رد پای هنر انقلاب یا گام دوم انقلاب را میتوان در آثار ملاقلیپور پیدا کرد
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۷۹۴۳
محمد هاشمی ضمن تشریح نگاه ایدهآلگرای فیلمسازی رسول ملاقلیپور، نگاه این سینماگر به انقلاب و دفاع مقدس را چراغ راهی برای سیاستگذاران سینما دانست.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ سومین جلسه از سلسله نشستهای «سینمای پرتره» بنیاد سینمایی فارابی با همکاری دانشگاه سوره به بررسی سیر اندیشه «رسول ملاقلیپور» و نمایش و تحلیل فیلم «مزرعه پدری» اختصاص داشت که سهشنبه اول مرداد ماه با سخنرانی دکتر محمد هاشمی و دبیری دکتر رامتین شهبازی در ساختمان شماره سه بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هاشمی در ابتدای این نشست و پس از نمایش فیلم درباره سینمای دفاع مقدس گفت: فیلمهای دفاع مقدس به سه حوزه تقسیمبندی میشوند؛ دسته اول فیلمهای اکشن قهرمانی هستند که شخصیتهای دشمن بهصورت شخصیتهایی دست و پا چلفتی و کم عقل نمود پیدا میکردند و ایرانیها کاملاً با آنها در تضاد بودند، منتقدان همیشه میگفتند اگر قرار است دشمن چنین وضعیتی داشته باشد پس پیروزی در این جنگ چه افتخاری برای ما دارد. دسته دوم فیلمهای جنگی هستند که در آن بیشتر به هویت ایرانی- اسلامی توجه میشود مثلا فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا و رسول ملاقلیپور در این حوزه قرار میگیرند.
او ادامه داد: دسته سوم فیلمهایی هستند که پس از جنگ ساخته شدهاند. وقتی کشوری در حین جنگ به ساخت فیلمی میپردازد ویژگیهای قهرمانی را بیشتر مورد توجه قرار میدهد چراکه لازمه زمان و تاریخ جنگ است اما وقتی جنگ تمام میشود طبعاً ویژگیهای منفی و غیر اسطورهای جنگ نیز شروع به پررنگ شدن میکند، فیلمهای فیلمسازهایی مثل الیور استون بسیار در این زمینه مشهود هستند. این دستهبندی فیلمهای دفاع مقدس است که فیلم رسول ملاقلیپور نیز از هر کدام چند فیلم ساخته است؛ مثلا در فیلمهای «افق» یا «پرواز در شب» هم میتوانیم ویژگیهای قهرمانی و هم ویژگیهای ایدئولوژیک را ببینیم.
این استاد دانشگاه درباره فیلم «مزرعه پدری» تأکید کرد: به نظر میرسد که این فیلم در وضعیتی پارادوکسی قرار دارد یعنی «مزرعه پدری» از طرفی گرایشهای ایدئولوژیک و از طرف دیگر گرایشهای انتقادی دارد و تلاش میکند که درباره هر ۲ صحبت کند. همچنین میتوان «مزرعه پدری» از نظر ژانر در وضعیتی میان ملودرام و تراژدی قرار دارد. بهطور کلی این فیلم برای من از طرفی دفاع مقدس را تایید و از طرف دیگر نگاههای انتقادی خود را مطرح میکند، شخصیت نیز به واسطه اینکه هر ۲ ویژگی را در زمان حس میکند در نوسانی میان پیری و جوانی حضور دارد که بهنوعی دغدغه اصلی فیلم را میسازد.
هاشمی درباره زاویه دید فلسفه به موضوع فیلم بیان کرد: هر فیلمی که رویکردی انتقادی به موضوعی دارد، میتواند فیلمی فلسفی باشد؛ «مزرعه پدری» نیز در کلیت این ویژگی را دارد یعنی بنیانهایی در نگاه رسمی و عمومی نسبت به جنگ و آرمانهای آن وجود دارد که فیلم تلاش دارد آن بنیانها را به پرسش بگیرد. هر فیلمی که چنین رویکردی دارد یعنی از ایدوئولوژی فاصله میگیرد و تلاش میکند آنها را مورد بازخوانی قرار دهد، رویکرد فلسفی دارد و اساساً نمیتواند از آن جدا باشد.
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: این روزها بسیار درباره هنر انقلاب یا گام دوم انقلاب بحث میشود، به نظر من به جای اینکه خارج از هنر به این مسأله بپردازیم باید در خود سینما به جستوجو بپردازیم. مثلاً افرادی مثل رسول ملاقلیپور در خود سینما بهعنوان الگو شناخته میشود، آنها از طرفی ارزشها، آرمانها و باورهای اعتقادی خود را دارد اما از طرف دیگر مدام آن را مورد بازرسی مجدد قرار میدهند، به این ترتیب خیلی به قواعد مشخصی که بخواهد به دیگران دیکته کند، متکی نیست. ملاقلیپور بهعنوان فیلمساز الگوی سینمای انقلاب و دفاع مقدس میتواند مورد توجه سیاستگذاران بعدی سینما باشد تا راه به بیراهه نرود و در عین باقی گذاشتن ارزشها در جای خود، مدام بازرسی و به روز شوند.
او درباره بررسی فیلم «مزرعه پدری» از حوزه نشانهشناسی مطرح کرد: این فیلم تجربههای زمانی خاصی را به نمایش میگذارد و به نوعی همه زمانها را با هم دارد که برای اولین بار در سینمای ایران اتفاق میافتد و ملاقلیپور خیلی خوب در ساختار فیلم آن را نشان داده است. آقای دکتر شهیدی در مقالهای درباره نشانهشناسی مکان ۲ مفهوم مکان و فضا را از یکدیگر جدا کرده است؛ او معتقد است که فضا امری انتزاعی است، بر سوژه مسلط است و نوعی انفصال را به وجود میآورد، مثلا وقتی میگوییم همه جا آسمان همین رنگ است یعنی نمیتوانیم هیچ کاری در برابر فضا انجام دهیم پس بر سوژه مسلط است اما مکان جاییست که جداسازی میتواند در آن صورت گیرد و سوژه میتواند بر آن مسلط باشد مثلاً وقتی میگوییم هیچ جا خانه خود آدم نمیشود چنین ویژگیای را در نظر داریم.
هاشمی در پایان اشاره کرد: در فیلم «مزرعه پدری» به نظر میرسد که شخصیت در ۲ وضعیت فضا و مکان سرگردان است یعنی از طرفی در وضعیت انتزاع فضایی قرار دارد که بر او مسلط است مثل جنگ، ویرانی، ویرانی خانهها و مزرعهها از طرف دیگر تلاش میکند از این فضا بیرون آید و امکان تسلط مکانی را بهوجود آورد. انفصال فضایی مدام شخصیت را مورد هجوم قرار میدهد و خود آن را به اتصال تبدیل میکند تا پاسخی برای آرمانهایش باشد البته گاهی به دلیل پرسشهایی که مطرح میشود این اتصال صورت نمیگیرد. رابطه شخصیت با فضا و مکان به تکنیکی یکدست و به هم پیوسته تبدیل میشود که «مزرعه پدری» را به فیلمی خیلی خوب تبدیل میکند.
انتهای پیام/
آیا این خبر مفید بود؟ 0 0نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: محمد هاشمی سینما بنیاد سینمایی فارابی مزرعه پدری فیلم های دفاع مقدس سینمای پرتره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عضو خبرگان رهبری: اگر گفتههای ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا میکنند
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور میکردیم که عزیزان ما در کشورهای آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت (ع) در دیگر کشورها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را میبینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشتهاند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردماند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفتهاند، برای ما مایه مباهات است.
وی با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.
وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – میفرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیباییهای کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی میکنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفتههای ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا میکنند.
وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دلهای آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که میتواند ایجاد جاذبه نماید.
استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال میفرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»
حسینی بوشهری با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور میکردیم که عزیزان ما در کشورهای آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را میدانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد میداند.
شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان میدانند که ایران از مظلومان دفاع میکند.
همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشورهای آفریقایی ارائه شد.