Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@19:31:17 GMT

زن ناشزه میتواند درخواست طلاق کند؟

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۳۳۸۲

مشکلاتی که در طول زندگی مشترک میان زوجین ایجاد می‌شود، گاها تا حدی بالا می‌گیرد که یک یا هر دوی آن‌ها از دادگاه درخواست طلاق می‌کنند. این موضوع به ویژه در مواردی سبب می‌شود که زن بنا به دلایل موجه یا غیر موجه، از تمکین در مقابل شوهر خودداری کرده و به اصطلاح ناشزه بشود. ناطقان: سوالی که ممکن است مطرح شود این است که آیا زن ناشزه نیز شرایط و امکان طرح درخواست طلاق از همسر را دارد یا اینکه دادگاه‌ها به دلیل عدم تمکین یا نشوز زن، از پذیرش درخواست طلاق زن امتناع می‌کنند؟

آیا زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد

به طور کلی بر اساس قانون مدنی زنان موظف هستند که پس از ازدواج از همسر خود تمکین داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تمکین  در دو معنای عام و خاص مطرح می‌شود. تمکین خاص، ناظر بر روابط زناشویی میان زوجین و تمکین عام، به معنای پذیرش ریاست مرد بر کانون خانوادگی است.

البته این وظیفه تکلیف متقابل شوهر برای پرداخت نفقه به زوجه را ایجاب می‌کند. همچنین زنان گاها می‌توانند به استناد دلایل موجه و قانونی از تمکین در برابر شوهر خودداری کنند. چرا که عذر موجهی برای عدم تمکین دارند.

درخواست طلاق از طرف زن

این بدان معنا است که تکلیف به تمکین، تکلیفی مطلق نیست. در مواردی به لحاظ وجود دلایل موجه، دچار استثنا خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که اگر زن، بخاطر وجود دلایل موجه از تمکین خودداری کرده باشد، نمی‌توان به وی زن ناشزه اطلاق نمود.

اگر این عدم تمکین زن به خاطر دلایل غیر موجهی مانند لجبازی یا تنفر از شوهر باشد، به نظر می‌رسد که عنوان زن ناشزه بر وی صدق خواهد کرد. اگر شوهر بتواند در دعوای الزام به تمکین، اثبات کند که عدم تمکین زن به دلایل موجهی نبوده است، دادگاه حکم الزام به تمکین زن را صادر می‌کند.

این توضیحات را دادیم تا به این سوال پاسخ بدهیم که آیا زن ناشزه می‌تواند درخواست طلاق کند؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که اگر زن به دلایل ناموجهی از تمکین امتناع کرده و ناشزه شده باشد، اصولا نمی‌تواند درخواست طلاق کند. مگر اینکه شوهر را راضی به طلاق توافقی یا طلاق خُلع کند. همچنین ممکن است حق درخواست طلاق داشته باشد یا به یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد، برای طلاق از شوهر استناد کند.

اما زنی که به دلیل موجهی تمکین نمی‌کند، اگر این عدم تمکین به استناد عسر و حرج در زندگی مشترک صورت گرفته باشد، می‌تواند حتی در صورت عدم تمکین، درخواست طلاق نیز داشته باشد. برچسب ها: زن ناشزه ، درخواست ، طلاق

منبع: ناطقان

کلیدواژه: زن ناشزه درخواست طلاق درخواست طلاق دلایل موجه عدم تمکین زن ناشزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۳۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام جهانی از تمام داوران فوتبال ایران گرفته شد | اعتراف مهم افشاریان؛ بله ما نتوانستیم

به گزارش همشهری آنلاین داوری ایران بعد از مهاجرت علیرضا فغانی به استرالیا نتوانسته یک داور در آن سطح قضاوت داشته باشد. حال باتوجه به اینکه عملکرد داوران ایران در بازی‌های بین المللی چندان خوب نبود و از طرف دیگر اسامی داورانی که هر سال در لیست الیت قرار می‌گیرند تغییر آن چنانی نمی‌کند، ایران به احتمال بسیار قوی در جام جهانی بعدی نماینده نخواهد داشت‌.

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران در مورد عملکرد موعود بنیادی‌فر در فینال جام ملتهای زیر ۲۳سال گفت: من ندیدم چون پشت فرمان بودم ولی از بچه‌ها پرسیدم. برای جامعه داوری ما افتخاری است. بدون شک کسی که آنجا بوده در یک پروسه یک ماهه انقدر خوب قضاوت کرده که این فینال به او رسیده است. موعود بنیادی‌فر که نفر اول داوری کشور است از پس این بازی برآمده است.

او در مورد عدم حضور داوران ایرانی در جام جهانی گفت: بله این اتفاق افتاده و داوری در جام جهانی نخواهیم داشت. این چیزی است که از رفتار حقوقی و اداری فیفا معلوم است که فعلا در جام جهانی داور نداریم. آقای فغانی آنجاست و هم نماینده ماست و هم استرالیا و امیدوارم خوش بدرخشد.

او در مورد دلایل این اتفاق اضافه کرد: دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. آقای فغانی سال‌ها داور ما بود و سایه‌اش بر روی داوران ما وجود داشته و نتوانستیم داوری را در سطح قضاوت در جام جهانی داشته باشیم. می‌تواتستیم رفتارهای حرفه‌ای‌تری در این موضوع داشته باشیم. امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده بیفتد

کد خبر 849092 برچسب‌ها ویژه ورزشی داوری فوتبال

دیگر خبرها

  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • تیاگو موتا: آلونسو برای ماندن در لورکوزن دلایل خودش را داشت؛ آینده من فعلا مهم نیست
  • جام جهانی از تمام داوران فوتبال ایران گرفته شد | اعتراف مهم افشاریان؛ بله ما نتوانستیم
  • زن و شوهر مفقود شده در کوه توسط پلیس کوهبنان نجات یافتند
  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • دلایل «سرد» بودن بازی پرسپولیس - سپاهان/ راه قهرمان شدن سرخپوشان
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور