Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج تحقیقات تازه نشان می‌دهد که نه تنها شب‌ زنده‌داران بلکه بی‌خوابی‌های شبانه افراد را خودخواه می‌کند و حس نوع‌دوستی آنها را کاهش می‌دهد.

به گزارش یورو نیوز؛ در پایان مطالعه‌ای که از سوی محققان آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی انجام شده، مشخص شد که حتی یک ساعت خواب شبانه کمتر می‌تواند تمایل افراد برای کمک به دیگران، حتی بستگان و دوستان نزدیک را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جمع‌بندی نتایج این تحقیق که در نشریه زیست‌شناسی PLoS به چاپ رسیده، خاطر نشان شده که ظاهرا بدخوابی شبانه باعث کاهش فعالیت در بخشی از مغز انسان می‌شود که تمایل به زندگی و رفتار اجتماعی را تشویق می‌کند.

پروفسور متیو واکر، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی نیز در خصوص نتیجه اصلی منتج شده از این بررسی گفت: «ما متوجه شدیم که کم‌خوابی به عنوان محرک رفتار اجتماعی عمل می‌کند و میل ذاتی انسان‌ها برای کمک به یکدیگر را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، هر چه کمتر بخوابید، غیراجتماعی‌تر و خودخواه‌تر می‌شوید.»

در جریان این بررسی، تمایل نمونه‌ای ۱۶۰ نفره برای کمک به دیگران از طریق توزیع «پرسشنامه گزارش نوع‌دوستی» پس از یک خواب شبانه، مورد بررسی قرار گرفت. محققان سپس پاسخ‌های ۲۴ شرکت کننده را به همان پرسشنامه‌ پس از ۲۴ ساعت بی‌خوابی جمع‌آوری کردند و با برآیند پاسخ‌های نمونه ۱۶۰ نفره مقایسه کردند.

نتایج حاصل شده حاکی از کاهش ۷۸ درصدی اشتیاق برای کمک به دیگران در هنگام احساس کلافگی ناشی از بدخوابی بود.

تیم تحقیقاتی آمریکایی سپس مغز نمونه ۲۴ نفره را اسکن کردند و دریافتند یک خواب شبانه کوتاه در کاهش فعالیت در شبکه شناخت اجتماعی مغز، بخشی که در رفتارهای اجتماعی انسان درگیر می‌شود، نقش دارد، چنان که مشارکت کنندگان در این تحقیق به اندازه غریبه‌ها تمایلی به کمک به دوستان و خانواده خود نداشتند.

همچنین در تحقیقی مشابه، میزان کمک حدود ۳ میلیون خیر آمریکایی پیش و پس از تجربه بدخوابی شبانه اندازه‌گیری شد که نتیجه آن حاکی از کاهش ۱۰ درصدی کمک‌های مالی جمع‌آوری شده بود.

تماشاخانه ببینید| یک اقدام عجیب میان دو کشور/ قرض دادن قلب امپراطور برزیل که در پرتغال نگهداری می‌شود به کشور برزیل پس از دو قرن ببینید | رو در رو شدن زورگیر اتوبان نیایش با دادستان تهران در حضور مالباختگان فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: برای کمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۷۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا


به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سرپرست فرمانداری ویژه کاشان در پانزدهمین جلسه ستاد اجرایی کنگره ملی شهدا با بیان اینکه ماموریت ها، اجزا و شئون کنگره ملی شهدای کاشان باید بین اقشار مختلف تقسیم شود گفت: هنرمان باید این باشد که اینگونه یادواره‌ها و کنگره‌ها مردمی برگزار شود.


حمید رضا محمدی فشارکی پاسداشت شهدای گرانقدر کنگره ملی دارالمومنین کاشان را برای همگان افتخار دانست و افزود: بازخوانی یاد و خاطره شهدا برای نسل کنونی ضروری است.


وی با بیان اینکه به برکت وجود مقدس شهدا مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه برطرف خواهد شد، گفت: با وجود این مشکلات بعضی جا‌ها مانند یادواره شهدا نیاز داریم که مردم تخلیه و آرام شوند.

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟