Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اهرم مرکز شهرستان تنگستان در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شرق بوشهر واقع است که بیش از سه  هزار اصله نخل دارد و بعد از شهرستان دشتستان مهمترین قطب تولید خرما در استان بوشهر است، کبکاب اهرم از معروف‌ترین خرماهای تر جنوب است که آوازه آن در سراسر کشور فراگیر شده است.

اما خشکسالی‌های پی در پی و فراگیر سال‌های اخیر و خشک شدن چشمه ها، چاه‌ها و کم آبی رودخانه ها به یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان بویژه نخلداران تبدیل شده و این مشکل در استانی مانند بوشهر به دلیل فقدان منابع غنی آب دو چندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته تا یک مترمکعب آب از رودخانه باهوش برای آبیاری نخیلات اهرم برداشت می‌شد اما امروز به دلیل کاهش آورد رودخانه‌ها  این میزان تنها به ۱۵ لیتر در ثانیه معادل یک چهلم کاهش یافته و این به معنی خشکیدگی نخلستان‌های این منطقه است.

بیشتر چاه‌های موجود در منطقه اهرم امروز خشک و کف شکنی چاه‌ها نیز هیچ تاثیری در برداشت آب ندارد و مجموع عوامل موجود کمیت و کیفیت این آب را تحت تاثیر  قرار داده است.

بهره بردرای از سد خائیز و اجرای سد باهوش تنها راه نجات نخیلات اهرم

کم آب شدن رودخانه‌ها و ممنوع شدن برداشت آب از منابع زیر زمینی دشت ها در منطقه تنگستان سبب شده تا شمار دوره‌های آبیاری نخلستان‌های این شهرستان کاهش یابد، نخیلات تنگستان در سال‌های پرآبی و متناسب با میزان بارندگی‌ها، در چندین مرحله به روش سنتی غرقابی آبیاری می‌شدند اما در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت کم آبی هر چهار تا پنج ماه یکبار آبیاری می‌شوند آن هم در مدت زمان کوتاه و بر اساس سهمیه بندی؛ این وضعیت در میزان و کیفیت محصول خرمای منطقه و درآمد نخلداران تاثیر منفی زیادی داشته است.

امروز نخیلات اهرم که وسعت آنها به حدود سه هزار هکتار می‌رسد به دلیل خشکسالی های پی در پی، کاهش کیفیت آب‌های در دسترس و خشک شدن چاه‌ها از "آسیب پذیرترین نخیلات استان بوشهر" به شمار می‌روند. 

به همین دلیل بود که رئیس جمهور در سفر بدون تشریفات مهرماه سال گذشته خود با حضور در جمع کشاورزان شهرستان تنگستان پای درد دل آنها نشست و جمعی از کشاورزان و نخل‌کاران در این گفت و گوی بی‌واسطه و رو در رو با ابراز خوشحالی از حضور وی در جمع خود، مشکلات و پیشنهادهایی را بویژه درباره رفع مشکل آب مطرح کردند.

رئیس جمهوری پس از شنیدن مشکلات کشاورزان و نخلدارانتنگستان، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار بوشهر را موظف کرد مشکلات مطرح شده را در اسرع وقت رسیدگی و برطرف کنند.

رئیسی همچنین در سخنان کوتاهی با تاکید بر همت جدی دولت برای رفع مشکل آب با همراهی کشاورزان، گفت: یقین داشته باشید با همت یکدیگر اجازه نخواهیم داد برای نخلستان‌های استان بوشهر مشکل اساسی ایجاد شود.

وی همچنین همچنین با اشاره به ضرورت اختصاص اعتبارات لازم برای احداث سد «باهوش» در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: احداث این سد برای رفع مشکلات کشاورزی استان ضروری است و باید با تامین منابع آن، هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

در همین راستا بود که پیگیری اجرای سد باهوش به عنوان یکی از اولویت‌های شهرستان تنگستان مطرح و مسئولان استان و شهرستان زمینه اجرای این سد را فراهم کردند و امروز در هفته دولت وعده رئیس جمهور به کشاورزان تنگستانی محقق و عملیات اجرایی این سد که از آرزوهای دیرینه و از مطالبه های به حق نخلداران این شهرستان بود آغاز شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سد باهوش تنگستان از نوع بتنی غلتکی به طول۳۷ متر و در حوضه آبریزی به مساحت ۶۲۸ کیلومتر مربع با حجم مخزن ۱۸.۵ میلیون مترمکعب وآب تنظیمی هشت میلیون بر مترمکعب بر روی رودخانه باهوش احداث می‌شود. 

علی محمدی افزود: کنترل سیلاب‌های مخرب و کاهش خسارت‌های ناشی از آن، تامین آب مطمئن برای آبیاری نخلستان‌ها، تامین بخشی از حقابه نخیلات شبکه آبیاری اهرم، کاهش فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی منطقه و تثبیت مشاغل حوزه کشاورزی از جمله هدف‌های این طرح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: با اجرای این سد ۳۲۴ هکتار نخیلات و ۲۱۷ هکتار زمین‌های زراعی گندم در طرح بهبود زیر کشت می‌رود.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است سد باهوش در مدت ۳۶ ماه با ۳۵۰ میلیارد تومان اعتباراز محل اعتبارات ملی احداث شود.

محمدی گفت: با توجه به خشکسالی‌های مستمر و تغییرات اقلیمی که منجر به تغییر رژیم بارندگی شده است، سیاست گذاری صنعت آب بوشهر تامین و مدیریت مصرف توأمان آب است.

وی افزود: به همین منظور پروژه‌های متعددی در راستای کنترل رواناب‌ها، ذخیره سازی آن و توزیع عادلانه آب با حداکثر بهره‌وری در استان بوشهر در حال انجام است.

تلفیق آب سد خائیز و باهوش و بخشی از آب زیر زمینی باعث می شود نیاز آبی نخلستان های شبکه اهرم که یک هزار و ۳۰۰ هکتار است تامین و به تعبیری تشنگی نخیلات اهرم برطرف شود.

برچسب‌ها بوشهر تنگستان شرکت آب منطقه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر تنگستان شرکت آب منطقه ای بوشهر تنگستان شرکت آب منطقه ای استان بوشهر نخیلات اهرم نخلستان ها سد باهوش چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۹۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور | عملیات امدادی در این استان‌ها ادامه دارد

به گزارش همشهری آنلاین، بابک محمودی با اشاره به هشدار چند روز پیش سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های شدید در اکثر استان‌های کشور گفـت: به دنبال این هشدار سازمان امداد و نجات امدادگران خود را به حالت آماده باش درآورد که این آماده‌باش همچنان و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از صبح امروز در هفت استان بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، همدان، خوزستان و اصفهان شاهد بارش شدید باران و آبگرفتگی بودیم، گفت: از میان این هفت استان تاکنون در مناطقی از چهار استان عملیات امدادی انجام شد که همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: بر این اساس در استان خوزستان با آبگرفتگی در مناطقی از شهرستان‌های دزفول، لالی و آغاجاری مواجه هستیم و امدادرسانی در این مناطق توسط تیم‌های امدادی در حال انجام است. در استان بوشهر نیز آبگرفتگی در مناطقی از شهرستان‌های دیلم، کنگان، گناوه، جم و دشتی گزارش شده که امدادرسانی در دیلم و گناوه که شدت حادثه بیشتر بوده، در حال انجام است.

محمودی افزود: همچنین در استان‌های اصفهان و فارس نیز امدادرسانی در شاهین شهر، سپیدان، فسا و بختگان ادامه دارد. گزارش نهایی از اقدامات انجام شده اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وضعیت بارش‌ها در کشور از شهروندان و مسافران خواست که از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌ها و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه با سامانه ۱۱۲ ندای امداد و نجات هلال‌احمر تماس بگیرند.

کد خبر 848939 منبع: ایسنا برچسب‌ها سيل استان بوشهر استان همدان خبر مهم آب و هوا - ایران هلال احمر استان‌ کرمان حوادث ایران

دیگر خبرها

  • وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور | عملیات امدادی در این استان‌ها ادامه دارد
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • پروژه مسکن سازی در اردستان پس از ۲ سال آغاز شد
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند
  • دهیاران و شوراهای اسلامی در تنگستان مفاخر حوزه خود را معرفی کنند
  • ۱۰۰ قطعه زمین به کارگران فاقد مسکن تنگستان اهدا می‌شود
  • پیگیری مسائل عمومی اولویت کاری دستگاه قضا است
  • اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار