Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا – بیانیه اخیر میرحسین موسوی با نقدها و اعتراضات فراوانی همراه شد اما نیروهای سیاسی در جریان اصلاحات عمدتا فکر کردند که با سوکت از کنار آن عبور کنند تا به قول قدیمی‌ها آب‌ها از آسیاب افتد و کسی از آنها نپرسد که نظر شما در این باره چیست! اوضاع اما اینطور پیش نرفت چون نیروهای سیاسی در سایر طیف و جریان‌های سیاسی آنقدری هوشمندی دارند که بخواهند، تکلیف این موضوع روشن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاصه آنکه در سال آتی انتخابات مجلس را در پیش داریم و از همین حالا هم شاهد خیز برداشتن بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب برای ورود به عرصه بهارستان هستیم. 

بر همین اساس نیز جمعی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا در نامه به سران جریان اصلاحات و اعتدال از آقایان خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری که قطعا نقش موثری در جهت‌دهی عملکرد انتخاباتی جریان سیاسی خود دارند، خواستند که مرزبندی خود با بیانیه موسوی و دیدگاه‌های او را مشخص کنند. این اما صرفا حرف امضا کنندگان این نامه نبوده و عمده نیروهای سیاسی و تحلیلگران نیز بر ضرورت این مهم تاکید دارند.

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی از جمله افرادی است که با امضاکنندگان این نامه هم‌نظر است و بر اهمیت و لزوم انجام این مرزبندی تاکید می‌کند. 

او در گفت‌وگو با «فردا» توضیح داد: «یکی از مشکلات عمومی ما در کشور واقعا مخدوش بودن همین مرزبندی‌ها است – این مشکل البته به طور کلی وجود دارد و مختص به اصلاح‌طلبان نیست – البته یک وقتی این موضوع قابل اغماض است. اما یک وقتی هم ممکن است که مساله موضوعی مثل قبول داشتن یا نداشتن اساس حاکمیت در یک جریان سیاسی باشد. طبیعی است که در اینجا دیگر باید مرزبندی‌ها روشن شود و نمی‌توان در این حد فراخ نبود مرزبندی را تحمل کرد».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «آنچه کرد بیانیه اخیر آقای موسوی آمده بود نیز از جمله مسائلی است که واقعا نیاز به روشن کردن مرزبندی‌ها دارد. برخی از آقایان در این باره نمی‌توانند سکوت کنند چون آقای موسوی مرزهای بیانه خود را تا اساس حاکمیت و حتی ماهیت انقلاب برده است. لذا دوستان دیگری که به هرحال زمانی با او در یک جهت سیاسی بوده‌اند، از وی حمایت کرده‌بودند و ... باید دیدگاه خود را نسبت به موضوعاتی که مطرح شده بگویند. اصلا می‌توانند که درباره بیانیه موسوی صحبت نکنند اما باید بیانیه و نامه‌های دیگری نوشته و خطوط فکری خود را نسبت به اساس مسائل حاکمیت که موسوی هم طرح کرده، اعلام کنند تا معلوم شود که تا کجا با نظرات وی همسو هستند و کجا جدا می‌شوند».

ایمانی تاکید کرد: «به نظر من این اقدام برای برقراری شفافیت سیاسی در کشور بسیار مهم است. به هرحال این دوستان یک زمانی منادی شعاری به نام شفافیت بودند. بر همین اساس الان که مرزها بهم ریخته و شفافیتی نیست، باید خطوط فکری خود را معلوم کنند. مساله حتی فقط بیانیه موسوی نیست. یک سری از دوستان رادیکال در این جریان نیز تا همین چند وقت قبل مطالبی را مطرح می‌کردند که دیگران درباره آن ساکت ماندند. چرا سکوت؟!»

وی همچنین گفت: «همچنان که این آقایان زمانی درباره جریان اصولگرا می‌گفتند که مرزهای خود را با افراد رادیکال این جریان مشخص کنید و درست هم می‌گفتند؛ الان باید خودشان نیز همین اقدام را کنند».

ایمانی با تاکید بر مخدوش بودن مرزها در فضای سیاسی و تفکرات نیروهای اصلاح‌طلب، گفت: « ما الان نمی‌دانیم که این جریان سیاسی اصلا اساس حاکمیت را قبول دارد یا خیر؟ وقتی درباره چنین بیانیه‌های سکوت می‌کند، یعنی قبول ندارد. بنابراین لازم است که مرزهای را مشخص و فضا را شفاف کنند».


 

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان موسوی ایمانی مرزبندی اساس حاکمیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۶۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آناتولی، به دنبال درگیری پلیس ارمنستان با کسانی که در اعتراض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان و انتقال چهار روستای ارمنی به باکو، سعی داشتند چند بزرگراه این کشور از جمله بزرگراه‌های بین‌المللی را مسدود کنند، ۱۷ نفر در ایروان و ۱۲ نفر در منطقه تاووش ارمنستان دستگیر شدند.

به نوشته آناتولی، پیشتر هیات‌هایی از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تعیین مرزبندی جدید میان دو کشور نشستی برگزار کرده بودند.

در بیانیه مطبوعاتی مشترکی که پس از برگزاری این نشست از سوی هیات‌های دو کشور در روز ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) منتشر شد، اعلام شده بود که در مرزبندی جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، چهار روستا که از دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون تحت کنترل ارمنستان قرار داشتند، به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیر‌های معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بار‌ها نقض شده است

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • کیفیت هوای تهران در شرایط «قابل قبول»