Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:23:26 GMT

تفحص پیکرهای پاک شهدا فرهنگ ایرانی - اسلامی است

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۳۰۱۲

تفحص پیکرهای پاک شهدا فرهنگ ایرانی - اسلامی است

ایسنا/گیلان جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح، با بیان اینکه فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس دغدغه انتقال پیکرهای شهدا را داشتند، متذکر شد: فرهنگ ایرانی - اسلامی ما برای شهید قداست قائل است و لذا نسبت به شهدا و پاسخگویی به خانواده های معظم آنان تکلیف داریم.

سردار ناصر سعیدی در جلسه هماهنگی و پایش آخرین آمار و اطلاعات مفقودین دوران دفاع مقدس استان گیلان که در سالن جلسات بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان برگزار شد، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره آثار جستجوی پیکرهای مطهر شهدا و اهمیت همکاری دستگاه ها با این جریان، اظهار کرد: چهار دهه از دوران دفاع مقدس می گذرد و جریان جستجوی مفقودین ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه پیگیری امور شهدای به جا مانده در مناطق عملیاتی در مقطع دفاع مقدس نیز انجام می شد، تصریح کرد: بعد از جنگ تجربه انتقال پیکرهای شهدا را با حضور عوامل سازمان ملل در مناطق مرزی کسب کردیم، اما از سال ۷۰ به بعد کار جستجوی مفقودین جنگ به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار و سازماندهی شد.

وی با اشاره به حضور گروه های ایرانی تفحص در سراسر مرز عراق از شمال تا جنوب، خاطرنشان کرد: علیرغم خصومت صدام، مجوز حضور در خاک عراق را داشتیم و کار کاوش ابدان مطهر شهدا را انجام می دادیم؛ البته این روند با توجه به حمله آمریکا به عراق متوقف شد و از سال ۹۰ دوره جدید جستجو و کاوش را آغاز کردیم.

سعیدی جستجوی مفقودین جنگ را یک کار انسانی دانست که در دنیا نظیر ندارد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بر محور آموزه های دینی و اخلاقی و انسانی عمل می کند.

وی با اشاره به سهم ۲۰۰ هزار نفری شهدای دوران دفاع مقدس، تاکید کرد: عمده کار جستجو و کاوش و انتقال پیکرهای شهدا انجام شده است، اما در حال حاضر با کار سخت تر و پیچیده تر و زمان بر تری مواجه هستیم و لذا نیاز به اطلاعات دقیق تر و امکانات بیشتر داریم.

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس دغدغه انتقال پیکرهای شهدا را داشتند، متذکر شد: فرهنگ ایرانی - اسلامی ما برای شهید قداست قائل است و لذا نسبت به شهدا و پاسخگویی به خانواده های معظم آنان تکلیف داریم. خانواده های شاهد بعد از ۳۵ سال همچنان منتظر هستند و لذا آموزه های دینی و فرهنگ ایرانی - اسلامی ما اهمیت کار تفحص را مضاعف کرده است.

وی از استان محور شدن جمع آوری آمار و اطلاعات مفقودین در قالب دو کمیته پالایش آمار و بازخوانی عملیات خبر داد و افزود: استان ها باید وضعیت مفقودین را مشخص و از کمیته جستجو مطالبه کنند. جمع بندی محل های به جا ماندن شهدا در مناطق عملیاتی در کنار نمونه گیری از خانواده های شهدا جهت شناسایی نیز در دستور کار است.

سرهنگ حسن حبیبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان نیز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: اگرچه عمر مدیریتی شهیدان رجایی و باهنر کوتاه بود، اما شیوه حکمرانی آنان که برگرفته از سیره اهل بیت(ع) است، باید الگویی برای مدیران امروز و فردا باشد.

وی اخلاص در عمل، خدمت به مردم، خدمت صادقانه و بی منت و تلاش برای رفع مشکلات را از ویژگی های بارز شهیدان رجایی و باهنر دانست و افزود: شهدا تندیس های زنده عزت و اقتدار و شجاعت و شرافت جامعه اسلامی هستند.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، امنیت و آسایش امروز جامعه را مدیون خون شهدا دانست و تصریح کرد: اگر ایثارگری شهدا نبود امروز از این عزت و اقتدار برخوردار نبودیم.

حبیبی هفته دفاع مقدس را فرصتی برای قدردانی از ایثارگری شهدا و تجلیل از مجاهدت خانواده های شاهد و ایثارگر دانست و بیان کرد: در کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح نیز شاهد مجاهدت های خاموش هستیم و قطعا تفحص پیکرهای شهدا کمتر از جهاد نیست، زیرا خانواده ها را از چشم انتظاری بیرون می آورد.

وی با اشاره به نقش آفرینی شهدا در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: سال های زیادی از جنگ تحمیلی می گذرد، اما همچنان مراسم تشییع شهدای تفحص شده محور وفاق و همدلی و انسجام در جامعه است.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، با یادآوری مراسم تشییع و خاکسپاری شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: کشف پیکرهای مطهر شهدا دارای خیر و برکت فراوان برای جامعه اسلامی است و اجر و ارزش معنوی فراوانی  دارد.

محمدرضا داوطلب، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان نیز در ادامه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم و مدافع امنیت و سلامت، اظهار کرد: شهدا جانانه ایستادند تا ما از پا نیفتیم.

وی گیلان را دارای هشت هزار شهید و ۲۲ هزار جانباز و ۲۷۰۰ آزاده در سطح ۱۷ شهرستان دانست و یادآور شد: خوشبختانه وحدت و همدلی خوبی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برگزاری یادواره های شهدا در سطح استان وجود دارد.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان با اشاره به برگزاری یادواره های شهدا با محوریت ستاد کنگره شهدای استان، گفت: هم اینک تنها دو هزار والد شهید گیلانی در قید حیات هستند و لذا فرصت کمی داریم و باید از خاطرات آنان به عنوان سرمایه های معنوی استان بهره ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تفحص شهدا کمیته جست و جوی مفقودین کمیته جستجوی مفقودین ستاد ستاد کل نیروهای مسلح انتقال پیکرهای شهدا دوران دفاع مقدس فرهنگ ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۳۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مرحوم حاج احمد راستگوی قلعه جوقی امروز در سن ۹۶ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سنی دارفانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

شهید کریم راستگوی قلعه جوقی در دهم فروردین ماه ۱۳۴۶ در شهر روستای قلعه جوق از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷ در منطقه موسیان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • کشف پیکر مطهر پنج شهید دیگر در دهلران
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو