Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در معماری بازار عقلانیت وجود دارد و ساز‌ه‌ای است که با اقلیم ما سازگار است. غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که صبح یکشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، به اهمیت جایگاه میراث‌فرهنگی در دلبستگی به کشور و همبستگی ملی اشاره و گفت: مهاجرت جوان‌ها، فارغ‌التحصیلان و متخصصان به کشور‌های خارجی از موضوعات روز کشور است، اما اگر کسی به جایی دلبستگی داشته باشد با وجود مشکلات از آنجا دل نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میراث‌فرهنگی از این سو دارای اهمیت است.

او در تعریف عمل آزادانه به اهمیت داشتن هویت اشاره کرد و گفت: یکی از عناصر اصلی داشتن هویت، حافظه است. همین‌طور که حافظه در هویت شخص دارای نقش اساسی است، تاریخ نیز در مقیاس کلان، اجتماعی و حافظه یک ملت دارای اهمیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت آگاهی هر ملت از گذشته و تاریخ خود، بیان کرد: میراث‌فرهنگی نقش مهمی در خودآگاهی ملی و فرهنگی دارد، میراث‌فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس تجسم عینی تاریخ یک ملت است، از گذشته و تاریخ هر ملتی تنها میراث‌فرهنگی آن باقی مانده است.

حداد عادل با بیان اینکه میراث‌فرهنگی بهترین ابزار برای شناخت تمدن و تاریخ هر ملتی است از زبان و معماری نیز نام برد و افزود: بازار و قنات نمونه‌ای از مظاهر معماری ایرانی هستند، تمدن ماندگار و چندهزار ساله ایران به کمک قنات به حیات خود ادامه داده است، هر چه‌قدر به عملکرد این قنات بیندیشیم، احترام ما نسبت به نیاکان افزوده می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حفظ میراث‌فرهنگی و‌معرفی آن به نسل جدید را وظیفه‌ای ملی دانست و افزود: شما نگهبانان خشت و گل نیستید، بلکه نگهبان حافظه تاریخی ملت خود هستید که موجب هویت ملی، همبستگی و دلبستگی به سرزمین و تاریخ می‌شود، اگر ملت این حافظه تاریخی را از دست بدهد خودش را از دست می‌دهد.

او با تاکید بر اهمیت نقش حافظه مشترک در ایجاد همبستگی ملی، ادامه داد: این چیزی است که ما به آن احتیاج داریم و دشمن ما این را نمی‌خواهد، آن‌ها یک‌نسل بی ریشه می‌خواهند که دلبستگی نسبت به کشور خود نداشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نسل جوان را باید با هویت تاریخی و میراث‌فرهنگی آشنا کرد، افزود: اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد کسی کشور خود را به آسانی رها نمی‌کند. بدترین ظلم به یک ملت این است که از خودش فرار کند و به گذشته‌اش افتخار نکند.

حداد عادل با بیان اینکه حس تاریخی در ملت ما ضعیف است، گفت: ما علاقه‌ای به گذشته اشیا و حفظ آنچه از گذشته به ما رسیده است، نداریم، فرهیختگان و معلمان باید به اشیا از حیث تاریخی بودن آن‌ها بها دهند، حفظ میراث‌فرهنگی و احترام به آن را باید شما به ملت یاد بدهید.

او یکی از نشانه‌های بی‌توجهی به میراث‌فرهنگی را نساختن بازار در شهر‌های جدید عنوان کرد و گفت: در معماری بازار عقلانیت وجود دارد و ساز‌ه‌ای است که با اقلیم ما سازگار است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار بازار سرمایه بازار خودرو بازار ارز بازار سهام عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۳۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ارائه ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در رویداد ایران اکسپو ٢٠٢۴ گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری از ابتدای دولت سیزدهم ۱۸ برابر رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان میراث فرهنگی، علی اصغر شالبافیان امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ با حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد، از سالن فرش دست‌باف، صنایع‌دستی و گردشگری بازدید کرد و با اشاره به استقبال بیش از ۸۰ کشور و ٢ هزار تاجر و بازرگان خارجی از اکسپو ۲۰۲۴ ایران اظهار کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با دو مأموریت در این نمایشگاه حضور دارد.

وی معرفی ظرفیت‌ها و محصولات گردشگری کشور را به‌عنوان مأموریت اصلی مطرح کرد و ادامه داد: متناسب با این مأموریت محتواهای مکتوب و ویدئویی متعدد و متنوعی تهیه شده است که علاوه بر پاویون وزارتخانه در نقاط مختلف نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: در ورودی سالن‌های نمایشگاه استندهایی همراه با کیو آر کد به ٨ زبان جانمایی شده است که برای بازدیدکنندگان امکان دسترسی کامل و متنوعی را به جاذبه‌ها و واقعیت‌های جامعه ایران فراهم می‌کند.

شالبافیان با بیان اینکه در تولید محتوای امسال تنها معرفی جاذبه‌های گردشگری مدنظر نبوده است، نشان دادن ویژگی‌های جامعه ایران و برقراری امنیت در پهنه کشور را در محتواهای عرضه شده حائز اهمیت عنوان کرد.

وی حضور فعالان گردشگری و صنایع‌دستی را به‌منظور تعامل با تجار سایر کشورها دومین مأموریت وزارتخانه عنوان کرد و افزود: دو سالن برای عرضه و ارائه محصولات صنایع‌دستی در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است و در حوزه گردشگری نیز برخی دفاتر خدمات مسافرتی برای تسهیل سفر تجار و ارائه بسته‌های سفر آتی در نمایشگاه حضور دارند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی برگزاری این نمایشگاه را با توجه به وقایع اخیر کشور حائز اهمیت دانست و از آن به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی اکسپو امسال نام برد و ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه نشانگر امنیت موجود در کشور است که این واقعیت تصویری می‌تواند توسط تجار و بازرگانان به دنیا مخابره شود و اندک تردیدهای به وجود آمده به دلیل شرایط اخیر را خنثی کند.

شالبافیان در توضیح ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه گفت: یکی از محورهای فعالیت بازرگانان و تجار می‌تواند سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های گردشگری باشد که به این منظور ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری که فعالیت‌های اداری و مجوزهای آنها اخذ شده آماده شده است.

معاون گردشگری ادامه داد: همچنین از ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری آماده شده ۱۶۰ پروژه دارای حجم سرمایه‌گذاری بالای چهار میلیون دلار هستند.

وی با بیان اینکه رویدادهای مانند اکسپو می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمک کند، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری رشد ۱۸ برابری داشته و تا پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۵۶ میلیون دلار رسیده است.

کد خبر 748573

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمی‌دانند؟
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی