Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@20:34:38 GMT

کاهش تعرفه‌ها و هزینه جابجایی کالا میان ایران و روسیه

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۴۲۷۶

کاهش تعرفه‌ها و هزینه جابجایی کالا میان ایران و روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در نشست مشترک با دیمیتری ازبروف، دبیر دولت و معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه از تهیه نقشه راه منظم و زمان‌بندی شده با محورهای استانداردسازی فرآیندهای عبور و مرور مرزی برای کاهش زمان جابجایی کالا بین دو کشور و رفع موانع موجود در این مسیر خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت و ظرفیت بالای حمل‌ونقل جاده‌ای برای ترانزیت گفت: از این روش حمل‌ونقل می‌توان بین سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه استفاده کرد و همچنین می‌توان از مسیرهایی مثل قزاقستان و ترکمنستان نیز کالا را منتقل کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین باید از همه ظرفیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی ضمن شناسایی اولویت‌ها در تجارت کالا استفاده کرد که لازمه آن هماهنگی و یکپارچگی میان دو کشور است.

افندی‌زاده تاکید کرد: باید به دنبال استفاده از سامانه‌های پیشرفته الکترونیکی و دیجیتالی کردن ترانزیت بود و نباید کامیون‌ها در مرزها متوقف شوند.

وی بر بررسی و اعلام نظرات تکمیلی روسیه درباره نقشه راه ارائه شده تاکید کرد.

این مقام مسئول درباره توافقنامه سه جانبه میان ایران، روسیه و آذربایجان نیز گفت: هر ۳ کشور آمادگی برگزاری جلسه مشترک را در مسکو دارند.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: مسیر فعلی ما از طریق آذربایجان به روسیه فعلاً ظرفیت محدودی دارد و زمان جابجایی کالا از طریق جاده طولانی است که امیدوارم با هماهنگی هر سه کشور این مشکل برطرف شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: نامه برقی کردن پروژه گرمسار_ اینچه‌برون آماده و ارسال شده است که این موضوع چند سال میان دو کشور مطرح بود.

وی افزود: از آنجایی که در این موافقتنامه اخذ وام مطرح است وزارت اقتصاد دو کشور باید با هم تفاهم کنند و وزارت اقتصاد ایران موافقت خود را به روسیه ارسال کرده است.

افندی‌زاده بر عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این پروژه و اجرای موافقتنامه‌ها تاکید کرد و گفت: اجرای این پروژه نیازمند طراحی یک مسیر است و پیشنهاد می‌کنیم با توجه به دشت بودن مسیر اینچه‌برون و سهولت کار، پروژه برقی کردن، از اینچه‌برون آغاز شود.

وی افزود: ۴۶۰ کیلومتر میان اینچه‌برون و گرمسار، منطقه ورسک قرار دارد که کوهستانی است و پیشنهاد می‌شود در منطقه ورسک طراحی مشترکی صورت گیرد.

افندی‌زاده در ادامه به موضوع ریلی کردن رشت به آستارا اشاره کرد که سال‌های زیادی است بین آذربایجان، ایران و روسیه مطرح است.

وی با اشاره به اینکه موضوع تملک زمین‌ها بر عهده ایران است، گفت: این پروژه برای ایران و کریدور شمال - جنوب اولویت دارد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: پس از بازدید کارشناسان روسیه از منطقه می‌توانیم سریعاً موافقتنامه‌ای در خصوص طراحی، احداث و بهره‌برداری این پروژه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این نشست به توافق دو کشور مبنی بر جابجایی ۱۰ میلیون کالای ترانزیت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود در کنار جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و آذربایجان، یک کارگروه مشترک ترانزیت هم داشته باشیم که دومین جلسه خود را برگزار کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: طی جلساتی که با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و امارات داشتیم، از تمایل همه کشورها برای ایفای نقش در کریدور شمال_ جنوب مطلع شدیم، بنابراین علاوه بر مسیر آذربایجان، می‌توانیم مسیر ترکمنستان را هم فعال کنیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دو کشور توان زیادی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای دارند و اگر بتوانیم قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان را در این زمینه فعال کنیم، ظرفیت بسیار زیادی در ترانزیت ایجاد خواهد شد.

افندی‌زاده همچنین به موافقتنامه عشق آباد اشاره کرد و گفت: این توافقنامه شامل کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و عمان و ایران است و قطر و هندوستان نیز قرار است به این موافقت‌نامه اضافه شوند، بنابراین از آن سمت هم می‌توانیم توافقنامه چندجانبه داشته باشیم چرا که همه کشورها علاقمندند در این توافقنامه شرکت کنند و در آینده می‌توانیم کریدورهای زیادی بین دو کشور داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: درخواست داریم تا روسیه زمان‌بندی و حجم بارهایی مثل زغال‌سنگ و کودهای شیمیایی را اعلام کند تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای حمل و نقل جاده‌ای انجام شود.

افندی‌زاده با اشاره به ضرورت ایجاد توافقاتی درباره حمل‌ونقل ترکیبی گفت: ایران از طریق دریا به شکل مستقیم با روسیه ارتباط دارد و بنادر این کشور نیز ظرفیت بالایی برای بارگیری و تخلیه کالا دارند.

وی افزود: بندر امیر آباد به شبکه ریلی متصل است و بندر کاسپین هم تا پایان سال به شبکه ریلی مجهز می‌شود، یعنی مسیر ریلی پروژه کاسپین به رشت تکمیل می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ایران از توسعه و اضافه شدن واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی استقبال می‌کند چرا که تامین و توسعه ناوگان ریلی در زمینه لکوموتیو، واگن و کشتی‌های رو رو، علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها و برطرف کردن موانع، در افزایش ترانزیت هم موثر است.

در ادامه این جلسه ازبروف، دبیر دولت- معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه نیز از افزایش همکاری‌ها در زمینه توسعه روابط حمل‌ونقلی و افزایش ترانزیت میان دو کشور استقبال و آمادگی خود را برای مشارکت در کریدور شمال - جنوب اعلام کرد.

کد خبر 5573132 روح اله صابرزاده

منبع: مهر

کلیدواژه: معاون وزیر راه راه آهن گرگان اینچه برون کاهش تعرفه حمل کالا ترانزیت کالا برقی کردن راه آهن گرمسار اینچه برون بانک مرکزی اربعین 1401 روسیه واردات خودرو سید رضا فاطمی امین وزارت صنعت معدن و تجارت نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم مناطق آزاد قیمت سکه بهار آزادی سامانه محچک وزارت جهاد کشاورزی عرضه خودرو در بورس بورس معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان داشته باشیم اینچه برون افندی زاده جاده ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟

طبق آمار‌های بانک مرکزی، خانوار‌های حاضر در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر که ثروتمندان کشور را تشکیل می‌دهند، از دهک‌های پایین، که همان افراد با سطح درآمد و هزینه کمتر هستند، تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، هفته گذشته بود که مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، از آمار نرخ تورم در نخستین ماه سال جاری رونمایی کرد. در گزارش مرکز آمار، نرخ‌های تورم به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نیز محاسبه و ارائه شده‌اند.

علت تفاوت تورم دهک‌ها به شیوه هزینه‌کرد آن‌ها برمی‌گردد؛ خانوار‌های ایرانی با هر سطح درآمد و هزینه، سبد مصرفی متفاوتی دارند و از برخی کالا‌ها و خدمات بیشتر و از برخی از آنها، کمتر مصرف می‌کنند. از سوی دیگر، میزان افزایش قیمت‌ها در دسته‌بندی‌های گوناگون این کالا‌ها و خدمات متفاوت است و همین تفاوت سبب اختلاف تورم‌های ثبت شده برای دهک‌های هزینه‌ای است.

طبق آمار‌های بانک مرکزی، خانوار‌های حاضر در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر که ثروتمندان کشور را تشکیل می‌دهند، از دهک‌های پایین، که همان افراد با سطح درآمد و هزینه کمتر هستند، تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که در حالی نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۳ در کل کشور معادل ۳۸.۸ درصد بوده، دهک اول کمترین نرخ تورم سالانه، معادل ۳۴.۷ درصد را ثبت کرده و این رقم در بالاترین دهک هزینه‌ای در سطح ۴۰.۱ درصدی قرار گرفته است. به این ترتیب، اختلاف بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه دهک‌های هزینه‌ای برابر با ۵.۶ واحد درصد بوده که در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۰.۲ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش نرخ تورم با بالا رفتن در دهک‌های هزینه‌ای، در بررسی نرخ‌های تورم ماهانه و نقطه به نقطه فروردین ماه نیز دیده می‌شود.

نرخ تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۳ برای دهک هزینه‌ای اول برابر با ۲.۴۴ درصد بوده و این رقم با افزایش تدریجی در دهک‌های بالاتر، به ۲.۷۷ درصد در دهک هزینه‌ای دهم رسیده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در دهک اول کمترین میزان خود یعنی ۲۸.۱ درصد را ثبت کرده است. با این وجود، این بار دهک نهم شاهد بیشترین تورم نقطه به نقطه به میزان ۳۱.۶ درصد بوده است.

چرا نرخ تورم دهک‌های بالاتر بیشتر است؟

مهم‌ترین علت اختلاف نرخ تورم در بین دهک‌ها، ضریب اهمیت کالا‌های و خدمات در سبد مصرفی این خانوارهاست. طبق داده‌های مرکز آمار، کالا‌های خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، اهمیت بیشتری در سبد مصرفی خانواده‌های دهک‌های پایین‌تر دارد، اما در دهک‌های بالاتر، اهمیت کالا‌های غیرخوراکی بیشتر می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهند که ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در دهک اول ۴۲.۴ درصد بوده و این رقم در دهک دهم به ۲۱.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل، دهک اول ۵۷.۶ درصد از هزینه‌های خود را به کالا‌های غیرخوراکی و خدمات و اختصاص داده و این میزان در دهک دهم برابر ۷۸.۴ درصد بوده است.

از آنجا که در فروردین ماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه کالا‌های غیرخوراکی و خدمات، بالاتر از کالا‌های خوراکی بوده، دهک‌های بالاتر که هزینه بیشتری برای این کالا‌ها می‌کنند، شاهد نرخ تورم بیشتری بوده‌اند.

دیگر خبرها

  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • امضای تفاهم نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه