Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@21:43:51 GMT

افزایش ۴۰ درصدی اشتغال آفرینی

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۷۵۷۴

افزایش ۴۰ درصدی اشتغال آفرینی

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با پشتوانه‌ای محکم بخشی از اقتصاد کشور را به عهده بگیرند، این در حالی است که نیروی انسانی بتواند در بازار جهانی جایگاهی باز کند، در دانشگاه‌ها تربیت شوند و همچنین اعتبارات معقول به آنها تعلق بگیرد.

روزنامه ایران: با توجه به شعار سال‌جاری اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این‌رو محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با «ایران» در واکنش به نقش دانش‌بنیان‌ها برای توسعه جایگاه خود در بازار جهانی گفت: در خصوص بحث دانش‌بنیان اولین کاری که انجام دادیم این بود که ما برای بخش فناوری این وزارتخانه معاونتی نداشتیم ، ما یک معاونت جدید تأسیس کردیم که وظیفه‌اش این است که علم با پارک فناوری و مراکز رشد، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش پایه و شرکت‌های دانش‌بنیان را مدیریت کند.

وی در ادامه گفت: شکل گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان بدین صورت است که دانش‌آموختگان دانشگاهی یا حتی غیر دانشگاهی و صاحب ایده، به مرکز رشد مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما فضایی به‌عنوان کارگاه یا اتاقی که ایده‌مان را در آنجا چک کنیم نیازمندیم. سپس آنها این فضا را در اختیارشان می‌گذارند تا ایده خودشان را آزمایش کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در صورتی که این گروه‌های ایده‌پرداز محصول اولیه تولید کردند به پارک علم و فناوری منتقل می‌شود. پارک علم و فناوری فضای بهتری به آنها می‌دهد، حمایت مالی می‌شوند و به یک هسته فناور تبدیل خواهند شد. آن هسته فناور هم حمایت‌های ویژه‌تری می‌شود تا به شرکت دانش پایه تبدیل گردد.


عضو کابینه دولت مردمی خاطرنشان کرد: مرحله بعدی جایی است که محصولات به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌رود. جدای از اینها ما در پارک‌های علم و فناوری شتاب دهنده‌ها را داریم. در بحث دانش‌بنیانی خانه‌های نوآوری، خانه‌های خلاق و شتاب دهنده‌ها خیلی مهم هستند. شتاب دهنده‌ها افرادی کار کشته و ماهرند تا ایده‌های خام اشخاص صاحب ایده را بپذیرند، به آنها آموزش دهند و راه تبدیل ایده به محصول را به آنها بیاموزند.


وی خاطرنشان کرد: البته با آنها قرارداد می‌بندند و طبق قرارداد در ازای کمک‌هایی که تبدیل به محصول شد، چند درصدی از سهم تولید محصول را به آنها می‌دهند. پس از شتاب دهنده‌ها برای آموزش استفاده می‌کنیم. شتاب‌دهنده‌ها افراد صاحب ایده را تحویل می‌گیرند و به آنها آموزش می‌دهند.
زلفی گل درباره دستاوردهای دانش‌بنیان گفت: با ایجاد ۳۲۰ هزار شغل توسط کل شرکت‌های دانش‌بنیان که ۹۰ هزار مورد آن در واحدهای فناور بوده است، ما ۱۰ هزار و۸۰۰ واحد فناور و ۱۷۷۸ شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد وزارت علوم داریم. ۴۰ درصد اشتغال آفرینی افزایش پیدا کرده که اینها در طی سال گذشته بوده است.


وزیر علوم درباره سهم محصولات دانش‌بنیان‌ها در بازار جهانی توضیح داد: در خصوص سهم جهانی شرکت‌های دانش‌بنیان؛ از جایی که محصولات تجاری می‌شوند به حوزه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مربوط است. فناوری ۹ سطح دارد که از سطح یک به‌عنوان ایده خام آغاز و تا سطح ۶ در اشل تولید محصول قرار دارد و تا این مرحله در پارک‌های علم و فناوری هستند. از آنجایی که محصول صنعتی و تجاری تولید می‌کنند تحت حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری می‌روند و از آنجا به بعد دیگر جزو برنامه‌های آن‌هاست.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان شتاب دهنده ها علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۷۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور طی حکمی، امیرحسین میرآبادی را به سمت رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‎بنیان ریاست‌جمهوری منصوب کرد.

در بخشی از حکم انتصاب رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‎بنیان ریاست‌جمهوری آمده است :

«با عنایت به ابلاغ ماده واحده ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی توسط رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظر به مراتب شایستگی و تجارب به موجب این حکم شما را به عنوان رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب می‌کنم.

با توجه به اهداف عالی کشور در توسعه تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز اهمیت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دیپلماسی علم و فناوری، انتظار می رود علاوه بر انجام کلیه ماموریت‌های محوله پیشین در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های دستگاه‌های ذی ربط با حوزه علم و فناوری نسبت به تدوین اساسنامه و پیگیری تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کنید.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • ارائه خدمات کارگزاری داده‌ در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان