Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:28:18 GMT

پاکسازی دره گشایش مراغه از زباله 

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۱۵۲۲

‍‍‍‍‍‍

دریافت 26 MB

این عملیات پاکسازی با همکاری گروه اسپه و اقامتگاه بومگردی «هامپوئیل» مراغه برگزار شد تا بار دیگر به طبیعت‌گردان یادآوری شود که «زباله‌ها را نباید در دامن زیبای طبیعت رها کرد». 

مجموعه‌ای کم‌نظیر از ساختارهای زمین‌شناسی

دره گشایش که به گفته کارشناسان بر اثر برخورد دوران دوم و سوم زمین‌شناسی ایجاد شده است، مجموعه‌ای کامل از ساختارهای زمین‌شناسی شامل تکتونیک، چشمه‌های آب معدنی، چشمه‌های تراورتن‌ساز، گسل بِرِشی، آبفِشان، بوکسیت و فسیل‌های آمونیت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دره در ۷۰۰ متری جنوب‌غربی روستایی با همین عنوان و در ۱۴ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر مراغه قرار دارد و از مقاصد طبیعی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود. 

این دره شرقی - غربی که رودخانه‌ «مردق چای» در دل آن جاری است، دو چشمه آب معدنی دارد که اولی در سمت جنوبی دره و از زیر سنگ‌های آهکی جریان می‌یابد و غار کوچکی ایجاد کرده است و دیگری در قسمت شمالی دره از یک سنگ آهکی با فشار و صدا به خارج می‌جهد. 

آب‌ این چشمه‌ها از نوع آب‌های بیکربناته بوده و دمای آن ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و بر همین اساس حوضچه لجن این دره با خواص درمانی طی روزهای گرم سال محلی برای آبتنی گردشگران است.

در قسمت میانی و همچنین تحتانی این دره آثار چشمه‌های تراورتن‌ساز به چشم می‌خورد که یادگاری از چشمه‌های قدیمی و بیانگر سطح آب طی دو دوره متفاوت در گذشته است و شاید به دلیل همین ویژگی‌هاست که مدیران مراغه در مسیر ایجاد ژئوپارک این شهرستان برای ژئوسایت دره گشایش نیز برنامه دارند. 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست سازمان های مردم نهاد دفع زباله مراغه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سازمان های مردم نهاد دفع زباله سازمان حفاظت محیط زیست سازمان های مردم نهاد دفع زباله مراغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۱۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فاروق سلیمانی گفت: کارگاه‌های آموزشی مدیریت پسماند در راستای اجرایی نمودن طرح تفکیک از مبدا در سطح شهر و مدارس برگزار شد.

وضعیت زباله سطح شهر و معضلات موجود، کاهش تولید پسماند، تفکیک از مبدا و بازیافت و پلاستیک برای دانش آموزان از جمله مباحثی بود که در این کارگاه‌های آموزشی ارائه شد و دانش آموزان با راهکار‌های حفظ محیط زیست و جداسازی زباله‌ها آشنا شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: روزانه بیش از ۱۷۰ تن زباله در شهرستان مهاباد تولید می‌شود که حدود ۴۰ درصد آن، زباله خشک می‌باشد که در صورت انجام تفکیک از مبدا قابل بازیافت می‌باشد.

دیگر خبرها

  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • خلاقیت معلم مراغه‌ای در ایجاد نگرش مصرف بهینه آب
  • تلاش برای پاکسازی طبیعت از زباله‌ها
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • پاکسازی حاشیه پلیس راه رزن از زباله
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد