Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:32:22 GMT

شاخص توسعه عمران روستایی قزوین در دولت سیزدهم

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۶۷۹۳

شاخص توسعه عمران روستایی قزوین در دولت سیزدهم

به گزارش حوزه استان های ایرنا: یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

استان قزوین ۸۴۴ روستای دارای سکنه می باشد که براساس بند ف ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم و جزء ۵ بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه، بنیاد مسکن موظف به اجرای طرح هادی برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که تعداد روستاهای حایز شرایط برای این موضوع در استان قزوین ۶۹۱ روستا می باشد.

در بخش صدور اسناد روستایی و شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، قیر رایگان، ارایه تسهیلات روستایی برای مقاوم سازی و در نهایت تامین مسکن برای محرومان و همچنین متقاضیان در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در قالب نهضت ملی مسکن نیز اقدامات موثر و قابل قبولی در سطح استان برداشته شده است.

به بهانه فرا رسیدن هفته دولت و در پایان نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم ایرنای استان قزوین نگاهی به مهمترین دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در روستاها و شهرهای تحت پوشش فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین داشته است.

اجرای طرح هادی در قزوین حتی برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار

اصغر گونجی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین گفت : در راستای افزایش سطح توسعه، هدایت فیزیکی و عمران روستاها، هم اکنون این استان دارای یک هزار و ۳۰۰ طرح هادی می باشد که برخی از آنها به صورت بازنگری بوده اما ۶۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز به لحاظ اهمیت و قابل توجه بودن نیز دارای این طرح هستند.

وی ادامه داد: به لحاظ جلوگیری از بروز هرگونه نابسمانی در کالبد روستاها و همچنین ضرورت اصلاح و بهسازی بافت های روستایی، طرح هادی همواره مورد حمایت دولت ها قرار گرفته تا جایی که این مساله در دولت سیزدهم از جایگاه ویژه تری قرار داشته و به همین خاطر از زمان روی کار آمدی دولت جدید طرح هادی ۲۳۶ روستای استان قزوین در دستور کار این نهاد قرار داده شد.

گونجی اضافه کرد: از این تعداد تاکنون اجرای عملیات در ۱۵۰ روستای استان قزوین پایان یافته و اجرای طرح در ۸۶ روستا نیز آغاز و در دستور کاری جدی این نهاد قرار دارد.

گونجی به تهیه طرح هادی نیز اشاره کرد و گفت: انجام تهیه طرح هادی در حوزه عمران روستایی نیز مورد توجه دولت سیزدهم بوده تا جایی که تهیه این طرح طی یک سال گذشته برای ۱۷۰ روستا در دستور کار بنیاد مسکن قزوین قرار گرفت و تاکنون برای ۱۰۵ روستای این طرح تهیه، تصویب و به پایان رسیده و برای ۶۵ روستای دیگر نیز تهیه این طرح ادامه دارد.  

به گفته وی، برای اجرای طرح هادی روستاهای استان قزوین ۱۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز از محل مشارکت دهیاری های استان هزینه شده و برای تهیه طرح جهت ۱۷۰ روستا نیز ۵۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی تخصیص داده شده است.

صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری، تفاهم با اداره اوقاف جهت تعیین و تکلیف اراضی موقوفه استان  

گونجی در خصوص صدور اسناد روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با مشارکت و همکاری سازمان ثبت و اسناد طی یک سال گذشته یک هزار و ۸۸۴ جلد سند روستایی و شهری صادر و به متقاضیان ارایه کرده که از این تعداد، یک هزار و ۳۸۷ جلد سند روستایی و ۴۹۷ جلد سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال با تفاهم نامه مشترک منعقد شده بین بنیاد مسکن و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، در بخش تفکیک اراضی اوقاف روستایی تصمیمات خوبی صورت گرفته است، افزود: برای آزادسازی آن دسته از اراضی موقوفه روستایی که سهم زیر سه دانگ اوقافی دارند، نیازمند همکاری روستاییان هستیم.

وی ادامه داد: روستاهای با اراضی موقوفه براساس تفاهم نامه یاد شده برای آزادسازی می توانند به ازای اراضی خود زمین بدهند تا به طرح روستا الحاق شود و یا اینکه متقاضیان زمین موقوفه خود را تبدیل به احسن کنند.

این مسوول با اشاره به اینکه در استان قزوین اراضی حدود ۲۰۰ روستا موقوفه می باشد، تصریح کرد: در صورت همکاری روستاییان و آزادسازی اراضی روستایی از موقوفه صدور اسناد مالکیت روستایی از سرعت قابل قبولی برخوردار خواهد شد.

وی به صدور اسناد تملکی نیز اشاره و یادآور شد: به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از اراضی دولتی و به نمایندگی این نهاد، از ابتدای تشکیل بنیاد مسکن ۶۰۰ هکتار از اراضی استان مستندسازی و برای آنها سند صادر شد که ۷۰ هکتار آن تنها مربوط به یک سال گذشته بوده است.

ارایه خدمات فنی و مهندس و بهره مندی روستاییان در دولت جدید  

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین ادامه داد: این نهاد برای اجرای وظایف قانونی خود در حوزه ساخت و ساز و مقاوم سازی مسکن روستایی، اقدام به راه اندازی دفاتر خدمات فنی و مهندسی به منظور نظارت فنی در احداث، تهیه نقشه، صدور پروانه و در نهایت پایان کار کرده است.

گونجی اضافه کرد: در همین راستا و در دوره فعالیت دولت سیزدهم ۱۴ هزار و ۴۰۰ فقره خدمات از سوی دفاتر یاد شده و در حوزه های مختلف از جمله طرح هادی، اخذ ضوابط ساخت و ساز و موارد مربوط به حوزه مسکن در اختیار متقاضیان قرار داده شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا، سامانه سراسری راهبر راه اندازی شده تا متقاضیان روستایی بدون مراجعه حضوری به بنیاد مسکن و به صورت یکپارچه درخواست مربوط به ضوابط فنی ساختمان، مراحل تهیه نقشه، خلافی، صدور پروانه و حتی پایان کار را ارایه داده و پاسخ آن را نیز دریافت کنند. 

این مسوول امور روستایی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ دفتر و ۱۶۰ ناظر فنی روستایی در سطح استان قزوین فعالیت داشته و بر روند ساخت و سازها و مقاوم سازی بناهای روستایی نظارت کامل دارند.

رویای خانه دار شدن در دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن  

گونجی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ارایه طرح نهضت ملی مسکن، ۳۰ هزار و ۴۷ متقاضی این پروژه در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند و تاکنون نیز سه هزار و ۳۵۱ متقاضی احراز شده وجه لازم خود را نیز واریز کرده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین تاکید کرد: از سال گذشته تاکنون عملیات ساخت ۵ هزار و ۶۶۰ واحد در ۱۱ شهر استان از سوی این نهاد آغاز شده و میزان پیشرفت فیزیکی واحدهای یاد شده نیز از ۳ تا ۴۵ درصد می باشد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این طرح از محل اعتبارات تخصیص یافته دولتی، منابع تسهیلات بانکی و همچنین آورده متقاضیان تامین شده است، گفت: سه هزار و ۵۰۰ واحد این پروژه در ناحیه شهری مهرگان و مابقی واحدها نیز در سایر شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر احداث می شود.

گونجی در رابطه با احداث واحدهای مسکن محرومان و اقشار کم درآمد نیز افزود: دولت سیزدهم نگاه ویژه ای در خصوص تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و محروم دارد و به همین لحاظ در حال حاضر ۸۵ واحد مسکونی در مینودر قزوین و ۸۸ واحد دیگر در شهر بیدستان به عنوان پروژه‌های مسکونی اقشار کم درآمد از سوی این نهاد در دست احداث است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین یادآور شد: در بخش قیر رایگان نیز از سال گذشته تاکنون با تخصیص این موضوع، عملیات آسفالت ۱۸۰ روستا به مساحت ۷۸۰ هزار متر مربع و با ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار به انجام رسیده است.

رهاورد:

ارایه خدمات مختلف از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی، تسهیلات مسکن روستایی، تهیه و نظارت بر اجرای طرح هادی، به همراه بازنگری آن، صدور اسناد مالکیت و سایر خدمات تنها در راستای رفاه و توزیع عادلانه صورت می گیرد و این خدمات طی یک سال گذشته ملموس تر نیز بوده است.

در سفر هفتم اردیبهشت ماه سال جاری رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان قزوین ۱۱۵ میلیارد تومان برای تهیه و اجرای طرح هادی استان که ۵۵ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات استانی، ۲۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه ، ۳۰ میلیارد تومان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت تخصیص داده شد که بدون شک با اجرای آن شاهد رونق و شکوفایی هر چه بیشتر روستاهای استان در بخش های مختلف  خواهیم بود.

برچسب‌ها هفته دولت افتتاح پروژه استان قزوین بنیاد مسکن دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته دولت افتتاح پروژه استان قزوین هفته دولت افتتاح پروژه استان قزوین بنیاد مسکن دولت سیزدهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مدیرکل بنیاد مسکن محل اعتبارات اجرای طرح هادی میلیارد تومان شهرهای زیر میلیارد ریال یک سال گذشته استان قزوین دولت سیزدهم صدور اسناد هزار نفر داده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش ایران جیب، عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهر‌هایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت‌وساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهر‌های بزرگ حل شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود