Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@13:00:53 GMT

فعالیت رسمی ۶۶۱ تشکل مردم‌نهاد در ایران

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۴۵۲۱

فعالیت رسمی ۶۶۱ تشکل مردم‌نهاد در ایران

در نشست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تاثیر اجرای طرح پسماند در دو روستای مازندران، به طرح ارزشگذاری اقتصادی محیط زیستی و پیش‌بینی آموزش‌های محیط زیستی در مهدکودک‌ها پرداخته شد.

به گزارش ایران اکونومیست سید ابوالقاسم موسوی در نشست خبری که امروز در اداره کل محیط زیست استان تهران به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایران اکونومیست درباره تعداد تشکل‌های محیط‌زیستی و چگونگی تعامل با آن‌ها گفت: ۱۰۴۷ تشکل اسمی محیط زیستی داریم که از این تعداد ۶۶۱ تشکل مردم‌نهاد مجوز رسمی فعالیت دارند و تعداد ۶۰ تشکل هم به صورت ملی فعال هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اظهارکرد: بحث آمایش آموزشی محیط زیست استان‌ها هم در دستور کار قرار دارد. بر این اساس هر استان برای هر موضوع براساس چالش جدی محیط زیستی خود برای تمرکز بر آن موضوع و آموزش مردم انتخاب می‌شود تا نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند. به عنوان مثال آذربایجان شرقی موضوع عشایر، آذربایجان غربی بحث شکارچیان، استان اردبیل بحث روستای سبز، استان اصفهان مبحث جوامع محلی، استان البرز برای کشاورزان و صنف سبزیجات و پسماند پزشکی، ایلام اطفای حریق و تهران رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مد نظر قرار گرفتند.

موسوی گفت: نکته قابل توجه این است که اگر تشکل‌های مردم‌نهاد فعالیت خود را آغاز کنند، بحث ترتیب تسهیلگر محیط  زیستی جزو برنامه‌های معاونت آموزش سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد که بر اساس آن قرار است در هر روستا یک تسهیلگر محیط زیستی داشته باشیم. این کار آغاز شده است و هم در روستا و هم در شهر انجام خواهد شد.

کاهش ۶۰ درصدی پسماند در دو روستای مازندران

به گفته مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست ما حتما به جایی نیاز داریم تا مردم تجمع کنند و در مورد محیط زیست صحبت کنند و آموزش ببینند که در این راستا خانه محیط زیست هم در کشور تشکیل خواهد شد تا مردم، سمن‌ها و به‌طور کلی دوستداران و دغدغه‌مندان محیط زیست در آن گرد هم آیند و به بخش‌های مختلف محیط زیست بپردازند.

وی ادامه داد: طرح محیط یار در تمام مدارس حاشیه مناطق حفاظت شده سراسر کشور در حال انجام است که بر این اساس طرح یک ساعت با محیط‌بان در مدارس اجرا می‌شود. در این طرح محیط بانان در مدارس حاضر می‌شوند و با دانش آموزان درباره اهمیت محیط زیست گفت و گو می‌کنند و مواردی را درباره محیط‌بانی آموزش می‌بینند.

موسوی در ادامه گفت: مدیریت اجتماعی پسماند در دستور کار است. وقتی صحبت از پسماند می‌شود تمام توجهات به سمت دولت و شهرداری معطوف می‌شود در حالی که واقعیت این است که اگر مردم پای کار نباشند و زباله توجیه اقتصادی نداشته باشد، این مشکل حل نخواهد شد.

وی افزود: اکنون در دو روستای استان مازندران سمن‌های محیط زیستی به اهالی آموزش می‌دهند و بر این اساس سطل‌های بزرگ زباله را جمع‌آوری و به جای آن دو سطل پسماند خشک و تر در خانه افراد جایگزین می‌کنند. اکنون پسماندهای خشک را به کمپوست تبدیل می‌کنند و پسماندهای خشک را می‌فروشند. بدین ترتیب زباله در آن روستاها حدود ۶۰ درصد کاهش یافته و معضل شیرابه هم از بین رفته است. وزارت کشور هم در این زمینه با ما همکاری می‌کند. اکنون ۵۰ روستا پای کار اجرای این طرح هستند. در فاز بعدی برای شهرها هم برنامه داریم.

موسوی ادامه داد: اتفاقات زیادی در کشور در مقاطع مختلف و سال‌های اخیر افتاده است ولی از رویدادهای اخیر که در آن موضوع همه فعالان حوزه محیط زیست، جوامع محلی، تشکل‌های مردم‌نهاد و خبرنگاران تاثیر گذاشتند، موضوع میانکاله بود و کسی به آن رسیدگی نمی‌کرد و به‌شدت تحت تاثیر مسائل مختلف بود اما رییس سازمان حفاظت محیط زیست پای کار ایستاد و میانکاله را جمع کرد، این اتفاق کوچکی نیست امیدواریم مسائل محیط زیستی تحت تاثیر مسائل حاشیه ای قرار نگیرد.

مبنای اقتصادی بر اساس نگهداشت خاک وتولید آب

لیلا زمانی - مدیر کل دفتر مدیریت اقتصاد و فناوری محیط زیست - در ادامه این نشست خبری درباره ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیستی اظهارکرد: طرحی درباره ارزش‌گذاری اقتصادی به سازمان حفاظت محیط‌زیست سپرده و این کار از سال ۱۳۸۶ آغاز شد البته این کار نه تنها درایران بلکه در سطح جهانی هم نوپا بود. بر این اساس با روشی تقریبا قدیمی تا سال ۱۳۹۹ تقریبا ۲۵ منطقه از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست ارزش‌گذاری اقتصادی شد که این میزان حدود دو درصد از مساحت کشور بود.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ روش نقشه‌سازی خدمات اکوسیستم را برای ارزش‌گذاری اقتصادی تغییر دادیم و از آخرین روش و فناوری روز دنیا استفاده کردیم. در واقع استراتژیکی که در اتحادیه اروپا هم دنبال می‌شود را به کار بستیم.

مدیر کل دفتر مدیریت اقتصاد و فناوری محیط زیست ادامه داد: در روند ارزش‌گذاری اقتصادی مبنای کار را بر اساس نگهداشت خاک، تولید آب، کیفیت زیستگاه و مبحث تفرجی گردشگری قرار دادیم و به دنبال آن دستورالعمل ارزیابی خسارات را در طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا قرار دادیم. در واقع دستورالعمل طرح‌هایی که خسارات محیط زیستی شدیدی به همراه دارند را تدوین کردیم. 

تولید محتوا در مهدکودک‌ها و استفاده از ظرفیت وب‌ برای تولید محتوای محیط زیستی

محمدرضا رمضانی - معاون مرکز آموزش محیط بانی - نیز در ادامه این نشست درباره آموزش در مهدکودک‌ها در جهت حفاظت از محیط زیست گفت: عمده فعالیت ما در بخش آموزش در مهدهای کودک تولید محتوا برای مربیان است چون اگر مربیان مهدها و پیش دبستانی‌ها توانمند باشند به‌طور قطع برنامه‌های آموزشی مفید و هدفمندی برای مهدها ترتیب خواهند داد.

وی افزود: نسل‌سازی باید از مهدکودک‌ها و آموزش و پرورش آغاز شود اگر این اتفاق بیفتد قطعا نسل بعدی مشکلات امروز محیط زیستی را نخواهند داشت.

معاون مرکز آموزش محیط بانی با اشاره به اینکه کارگروهی در این زمینه را با آموزش و پرورش برگزار می‌کنیم، افزود: در حال حاضردو پژوهش توسط پژوهشکده محیط زیست در حال انجام است که مجریان آن معلمان با سابقه در حوزه آموزش و پرورش هستند که تحصیلات مرتبط با محیط زیست دارند همچنین یک کار تصویری برای مربیان پیش‌دبستانی در نظر داریم که توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود. امیدواریم تفاهمنامه جدید ما با آموزش و پرورش در این زمینه به زودی امضا شود.

رمضانی در پایان تصریح کرد: اپلیکیشن «شاد» جزو بسترهایی بود که در زمان کرونا ایجاد شد و می‌توانیم که از این فضا برای آموزش‌های محیط‌ زیستی استفاده کنیم اما از بستر «شاد» در آموزش و پرورش در زمینه محیط زیست هیچ گونه بهره‌برداری نشده است، مگر یک تا دو مورد که بسیار ناچیز است. در حال حاضر برنامه ما استفاده از بسترهای وب مانند «شاد» است. در واقع کرونا پاس گل زیادی به محیط  زیست داد اما نتوانستیم درست از آن استفاده کنیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تالاب میانکاله ، تشکل مردم نهاد ، پسماند ، ارزش‌گذاری اقتصادی محیط زیست

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تالاب میانکاله تشکل مردم نهاد پسماند ارزش گذاری اقتصادی محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست ارزش گذاری اقتصادی آموزش و پرورش بر این اساس محیط زیستی مهدکودک ها مردم نهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۴۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است

حسن بنیانیان مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مقوله تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: زمانیکه رهبران جامعه قصد اصلاح فرهنگی جامعه را داشته باشند، آموزش و پرورش، رسانه ملی، نهاد روحانیت و مسجد و غیره را در اولولیت‌های بعدی قرار می‌دهند و توجه هاشان نخست به دانشگاه معطوف می‌شود.

وی ادامه داد: نخبگان و استعدادهای جامعه باید در دانشگاه آماده و تربیت شوند، سپس در نهادهای مختلف وارد شوند. نسل جدید که در دانشگاه‌ها تعلیم و تربیت شده‌اند، با حضور در نهادهای مختلف می‌توانند کارکردهای فرهنگی آن نهادها را اصلاح کنند.

بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه‌، دچار نوعی فرافکنی شده است، گفت: استادان، روسا و مدیران دانشگاه‌ها به جای اینکه کارکرد فرهنگی، تربیتی خودشان را مطالعه و اصلاح کنند، می‌گویند که بسیار دیر شده و باید خانواده و نهاد روحانیت و غیره چاره اندیشی کنند. از سوی دیگر دانشجویان در فضای فرهنگی دانشگاه به دنبال مفروضاتی هستند که ختم به مدرک شود. سپس با آن مدرک در جامعه موقعیت درآمدی کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اشتغال ۲ هزار دانشجو در دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اهواز / فارغ‌التحصیلان در مدارس سما جذب می‌شوند لزوم اصلاح نقش اساتید در تعلیم و تربیت اجتماعی

این مسئول با بیان اینکه تمام اقشار جامعه در شکل دهی به فرهنگ و تعلیم و تربیت نقش آفرین هستند، گفت: البته این موضوع که برای اجرایی کردن فرهنگ، مسئول انتخاب می‌کنیم گاهی خوب و گاهی بد است. به عنوان مثال در مدرسه معلم تربیتی مشخص شده است. در نتیجه سایر دبیران و معلمان و مدیران از خودشان رفع مسئولیت فرهنگی و تربیتی کردند. در چنین شرایطی به معلم تربیتی کارآمدی در مدرسه نیاز داریم تا کمک کند که تک تک معلمان نقش خودشان را ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه تک تک استادان باید به نقش تربیتی خود توجه داشته باشند، گفت: همچنین ما به معاونت فرهنگی در دانشگاه نیاز داریم تا بتواند مسئولیت استادان را احیا کند. علاوه بر آن؛ محیطی فراهم شود تا نقش استادان در تعلیم و تربیت اجتماعی اصلاح شود.

بنیانیان با اشاره به متون درسی دانشگاهی عنوان کرد: زمانیکه استاد به نقش فرهنگی خود پی برد، چند سوال در ذهنش پدیدار می‌شود. به عنوان مثال تاثیر محتوای درسی که تدریس می‌کند بر تربیت دانشجویان و تحولات فرهنگی دانشگاه تا چه میزان است؟ ارتباطات بین استاد و دانشجو و محتوای درسی چگونه است؟ تا چه میزان کلامشان و محتوای صحبت‌هایشان در دانشجویان نفوذ دارد؟

این فعال فرهنگی عنوان کرد: اگر استادی بد اخلاقی با رفتار تند و عصبی تدریس می‌کند، شاید دانشجویان محتوای درسی را یاد می‌گیرد و نمره قبولی را در امتحان کسب می‌کند، اما آن مطالب تبدیل به باور و فرهنگ صحیح در وی نمی‌شود. یعنی بر تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان تاثیری نگذاشته است.

عوامل اختلال آفرین در تعلیم و تربیت اجتماعی چیست؟

وی درباره فضای فرهنگی حاکم بر محیط کلاس درس در دانشگاه ها مطرح کرد: در ابتدا باید از خودمان بپرسیم، آیا محیط تعلیم و تریبت اجتماعی است یا به واسطه برخی از رفتارهای غلط استاد، دانشجو (مثلا تعامل بد) این تعلیم و تربیت شکل نمی‌گیرد. عوامل اختلال آفرین در کلاس درس وجود دارد مانند بد اخلاقی، نداشتن سواد ارتباطاتی و غیره... که نمی‌گذارد، مباحث تربیتی و فرهنگی مناسبی در شان دانشگاه شکل بگیرد.

بنیانیان ادامه داد: بنابراین رفتار اساتید و دانشجویان در تعامل با یکدیگر بسیار اهمیت دارد. کلاس باید آماده تعلیم و تربیت شود و نباید به صورت ناخودآگاه بخشی از روابط عاطفی و موضوعات مربوط به گرایشات جنسی در ارتباطات دانشجویی و فضای آموزشی کلاس و محیط دانشگاه تجلی پیدا کند و عامل اختلال دیگران و دانشجویان شود.

مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به حداقل رساندن عوامل مخلل تعلیم و تربیت اجتماعی، تصریح کرد: به همین علت در تمام دانشگاه‌های کشورهای سراسر دنیا ضوابط برای حجاب یا لباس پوشیدن دانشجویان وجود دارد. البته این میزان در کشورهای مختلف، کم یا زیاد می‌شود. چراکه تلاش می‌شود تا عوامل آسیب زا در محیط کلاس به حداقل برسند. در چنین شرایطی کلاس درس آماده مباحث تعلیم و تربیت است.

وی گفت: دانشجویان دختر و پسر یعنی دو جنس مخالف در دانشگاه در کنار هم هستند، این حساسیت در جامعه ما به علت ارزش‌های دینی بیشتر است و باید مراعات شود. این فلسفه حساست در دانشگاه‌های ایران به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که موضوع پوشش در محیط دانشگاه بیشتر از محیط عمومی جامعه رعایت شود. چرا که دانشگاه یک تولید کننده لباس نیست، بلکه محیطی است که استاد با عواطف و ذهن، شخصیت و تربیت دانشجو کار دارد.

بنیانیان با تاکید بر شکل گیری رابطه قوی و سازنده بین استاد و دانشجو برای انتقال مفاهیم درسی و تربیتی، گفت: اگر قرار باشد بین دانشجویان اختلاف باشد به شدت به حوزه تعلیم و تربیت آسیب وارد خواهد شد.

نقش تشکل‌های دانشجویی در حوزه تعلیم و تربیت

این کارشناس فرهنگی با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی به ویژه کانون های فرهنگی و انجمن‌های علمی در تعلیم و تربیت اجتماعی بیان کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاغل هستند، استادان نیز سر کلاس درس حاضر می‌شود و سپس دانشگاه را ترک می‌کنند. دانشجویان فرصت اینکه به غیر از کلاس درس در محیط دانشگاه باشند، بسیار کم است. بنابراین مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و روسای سایر دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا اساتید و دانشجویان را به حضور در دانشگاه علاقمند کنند.

وی افزود: اگر استادان نگاه صحیحی به مقوله تعلیم و تربیت و خلاقیت داشته باشند، به روسای دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی کمک خواهند کرد تا با تولید برنامه‌های جذاب که دانشجو پس از کلاس درس، علاقمند به حضور در نشست و برنامه‌ها تشکل‌های دانشجویی شوند.

بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر دیگر دانشجویان حوصله حضور در جلسات سخنرانی را ندارد، گفت: به نظر می‌رسد تشکل‌های دانشجویی باید خلاقیت در انتقال مفاهیم داشته باشند و بتوانند دانشجویان را مشارکت دهند. البته اعضای تشکل‌ها که خودشان دانشجو هستند، اگر دوره آموزشی ویژه ای را سپری نکنند و نتوانند مطابق با محیط تعلیم و تربیت دانشگاهی فعالیت کنند، هیچ تاثیر گذاری نخواهند داشت.

مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد افزود: در حال حاضر تاثیرگذار تشکل‌های دانشجویی محدود است، بخشی از این موضوع نیز به نبود خلاقیت کافی و نداشتن آموزش برای اعضای تشکل ها بر می‌گردد و بخشی از آن مربوط به وظایف معاونان فرهنگی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است.

بنیانیان در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی باعث رشد شخصیت و تربیت آنان می‌شود. آنان بای مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و از استاید موثر نیز استفاده می‌کنند. برخی از دانشجویان به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی به علت شاغل بودن، امتیازات و تخصص های مناسبی دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228856 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود