irna.ir/xjKmBR

**شولتز: آلمان ۵۰۰ میلیون یورو کمک نظامی دیگر به کی‌یف می‌دهد

صدراعظم آلمان اعلام کرد که این کشور ۵۰۰ میلیون یورو دیگر جنگ افزارهای نظامی به اوکراین تحویل خواهد داد که بخشی از آن در سال ۲۰۲۳ تحویل می‌شود.

اولاف شولتز روز چهارشنبه در پیام ویدیویی که به مناسبت جشن ملی اوکراین در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد، افزود: این تحویل شامل سه سامانه پدافند هوایی Iris-T (سیستم تصویربرداری مادون قرمز کنترل شده برای توسعه موشک هوا به هوای فروسرخ کوتاه برد تا متوسط برد)، تانک های بازیابی (خودروی نظامی زرهی برای تعمیر تانک‌های جنگی یا هر وسیله نقلیه نظامی دیگری در میدان نبرد)، سامانه پرتاب راکت، مهمات و تجهیزات ضد پهپاد خواهد بود.

صدراعظم آلمان همچنین با اشاره به تحویل تجهیزات نظامی جدید که روز گذشته توسط برلین اعلام شد، اظهار داشت: ما به تحویل سلاح و آموزش سربازان اوکراینی ادامه خواهیم داد.

شولتز با بیان اینکه کشورش تا زمانی که نیاز باشد از کی‌یف حمایت می‌کند، گفت: آلمان امروز و تا زمانی که اوکراین به حمایت ما نیاز دارد، محکم در کنارش ایستاده است.

صدراعظم آلمان با بیان اینکه تحریم‌های خود را [علیه روسیه] ادامه خواهیم داد، افزود: با حمایت مالی از اوکراین به بازسازی شهرها و روستاهای ویران شده این کشور کمک می‌کنیم.

شولتز یادآوری کرد: آبی و زرد (پرچم اوکراین) و گروه پر ستاره اروپا به هم مرتبط هستند.

وی گفت: اوکراینی‌های عزیز، کشور شما به دلیل قوی و شجاع بودن و داشتن دوستانی در اروپا و سراسر جهان، سایه تاریک جنگ را از بین خواهد برد.

با گذشت ۶ ماه از جنگ اوکراین، متحدان غربی این کشور میلیاردها دلار تجهیزات نظامی و سایر کمک‌ها را به کی‌یف ارسال کرده‌اند و گرچه این اقدامات از شکست سریع جلوگیری کرد اما آنها از پیوستن مستقیم به نبرد علیه نیروهای روسی که اکنون بخش‌های زیادی از شرق و جنوب اوکراین را در کنترل دارند، محتاط بوده‌اند.

https://irna.ir/xjKmCx

**ادعای کانادا: افغانستان به کانون سازمان‌دهی گروه‌های افراطی تبدیل خواهد شد

سازمان اطلاعات داخلی کانادا مدعی شد که افغانستان می تواند به کانونی برای سازماندهی گروه های افراطی به ویژه در این کشور تبدیل شود.

سازمان اطلاعات داخلی کانادا طی گزارشی به وزیر امنیت عمومی این کشور نسبت به رشد افراط گرایی در افغانستان و تهدید آن برای کانادا هشدار داد.

سازمان مزبور به مارکو مندیچینو وزیر امنیت عمومی کانادا اعلام کرد  که افغانستان ممکن است به کانونی برای سازمان دهی گروه های افراطی تبدیل شود.

به باور این سازمان، مسافران افراطی که به کانادا باز می گردند، می توانند خطر افراط گرایی با انگیزه مذهبی را در داخل این کشور افزایش دهند.

در اسناد این سازمان آمده است: وضعیت در حال تحول در افغانستان و تسلط طالبان به طور بالقوه یک پناهگاه و پایگاه امن برای سایر سازمان های افراطی و همچنین مقصدی برای مسافران افراطی کانادایی ایجاد کرده است.

به گفته دیوید ویگن مدیر سازمان اطلاعات داخلی کانادا، افراط گرایی خشونت آمیز با انگیزه مذهبی، همچنان یکی از نگرانی های مقام های کانادایی است.

اسناد سازمان اطلاعات داخلی کانادا حاکی است که بازگشت طالبان به قدرت احتمالا منطقه و جهان را بی ثبات می کند.

https://irna.ir/xjKmDm

**جنگ اوکراین/ انرژی روسیه برای اتحادیه اروپا، ۸۹ درصد گران‌تر شد

با گذشت ۶ ماه از جنگ اوکراین و تلاش‌های غرب برای تحریم انرژی روسیه، بهای انرژی در اروپا به شدت افزایش یافته و اتحادیه اروپا در ازای واردات هیدروکربن از روسیه، ۸۹ درصد بیشتر پرداخت کرده است.

خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی نوشت: قیمت انرژی در اروپا در ۶ ماه اخیر و از زمان حمله روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافته است، به طوری که مسکو با وجود کاهش ۱۵ درصدی میزان فروش سوخت، ۸۹ درصد بیشتر از یکسال قبل از صادرات هیدرو کربن به اتحادیه اروپا، درآمد کسب کرده است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۱۳ میلیارد و ۹۱۶ میلیون یورو در ماه برای خرید زغال سنگ، نفت و گاز به مسکو پرداخت می‌کند در حالی که این رقم در سال گذشته به صورت میانگین، ماهانه هفت میلیارد و ۳۳۰ میلیون یورو بود. این رقم پرداختی در سال گذشته به دوره‌ای مربوط می‌شود که قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضای ناشی از بهبودی نسبی اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹، به طور سرسام‌آور افزایش یافته بود.

آخرین داده‌های «یورواستات» (دفتر آمار اتحادیه اروپا)، بین ماه مارس (ماه آغاز جنگ) و ژوئن ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) نشان می‌دهند حجم واردات انرژی اتحادیه اروپا از روسیه ۱۵ درصد کاهش داشته اما مبلغ پرداختی (ارزش واردات) شاهد افزایش ۸۹ درصدی بوده است.  

«مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک» نیز اعلام کرد اتحادیه اروپا از زمان ورود نیروهای روسی به اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته (پنج اسفند)، به صورت میانگین ماهانه ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو بابت خرید کربن، نفت و گاز به روسیه پرداخت کرده است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی روسیه، این منبع درآمدی کرملین موجب مازاد حساب جاری برای روسیه شده و با افزایش سه برابری در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه سال جاری میلادی، به رقم ۱۶۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

بیست‌وهفت کشور عضو اتحادیه اروپا در راستای جلوگیری از کمبود گاز در فصل سرما متعهد شده‌اند تا مصرف این منبع انرژی را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

اتحادیه اروپا همچنین در تلاش است تا سوخت وارداتی از روسیه را با گاز مایع طبیعی که از طریق کشتی از قطر، مصر و آمریکا منتقل می‌شوند، جایگزین کند. آمریکا به تنهایی در نیمه نخست ۲۰۲۲، ۵۷ میلیارد متر مکعب ال‌ان‌جی به اتحادیه اروپا صادر کرده است. ال‌ان‌جی در مقایسه با گاز انتقالی از طریق خط لوله، یک محصول گران قیمت است. علاوه بر این، از آغاز جنگ اوکراین، ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ سال اخیر رسیده است که این امر باعث گران‌تر شدن بهای قبوض مصرفی می‌شود.  

به گفته «گئورگ زاخمان» تحلیلگر ارشد اندیشکده بروگل، اتحادیه اروپا قادر خواهد بود «زمستان آینده را پشت سر بگذارد حتی اگر روسیه عرضه را قطع کند، اما پیامدهای قیمتی بسیار شدید خواهد بود».

بر اساس داده های پلت فرم «زیرساخت گاز اروپا»، بلژیک، کرواسی، اسپانیا، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، هلند و لهستان نیز قصد دارند به زودی پایانه‌های گازی خود را افتتاح یا گسترش دهند.

ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه به اتحادیه اروپا که در آوریل گذشته تصویب شد از ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) اعمال می‌شود و تحریم نفت با برخی استثناها از ژانویه ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

https://irna.ir/xjKmBk

**جان باختن ۲ غیرنظامی و زخمی شدن پنج نفر دیگر در حمله پهپادی ترکیه

منابع خبری امروز (چهارشنبه) از جان باختن دو شهروند سوری و زخمی شدن پنج نفر دیگر در حمله پهپادی ترکیه به شمال سوریه خبر داند.


ارتش ترکیه منطقه‌ای را در ناحیه تل رفعت واقع در حومه شمالی استان حلب در شمال سوریه هدف قرار داد.

برپایه این گزارش، در حمله ترکیه به تل رفعت دو غیرنظامی سوری جان خود را از دست داده و پنج شهروند سوری دیگر مجروح شدند.

به نوشته العهد،، این حمله توسط یک فروند پهپاد انتحاری شده انجام شد.

در همین راستا، گروه مخالفان خارج نشین سوریه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که در این حمله، بازار واقع در مرکز تل رفعت هدف قرار گرفته است.

این گروه همچنین تعداد مجروحان این حمله را ۹ نفر اعلام کرد و گزارش داد که حمله امروز نهمین حمله مشابه به تل رفعت از ابتدای ماه ژوئیه گذشته است.

این حملات ترکیه به مناطق شمالی سوریه درحالی همچنان انجام می‌شوند که اخیرا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در مسیر بازگشت از شهر «لویو» اوکراین لحن آشتی‌جویانه‌ای را در قبال سوریه درپیش گرفت و از سرگیری روابط دیپلماتیک با دمشق را بعید ندانست.

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات موسوم به سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیر قانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های مسلح کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به قصد ترکیه برای حمله نظامی در خاک سوریه اعتراض کرده است.

https://irna.ir/xjKmFM

**سفیر ایران در کویت: دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در انتظار آمادگی عراق است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت گفت که با توجه به تحولات اخیر عراق، دور ششم مذاکرات تهران و ریاض در انتظار اعلام آمادگی عراقِ میزبان است.

"محمد ایرانی" سفیر کشورمان در کویت در گفت‌وگو با روزنامه کویتی «الرای» تصریح کرد: قرار  بود ششمین دور مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی ماه گذشته در عراق برگزار شود که طبیعتا این دور از مذاکرات پس از پایان، به دیداری بین حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران و فیصل بن فرحان همتای عربستانی وی - با دعوت کشور میزبان از آنها برای رایزنی- منتهی می شد.

ایرانی افزود: پس از اتفاقات و تحولات اخیر عراق، طبیعی است که بایستی منتظر بود تا کشور میزبان برای میزبانی و مدیریت مذاکرات آماده باشد.

سفیر ایران در کویت ادامه داد: موضوع  ازسرگیری گفت‌وگو با برگزاری دور ششم مذاکرات، مورد توافق قرار گرفته است، اما این اتفاق در انتظار فراهم شدن بستر مناسب برای مذاکرات در عراق است. کمیته‌های مربوطه ایران و عربستان آماده ازسرگیری مذاکرات هستند.

وی همچنین تاکید کرد: مقامات ایران نسبت به پیشرفت روند مذاکرات بسیار خوش‌بین هستند، اما ما باید منتظر دعوت عراق از دو طرف برای ازسرگیری دور ششم مذاکرات بعد از پایان رویدادهای جاری در این کشور باشیم.

ایرانی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بازگشت سفیر کویت به ایران، بار دیگر نسبت به این اتفاق ابراز خوشبینی کرد و گفت: حضور «بدر عبدالله المنیخ» سفیر کویت در ایران، نشانه بزرگی از توسعه روابط دوجانبه است.

https://irna.ir/xjKmGF

**لاپید: توافق احتمالی هسته ای درچارچوب فعلی به زیان اسرائیل است

نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در ادامه موضعگیری خود در قبال مذاکرات هسته ای وین گفت که توافق احتمالی هسته ای در چارچوب کنونی آن به زیان این رژیم است.

«یائیر لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی امروز در واکنش به رایزنی های جاری برای دستیابی به یک توافق هسته ای احتمالی گفت: ما مخالف یک توافق با ایران نیستیم اما مخالف این توافق هستیم زیرا توافقی بد است.

وی همچنین خود را در موضع آمریکا نشاند و گفت: این توافق استانداردهای وضع شده از جانب خود رئیس جمهور بایدن را برآورده نمی کند. 

لاپید بار دیگر نتوانست ناراحتی خود را از روند مذاکرات هسته ای پنهان کند و بدون توجه به اینکه هم اکنون جمهوری اسلامی ایران یک کشور هسته ای به شمار می رود، افزود: اگر توافقی که با تهران آماده می کنند، امضا شود، اسرائیل به آن ملزم نخواهد بود و برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور هسته ای تلاش خواهد کرد.

https://irna.ir/xjKmK۹

**رزمایش جدید ارتش کره‌جنوبی با آمریکا به رهبری سئول

مقامات کره‌جنوبی می‌گویند که سئول برای اولین بار هدایت یک رزمایش نظامی ترکیبی بزرگ با آمریکا را برعهده خواهد داشت که نشانه‌ای از پیشرفت در طرح این دو متحد برای انتقال کنترل عملیاتی زمان جنگ (OPCON) است.

ژنرال آخن بیونگ سئوک معاون فرماندهی ترکیبی نیروهای آمریکا و کره‌جنوبی قرار است فرماندهی این رزمایش را برعهده بگیرد. کره‌جنوبی بدنبال آن است تا با به نمایش گذاشتن قابلیت‌های خود، بار دیگر فرماندهی کنترل عملیاتی زمان جنگ را از آمریکا پس بگیرد.

مقامات سئول می‌گویند که این کشور در سال ۲۰۱۹ قسمتی از هدایت یکی از رزمایش‌های مشترک با آمریکا را برعهده داشت اما امسال در تمام طول دوران برگزاری رزمایش، هدایت نیروهای ترکیبی را برعهده خواهد داشت.

این برنامه یکی از گام های متعددی است که این دو کشور باید برای دستیابی به انتقال کنترل عملیات در زمان جنگ «مبتنی بر شرایط» انجام دهند. سایر شرایط شامل قابلیت حمله و دفاع هوایی جنوب و محیط امنیتی منطقه‌ای مساعد برای تحویل است.

کره‌جنوبی مسوولیت فرماندهی کنترل عملیاتی را به نیروهای تحت رهبری آمریکا در جریان جنگ کره در خلال سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ واگذار کرد. در زمان ایجاد نیروهای ترکیبی آمریکا و کره جنوبی در سال ۱۹۷۸، کنترل عملیاتی در زمان جنگ به این نیرو واگذار شد.

با وجودی که در سال ۱۹۹۴ مسوولیت این واحد در زمان صلح به کره‌جنوبی انتقال یافت، اما واشنگتن همچنان مسوولیت این موضوع را در زمان جنگ عهده‌دار است. پیش از این قرار بود واشنگتن این موضوع را در سال ۲۰۱۵ به سئول واگذار کند که به تعویق افتاد. دلیل این موضوع نیز آزمایش‌های هسته‌ای و تهدیدات موشکی کره شمالی عنوان شد.

https://irna.ir/xjKmJt

**افشای کمک پنهانی فرانسه به ارتش روسیه

روزنامه لوموند روز چهارشنبه نوشت که احتمالا از سرمایه گذاری شرکت فرانسوی توتال در میعانات گازی شرکت نواتک روسیه، برای تولید سوخت جت های جنگنده ارتش روسیه که در جنگ اوکراین فعال هستند، استفاده می شود.

این ادعای لوموند بر اساس داده های بازار انرژی و دریافتی از گروه کنشگر گلوبال ویتنس، حاکیست که سوخت جت های نیروی هوایی روسیه از میعانانت گازی تامین شده توسط ترنفتگاز تولید می شود که ۴۹ درصد از سهام آن در اختیار توتال انرژیز قرار دارد.

توتال انرژی با پذیرش در اختیار داشتن سهام در ترنفتگاز و عرضه همه میعانات گازی تولید شده در این شرکت به نواتک، اعلام کرد که هیچگونه تاسیسات زیرساختی روسیه را که محصول آن در اختیار ارتش این کشور قرار داده شود، اداره نمی کند.

روزنامه لوموند توانسته رد زنجیره تامین را از حوزه ترموکاراستوویه در سیبری تا پایگاه های موروزوسکایا و مالشوو نیروهای هوایی ارتش روسیه را پیگیری کرده که در هر کدام یک اسکادران هواپیمای جنگنده چند منظوره مستقر شده اند.

سازمان های غیردولتی می گویند از که از این پایگاه ها برای حمله به اهدافی درون اوکراین استفاده می شود.

شرکت توتال انرژی به علت پیروی نکردن از دیگر شرکت های بزرگ انرژی غربی برای بیرون آوردن سرمایه گذاری هایش از تاسیسات روسیه، هدف انتقاد قرار گرفته است.

این شرکت فرانسوی توتال انرژی در بیانیه ای خود با تائید فروش میعانات گازی تولید شده در ترنفتگاز به صورت کامل به نواتک، دوباره با شدیدترین لحن، بر محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکید کرد.

مقام‌های اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال کاهش سهم گاز وارداتی از روسیه در مصرف انرژی خود هستند. این درحالی است که نگرانی‌هایی نیز در زمینه ادامه صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» پدید آمده است. انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق «نورد استریم ۱» از هفته گذشته برای تعمیرات سالانه متوقف شده و احتمال قطع کامل جریان گاز روسیه، کابوس زمستان سخت را برای قاره سبز به تصویر کشیده است.

https://irna.ir/xjKmJn


 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: دریای عمان ، واشنگتن ، گروه تروریستی داعش

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دریای عمان واشنگتن گروه تروریستی داعش پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی سفیر جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی اتحادیه اروپا سازمان همکاری های شانگهای انجمن دوستی ایران و چین وزارت امور خارجه آمریکا دبیرکل سازمان ملل متحد سازمان همکاری شانگهای حمله روسیه به اوکراین رزمایش پهپادی ایران کشورهای عضو سازمان مشارکت راهبردی همه بانک مرکزی ونزوئلا انتخابات زودهنگام سند همکاری ۲۵ ساله همکاری های ایران الحشد الشعبی عراق رئیس جمهوری مکزیک عضو اتحادیه اروپا حال افزایش روابط چین و ایران خود را از دست بسیاری از کشورها رئیس انجمن دوستی ادامه خواهد اتحادیه اروپا جان خود را از دست اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا بر اساس داده سازمان غیردولتی مردم چین و ایران خبرگزاری فرانسه گسترش همکاری ها دور ششم مذاکرات دائم این سازمان اتحادیه اروپا سال جاری میلادی برای دستیابی انجمن های دوستی وزیر امور خارجه انجمن دوستی چین شبکه تلویزیونی طالبان پاکستان نیروهای امنیتی ولادیمیر پوتین پیش بینی می شود حزب محافظه کار جمله آمریکا اساس این گزارش ایران به عنوان جنگ در اوکراین جنگ اوکراین ایران در روسیه سیزدهمین نشست دست داده کشورهای اروپا ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۴۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.

داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم