رد پای هنر انقلاب یا گام دوم انقلاب را میتوان در آثار ملاقلیپور پیدا کرد
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۴۹۶۳
محمد هاشمی ضمن تشریح نگاه ایدهآلگرای فیلمسازی رسول ملاقلی پور، نگاه این سینماگر به انقلاب و دفاع مقدس را چراغ راهی برای سیاستگذاران سینما دانست.
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سومین جلسه از سلسله نشستهای «سینمای پرتره» بنیاد سینمایی فارابی با همکاری دانشگاه سوره به بررسی سیر اندیشه «رسول ملاقلیپور» و نمایش و تحلیل فیلم «مزرعه پدری» اختصاص داشت که سهشنبه اول مرداد ماه با سخنرانی دکتر محمد هاشمی و دبیری دکتر رامتین شهبازی در ساختمان شماره سه بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هاشمی در ابتدای این نشست و پس از نمایش فیلم درباره سینمای دفاع مقدس گفت: فیلمهای دفاع مقدس به سه حوزه تقسیمبندی میشوند؛ دسته اول فیلمهای اکشن قهرمانی هستند که شخصیتهای دشمن بهصورت شخصیتهایی دست و پا چلفتی و کم عقل نمود پیدا میکردند و ایرانیها کاملاً با آنها در تضاد بودند، منتقدان همیشه میگفتند اگر قرار است دشمن چنین وضعیتی داشته باشد پس پیروزی در این جنگ چه افتخاری برای ما دارد. دسته دوم فیلمهای جنگی هستند که در آن بیشتر به هویت ایرانی- اسلامی توجه میشود مثلا فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا و رسول ملاقلیپور در این حوزه قرار میگیرند.
او ادامه داد: دسته سوم فیلمهایی هستند که پس از جنگ ساخته شدهاند. وقتی کشوری در حین جنگ به ساخت فیلمی میپردازد ویژگیهای قهرمانی را بیشتر مورد توجه قرار میدهد چراکه لازمه زمان و تاریخ جنگ است اما وقتی جنگ تمام میشود طبعاً ویژگیهای منفی و غیر اسطورهای جنگ نیز شروع به پررنگ شدن میکند، فیلمهای فیلمسازهایی مثل الیور استون بسیار در این زمینه مشهود هستند. این دستهبندی فیلمهای دفاع مقدس است که فیلم رسول ملاقلیپور نیز از هر کدام چند فیلم ساخته است؛ مثلا در فیلمهای «افق» یا «پرواز در شب» هم میتوانیم ویژگیهای قهرمانی و هم ویژگیهای ایدئولوژیک را ببینیم.
این استاد دانشگاه درباره فیلم «مزرعه پدری» تأکید کرد: به نظر میرسد که این فیلم در وضعیتی پارادوکسی قرار دارد یعنی «مزرعه پدری» از طرفی گرایشهای ایدئولوژیک و از طرف دیگر گرایشهای انتقادی دارد و تلاش میکند که درباره هر ۲ صحبت کند. همچنین میتوان «مزرعه پدری» از نظر ژانر در وضعیتی میان ملودرام و تراژدی قرار دارد. بهطور کلی این فیلم برای من از طرفی دفاع مقدس را تایید و از طرف دیگر نگاههای انتقادی خود را مطرح میکند، شخصیت نیز به واسطه اینکه هر ۲ ویژگی را در زمان حس میکند در نوسانی میان پیری و جوانی حضور دارد که بهنوعی دغدغه اصلی فیلم را میسازد.
هاشمی درباره زاویه دید فلسفه به موضوع فیلم بیان کرد: هر فیلمی که رویکردی انتقادی به موضوعی دارد، میتواند فیلمی فلسفی باشد؛ «مزرعه پدری» نیز در کلیت این ویژگی را دارد یعنی بنیانهایی در نگاه رسمی و عمومی نسبت به جنگ و آرمانهای آن وجود دارد که فیلم تلاش دارد آن بنیانها را به پرسش بگیرد. هر فیلمی که چنین رویکردی دارد یعنی از ایدوئولوژی فاصله میگیرد و تلاش میکند آنها را مورد بازخوانی قرار دهد، رویکرد فلسفی دارد و اساساً نمیتواند از آن جدا باشد.
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: این روزها بسیار درباره هنر انقلاب یا گام دوم انقلاب بحث میشود، به نظر من به جای اینکه خارج از هنر به این مسأله بپردازیم باید در خود سینما به جستوجو بپردازیم. مثلاً افرادی مثل رسول ملاقلیپور در خود سینما بهعنوان الگو شناخته میشود، آنها از طرفی ارزشها، آرمانها و باورهای اعتقادی خود را دارد اما از طرف دیگر مدام آن را مورد بازرسی مجدد قرار میدهند، به این ترتیب خیلی به قواعد مشخصی که بخواهد به دیگران دیکته کند، متکی نیست. ملاقلیپور بهعنوان فیلمساز الگوی سینمای انقلاب و دفاع مقدس میتواند مورد توجه سیاستگذاران بعدی سینما باشد تا راه به بیراهه نرود و در عین باقی گذاشتن ارزشها در جای خود، مدام بازرسی و به روز شوند.
او درباره بررسی فیلم «مزرعه پدری» از حوزه نشانهشناسی مطرح کرد: این فیلم تجربههای زمانی خاصی را به نمایش میگذارد و به نوعی همه زمانها را با هم دارد که برای اولین بار در سینمای ایران اتفاق میافتد و ملاقلیپور خیلی خوب در ساختار فیلم آن را نشان داده است. آقای دکتر شهیدی در مقالهای درباره نشانهشناسی مکان ۲ مفهوم مکان و فضا را از یکدیگر جدا کرده است؛ او معتقد است که فضا امری انتزاعی است، بر سوژه مسلط است و نوعی انفصال را به وجود میآورد، مثلا وقتی میگوییم همه جا آسمان همین رنگ است یعنی نمیتوانیم هیچ کاری در برابر فضا انجام دهیم پس بر سوژه مسلط است اما مکان جاییست که جداسازی میتواند در آن صورت گیرد و سوژه میتواند بر آن مسلط باشد مثلاً وقتی میگوییم هیچ جا خانه خود آدم نمیشود چنین ویژگیای را در نظر داریم.
هاشمی در پایان اشاره کرد: در فیلم «مزرعه پدری» به نظر میرسد که شخصیت در ۲ وضعیت فضا و مکان سرگردان است یعنی از طرفی در وضعیت انتزاع فضایی قرار دارد که بر او مسلط است مثل جنگ، ویرانی، ویرانی خانهها و مزرعهها از طرف دیگر تلاش میکند از این فضا بیرون آید و امکان تسلط مکانی را بهوجود آورد. انفصال فضایی مدام شخصیت را مورد هجوم قرار میدهد و خود آن را به اتصال تبدیل میکند تا پاسخی برای آرمانهایش باشد البته گاهی به دلیل پرسشهایی که مطرح میشود این اتصال صورت نمیگیرد. رابطه شخصیت با فضا و مکان به تکنیکی یکدست و به هم پیوسته تبدیل میشود که «مزرعه پدری» را به فیلمی خیلی خوب تبدیل میکند.
منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: رسول ملاقلیپور
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: رسول ملاقلی پور رسول ملاقلی پور طرف دیگر مزرعه پدری دفاع مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۴۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعهداری در ورای مدار زمین، امکانپذیر است
غزال زیاری: در ژانویه ۲۰۱۹ با فرود سطحنشین چانگای ۴ (Chang'e ۴) روی سطح ماه، محمولهای هیجانانگیز به تنها قمر کره زمین رسید که خبر از ماجراجویی جدیدی در فضا میداد: این محموله شامل دانههای چهار گونه گیاهی بود که محققان قصد داشتند تا آنها را در سطح ماه رشد و پرورش دهند.
جوانه زدن یک دانه پنبه در آن زمان، توجه زیادی را به خود جلب کرد، اما نکته مهمتر از جوانه زدن، رشد گیاه است. اگر گیاهانی که در سطح ماه رشد میکنند، کمتر از سطح زمین محصول بدهند یا ضعیفتر و شکنندهتر باشند، بشر با مشکل بزرگی در پیشرفت فضایی خود مواجه خواهد بود.
با گذشت بیش از چهار سال، حالا نتایج مهمی از این آزمایش منتشر شده است. از قرار معلوم بهرغم تمام موانع پیشرو در ماه و مریخ، ممکن است پرورش مواد غذایی تنها مشکل موجود نباشد و باید این را در نظر داشت که همه این بررسیها در روزهای ابتداییاش است.
موانع پیشرو چیست؟لازم به ذکر است که Chang'e ۴ در مأموریتش سعی نکرد تا دانهها را در خاک قمری رشد دهد. آزمایشهای مختلف حکایت از آن دارند که این کار گرچه ممکن و شدنی است ولی بسیار سخت خواهد بود. هدف از انجام این آزمایش، بررسی این موضوع بود که آیا محیط ریزگرانشی و تشعشعات زیاد در سطح ماه برای رشد گیاهان مشکلساز خواهد شد یا خیر.
تأکید اصلی این آزمایش روی بررسی جاذبه و گرانش ماه قرار داشت؛ چراکه درهرصورت اگر تابش خورشید بدون فیلتر اتمسفر به گیاهان آسیب برساند، همیشه میتوان راهکارهایی برای حل این مشکل یافت؛ ولی تغییر نیروی رو به پائین گرانش، چالش بهمراتب بزرگتری به نظر میرسد.
خوشبختانه گویا نیازی به مداخله اینچنینی وجود ندارد و حتی این گرانش کم، ممکن است در جبران برخی مشکلات دیگر که فراتر از مشکلات روی کره زمین هستند، به کمک دانشمندان بیاید.
ساخت شرایط ماه روی زمیندر ژوئن سال ۲۰۲۳، نتیجه اولین مقایسه گیاهان روی سطح ماه با گیاهان روی زمین توسط تیمی از دانشگاه چونگ کینگ منتشر شد و جزئیات بیشتری دراینباره در دسترس قرار گرفت. در شرایطی که Chang'e ۴ کار خود را در ماه انجام میداد، نویسندگان مقاله، دانههایی را مشابه آنچه به ماه فرستاده بودند، در یک آزمایشگاه در شرایطی مشابه، در خاکی یکسان و دما، رطوبت و فشار هوایی مشابه با ماه کاشتند.
دریکی از این مقالات در این رابطه میخوانیم: «ما کشف کردیم که گرانش یکششم g در ماه، باعث افزایش سرعت جوانهزنی بذرها میشود.» (جاذبه در سطح ماه، ۶ برابر ضعیفتر از شتاب جاذبه در سطح زمین است).
برخلاف گزارشهای منتشره در آن زمان، تنها یکی از دانههای پنبه روی سطح ماه جوانه زد و در دانههای دیگر خبری از جوانه نبود؛ ولی در آزمایشگاه روی سطح زمین، گیاهان کلزا و دانههای پنبه هم جوانه زدند.
بزرگترین تهدید برای نهالهای جوانهزده در سطح ماه، شبهای طولانی ماه بود که حدود ۹ روز زمینی بعد از فرود Chang'e ۴ آغاز شد. دمای ماه به ۵۲- سانتیگراد کاهش یافت و از همین رو دمای محیط آزمایشگاهی روی زمین هم کاهش یافت تا با شرایط طبیعی ماه مطابقت داشته باشد و حدود ۱۸ روز زمینی، خبری از گرما نبود.
در کمال تعجب، نهال جوانهزده روی سطح ماه، همچنان سبز و صاف بود تا اینکه نور و گرما دوباره به سطح ماه بازگشت؛ اما در همین زمان، نهالهای داخل آزمایشگاه سطح زمین، مرده بودند و به رنگ زرد و سیاه در آمده بودند؛ اما نهال رشد کرده در سطح ماه، از دومین روز قمری هم جان سالم به در برد، هرچند که روند رشدش متوقف شد و محققان دلیل این اتفاق را کمبود اکسیژن در محفظهاش میدانند.
محققان به این شک کردند که گرانش پایین ماه باعث ایجاد مقاومت در برخی از گیاهان قطبی در برابر یخزدگی شده؛ اما متأسفانه نهال پنبه در شب دوم قمری مرد و در طول پنج روز قمری هیچکدام از بذرهای دیگر جوانه نزدند.
نویسندگان دلیل جوانه نزدن سه گونه گیاهی دیگر را به خاطر قرار گرفتن آنها در دمایی بالاتر از دمای مناسب این گیاهان در پنج روز اول میدانند.
در کنار موانع موجود باید این را در نظر داشت که کشاورزی در ماه مزایای متعددی دارد و مشابه با کشاورزی زیر آب، عاری از آفات و علفهای هرز خواهد بود و درنتیجه نیازی به مواد شیمیایی برای کنترل این آفات وجود نخواهد داشت.
آزمایشهای انجامشده در ایستگاه فضایی بینالمللی حکایت از آن دارد که گیاهان برای رشد و حتی میوه دادن به جاذبه نیاز چندانی ندارند. بااینحال، این گیاهان از هر لحاظ دیگری در شرایط بهینه هستند. این واقعیت که پنبه در جاذبه کم ماه، توانایی غلبه بر سرما را دارد، کشفی است که قطعاً بسیار ارزشمند خواهد بود.
توانایی کشتوکار در پایگاههای مریخ، حتی مهمتر از کشتوکار در ماه خواهد بود. چراکه حملونقل مواد غذییا از سطح کره زمین به ماه گرچه هزینه زیادی خواهد داشت ولی شدنی است؛ اما حمل غذا به مریخ بهمراتب سختتر و چالشبرانگیزتر خواهد بود. با در نظر داشتن اینکه گرانش مریخ تقریباً دو برابر گرانش ماه است، میتوان امید داشت که کاشت گیاهان در مریخ هم شرایط مشابهی داشته باشد.
منبع: iflscience
۵۴۵۴
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901339