Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- فرستادگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده پس از شعله‌ور شدن دوباره اختلافات طولانی مدت بین بلگراد و پریشتینا بر سر اختلاف پلاک خودرو، با مقامات شهر تقسیم قومی کوسووسکا میتروویکا (پنجشنبه، 25 اوت 2022) دیدار کردند.
 
به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛کوزوو در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد، اما بلگراد پریشتینا را به نقض حقوق اقلیت صرب متهم می کند که پنج درصد از جمعیت 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 میلیونی کوزوو را تشکیل می دهد که 90 درصد آنها آلبانیایی هستند.

مذاکرات تحت حمایت اتحادیه اروپا در بروکسل در اوایل ماه جاری نتوانست بر اختلافات جدید غلبه کند که محور آن طرح مقامات کوزوو بود که صرب های محلی را ملزم به تعویض پلاک صربستان خود با پلاک کوزوو می کرد.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، روز یکشنبه گفت که اعضای اقلیت صرب که در مؤسسات کوزوو کار می‌کنند، مشاغل خود را در کوزوو ترک خواهند کرد، مگر اینکه توافقی برای پایان دادن به "آزار و شکنجه" آنها، همانطور که او توصیف کرد، حاصل شود.

میروسلاو لایچاک، میانجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار با نمایندگان صرب‌های کوزوو در بخش شمالی کوسووسکا میتروویکا که عمدتاً صرب‌نشین است، گفت که مذاکرات بر "گوش دادن مستقیم" به موضع آنها متمرکز بود.

انتظار می رود لاژاک و گابریل اسکوبار، فرستاده آمریکا در اواخر روز پنجشنبه با ووچیچ در بلگراد دیدار کنند. آنها با مقامات ارشد در پریشتینا دیدار کرده بودند.

بسیاری از صرب‌های کوزوو پلاک‌ها و مدارک هویتی خود را تغییر داده‌اند، اما حدود 50000 صرب که در شمال زندگی می‌کنند و بلگراد در صربستان را پایتخت خود می‌دانند، ماه گذشته در اعتراض به پایان دادن به اعتراض نیروهای حافظ صلح ناتو، جاده‌ها را بستند.

تنش ها پس از آن کاهش یافت که آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو، تحت فشار ایالات متحده و اتحادیه اروپا، با به تعویق انداختن اجرای فرمان تغییر پلاک خودروها تا اول سپتامبر موافقت کرد.

کورتی و ووچیچ که در بروکسل گفتگو کردند، توافق کردند که مذاکرات را قبل از اول سپتامبر از سر بگیرند.

و تنش مجدد بین کوزوو و صربستان در هفته های اخیر پس از بیش از دو دهه حملات هوایی ناتو، نیروهای صرب را مجبور به توقف خشونت علیه اکثریت آلبانیایی قومی در استان جنوبی سابق صربستان کرد، که بعداً به استقلال کوزوو منجر شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صرب اروپا آمریکا پریشتینا اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد

دانشگاه ورمونت اعلام کرد سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، دیگر در اواخر این ماه برای فارغ التحصیلان سخنرانی نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، با اعلام دانشگاه ورمونت، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای فارق‌التحصیلان سخنرانی نخواهد کرد؛ اقدامی که یک پیروزی برای دانشجویان حامی فلسطین محسوب می‌شود.

طبق گزارش تایمز اسرائیل، دانشجویان دانشگاه ورمونت خواستار حذف سخنرانی گرینفیلد در مراسم آتی به دلیل نقش وی در وتوی چندین قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل در رابطه با غزه، شده بودند.

در روزهای اخیر تظاهرات‌های متعدد طرفدار فلسطین در دانشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده صورت گرفته است و معترضان خواستار توقف حمایت نظامی، مالی و دیپلماتیک ایالات متحده از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه شده‌اند که منجر به شهادت بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی و زخمی‌شدن بیش از ۷۷۰۰۰ نفر دیگر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صبر امریکا لبریز شد؛ اگر حماس آتش‌بس را نپذیرید از قطر اخراج می‌شوند؟
  • نشست «نسل تیک‌تاکی و خیزش دانشگاه‌های ایالات متحده» برگزار می‌شود
  • بلینکن: کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، سرمایه‌گذاری در آمریکا است
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود
  • دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • کاوشگر ماه چین به سمت پنهان قمر می‌رود
  • قیمت طلا افزایش یافت