Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، ابوالفضل چمندی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰، یعنی در ۱۰ سال گذشته صفر و نرخ سرمایه‌گذاری در ایران هم منفی پنج درصد بوده است، اظهار کرد: با استقرار دولت سیزدهم رشد اقتصادی در یک سال اخیر به ۳.۴ درصد رسیده است و این روند نیز در خراسان رضوی با ابتکار استاندار، قرارگاهی راه‌اندازی شد تا روندهای اقتصادی را تسریع و بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون استاندار خراسان رضوی بابیان این‌که دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه بین‌الملل قرار داده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی، دیپلماسی اقتصادی با محوریت کشورهای همسایه است. به‌طوری‌که خراسان رضوی در حال حاضر مسئولیت مستقیمی در حوزه CIS یعنی ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و اخیراً قزاقستان و افغانستان داشته و این مهم باعث شده تا در ماه‌های اخیر هیات‌‌های خارجی به این استان سفر کنند.

وی با اشاره به سفر استاندار خراسان رضوی به تاجیکستان و هرات یادآور شد: کمیسیون مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات هم در همین راستا احیاشده و قرار است دوازدهم شهریورماه  نیز استاندار به هرات سفر کند.

چمندی بابیان اینکه مجموع این فعالیت‌ها در راستای راهبرد صحیح دولت در حوزه اقتصاد بین‌الملل بود، ابراز کرد:  پیش‌تر دو درگاه مهم ترانزیت و صادرات کالا داشتیم منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون که نه‌تنها برای خراسان رضوی بلکه در حوزه تجارت خارجی کشور نقش و اهمیت بسیار فراوانی داشته‌اند.

وی ادامه داد: قبل از روی کار آمدن طالبان، حدود سه میلیارد دلار به افغانستان صادرات داشتیم و نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار هم به CIS صادرات داشتیم. نقش ما در ترانزیت کالا از CIS یا محور شمال غرب چین به آب‌های گرم در چابهار یا بندرعباس کاملاً نامشخص بوده اما الآن چینی‌ها نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس آماده سرمایه‌گذاری هستند و تفاهم اولیه‌اش انجام‌شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سال گذشته یک تحول رخ‌داده است؛ به‌عنوان‌مثال بازارچه مرز دوغارون که تقریباً ۳۰ سال هیچ سرمایه‌گذاری در آنجا اتفاق نیفتاده است، در یک سال اخیر نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان فقط در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت‌های گمرکی که به ترانشیب کالا مربوط بوده، شش هزار مترمربع زیرساخت در آنجا آماده‌شده است، بیان کرد: ترانزیت کالا از یک لاین به سه لاین اضافه‌شده است و در پی این هستیم که در سفر به هرات ساعت کار گمرک را افزایش دهیم. همچنین ترانشیپ‌منت سوخت را که تنها یک واحد اتفاق می‌افتاده است به دو واحد افزایش داده‌ایم.
چمندی با اشاره به کاهش صادرات به افغانستان گفت: این مسئله دلایل مختلفی داشته است. اولین دلیل آن موضوع هدفمندی یارانه‌ها بوده است که قیمت‌های ما بالاتر رفته است و توان رقابتی ما در افغانستان پایین آمده است. اگرچه به نفع ایران بوده چراکه پیش‌تر در حال صادرات یارانه به افغانستان بوده‌‌ایم. دومین دلیل حضور طالبان و تغییر و تحولات افغانستان بوده است که روند عادی تجاری را تحت تأثیر قرار داده است که با مذاکرات و رفت‌وآمدی که با طالبان و بخش خصوصی افغانستان داریم، شیب مثبتی داریم و امیدواریم تا سال آینده به روند عادی بازگردیم.

وی در خصوص صدور مجوزها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: در یک سال گذشته برای حدود ۲۲۶۷ طرح صنعتی صدور مجوز داشته‌‌ایم. این رقم نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مقدماتی دارد. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم و وارد استان شدیم، زمانی که سرمایه‌گذار وارد استان می‌شد می‌گفتیم که آب، برق، گاز و زمین هم برای واگذاری نداریم. سرمایه‌گذار با چنین وضعی روبه‌رو بوده است.

چمندی بابیان این‌که « درگذشته، زمان صدور مجوز برای سرمایه‌گذارها طولانی و زمان‌بر بوده است» اظهار کرد: به‌عنوان‌مثال پروژه چادرملو نزدیک دو یا سه سال است که در فرآیند مذاکره است تا بررسی شود که اصلاً در چه محلی باید جای گذاری شود. تمام این فرآیندها را در زمان‌های کوتاه‌تر و چندماهه پیش بردیم. در حوزه زعفران هم معمولاً خام فروشی می‌شده است که با رویکرد ویژه استاندار در حال مذاکره با کشورهای مختلف هستیم تا صنایع تبدیلی زعفران را به خراسان بیاوریم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

منبع: فارس

کلیدواژه: تحول سرمایه گذاری جذب سرمایه رشد اقتصادی دیپلماسی اقتصادی سیاست خارجی صادرات هدفمندی یارانه ها معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی سرمایه گذاری خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است

جواد کافی کُندری مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی گفت: تعجیل و شتابزدگی در کار‌ها مهمترین دلیل وقوع حوادث در حوزه برق بوده و عدم کاربرد تجهیزات ایمنی مناسب عامل دوم شناخته شده است.

او افزود: به کارگیری ابزار و تجهیزات فنی و ایمنی مناسب می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد از شدت آن می‌کاهد و یا حتی ممکن است وقوع آن را به صفر برساند.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی ادامه داد: برخی از حوادث حوزه برق که از آنها به عنوان «حوادث به خیر گذشت» یاد می‌کنیم گزارش نمی‌شود، اما این حوادث که کسی در آنها آسیب نمی‌بیند نقطه خطر را نشان می‌دهد.

کندری بیان کرد: اگر درس‌های لازم از حوادث ختم به خیر گرفته شود، حوادث جزئی و جدی رخ داده بسیار کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه تعداد حوادث برق عمومی یا مردمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، تصریح کرد: از ۱۵ مورد حادثه رخ داده در این حوزه ۹ مورد برق گرفتگی و «آرک زدگی» فشار متوسط بوده و سایر حوادث به دلیل تصادفات رانندگی یا برق گرفتگی فشار ضعیف رخ داده است.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی تاکید کرد: لزوم سرمایه گذاری برای اطلاع رسانی خطرات شبکه و تاسیسات در بین آحاد جامعه به خصوص طرح‌های ساختمانی با توجه به این حوادث آشکار است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم