Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@22:38:13 GMT

واقعه عاشورا به روایت شهید مطهری

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۷۷۵۹

واقعه عاشورا به روایت شهید مطهری

مرتضی مطهری فریمانی متولد ۱۳ بهمن ۱۲۹۸، روحانی شیعه، استاد فلسفهٔ اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود که در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ به شهادت رسید. وی پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود و پس از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید مطهری کتاب تحلیل واقعه عاشورا را مضمون بر وقایع کربلا نوشته است که در ادامه به معرفی آن پرداخته شده است.

کتاب تحلیل واقعه عاشورا، فصل چهارم از کتاب حماسه حسینی اثر استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواست‌های مکرر علاقه‌مندان این کتاب به صورت مستقل چاپ شده است. کتاب تحلیل واقعه عاشورا مشتمل بر چهار سخنرانى از استاد شهید آیت‌اللّه مطهرى است که درباره حادثه کربلا نوشته شده است.

فهرست مطالب کتاب تحلیل واقعه عاشورا اثر استاد شهید مطهری:

مقدمه
تحلیل واقعه عاشورا
نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلامى
شعارهاى عاشورا

در این کتاب گفتار اول تحت عنوان «تحلیل واقعه عاشورا» در سال ۱۳۵۶ هجرى شمسى در یکى از جلساتى که به طور هفتگى در برخى منازل تهران که معروف به «جلسه یزدیها» بود نوشته شده است. عنوان‌های گفتار دوم و سوم «نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلامى» است که در سال ۱۳۵۲ هجرى شمسى در شب عاشورا و شب یازدهم محرم در مسجد امیرالمؤمنین تهران نگاشته شده است.

همچنین گفتار چهارم این کتاب تحت عنوان «شعارهاى عاشورا» سخنرانى معروف استاد شهید درباره حادثه کربلاست که توأم با گریه شدید ایشان است. این سخنرانى در روز عاشورا و در حدود سال ۱۳۵۲ هجرى شمسى در مسجد جامع نارمک تهران نوشته شده است. گفتارهاى اول تا سوم بیشتر تحلیل تاریخى واقعه عظیم کربلا و آثار آن است و گفتار چهارم در واقع به اهداف و شعار‌ها و جنبه عاطفى و احساسى این حادثه پرداخته است.

این چهار گفتار مانند سایر آثار استاد شهید مطهری که اسلام‌شناس عظیم‌الشان، متفکر، فیلسوف، فقیه عالى‌مقام است و دارای نکته های بسیار و بدیع و روانبخش است. امید است که در جهت شناخت درست حادثه کربلا و درس‌آموزى از آن این حادثه در زندگى ما مفید واقع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری تکیه حسینی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تکیه حسینی محرم ۱۴۰۱ شهید مطهری معرفی کتاب کتاب تحلیل واقعه عاشورا حادثه کربلا استاد شهید شهید مطهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۷۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی مطهری: حاندان مطهری همه به یک گونه فکر می‌کنند

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، علی مطهری در گفتگویی که به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری انجام شده بود درباره شکاف بین نسلی در خانواده آیت الله گفته بود: بین خانواده استاد مطهری اختلاف نظرهای سیاسی جزئی وجود دارد اما...

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*آقای مطهری! شکاف بین نسلی چقدر در خانواده آیت الله مطهری مشهود است؟

در خانواده استاد مطهری با احتساب نوه‌ها و نتیجه‌ها و نبیره‌ها ما با چنین پدیده‌ای مواجه نیستیم. همه از مرد و زن و دختر و پسر یک گونه فکر می‌کنند و بین آنها حسن تفاهم برقرار است. البته ممکن است بین آنها اختلاف نظرهای سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوتها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد.

به هرحال در بین نوه‌ها و نتیجه‌ها و نبیره‌ها افرادی پیدا نمی‌کنید که دچار بن‌بست فکری یا پوچی در زندگی و از این قبیل مسائل شده باشند و نیاز به کمک فکری و توجیه ما داشته باشند. شاید علت اصلی آن انس با آثار پدر بزرگشان باشد.

*آن تجربیاتی که شخص شما در ارتباط با پدرتان داشته اید چقدر قابل تعمیم به نوع مناسبات و روابط شما با فرزندانتان است؟

به نظر من فرقی حاصل نشده، همان تجربیات و رفتارها قابل تعمیم به رفتار ما با فرزندان و نوه‌هاست. فقط وسایل و ابزارها تغییر کرده و الاّ ماهیت و محتوای حوادث تغییر نکرده است. همان اصول اخلاقی که آن روز باید رعایت می‌شد امروز هم باید رعایت شود.

دیگر خبرها

  • علی مطهری: حاندان مطهری همه به یک گونه فکر می‌کنند
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • یادواره شهدای نیر با محوریت فضائل استاد شهید مطهری
  • سه جریان مخالف استاد مطهری
  • شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
  • تدارک ۳۰ عنوان برنامه پاسداشت هفته عقیدتی در شهرستان زابل
  • شهید مطهری تکلیف‌محور و وظیفه‌مند بود
  • آیت‌الله مطهری الگویی وارسته برای نسل جستجو‌گر عصر ماست