Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و کابینه‌ای که با شعار حمایت از اقشار ضعیف آمده، گام‌های محکمی را در عرصه اجتماعی برداشته و با سفرهای پی در پی استانی از نزدیک با مشکلات مردم در نقاط مختلف کشور روبه رو شده است و برای حل آن برنامه‌ریزی‌های کارآمد تا رفع مشکلات را در دستور کار قرار داده است.

روزنامه ایران:  از مهم‌ترین بخش‌هایی که دولتمردان همواره روی آن تأکید بسیار داشته‌اند حوزه‌های اشتغال، بیمه، معیشت و بازنشستگی شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین آمار سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از 45 میلیون نفر تحت پوشش این سازمان هستند که نسبت به سال قبل رشد 540 هزار نفری داشته است. این در حالی است که بر اساس همین آمار، مستمری‌بگیران بازنشسته بیشترین سهم از کل مستمری‌بگیران را به خود اختصاص داده‌اند که در سال 1400 بالغ بر 67 درصد عنوان شده است. همچنین در سال گذشته نیز بیش از 53 هزار میلیارد تومان هزینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی انجام شده که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش 441 درصدی را ثبت کرده است. در این گزارش به مهم‌ترین اقدامات دولت در این حوزه می‌پردازیم.

کاهش سن بازنشستگی بانوان به ازای هر فرزند
یکی از موضوعاتی که دولتی‌ها برای آن قوانین خوبی تصویب کردند اشتغال بانوان و طرح بازنشستگی این گروه از جامعه در قالب طرح جوانی جمعیت است تا بتوانند هم در جامعه، افرادی مؤثر باشند هم در خانواده در نقش همسر و مادری‌شان بخوبی ظاهر شوند.
احمد غریوی مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص برخی از قوانین حمایتی که در سال‌های اخیر برای بانوان شاغل تصویب شده است، می‌گوید: آخرین قانونی که برای حمایت از بانوان شاغل تصویب شده قانون «جوانی جمعیت» است که در ماده 17 این قانون، تسهیلات و حمایت‌های خوبی از بانوان شاغل در نظرگرفته‌اند. به‌عنوان مثال تسهیلاتی برای بازنشستگی بانوان، تسهیلات مربوط به مرخصی زایمان برای دوقلوها و چندقلوها و... پیش‌بینی شده است.
تسهیلات بازنشستگی در جوانی جمعیت به این صورت است که به ازای تولد هر فرزند بعد از تصویب این قانون یک سال از سن بازنشستگی مادران شاغل کم خواهد شد. در ماده 15 قانون جوانی جمعیت نوشته شده است: تمام دستگاه‌ها در ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مکلف‌اند در بکارگیری، جذب و استخدام نیروی جدید به ازای تأهل و نیز داشتن هر فرزند یکسال تا حداکثر 5 سال به محدوده سنی مادران اضافه کنند به‌عنوان مثال اگر شرط سنی استخدام برای همه در دستگاه‌های اجرایی 30 سال است مادر متقاضی استخدام با داشتن دو فرزند می‌تواند با 32 سال سن در آزمون شرکت کند در تبصره ماده 15 پیش‌بینی شده دستگاه‌های دولتی مجاز به تعدیل یا عدم نیاز مستخدمین دارای حداقل سه فرزند، مادران باردار یا فرزند شیرخوار نیستند بجز مواردی که به اجرای تخلفات اداری مرتبط می‌شود. یا نوبت کاری شیفت شب برای مادران باردار یا مادران با کودک شیرخوار تا دوسال اختیاری لحاظ شود همچنین درخواست دورکاری برای مادران باردار به مدت 4 ماه در مشاغلی که امکان دورکاری دارند، الزامی است.

پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری به‌صورت ماهیانه

یکی از مشکلاتی که بانوان شاغل در گذشته با آن رو‌به‌رو بودند استفاده از مرخصی زایمان و دریافت غرامت دوران بارداری است؛ در گذشته به این صورت بود که بانوان فقط می‌توانستند از 6 ماه مرخصی بهره‌مند شوند و برای سه ماه دیگر تا رسیدن به 9 ماه کامل باید ثبت شکایت و مراحلی را برای استفاده از این تسهیلات قانونی و بحق طی می‌کردند، اما اکنون طبق صحبت‌های رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین‌اجتماعی بانوان برای بهره‌مندی از مرخصی زایمان دیگر نیازی به شکایت و نامه‌نگاری ندارند و می‌توانند از 9 ماه کامل بدون دغدغه استفاده کنند.
قدرتی با اشاره به تعهدات این سازمان برای بانوان شاغل و پرداخت غرامت ایام بارداری به «ایران» می‌گوید: پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری یا همان مرخصی زایمان یکی از تعهدات این سازمان است. غرامت دستمزد ایام بارداری به وجوهی اطلاق می‌شود که در ایام بارداری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق و به جای مزد از طرف سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شده پرداخت می‌شود.
وی می‌افزاید: به استناد ماده 67 قانون تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان زن در صورت داشتن سابقه 60 روز کار و پرداخت حق بیمه ظرف یک سال قبل از زایمان و عدم اشتغال در زمان مرخصی زایمان می‌توانند تا 9 ماه از مرخصی زایمان و مراقبت‌های دوره شیردهی استفاده کنند و برای دریافت این حمایت نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان نبوده و بیمه‌شدگان زن می‌توانند با مراجعه به سامانه تأمین‌اجتماعی به نشانی Es.tamin.ir و بارگذاری مدارک لازم شامل تصویر گواهی ولادت یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک مربوطه، برای استفاده از مرخصی زایمان اقدام کنند.
قدرتی با بیان آنکه مرخصی زایمان فقط برای مادرانی که زایمانشان منجر به تولد فرزند می‌شود نیست، می‌گوید: بانوانی که بارداری آنان منجر به تولد نوزاد نمی‌شود یا به عبارتی دچار سقط جنین می‌شود درصورت داشتن شرایط مقرر در ماده 67 قانون تأمین‌اجتماعی می‌توانند تا 12 هفته یعنی 84 روز از مرخصی زایمان استفاده کنند.
رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان با اشاره به بهره‌مندی بیمه‌شدگان زن از معاینات طبی و خدمات درمانی قبل و بعد از زایمان می‌گوید: در گذشته، مبالغ کمک بارداری براساس درخواست بیمه‌شده زن و هر چند ماه یک بار به وی پرداخت می‌شد اما با توجه به ضوابط جدید، غرامت دستمزد ایام بارداری به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

بیمه و بازنشستگی برای بانوان خانه‌دار، دانشجویان و دختران مجرد

بانوان همواره مهم‌ترین رکن برای رشد و تعالی خانواده محسوب می‌شوند و اهمیت دادن به آینده این قشر از جامعه می‌تواند کیفیت مطلوبی را به کانون خانواده و تعلیم و تربیت فرزندان که سرمایه‌های ملی تلقی می‌شوند، ببخشد. بانوان خانه‌داری که هیچ دستمزد و کارفرمای قانونی ندارند و کارشان را با چاشنی عشق به همسر و فرزند انجام می‌دهند در دوران کهنسالی و پیری دچار مشکلات مالی می‌شوند و این امر کرامت انسانی این فرشتگان زمینی را در دورانی که دیگر توانایی کار ندارند پایمال می‌کند، اما چندی است که سازمان تأمین‌اجتماعی برای ارج نهادن به مقام والای بانوان و مادران خانه‌دار شرایطی را فراهم کرده است تا بتوانند از 18 تا 50 سالگی خود را بیمه کنند و از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.
مجید حسن‌زاده، معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» از روند رو به رشد ثبت‌نام افراد در طرح بیمه‌های فراگیر خانواده ایرانی می‌گوید: براساس قانون بیمه مشاغل آزاد بیمه دانشجویان، زنان خانه‌دار و دختران مجرد چندی است که راه‌اندازی شده است و بر اساس آن افراد می‌توانند در قالب بیمه‌های فراگیر خانواده ایرانی ثبت‌نام کنند و تمام افراد یک خانواده از پوشش و تسهیلات بیمه بهره‌مند شوند.


وی ادامه می‌دهد: زنان خانه‌دار می‌توانند با داشتن حداقل 18 سال و حداکثر 50 سال سن با پرداخت حق بیمه در چهارچوب مشاغل آزاد با نرخ‌های 12، 14، 18 درصد خودشان را بیمه کنند. هدف این نوع بیمه آینده‌نگری است چرا که افراد با پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدماتی همچون بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت بهره‌مند شوند و در برابر مشکلات پیش رو که در سنین بالا برای افراد ایجاد می‌شود، خود را بیمه کنند. این نوع بیمه زیرمجموعه بیمه مشاغل آزاد است به این صورت که اگر گزینه 12 درصد را انتخاب کنند 12 درصد روی دستمزد انتخابی‌شان اضافه می‌شود. افراد می‌توانند با توجه به شرایط سن و سابقه‌ای که دارند از حداقل تا حداکثر دستمزد را انتخاب کنند.
حسن‌زاده بیان می‌کند: ضوابط و مقررات بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان چند سالی است که نوشته و اجرایی شده اما به دستور مدیرعامل سازمان دو اقدام جدی برای طرح بیمه فراگیر صورت گرفته است؛ اول آنکه طی اقدامات گسترده برای تسهیل و تسریع این امر اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت گرفت تا افراد از حقوق اجتماعی خود آگاه شوند و این امکان برایشان ایجاد شده است که سابق بیمه داشته باشند و از مزایا و تعهداتی که قانون برای آنها در نظر گرفته است، استفاده کنند. این فرهنگ‌سازی در سطح جامعه اتفاق افتاد تا زنان خانه‌دار هم با حقوق قانونی خود آشنا شوند. دومین اقدام تسهیل در روند دریافت این بیمه است به این صورت که افراد بدون مراجعه حضوری و فقط با داشتن شماره تلفن همراه که به نام خودشان باشد، می‌توانند از طریق سامانه تأمین‌اجتماعی به نشانی
eservices.tamin.ir اقدام به دریافت بیمه با ضرایب دلخواه کنند. دانشجویان هم به همان صورت از طریق منوی دانشجویان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام بیمه و تعیین ضرایب دلخواه اقدام کنند.

جذب 82 درصدی دانشجویان برای دریافت بیمه

لازم به ذکر است، طبق آمار سازمان تأمین‌اجتماعی در مجموع 25 هزار و 742 بیمه‌پرداز دانشجویی وصول مبلغ 813 میلیارد ریال و در بخش بیمه زنان خانه‌دار نیز وصول حق بیمه 4 هزار و 765 میلیارد ریالی اعلام شده است. در همین خصوص در پایان خرداد‌ماه امسال تعداد 10 هزار و 684 بیمه‌شده دانشجوی جدید جذب شده که نسبت به مدت مشابه در سال1400 حدود 480 درصد رشد داشته است. در بخش بیمه زنان خانه‌دار نیز در پایان خرداد‌ماه سال‌جاری تعداد 56 هزار و 504 مورد بیمه شده جدید جذب شده که نسبت به مدت مشابه در سال پیش رشد 35 درصدی را ثبت کرده است. گفتنی است 82 درصد دانشجویان جذب شده در طرح بیمه دانشجویی در نیمه دوم سال 1400 بیمه شده‌اند و 56 درصد زنان خانه‌دار بیمه شده در قالب طرح بیمه زنان خانه‌دار نیز در همین مدت به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی اضافه شده‌اند.

پایشی برای تشخیص راننده از راننده‌نما

طبق ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها رانندگان درون و برون‌شهری می‌توانند با حمایت‌های دولت، بیمه شده و با پرداخت 5,13 درصد از حق بیمه سهم خود از 5,13 درصد سهم یارانه‌ها برخوردار شوند اما در این میان طی سال‌های گذشته افرادی در این عرصه از تسهیلات و خدمات استفاده کردند که یا راننده نبوده یا اینکه دیگر به این حرفه مشغول نیستند و باید از چرخه خارج شوند که این مهم با دستور مستقیم مدیرعامل بیمه تأمین‌اجتماعی صورت گرفت تا رانندگان واقعی از غیرواقعی تفکیک شوند و در ازای افرادی که خارج می‌شوند رانندگانی که در حال حاضر مشغول خدمت در این حرفه هستند، جایگزین می‌شوند.
محمد محمدی مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص بیمه مشاغل خاص به «ایران» می‌گوید: تاکنون چیزی حدود یک میلیون و 260 هزار نفر مشمول ماده 7 قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها شده‌اند. در بخش بیمه رانندگان، افرادی هستند که هنوز مشمول استفاده از این حق نشدند. به همین منظور در اسفند ماه سال گذشته بخشنامه‌ای به دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی برای ورود این رانندگان به چرخه بیمه صادر شد. بر اساس این بخشنامه، سازمان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و همچنین سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای باید پایشی در افراد بیمه شده داشته باشند تا دریابند چه تعداد از این افراد در شغل محل اعلام شده یعنی رانندگی هنوز مشغول فعالیت هستند. در صورت اثبات اینکه این افراد در آن شغل حضور ندارند از طریق ارسال پیامک به شخص بیمه شده اعلام می‌شود که دیگر مشمول بیمه مشاغل خاص نیستند و باید از طرق دیگری بیمه خود را پرداخت کنند. طبق آخرین آمار 358 هزار راننده درون‌شهری که جزو حمل‌ونقل عمومی هستند تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارند و بعد از اعلام پایش از سوی سازمان‌های مذکور بیمه تأمین‌اجتماعی افراد غیرراننده را حذف و افراد دیگری که در شغل رانندگی فعالیت دارند را جایگزین خواهد کرد.

بیش از 53 درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی

بر اساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده در سازمان تأمین‌اجتماعی در سال 1400 بیش از 45 میلیون نفر تحت پوشش این سازمان هستند که نسبت به سال 1399 بیش از 520 هزار نفر افزایش داشته است.
طبق جدیدترین داده‌های آماری جمعیتی پوشش بیمه در تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد تعداد افراد تحت پوشش این سازمان حدود 53,3 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی از بیش از 14 میلیون و 584 هزار نفر در سال 1399 با رشد 3,74 درصدی به بیش از 15 میلیون و 130 هزارنفر رسیده است.
همچنین با توجه به تازه‌ترین داده‌های آماری تأمین‌اجتماعی، تعداد این مستمری‌بگیران اصلی و تبعی در سال گذشته برابر با بیش از 7 میلیون و 200 هزارنفر عنوان شده که از مجموع افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی در حدود 16 درصد مربوط به مستمری‌بگیران اصلی و تبعی است و 84 درصد را بیمه‌شدگان اصلی و تبعی شامل می‌شوند. بر اساس آمار موجود، در پایان سال 1400 بیشتر از 3 میلیون و 588 هزار پرونده فعال مستمری وجود داشته و تعداد بیش از 15 میلیون و 130 هزار نفر بیمه شده اصلی در پایان این سال ثبت شده است.

67 درصد مستمری‌بگیران بازنشسته هستند

بر اساس آمار‌، تعداد بیمه‌شدگان اصلی در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن رشد حدود 4درصدی داشته که بخش عمده آن ناشی از رشد تعداد بیمه‌شدگان در گروه‌های بیمه‌شدگان اجباری بوده است؛ به گونه‌ای که از مجموع بیش از 722 هزار نفر بیمه شده جدید در سال 1400 به میزان 51 درصد معادل بیش از 368 هزار نفر در این گروه بیمه‌ای قرار دارند.
گفتنی است تعداد مستمری‌بگیران اصلی از حدود 3 میلیون و 310 هزارنفر در سال 1399 با رشد 8,4 درصدی به بیش از 3 میلیون و 588 هزار نفر در سال‌جاری رسیده است.
داده‌های آماری جدید سازمان تأمین‌اجتماعی حاکی از این است که مستمری‌بگیران بازنشسته بیشترین سهم از کل مستمری‌بگیران را به خود اختصاص داده‌اند که در سال 1400 بالغ بر 67 درصد عنوان شده است همچنین بازماندگان مستمری‌بگیر رشد 18 درصدی را در سال‌جاری ثبت کرده‌اند که سهم این گروه از کل مستمری‌بگیران به 38 درصد رسیده و سهم مستمری‌بگیران ازکارافتاده نیز در سال 1400 به 4 درصد افزایش یافته است.


اصفهان فعال‌ترین کارگاه‌های بیمه‌پرداز کشور

بر اساس آمار‌ رسیده از سازمان تأمین‌اجتماعی، تعداد کارگاه‌های فعال بیمه‌پرداز در سال 1400 بیش از یک میلیون و 299 هزار کارگاه عنوان شده که نسبت به سال 1399 کاهش 0,4 درصدی داشته که کارگاه‌های بالای 50 نفر 2,45 درصد، کارگاه‌های پنج نفر شاغل 5 درصد و کارگاه‌های با یک نفر شاغل نیز 36 درصد از کل کارگاه‌های فعال بیمه‌پرداز به سازمان تأمین‌اجتماعی را شامل می‌شوند. تلاش در تسهیل شرایط بیمه‌پردازی برای کارگاه‌ها توسعه بیمه‌پردازی و رشد منابع مالی را موجب خواهد شد.
بر اساس آمار سازمان مربوط به کارگاه‌های فعال بیمه‌پرداز در کشور، کارگاه‌های فعال استان اصفهان با 8,34 درصد و کارگاه‌های استان ایلام با 0,62 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان کارگاه‌های فعال بیمه‌پرداز را در سطح کشور شامل می‌شوند.

بهره‌مندی 161 هزارنفر از مزایای بیمه بیکاری

بر اساس آمار‌ در سال 1400 بیش از 28 هزار نفر از افرادی که مقرری بیمه بیکاری آنها قطع شده معادل 25 درصد به‌دلیل اشتغال مجدد بوده است. در پایان سال گذشته نیز پرداختی صندوق بیمه بیکاری با رشد 27 درصدی نسبت به سال 1399 به رقم 103هزار میلیارد ریال رسیده است.
اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری علاوه‌بر کاهش پرداختی از محل صندوق بیمه بیکاری، رشد تعداد بیمه‌شدگان و بیمه‌پردازان و متعاقب آن، افزایش میزان منابع از طریق بیمه‌پردازی را به‌دنبال داشت.
در همین خصوص حدود 161 هزار نفر از خدمات بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند. بیشترین برقراری بیمه بیکاری در خرداد‌ماه بوده که حدود 19هزار نفر معادل 12 درصد از مجموع بیمه بیکاری را شامل می‌شود که حدود 95 درصد برقراری بیمه بیکاری به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه تأمین‌اجتماعی بوده است.
گفتنی است در پایان سال 1400 حدود
15 هزار میلیارد تومان وصول حق بیمه بیکاری از بیمه‌پردازان حاصل شده که در مقایسه با سال قبل از آن رشد 54,48 درصدی داشته است.

هزینه 53 هزارمیلیارد تومانی در بخش همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

خروجی آمار تأمین‌اجتماعی در بخش وصول حق بیمه نشان می‌دهد میزان درآمد حاصل از وصول حق بیمه از بیمه‌شدگان و کارفرمایان در سال 1400 در حدود 266 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به سال 1399 رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد و این به معنای سیر افزایشی منابع سازمان تأمین‌اجتماعی از محل وصول حق بیمه به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه تأمین منابع این سازمان است.
در سال 1400 نیز بیش از 53 هزار میلیارد تومان هزینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی انجام شده که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش 441 درصدی را ثبت کرده است.
گفتنی است همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی تاکنون در دو مرحله و در راستای ایجاد شرایط عادلانه در پرداخت‌ها صورت گرفته است.
 

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: همسان سازی حقوق بازنشستگان غرامت دستمزد ایام بارداری سازمان تأمین اجتماعی هزار میلیارد تومان بیمه زنان خانه دار تأمین اجتماعی تعداد بیمه شدگان مرخصی زایمان ایام بارداری نسبت به سال 1399 مستمری بگیران بهره مند شوند سال قبل از آن استفاده کنند بر اساس آمار وصول حق بیمه بانوان شاغل بیمه بیکاری جوانی جمعیت بیمه مشاغل سال 1400 بیش کارگاه ها سال گذشته عنوان شده سال 1400 هزار نفر طرح بیمه ثبت کرده بیمه شده تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۸۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورداری ۶۲۵ زوج نابارور استان مرکزی از خدمات بیمه سلامت

بابک بوالحسنی سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: تمام خدمات سرپایی و بستری زوج‌های نابارور در دولت سیزدهم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته که این امر اتفاق بزرگی است.

وی بیان کرد: آزمایش ژنتیک و خدمات درمانی زوج‌های نابارور در دولت سیزدهم به ارایه ۵۷ خدمت آزمایشگاهی، ۵۶ قلم داروی تخصصی و ۲۰ عمل جراحی ناباروری با پوشش ۹۰ درصد در بخش دولتی رسیده است.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی ادامه داد: محدودیت‌هایی پیش از این برای مراجعه به آزمایشگاه‌ها برای زوج‌های نابارور بود که این محدودیت‌ها نیز برداشته شده است.

بوالحسنی اظهار کرد: بحث غربالگری و آزمایشات این بخش نیز در تعهد درآمده و کسانیکه که ناباروی آنها مشخص شد، می‌توانند این آزمایشات را انجام دهند.

وی یادآور شد: سه میلیارد و ۳۶۱ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ و ۱۵ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال در ۱۰ ماه سال گذشته برای انجام آزمایشات مختلف این بیمه شدگان هزینه شده است.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی اضافه کرد: اجرای طرح دارویار و افزایش پوشش تعهدات بیمه اقلام دارویی از دیگر توفیقات دولت سیزدهم است که از تیرماه سال ۱۴۰۱ کلید خورد و هدف آن بود تا یارانه دارو به صورت مستقیم به بیمه‌شدگان پرداخت شود و این یارانه به شرکت‌های دارویی و وارد کننده پرداخت نشود.

بوالحسنی عنوان کرد: این طرح دولت نقش موثری در مبارزه با قاچاق دارو دارد و باعث می‌شود تا پرداختی از جیب بیمه‌شدگان کاهش یابد.

وی گفت: ۶۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ و یک‌هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال در ۹ ماه سال گذشته در راستای اجرای این طرح در استان مرکزی پرداخت شد.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: بیمه شده با اجرای این طرح هزینه کمتری برای فرانشیز پرداخت می‌کند و بیمه سلامت هم سهم خود را به داروخانه‌ها و مراکز دولتی پرداخت می‌کند.

بوالحسنی تاکید کرد: پوشش بیمه مادران باردار، شیرده و فرزندان تا سن هفت سال از دیگر طرح‌های خوب و در جریان است که مادران باردار فاقد بیمه تا پایان شیردهی و فرزندان آنها تا سن هفت سالگی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

وی گفت: بر اساس ماده ۶ قانون حمایت از معلولان در آبان‌ماه سال ۹۹، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بهزیستی و بیمه سلامت به منظور بهره‌مندی افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی منعقد شد که بر اساس آن ۹ کد خدمتی در حوزه کار درمانی، گفتار درمانی، بینایی سنجی و شنوایی شناسی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت استان مرکزی ادامه داد: کد‌های خدمتی این طرح در دولت سیزدهم و در سال ۱۴۰۱ به ۵۹ کد رسید و در این سال، ۷۹ میلیارد ریال و در سال گذشته چهار هزار میلیارد و ۵۶۱ میلیون ریال هزینه شد.

بوالحسنی عنوان کرد: ۱۰۰ درصد تعرفه توانبخشی بیماران اوتیسم در بخش دولتی و ۸۰ درصد تعرفه در بخش خصوصی توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی‌دهند/ تورم در بخش پزشکی با اجتماعی متفاوت است
  • بیمه ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم پزشکی در مقایسه با بخش اجتماعی بالاتر است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت و بالاتر است
  • برخورداری ۶۲۵ زوج نابارور استان مرکزی از خدمات بیمه سلامت
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای افراد قطع عضو
  • شناسایی ۵۰۰ کارگاه‌‌ کوچک فاقد بیمه کارگران در مرکزی
  • نام‌نویسی افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی «غیرحضوری» شد
  • امکان نام‌نویسی غیرحضوری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران
  • فراهم شدن امکان نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی