Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید قصرانی از هنرمندان فعال در حوزه تعزیه که با مجلس شبیه‌خوانی شهادت حضرت مسلم ابن عقیل در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» حضور دارد در این باره به خبرنگار مهر گفت: به‌طور کلی بیش از ۶۰۰ مجلس تعزیه وجود دارد اما تجربه ثابت کرده است که علی‌رغم وجود داستان‌های متعدد حماسی با مضامین انسانی و اخلاقی، مخاطبان نمایش‌های آئینی بیشتر به تعزیه های برگرفته از حماسه عاشورا و شخصیت‌های حاضر در قیام کربلا علاقه‌مند هستند و حتی اگر ده‌ها بار هم شاهد آن باشند، بازهم از آن استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در این دوره برای نخستین بار از منطقه شمشک در رویداد تئاتر «صاحبدلان» حضور یافته‌ایم که به ماجرای شهادت حضرت مسلم ابن عقیل خواهیم پرداخت.

قصرانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مؤلفه در ماندگاری هنر تعزیه، عشق به حضرت اباعبدالله (ع) و یاران باوفای ایشان است، اظهار کرد: قرار نیست که در این‌گونه نمایشی نعل به نعل تاریخ را برگردان کنیم اما همان مقاتلی که بارها اجرا شده‌اند دارای بار دراماتیک هستند و باید مراقب بود در بیان مقاطع به زبان تعزیه و شبیه‌خوانی، تاریخ دستخوش تحریف نشود.

این هنرمند فعال در حوزه تعزیه با انتقاد از ورود تکنولوژی به تعزیه عنوان کرد: به عقیده من موسیقی تعزیه شناسنامه‌دار است و از آنجا که یکی از اجزای اصلی این‌گونه نمایشی به شمار می‌رود باید از تغییر آن جلوگیری کرد زیرا گاهی شاهد آن هستیم که بهره‌گیری از ابزار تکنولوژیکی به‌ویژه در بخش موسیقایی به اصالت اثر لطمه وارد می‌کند.

قصرانی یادآور شد: متأسفانه هنر تعزیه از شکل سنتی خود خارج‌ شده و رویدادهایی مانند تئاتر «صاحبدلان» این ظرفیت را دارند که با ایجاد فرصت‌های پژوهشی در خاستگاه و فلسفه به‌کارگیری هرکدام از اجزای هنر تعزیه به‌ویژه در بخش اکسسوری صحنه، لباس شبیه‌خوان‌ها و موسیقی، بر حفظ این میراث به شکل اصیل خود تأکید کنند.

وی در پایان به صدور فرهنگ اسلامی از مسیر اجرای مجالس تعزیه اشاره و بیان کرد: تعزیه کارکردهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد و جلوه حماسی و اساطیری تعزیه آنچنان مانا و اثرگذار است که در تمام مقاطع تاریخی می‌تواند به‌عنوان هنری تمام‌عیار نقش خود را در بیان حقایق تاریخی بیان کند. رویدادهایی مانند تئاتر «صاحبدلان» و هر مجال دیگری می‌توانند با محتوا و فرم غنی خود، پیام‌آور قیام عاشورا باشند.

آثار شبیه‌خوانی دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر «صاحبدلان» از ۲۹ مرداد تا ۷ شهریور، پس از اذان مغرب در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می‌شوند.

کد خبر 5571619 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر صاحبدلان مسلم ابن عقیل تعزیه خوانی تعزیه تئاتر ایران منوچهر اسماعیلی کارگردان تئاتر فیلم سینمایی حضور هنر ایران در جهان تئاتر شهر هنرمندان تئاتر صندوق اعتباری هنر هنر نگارگری محرم 1401 اسکار خارجی زبان فیلم کوتاه تئاتر کودک و نوجوان موزه هنرهای معاصر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ کریدورها، موقعیت و فرصت ویژه ایران

تین نیوز

در سال های اخیر کشور های مختلف استراتژی های متفاوتی را در تقویت کریدور های اطراف خود اتخاذ کرده اند به نحوی که بتوانند منافع تجاری، امنیتی و سیاسی خود را تضمین نمایند، تعارض منافع حاصل از ایجاد این کریدور ها تا جایی پیش رفته که می توان مفهوم جنگ کریدور ها را برای آن برگزید.

به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران، ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حوزه کریدور های آسیایی لازم است به سرعت استراتژی خود را طراحی و در مسیر آن گام بردارد. ایجاد ستاد ملی ترانزیت که در برنامه هفتم بر آن نیز تاکید شده، توسعه دیپلماسی ترانزیتی و افزایش همگرایی با کشور های منطقه به نحوی که منافع مشترک را تقویت نماید، در کوتاه ترین زمان ممکن امری ضروری است.

مذاکرات دکتر منظور رئیس سازمان برنامه کشور در اجلاس اسکاپ را میتوان گامی مهم در جهت حرکت به سمت پیروزی در نبرد کریدوری این منطقه قلمداد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • جنگ کریدورها، موقعیت و فرصت ویژه ایران
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • یک هفته کار کردیم تا اینطور از دورتموند گل نخوریم!
  • ایجاد چهار هزار شغل جدید در غرب استان سمنان