Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: هشت روز پس از پاسخ ایران به متن پیشنویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام، روز گذشته نیز ایالات متحده آمریکا پس از گمانه زنی های فراوان، پاسخ خود را به اتحادیه اروپا ارسال کرد. پاسخی که روز گذشته به دست ایران رسید و اکنون تهران در حال بررسی پاسخ ایالات متحده است.

استقبال قطر از توافق هسته ای ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۲۱:۱۲

وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود ابراز امیدواری کرد که تهران و واشنگتن بتوانند بر سر احیای توافق هسته‌ای (برجام) با هم به توافق برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش  شبکه خبری الجزیره، شیخ « محمد بن عبدالرحمن آل ثانی » وزیر امور خارجه قطر امروز پنجشنبه در تماس تلفنی با «حسین امیر عبدالهیان» همتای ایرانی خود گفت: ما مشتاقانه منتظریم تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته ای به اجماع برسند.

وی اضافه کرد: کشور قطر مشتاقانه منتظر دستیابی به یک توافق هسته ای عادلانه است که نگرانی های همه طرف ها را در نظر بگیرد.

وزیر خارجه قطر اظهار داشت: دستیابی به توافق هسته ای عادلانه به نفع امنیت و ثبات منطقه است.

تکرار ادعاهای رافائل گروسی درباره برنامه هسته ایران ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۲۱:۱۰

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با فرانس‌۲۴ بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران را تکرار کرد.

گروسی در بخشی از این مصاحبه تصریح کرد از نظراتی که رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد آگاه است و به آنها احترام می‌گذارد.

مدیر کل آژانس در پاسخ به سوال مجری برنامه که گفت اسرائیل تا کنون یکی از موانع برای شکل‌گیری توافق هسته‌ای بوده گفت: «این مسئله‌ای بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. دیگران ممکن است نظرات و منافعی در منطقه داشته باشند اما من باید روی کارم در ایران تمرکز کنم.»

وی اضافه کرد: «من از آنچه اسرائیل و سایر کشورها می‌گویند نظراتی که دارند مطلع هستم و به آن احترام می‌گذارم اما به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل، من روی مأموریت خودم متمرکز هستم. من با ایران صحبت می‌کنم، با آنها همکاری می‌کنم و امیدوارم که آنها به زودی با ما همکاری خواهند کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

ایران در واکنش به این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

در بیانیه‌ای که سازمان انرژی اتمی در آن زمان صادر کرده بود تصریح شد: « «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

گروسی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه طرف‌ها در مذاکرات وین تا چه اندازه به توافق نزدیک شده‌اند گفت: «مذاکرات سیاسی، جایی نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن مشارکت داشته باشد.. آژانس ضامن و بازرس مواردی است که در آن مذاکرات سیاسی بر سر آنها توافق می‌شود. البته ما به آن فرایند خیلی نزدیک هستیم. چیزی که می‌شنویم این است که مذاکره‌کنندگان به مرحله‌ای رسیده‌اند که فقط یک تصمیم سیاسی آنها را از توافق دور نگاه داشته است.»

گروسی تصریح کرد که آنچه برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهم است داشتن دسترسی‌های لازم برای انجام بازرسی در ایران است. او گفت آژانس در حال حاضر این دسترسی‌ها را ندارد.

مدیر کل آژانس اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر به مسئله ادعایی «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران» هم اشاره کرد و گفت ایران هنوز در این خصوص توضیحات لازم را ارائه نکرده است. او گفت: «من به همتایان ایرانی‌ام گفته‌ام از تعامل دوباره استقبال می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «این به خاطر آن نیست که علیه آنها یک دستورکار سیاسی وجود دارد. چیزی که ما لازم داریم شفاف‌سازی این مسائل است. وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیزهایی را پیدا می‌کند و توضیحات روشنی دریافت نمی‌کند مشخص است که سوالات را دوباره مطرح خواهیم کرد تا جواب دریافت کنیم و این به نفع همه خواهد بود.»

مدیر کل آژانس در ادامه تصریح کرد چنانچه به آژانس دسترسی‌های لازم در ایران داده شود از توانمندی‌های لازم برای بازرسی در ایران و کشف هر گونه انحراف برخوردار است. او گفت: «اگر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سطح لازم دسترسی‌ها داده شود بازرسان ما تمام توانمندی‌ها برای کشف هر گونه انحراف برخوردار خواهند بود.»

امیرعبداللهیان: هیچ شتاب و عجله ای برای توافق نداریم

حسین امیرعبداللهیان امشب در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا گفت: دولت دو مسیر را به طور همزمان دنبال می‌کند تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌‌ها و رونق و توسعه اقتصادی در کشور بدون نگاه به برجام. چرا این سیاست اول اتخاذ شده است به خاطر اینکه با فرض اینکه چند روز دیگر یا چند هفته دیگر توافق ما به نقطه قطعی برسد، باز تحریم‌‌های ثانویه برداشته می‌شود، اما تحریم‌های اولیه در چارچوب برجام باقی خواهد ماند.

وی افزود: دولت مصمم است برنامه توسعه پایدار اقتصادی را با نگاه به بی اثر کردن تحریم‌ها ادامه دهد. اما در عین حال، ما مسیر مذاکرات را در ماه‌های گذشته طی کردیم. اکنون در نقطه ای قرار داریم که روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی به پیشنهادات مکتوب خودمان از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا را دریافت کردیم. در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در تدوین متن داشتیم و آخرین دیدگاه های خود را به طرف آمریکایی منتقل کردیم در برخی موضوعات باید تاکید بیشتری انجام می‌شد. روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کردیم در حال بررسی و آنالیز پاسخ روز گذشته هستیم. روی موضوعات باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی اساس آژانس علیه ایران باقی مانده باشد و آنها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.

وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم اگر طرف آمریکایی‌ در تعهداتش جدی باشد و چنانچه در بررسی‌‌ها به نقطه مطلوب توافق برسیم امیدواریم در تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌های اولیه برای بازگشت همه طرف ‌ها به توافق و لغو تحریم‌ها بتوانیم به مرحله نهایی مذاکرات برسیم.

وی ادامه داد: چنانچه بررسی‌های ما به نقطه‌ای برسید جمع بندی تیم کارشناسی ما رعایت ملاحظات و خطوط قرمز ایران باشد گام بعدی جمع شدن وزرا در وین برای جمع بندی گفت‌وگوها و توافقات است و براساس جدول زمانبندی که در مورد بررسی‌های کارشناسی ما در دست اقدام است امیدواریم به مراحل بعدی بتوانیم وارد شویم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مادامی که در حوزه رعایت خطوط قرمز و وجود منافع ملت ایران مطمئن نشویم هیچ شتاب و عجله‌ای در این موضوع نخواهیم کرد.

وی گفت: امیدوارم در هر دو مسیر ایران با حمایت گسترده مردمی و تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام شده بتوانیم کماکان در همه موضوعات از جمله علم، فناوری و دفاعی و ... در سایر موضوعات در نوک قله قرار بگیریم.

گفت وگوی معاون بلینکن با مقام صهیونیستی درباره ایران

در پی لغو دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با "ایال هولاتا" مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه دولت بایدن با این مقام صهیونیستی دیدار و طرفین درباره روابط دوجانبه و موضوع ایران گفت وگو کردند.

دیدار شرمن و این مقام صهیونیستی همزمان با رسیدن مذاکرات وین به مراحل پایانی خود روز چهارشنبه در واشنگتن انجام شد.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، طرفین درباره استحکام روابط دوجانبه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش، این دو مقام آمریکایی و صهیونیستی درباره چالش های ادعایی مشترک امنیتی از جمله ایران نیز گفتگو کردند و معاون وزیر خارجه آمریکا بر تعهد قاطع دولت آمریکا در خصوص امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای صهیونیستی درباره رژیم صهیونیستی توافق هسته ای مدیر کل آژانس طرف آمریکایی وزیر خارجه دسترسی ها دوربین ها روز گذشته تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۲۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.

به گزارش فارس به نقل از آناتولی، روسیه هشدار داد تسلیحات هسته‌ای آمریکا در صورتی که در لهستان استقرار یابند به عنوان اهداف جنگی مشروع در نظر گرفته خواهند شد.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.

زاخارووا در یک نشست مطبوعاتی از اظهارات چند روز پیش «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان در یک مصاحبه که آمادگی کشورش برای میزبانی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا را اعلام کرده بود انتقاد کرده و این موضع رئیس جمهور لهستان را «تحریک آمیز» خواند.

زاخارووا بیان داشت: «طرح چنین صحبت‌های تحریک‌آمیزی از سوی رهبران لهستان اتفاق جدیدی نیست. مقام‌های لهستانی بلندپروازی خودشان برای آن که به شکل سفت و سخت‌تری به تسلیحات هسته‌ای آمریکایی مستقر در اروپا متوسل شوند پنهان نکرده‌اند و از مدت‌ها پیش درباره آن حرف زده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان کرد حرف‌های مقام‌های لهستانی درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای همواره با سیاست خصمانه آن‌ها نسبت به روسیه ارتباط مستقیم داشته است.

او در نشست مطبوعاتی هشدار داد: «همانطور که می‌دانید در صورتی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان مستقر شوند به سرعت فهرست اهداف مشروع روسیه مربوط به وضعیت تقابل نظامی مستقیم با ناتو به‌روزرسانی خواهد شد.»

زاخارووا در این نشست در واکنش به تصمیم اخیر سوئیس برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه به ارزش ۳.۱۴ میلیارد دلار شامل ذخایر حاکمیتی متعلق به بانک مرکزی روسیه گفت: «در اینجا نباید درباره مسدود کردن صحبت شود بلکه یک اختلاس، دزدی و راهزنی اتفاق می‌افتد.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد یک چنین اقداماتی «به مثابه نقض فاحش هنجارهای قوانین بین‌المللی، شامل اصول برابری حاکمیتی کشورها و منشور سازمان ملل است.»

او ادامه داد: «هر گونه دست‌اندازی به منافع و حقوق مالکیتی کشور ما، صرف نظر از هر نامی که روی آن بگذاریم، چیزی به جز یک دزدی وقیحانه و خودسرانه در نظر گرفته نمی‌شود.»

او در این مورد نیز هشدار داد روسیه بر مبنای اصل مقابله به مثل به آن پاسخ خواهد داد و تدابیر تلافی‌جویانه‌ای که لزوما متقارن نخواهند بود اتخاذ خواهد کرد.

زاخارووا بیان داشت مسکو ابزارهای اقتصادی و سیاسی متعددی برای پاسخ به اقدامات غیردوستانه دارد که در صورتی که مقام‌های سوئیس بر اجرای یک چنین دسیسه‌های ناعادلانه‌ای اصرار بورزند، کشور آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو