Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این جنبش مدنی (Cluster Munition Coalition) در گزارش سالانه خود که امروز منتشر شد، آورد: روسیه به طور گسترده از سلاح خوشه‌ای در اوکراین استفاده کرده که علاوه بر قربانی شدن صدها نفر، به ساختمان ها، مدارس و بیمارستان ها نیز خسارت وارد آورده است.

در این گزارش آمده است: صدها حمله با مهمات خوشه ای توسط نیروهای روسی در سال جاری در اوکراین مستند یا گزارش شده و مواردی نیز مشکوک به استفاده از این مهمات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر پایه این گزارش، «به نظر می‌رسد نیروهای اوکراینی نیز چندین بار از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده باشند».

این در حالی است که نه روسیه و نه اوکراین به کنوانسیون ممنوعیت استفاده از این سلاح‌ ۱۱۰ کشور عضو و ۱۳ امضاکننده دیگر دارد، ملحق نشده‌اند.

مری وارهام (Mary Wareham) سردبیر فصل سیاست ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای در این گزارش، گفت: استفاده گسترده روسیه از این مهمات ممنوع بین‌المللی در اوکراین، نشان‌دهنده بی‌اعتنایی آشکار به زندگی انسانی، اصول بشردوستانه و استانداردهای قانونی است.

وی همچنین محکومیت استفاده از این سلاح را در جنگ اوکراین برای تاکید بر اهمیت ممنوعیت کاربرد و خاتمه دادن به تهدید آن، ضروری دانست.

این گزارش ۱۰۰ صفحه ای در حالی منتشر شده است که اعضای کنوانسون ممنوعیت استفاده از سلاح خوشه ای خود را برای نشست سالانه در ژنو از ۳۰ اوت تا ۲ سپتامبر (۸ تا ۱۱ شهریور) آماده می کنند.

این ائتلاف همچنین روسیه را به پایان دادن سریع به این قبیل حملات و همه امضاکنندگان را به اتخاذ تدابیری برای کنار گذاشتن این سلاح‌ها و پیوستن بدون تأخیر به کنوانسیون، فراخواند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها اوکراین مسکو روسیه ژنو بحران اوکراین پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین مسکو روسیه اوکراین مسکو روسیه ژنو بحران اوکراین مهمات خوشه ای جنگ اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۰۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام توپخانه‌های مرکز مهمات میدانی نیروهای مسلح اوکراین

دریافت 11 MB کد خبر 6095524

دیگر خبرها

  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روس‌ها
  • انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
  • کامرون و زلنسکی آخرین وضعیت جنگ در اوکراین را بررسی کردند
  • واکنش کرملین به اظهارات خطرناک کامرون در مورد حمله به روسیه با سلاح‌های انگلیسی
  • انهدام توپخانه‌های مرکز مهمات میدانی نیروهای مسلح اوکراین
  • لندن: اوکراین می‌تواند از سلاح‌های انگلیسی برای حمله در داخل روسیه استفاده کند
  • دیوید کامرون: اوکراین می‌تواند از سلاح‌های انگلیس برای حمله در داخل روسیه استفاده کند
  • آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم