Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، درخطر بیشتری قرار دارند و آن‌طور که تصویربرداری از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا بعد از پیک ششم، برخی‌ها معتقد بودند ‌دیگر شاهد موج جدیدی از ویروس نخواهیم بود، ‌‌اما از نیمه دوم تیرماه به‌یک‌باره شاهد اوج‌گیری کرونا در اکثر نقاط جهان به‌ویژه ایران هستیم ‌به‌طوری که دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگویی ‌اظهار کرد: موارد ابتلاء به کرونا در 110 کشور جهان در حال اوج‌گیری است و موارد ابتلای جهانی 20 درصد افزایش داشته است و تعداد فوتی‌ها نیز روندی صعودی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان مراکز درمانی، متخصصان عفونی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و پزشکان در مطب‌ها، از افزایش میزان مراجعه بیماران با نشانه‌های کرونا که اغلب به‌شکل سرماخوردگی است، خبر می‌دهند و حالا همین افزایش، در آمارهای روزانه وزارت بهداشت از شیوع کرونا در کشور هم مشخص است به‌نحوی که شمار بیماران در دو هفته گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است و براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، درخطر بیشتری قرار دارند و آن‌طور که تصویربرداری از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود.

علائم ابتلاء شبیه سرماخوردگی است؛ البته اگر عفونت‌ها از بالا به پایین باشد، حکایت از درگیری ریه دارد: هم‌اکنون سویه غالب همان BA.4 و BA.5 است. با اینکه تغییرات محسوس در تعداد مبتلایان دیده می‌شود اما هنوز روی آمار بستری‌شده‌های آی‌سی‌یو این تغییرات را نمی‌بینیم؛ بنابراین این امید وجود دارد که بیماری با شدت پایین، افراد را به‌مدت حدود سه هفته درگیر کند و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکند.

بعید به‌نظر می‌رسد که دوباره درگیر پاندمی کرونا شویم؛ اما به‌هرحال این‌ها نشانه‌های ورود به موج هفتم کروناست، اگر موارد ابتلاء بالاتر رود، ممکن است درگیر پیک شویم. اُمیکرون مانند دلتا نیست، نباید مردم را ترساند اما باید احتیاط کرد درمان کرونا پرهزینه است، حالا هم نسبت به قبل، میزان هزینه درمان کرونا، بیشتر است؛ بنابراین هر ابتلاء و بستری، بسیار هزینه‌بر خواهد بود و باید از ابتلای افراد جلوگیری شود.

آنچه مسلم است، موارد ابتلاء از نوع امیکرون است و زیرسویه BA5 در ایران شناسایی شده است. آمار فوتی‌ها هم با کمی نوسان، بالا رفت اما به‌گفته متخصصان عفونی، هنوز نگرانی از بابت تعداد فوتی‌ها وجود ندارد، اما استان‌های دارای وضعیت هشدار یا وضعیت قرمز هم رو به افزایش است، به‌طوری که علاوه بر استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان که در وضعیت قرمز قرار دارند، موارد بستری در استان‌های تهران، خراسان رضوی و بوشهر در حال افزایش است و 15 استان کشور در وضعیت هشدار کرونا قرار گرفته‌اند.

در مطالعات جدید مشخص شده که پدیده "ابتلای مجدد" به کرونا در زیرسویه‌های جدید اُمیکرون بر‌خلاف سایر واریانت‌ها که سه ماه بود، به حدود 4 هفته رسیده است. اگر فردی مبتلا به زیرسویه  BA.1 شده، ممکن است 4 هفته بعد به همان زیرسویه یا زیرسویه‌های دیگر اُمیکرون از جمله BA.2 یا BA.4 یا  BA.5 مبتلا شود. در واریانت های قبلی، سیستم ایمنی فرد باعث جلوگیری از عفونت مجدد می شد ولی در مورد زیرسویه های اُمیکرون تا حدود زیادی وجود ندارد و عفونت تا 4 هفته بعد از ابتلا، محتمل است.

زیرسویه BA.2.75 در هند شناسایی و گزارش شده است  و سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که این زیر سویه باید بررسی و رصد   شود و در حال حاضر اطلاعاتی نداریم که این زیرسویه موجب شدت بیماری نسبت به زیرسویه های دیگر اُمیکرون می شود یا خیر اما به نظر نمی رسد باتوجه به یافته ها، چنین مساله‌ای صادق باشد، اما متاسفانه واریانت های جدید موجب افزایش سرایت بیماری، افزایش ظرفیت فرار ویروس از سیستم ایمنی، کاهش میزان آنتی بادی و افزایش ابتلای مجدد افراد شده و شاهدیم که 6 هفته است که در سراسر دنیا موارد ابتلا و متعاقب آن مرگ و میر کرونا افزایش قابل توجهی یافته است.

دلیل اصلی افزایش ابتلا و مرگ‌ها این است که جهان انتظار نداشت کرونا در این فصل شروع مجدد داشته باشد و همه خود را پاییز و زمستان آماده کرده بودند. بنابراین احتمالاً پاییز و زمستان سختی در پیش خواهیم داشت. حتی کشور امارات که ادعای پوشش 100 درصدی واکسیناسیون داشت دچار جهش ویروس و همه‌گیری شد، آنچه مسلم است موارد افزایش در سالمندان رو به تشدید و تزاید است و جمعیت بالای 60 سال کشور نیاز به توجه بیشتر دارند. باید به نسبت میزان این جمعیت و نیز قشر بیماران خاص در هر استان، تزریق دز یادآور افزایش یابد. همچنین از سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی باید جلوگیری کرد. 

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان کرمان/ بستری 138 بیمار قطعی در بیمارستان‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از 29 مرداد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از 3 مورد به 12 مورد افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 16 شهر به 5 شهر کاهش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 4 شهر به 6 شهر رسیده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19، تا روز گذشته، اظهار داشت: 44 مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد 21 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 6 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 8 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، یک مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 8 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 138 نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید 19 در 24 ساعت گذشته در استان 3 مورد و مجموع جانباختگان کرونا در استان به 5 هزار و 792 نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان واکسن تزریق شده جمعیت بالای 12 سال در استان کرمان را 2 میلیون و 357 هزار و 272 دوز واکسن تزریق شده نوبت اول، 2 میلیون و 91 هزار و 924 دوز واکسن تزریق شده نوبت دوم، 923 هزار و 805 دوز واکسن تزریق شده نوبت سوم و 87 هزار و 487 دوز واکسن تزریق شده نوبت چهارم است.

استان اصفهان/ 5 بیمار جان خود را از دست دادند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به ‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و 531  هزار و 852 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 512 هزار و 123 نفر در استان اصفهان شناسایی شدند.

وی افزود: موارد نمونه گرفته شده در 24 ساعت گذشته (احتمالاً بیمار) 640 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی 169 مورد و 5 فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با بیان اینکه 214 هزار و 827 نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها 352 نفر است و تعداد بیماران بستری 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی  اصفهان 57 نفر است که از این تعداد 63 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

عقدک ادامه داد: 11 هزار و 920 نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار و 877 نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌ جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

گزارش در حال تکمیل

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه دانشگاه علوم پزشکی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی دوز واکسن تزریق شده نوبت بیمارستان ها تعداد فوتی ها استان اصفهان وزارت بهداشت موارد ابتلا استان کرمان همه گیری ا میکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران

رضا رمضانی در خبرآنلاین نوشت: از پیشنهاد هانکه برمی آید که دولت، چون نمی‌تواند طلای لازم معادل افزایش حجم پول را تأمین کند، پس بر حجم پول نیفزاید. در وضعیت حاضر، اگر حکومت پول چاپ نکند، در پرداخت هزینه‌های خود و مصارف خواسته و نخواسته‌ی پولی کشور دچار مشکل می‌شود. یعنی در وضعیت کنونی، اظهارات ضمنی هانکه هم نشدنی است.

صورت مسأله

- ایران با مشکل عظیم شتاب فزاینده حجم پول روبه رو است. سیستم پولی کنونی کشور در هر ۲۴ ساعت در حدود ۶ همت (هزار میلیارد تومان) بر حجم پول می‌افزاید. برای احساس وضعیت، این افزایش حدوداً معادل میانگین ۳۰۰۰ سال دوران پهلوی (۱۳۵۷-۱۳۰۴) است. یعنی حکومت ایران در شبانروز یک میلیون برابر هر شبانروز پیش از انقلاب به اصطلاح پول چاپ می‌کند. در واقع این مبلغ را نمی‌توان چاپ کرد، بلکه در سیستم الکترونیک پولی بر تعداد صفر‌های حجم پول، افزوده می‌شود.

- یکی از عوامل تورم، همین افزایش حجم پول است که موجب کوچکتر شدن قدرت خرید می‌شود؛ افزایش فقر و فساد از پیامد‌های آن است. باز هم برای درک وضعیت، ۱۰۰ هزار تومانی در ۱۳۹۰ معادل ۱۰۰ دلار بود و امروز معادل یک و نیم دلار است.

حل مسأله

چند پرسش

 - آیا نجات از مصیبت افزایش حجم پول کشور شدنی است؟ مسلماً شدنی است. زیرا بسیاری از کشور‌ها که به این بلاء مبتلاء بودند، آن را چاره کردند، یعنی عملا شدنی است.

- آیا بدون تخصص‌ها و تجربه‌ها می‌توان به رفع مشکل پرداخت؟ قطعاً بدون تخصص‌ها و تجارب، نشدنی است.

- آیا با یک تخصص و راه حل‌های یک متخصص می‌توان مشکل را رفع کرد؟ به این پرسش می‌پردازم.

معمولا تصور می‌شود که چاره‌های مطرح شده توسط یک متخصص ولو مجرب، شدنی است. با موارد عدیده می‌توان نشان داد که چاره‌های پیشنهادی تخصص‌های منفرد، نه فقط شدنی نبوده، بلکه موجب فزونی مشکلات شده است (چرا؟ به این خواهم پرداخت). برای نمونه، چاره‌ی پروفسور استیو هانکه (Steve Hanke) را می‌آورم.

استیو هانکه استاد اقتصاد در دانشگاه جان هاپکینز است. اخیراً درباره‌ی نجات ایران از مصیبت تورم و توسعه کشور، در مصاحبه‌ای گفته است که در چند کشور آزموده است: با ارتباط ریال و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت، تورم تمام می‌شود. معلوم است که توجه و تأکید وی بر مهار افزایش حجم پول است. آیا راه حل وی شدنی است؟

بررسی پیشنهاد هانکه

فرض کنید که افزایش حجم پول کنونی به طلا مربوط شود. - هر گرم طلای ۲۴ عیار به قیمت روز ۴/۸ میلیون تومان است. در این‌صورت حکومت برای همین مقدار حجم پول، در هر شبانه‌روز باید ۱/۲۵ تن و در سال ۴۵۰ تن طلا عرضه کند. کل ذخیره معدنی طلای کشور ۳۰۰ تن است و سالانه ۱۲ تن طلا تولید می‌شود، بگذریم از این که همین مقدار معادن طلای کشور عمدتا در دست بخش غیردولتی است و بهره مالکانه‌ی آن به حکومت ناچیز است. برای عرضه‌ی مقدار طلای لازم، چاره‌ای جز تأمین طلا از خارج نیست.

یک میلیارد دلار معادل ۱۲/۲ تن طلا است. ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت، معادل ۳۶۶ تن طلا. یعنی اگر همه‌ی پول نفت را به طلا تبدیل کند، فقط ۸۰ درصد حجم پول تولیدی در شبانه‌روز را جبران می‌کند. بخش عمده‌ای از درآمد نفت برای رفع نیاز‌های پایه کشور است و دو سال پیش، فرار سرمایه از کشور به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد نفت گزارش شده است (گزارش بانک مرکزی). یعنی اژد‌های پرشتاب افزایش حجم پول، با بلعیدن همه‌ی پول نفت، باز هم بیشتر می‌طلبد. با همین بررسی کوتاه می‌توان دریافت که چاره‌ی استیو هانکه برای مهار تورم در کشور «نشدنی» است.

بیشتر می‌توان اظهارات وی را کاوید. به طور ضمنی از پیشنهاد هانکه برمی آید که دولت، چون نمی‌تواند طلای لازم معادل افزایش حجم پول را تأمین کند، پس بر حجم پول نیفزاید. در وضعیت حاضر، اگر حکومت پول چاپ نکند، در پرداخت هزینه‌های خود و مصارف خواسته و نخواسته‌ی پولی کشور دچار مشکل می‌شود. یعنی در وضعیت کنونی، اظهارات ضمنی هانکه هم نشدنی است.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد