Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:53:56 GMT

چشمه صلوات؛ شیرینی کام مردم در روزهای تلخ کم آبی همدان

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۳۵۹۰

چشمه صلوات؛ شیرینی کام مردم در روزهای تلخ کم آبی همدان

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار ایرنا، چشمه صلوات انشعابی از چشمه پونه در مسیر تاریک‌دره محسوب می شود که ۱۰ سال است عده‌ای خیر با لوله کشی به طول ۳۰۰ متر آن را کنار محور گنجنامه ایجاد کرده‌اند.

چشمه صلوات سال ۹۱ توسط عده‌ای خیر زیست محیطی ایجاد شد و هم اکنون با نصب هفت شیر زمینه مناسب برای استفاده عموم شهروندان از این آب گوارا فراهم شده، امکانی که همواره در شرایط عادی نیز شاهد حضور مردم برای استفاده از این آب برای شرب و  مصرف در منازل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه برداری‌های انجام شده نشان می‌دهد که تنها آب ۲ چشمه در جاده گردشگری همدان به تویسرکان حد فاصل گنجنامه تا پیست تاریک دره قابل آشامیدن است که یکی از آن‌ها چشمه صلوات است و مسوولان مرکز بهداشت استان همدان نیز آنرا تایید کرده‌اند.

الوند، کوه هزار چشمه

علی بیات کوهنورد با سابقه و از فعالان گردشگری کوهستان همدان در این باره می‌گوید: کوهستان الوند رشته کوهی منفرد در غرب کشور و با ۷۰ کیلومتر خط الراس به موازات زاگرس میانی در همدان واقع شده که به کوه هزار چشمه معروف است.

وی افزود: در تاریخ کوهستان الوند به این نکته اشاره شده که بیش از ۲۴ هزار چشمه را داراست و اگر الوند نبود هیچ وقت دیار هگمتانه شکل نمی‌گرفت.

به گفته بیات، الوند نمونه کامل ژرف‌ سنگ‌ها (باتولیت‌ها) با نفوذ در پوسته سنگ‌های اطراف، خود را دگرگون کرده که به آن هاله دگرگونی گفته می‌ شود و این دگرگونی سنگ‌ها در اطراف ژرف‌ سنگ الوند به شعاع هفت کیلومتر وجود دارد و براین اساس اجازه نفوذ آب به عمق را نمی‌دهند و این آب‌ها در سطح جاری می‌شود.

مسوول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان همدان خاطرنشان کرد: حتی در بلندترین نقطه الوند مثل یخچال، دائم برف، قزل ارسلان و خیلی نقاط پوشش گیاهی داریم و در ۱۵۰ متری قله هم حتی چشمه‌ای به نام بهشت آب وجود دارد که نشان از ویژگی منحصر به فرد ارتفاعات کوهستانی الوند است.

حتی در بلندترین نقطه الوند مثل یخچال، دائم برف، قزل ارسلان و خیلی نقاط پوشش گیاهی داریم و در ۱۵۰ متری قله هم حتی چشمه‌ای به نام بهشت آب وجود دارد که نشان از ویژگی منحصر به فرد ارتفاعات کوهستان الوند است.

این کوهنورد اظهار داشت: چشمه صلوات از چشمه پونه در منطقه تاریک‌دره در ابتدای دهه ۹۰ توسط عده‌ای که نیت خیرخواهانه داشتند، ایجاد شد هر چند در آن موقع مخالفت‌هایی وجود داشت چراکه برخی اقدام به شستشوی خودرو با مواد شوینده دراین محل می‌کردند.

بیات گفت: این چشمه مانند سایر چشمه‌ها در روزهایی که همدان با مشکل کم آبی مواجه شده، نقش خود را برای تامین آب مردم بیش از گذشته نشان می‌دهد.

خشکسالی‌ها ناشی از دستکاری چشمه سارها

این کوهنورد و فعال زیست محیطی اظهار داشت: همدان در دهه اخیر با خشکسالی مواجه شده که در نتیجه آن طبیعت نیز دستکاری شد، به عنوان مثال دهه ۹۰ در محدوده چشمه ملک توسط اهالی دیوین با بیل مکانیکی کانال‌هایی ایجاد شد تا به جای اینکه آب وارد دره گوساله شده و پوشش گیاهی منطقه را سیراب کند، آب به دره هدایت شود.

وی افزود: در سایر فصول سال که آب به میزان کافی در سطح شهر وجود دارد، برخی باز هم به این چشمه آمده و آب چشمه را با استفاده از ظرف برای شرب می برند.

وی با اشاره به اینکه باید قدردان طبیعت منطقه و چشمه‌های الوند باشیم، گفت: الوند سرشار از پوشش گیاهی و چشمه زلال است و انتظار می‌رود مسوولان اجرایی توجه جدی به حفظ و نگهداری این طبیعت بکر داشته باشند.

بیات: الوند سرشار از پوشش گیاهی و چشمه آب‌های زلال است و انتظار می‌رود مسوولان اجرایی توجه جدی به حفظ و نگهداری این طبیعت بکر داشته باشند.

این کوهنورد خاطرنشان کرد: ساخت و سازها در منطقه گنجنامه باعث می‌شود تا چشمه‌ها از بین برود یا مسیر آن انحصاری شود و همین مساله منجر به این می‌شود که آب به باغات فخرآباد نرسد و پوشش گیاهی از بین برود و جانوران منطقه را ترک کنند.

چشمه صلوات، کام شیرین مردمان بی‌آب

در روزهای اخیر مسیر گنجنامه به تاریک‌دره برای بهره مندی از آب گوار و زلال چشمه صلوات پرتردد شده و روزانه صدها نفر از شهروندان برای استفاده از آب این چشمه به این محل می آیند.

چشمه‌ای که در روزهای اخیر بازهم شاهد تخریب لوله متصل از چشمه پونه به پایین بودیم و توسط خیرین بازسازی و مرمت شد تا شهروندان همچنان از این نعمت بهره مند شوند.

به گفته خیرین فعال در این منطقه کوهستانی، روزانه بیش از ۳۰۰ نفر با استفاده از خودرو مسیر گنجنامه تا چشمه صلوات را طی کرده و نسبت به انتقال آب برای مصرف شخصی اقدام می‌کنند.

چشمه‌ای که این روزها ناجی کم آبی مردم همدان شده و استقبال پرشماری را شاهد است.

چشمه آب صلوات در حاشیه مسیر کوهستانی گنجنامه همدان به تویسرکان واقع شده است، مسیری گردشگری و زیبا که در زمستان ها به واسطه بارش سنگین برف، مسدود می شود و تردد در این محور(از محدوده پیست اسکی و ابتدای گردنه) تنها در فصول بهار، تابستان و نیمه اول پاییز انجام می شود. 

برچسب‌ها طبیعت کم آبی ایرنا همدان خشکسالی تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طبیعت کم آبی ایرنا طبیعت کم آبی ایرنا همدان خشکسالی تخریب محیط زیست پوشش گیاهی تاریک دره چشمه ای کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۳۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی

احمد شانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات حوزه صمت در استان همدان اظهار کرد: باتوجه به سیاست گذاری های دولت و تکلیفی که به صورت قانونی برای ادارات تعریف شده، در این موارد سعی شد تا تمام موارد و مسائل طرح جوانی جمعیت به صورت مناسب به انجام رسد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع باید بتوانیم با ایجاد اشتغال و بسترسازی حوزه واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی که هرکدام به نوبه خود ارزش افزوده بسیار خوبی را در استان به صورت غیرمستقیم در حوزه جوانی جمعیت ایجاد خواهند کرد.

مدیرکل صمت استان همدان تصریح کرد: همچنین ایجاد اشتغال و کارآفرینی که افراد منجر با این می شوند که نسبت به اقتصاد خانواده که یکی از ارکان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

شانیان با بیان اینکه اشتغالزایی بسیار خوبی را در استان شاهد هستیم، افزود: در استان همدان امروز، کار هست اما کارگر و کارمند در بخش خصوصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه نیازهای مردم ما در حوزه بازار در شهرستان های همدتن متفاوت عمل می کنند اما در مجموع اگر بخواهیم مرکز استان را ملاک قرار دهیم، در دسترس بودن اقلام و کالاهای که باید برای ابتدای زندگی را شاهدیم.

شانیان با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف و تخفیفات متعدد نیز از افزایش قدرت خرید مردم سخن گفت.

وی افزود: استان همدان یکی از استان های است که تورم کمتری را نسبت به سایر استان ها تجربه کرده که این امر به صورت مستقیم با سفره و معیشت مردم و خانواده ها و تشکیل خانواده برای افراد موثر خواهد بود.

وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: اقلام اولیه مانند شیرخشک، پوشک و سایر موارد که برای فرزندان باید در دسترس باشد، در دسترس مردم است و نرخ آنها نیز در سیاست گذاری های وزارت صمت گنجانده شده است.

کد خبر 6092915

دیگر خبرها

  • یک کشته در برخورد دو کامیون در آزاد راه اصفهان- شیراز
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • (ویدئو) آموزش فرستادن صلوات توسط بازیکنان تراکتور به گوستاوو
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه ها مشکلی ندارد
  • سفر به تهران قدیم؛ ۹۰ سال پیش تهرانی‌ها چه آبی می‌نوشیدند؟ (+عکس)
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • ثبت بیش از ۶۵ میلیون تردد در جاده‌های ایلام