Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا هاجری عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در عصر ۳۰ مرداد در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورا، با ادبیاتی حاشیه ساز ادعا کرده «موقوفات شهرک سعدی تعیین حدود نشده است» و موقوفه نصیرالملک ادعای مالکیت به ناحق این اراضی را دارد.

در این راستا جوابیه موقوفه نصیرالملک به ادعا‌های مطرح شده بدین شرح است:

مرحوم حاج حسنعلی نصیرالملک در سال ۱۳۰۹ هجری قمری، مصادف با ۱۲۷۰ هجری شمسی، بخشی از اموال و املاک خود را در مناطق تنگ سعدی، بیضا، فسا و دارنگون وقف بر تعزیه‌داری حضرت سید الشهدا (ع)، تعمیر و نگهداری و امور جاری امامزاده واجب التعظیم سید الحرمین و مسجد نصیرالملک براساس وقف نامه موجود، وقف کردند که پس از تأسیس اداره ثبت، طی اظهارنامه رسمی در سال ۱۳۰۹ اراضی موقوفه تحدید حدود گردیده که از ابتدای جاری شدن صیغه وقفیت عمل به وقف نیز انجام شده است؛ که پس از انقلاب اسلامی و دستور تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در خصوص موقوفات، با ارجاع به کمیسیون ماده ۲، وقفیت اراضی مذکور مورد تایید مجدد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شرایط اساس و اصولی صحت وقف، احراز مالکیت مالک ملک می‌باشد که این موضوع در زمان وقفیت مورد شک و شبهه نبوده است.

مرقومه آیت الله حائری ملاک عمل است
در خصوص وقف بودن منطقه سعدی در پلاک‌های ۹۲۴، ۹۲۵، ۹۲۶، ۹۲۸ بخش ۳ شیراز تا اواسط دهه ۱۳۷۰ شمسی هیچگونه شک و شبهه‌ای وجود نداشته است. چنین ادعایی نیز در گذشه توسط افراد سودجویی با سوءاستفاده از موقعیت خود جهت خارج کردن وقفیت منطقه دشتکوه در اواخر دهه ۷۰ مطرح کردند، که باعث خارج شدن این اراضی از وقفیت گردید. در آن ایام امام جمعه فقید شیراز حضرت آیت الله حائری (ره) در مرقومه‌ای به شرح ذیل در خصوص آن اتفاق اظهار نظر نموده که بی‌شک ملاک عمل خواهد بود.

متن نامه نیز بدین شرح است:
«در مورد پروژه فلاحت در فراغت دشتکوه در مورد وقفیت آن بین اداره امور اراضی (منابع طبیعی) و اداره اوقاف اختلاف نظر است، ممکن است ادله وکیل موقوفه از نظر عالم اثبات کافی برای حاکمیت در دادگاه نباشد.

شیاع وقفیت از نظر شرعی مهم و اقرار کشاورزان مربوطه بوقفیت برای اینجانب محرز است.

تشکیک در روش تملک واقف و عملکرد متولی و وکیل ... امر دیگری است.

خارج کردن حق حضرت سیدالشهدا علیه السلام از ید آن حضرت با غارت خیام حرم تفاوتی ندارد و برگرداندن حق آن حضرت گوئی به منزله بازگرداندن پیراهن حضرت است که اهل بیت درباره آن اصرار کردند و موفق شدند.

خداوند همه ما را در امتحانات ادای امانت موفق بدارد.»

متأسفانه طی یکی دو سال گذشته تا کنون، برخی افراد با همین ادبیات و تحریک افکار عمومی در پی از وقفیت خارج کردن اراضی موقوفه مرحوم نصیرالملک در منطقه سعدی برخلاف حق وقفیت می‌باشند که جناب هاجری ظاهرا خط مقدم این جریان می‌باشد.

موقوفه در صورت همکاری مدیریت شهری، حق پذیره نمی‌گیرد

آقای محمدرضا هاجری بابیان این مطالب موجب تشویش اذهان عمومی و حتی تحریک برخی افراد در منطقه سعدی شده، درحالیکه موارد مطرح شده از سوی ایشان وجاهت قانونی ندارد و مدرکی ارائه نکردند.

ایشان بیان کرده که موقوفه مانع احیاء و آبادانی منطقه سعدی شده و در راستای سیاه‌نمایی، بافت فرسوده و قدیمی سعدی را به یمن و غزه تشبیه و عملکرد موقوفه را مطابق رفتار رژیم غاصب صهیونستی و رژیم کودک کش سعودی دانسته است، در حالیکه موقوفه در توسعه و خدمات شهری رسالت و وظیفه‌ای نداشته و بار‌ها شفا‌ها و کتبا نیز اعلام کرده چنانچه شهرداری و مجموعه مدیریت شهری همراهی داشته باشند با اخذ مجوزات لازم، نسبت به انعقاد سند اجاره با متصرفین محترم بدون دریافت حق پذیره اولیه صورت می‌پذیرد.

موقوفه به دنبال حل مشکل بدون فشار برخی افراد است

سخنگوی شورای شهر ادعا کرده که منازل مسکونی در دامنه کوه متعلق به منابع طبیعی بوده و صرفا موقوفه ادعای مالکیت دارد؛ موقوفه هیچگاه ادعای مالکیت بر انفال و اراضی منابع ملی را نداشته و ندارد و به دنبال حل و فصل موارد اختلافی با برگزاری جلسات کارگروه با اداره منابع طبیعی، بدون فشار و نفوذ برخی افراد می‌باشد.
در خصوص سرمایه‌گذاری در منطقه سعدی نیز لازم به ذکر می‌باشد دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذار، عمدتا بافت شهری منطقه سعدی بوده که جناب هاجری از موقوفه توقع داشته که مالکیت خودش را قبول نداشته و با ادعا‌های بدون سند اشخاصی مانند ایشان، خود باعث از بین رفتن اراضی باشد.

آقای هاجری بدهی مربوط به موقوفه را تعیین تکلیف کند

ایشان ادعا کردند که موقوفه به نام وقف و امام حسین (ع) به اهالی محترم شهرک سعدی ظلم و ستم روا داشته، که مصداق آن را بیان نکردند. موقوفه به عنوان نمونه برای یک منزل مسکونی ۱۰۰ متره یک طبقه در ضلع غربی منطقه سعدی در سه سال حدود ۲۱۹ هزارتومان اجاره بها دریافت می‌کند، آقای هاجری توضیح دهند که دقیقا چه ظلمی اتفاق افتاده است.

از طرفی در ایام محرم و صفر با استعانت از ذات اقدس الهی وظیفه و رسالت خویش را در حمایت و پشتیبانی هیئت‌های مذهبی، مواکب، مساجد، حسینیه‌ها در راستای برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به نحو احسن عمل کرده، به طوریکه مورد تأیید اکثر بزرگان شهر می‌باشد و گزارش‌های مکتوب آن موجود است.

چنانچه آقای هاجری دلسوز و یاور حق هستند، با توجه به مسئولیت ایشان در شورای شهر و ناظر شهرداری منطقه ۳، نسبت به تعیین تکلیف بدهی قریب به ۶۰۰ سند اجاره منقضی و همچنین تصرف بیش از ۴ قطعه سند زمین‌های موقوفه بدون پرداخت حق و حقوقات موقوفه، اقدام کنند.

سخنگوی شورا اسناد ادعا‌های مطرح شده را ارائه کند

اگر ایشان در خصوص ادعای زمین فروخته شده به شهرداری توسط موقوفه و اداره آموزش و پرورش و تبانی با فرقه ضاله، واقعا صادق هستند مستندات را در اختیار نهاد‌های امنیتی و قضایی قرار داده تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و موقوفه کمال همکاری با ایشان را خواهند داشت.

متاسفانه چنانچه فرد یا اشخاصی در مسیر فکری آقای هاجری نباشند، مورد اتهاماتی از قبیل ظالم، فاسد، غاصب، زمین‌خوار، همسویی و تعامل با فرقه ضاله، تشبیه به اسرائیلی و وهابی بودن، قرار خواهند گرفت و این شیوه عملکرد ایشان نه تنها باعث جذب بلکه باعث دفع حداکثری نیرو‌های دلسوز و انقلابی خواهد شد.

چنانچه جناب هاجری و اشخاص حقیقی و حقوقی ادعای عدم وقفیت اراضی منطقه سعدی را داشته، با طرح دعوای حقوقی در محاکم و با ارائه مستندات، ادعای خویش را اثبات کند، نه اینکه با جوسازی و غوغا سالاری به دنبال تضییع حقوقات شرعی موقوفه باشد.

متاسفانه ایشان با بهره‌گیری از تریبون و جایگاه سخنگوی شورای شهر، به دنبال حاشیه‌سازی نامربوط می‌باشد.

آقای هاجری صلاحیت اظهارنظر در خصوص موقوفه را ندارند

براساس کدام مجوز شرعی یا حکم قانونی جناب آقای هاجری بیان کردند که جهت انجام امور شهرداری نیاز به مراجعه به موقوفه و اخذ سند اجاره عرصه (زمین) نمی‌باشد، ظاهرا ایشان خود را در مقام قاضی القضات دانسته که چنین فتوایی را صادر می‌کنند؟ یا اینکه وضعیت دنیوی و ثواب اخروی خوبی داشته که بدون ترس و واهمه از عقاب صراحتا حکم به تضییع حق و حقوقات موقوفه حضرت سیدالشهدا (ع) می‌دهند؟

با تمامی احترامی که برای دستگاه‌های حاکمیتی از قبیل سازمان بازرسی، شهرداری و شورای شهر قائل هستیم، ایشان را فاقد سمت جهت اظهارنظر در این خصوص می‌دانیم، ظاهرا جناب هاجری وظایف محوله براساس قانون به ایشان را به نحو احسن و اکمل انجام داده که در امور حقوقی که در صلاحیت محاکم دادگستری می‌باشد، ورود کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موقوفه نصیرالملک شورای شهر شیراز شهرک سعدی منطقه سعدی برخی افراد شورای شهر مطرح شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود

به گزارش خبرآنلاین اندیشکده«استیمسون» در گزارشی نوشت: جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج(فارس) ۲۸ مارس ۲۰۲۴ چشم‌انداز این شورا را اعلام کرد و این سند  و چشم‌انداز برای اولین بار در طول عمر ۴۳ ساله شورای همکاری به صراحت درمورد امنیت جمعی و همگانی صحبت کرد.

در این گزارش آمده است: چشم‌انداز شورای همکاری خلیج فارس شباهت‌هایی با پیشنهادهای قبلی ایران، روسیه و چین دارد؛ پیشنهادهایی که بر تقویت گفت‌وگو و همکاری در منطقه خلیج(فارس) تاکید دارند. علیرغم اینکه در این چشم انداز به صورت مستقیم گفته نشده است اما همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری با تهران برای تحقق اهداف این چشم‌انداز ضروری و لازم است و اعضای شورای همکاری می‌دانند که هر یک پروژه‌های عظیم که تصور آن را دارند در سایه مواجهه نظامی با ایران قابل تحقق نیستند.

به نقل از ایسنا این اندیشکده با اشاره به نیاز شورای همکاری خلیج فارس به ایران  برای تحقق امنیت منطقه‌ای آورده است: حملات مستقیم اخیر میان ایران و اسرائیل اهمیت مشارکت ایران به صورت سازنده را چند برابر کرد و منزوی کردن ایران مانع هرگونه توسعه و صلح خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر ایران و عربستان در سال ۲۰۲۳ صلح نمی‌کردند اوضاع امروز منطقه بسیار بدتر بود، علاوه بر این ارتباطات دیپلماتیک و اقتصادی میان این دو کشور مورد حمایت بازیگران اروپایی و آسیایی به‌ویژه چین قرار گرفت. مانع اصلی گسترش روابط منطقه‌ای همچنان تحریم‌های آمریکا و تلاش‌های این کشور برای عادی سازی روابط میان کشورهای عربی خلیج(فارس) و اسرائیل و منزوی کردن تهران است. درحالی که برخی‌ها در ابتدا از سیاست‌های واشنگتن دفاع کردند اما بازیگران منطقه‌ای امروز دیگر برای آن اهداف تلاش نمی‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: درحالی که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا روابط دیپلماتیک با تهران و تمام بازیگران منطقه‌ای دارند، آمریکا همچنان تلاش می‌کند که ائتلاف‌های منطقه‌ای برای مقابله با ایران و مهار آن تشکیل دهند. ابتکار عمل‌هایی مانند ائتلاف راهبردی خاورمیانه، ائتلاف ورشو و تعدادی از رزمایش‌های هوایی و دریایی مشترک به دلیل ماهیت استثنائی آن‌ها و تمرکز بر روی مسائل دشوار امنیتی با مشکلاتی مواجه شدند و منطقه امورز به گفت‌وگو و همکاری بیشتر از مواضع نظامی نیاز دارد. این رویکردهای امنیتی متنوع در اصول منشور سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج(فارس) و اصول قوانین بین‌المللی مشترک است و تمام آن ها بر لزوم احترام به حاکمیت کشورها، استقلال سیاسی، عدم دخالت در امور دیگران و حل اختلافات از طریق راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز تاکید دارند و اکنون آمادگی‌هایی برای اتخاذ گام‌های اساسی در این راستا وجود دارد.

این اندیشکده در ادامه گزارش خود می‌نویسد: یکی از مسائل مهم در چشم‌انداز شورای همکاری خلیج(فارس) برای امنیت منطقه، دعوت به تقویت همکاری بین کشورهای منطقه به روشی که در راستای گفت‌وگو، ارتباط و ایجاد پل‌های ارتباطی باشد. این چشم‌انداز بر لزوم حل چالش‌های آب و امنیت غذایی از طریق تقویت همکاری با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید دارد، انتظار می‌رود که اجرایی کردن این خط‌مشی فراگیر منجر به کاهش مشکلات امنیتی دشوار مانند چالش امنیت دریایی و تهدیدات نظامی شود. چشم‌انداز شورای همکاری به مثابه یک «گام مهم رو به جلو» است که برخی چالش‌های بزرگ در منطقه را حل می‌کند. شورای همکاری با تمرکز بر همکاری و حل مسالمت‌آمیز درگیری ها و توسعه پایدار، تنها به فکر تقویت امنیت اعضای این شورا و شکوفایی آن‌ها نیست بلکه به دنبال مشارکت در یک نظام بین‌المللی باثبات و پر امنیت است و مشارکت ایران در این گفت‌وگو امری محوری و اساسی برای تضمین موفقیت چشم‌انداز است.

در پایان این گزارش آماده است: روابط دیپلماتیک احتمالی در سال ۲۰۲۴ این چشم‌انداز را قوی‌تر خواهند کرد و ممکن است این امر در چارچوب کنفرانس بغداد سه، نشست سران منطقه در پکن و یا دعوت ایران به نشست سران شورای همکاری باشد. انتخابات پیش روی آمریکا منبع آشفتگی های احتمالی خواهد بود اما آن‌ها نیز تمرکزشان بر روی تقویت روابط دوجانبه و یا چندجانبه در خلیج(فارس) خواهد بود، از سوی دیگر هیچ یکی از بازیگران منطقه ای در خلیج فارس خواهان بازگشت به مرحله قبل از سال ۲۰۲۱ نیستند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901360

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در شهرک‌های شمال اراضی اشغالی
  • موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • لایروبی کانال آب‌های سطحی شهرک سعدی
  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹
  • هرج و مرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • موعود شمخانی کیست؟
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد