Web Analytics Made Easy - Statcounter

واقعیت این است که ایران ظرفیت و توان خود را در میدان هسته ای روز به روز افزایش می‌دهد و از سویی نیز در میدان اقتصاد بین الملل ظرفیت های جدید تاریخی برای ایران ایجاد شده است و این چیزی نیست که نه مقامات صهیونیست و نه آمریکایی آن را بربتابند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مواضع مقامات صهیونیستی از ظهر چهارشنبه ای که خبر ارسال نظر کاخ سفید درمورد توافق وین به ایران منتشر شد، تندتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی همان ساعات گفت: «ما مخالف یک توافق با ایران نیستیم اما مخالف این توافق هستیم زیرا توافقی بد است و استانداردهای وضع شده از جانب خود رئیس جمهور بایدن را برآورده نمی‌کند. 

لاپید بار دیگر نتوانست ناراحتی خود را از روند مذاکرات هسته‌ای پنهان کند و بدون توجه به اینکه هم اکنون جمهوری اسلامی ایران یک کشور هسته ای به شمار می رود، افزود: «اگر توافقی که با تهران آماده می کنند، امضا شود، اسرائیل به آن ملزم نخواهد بود و برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور هسته ای تلاش خواهد کرد».

توافق بد کلیدواژه مشترک مقامات صهیونیست

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم در گفت و گو با شبکه سعودی العربیه در این باره مدعی شد: «توافق هسته‌ای با ایران بر همه تاثیر منفی خواهد گذاشت. ایران هر آنچه را که می‌خواست از این توافق به دست آورده است».

نتانیاهو در ادامه همچنین خود را در موضع آمریکا نشاند و گفت: واشنگتن با مذاکره غیرمستقیم با تهران به منظور احیای توافق بد هسته‌ای و در تلاش برای دستیابی به دستاوردهای کوتاه مدت، علاوه بر اسرائیل خود را نیز ناامید و دلسرد کرد».

اینکه نتانیاهو که در جناح رقیب لاپید است در این برهه چنین اظهارنظری می‌کند، حاکی از این است که مقامات سابق و فعلی اسرائیل خود را با یک مسئله راهبردی مواجه می‌دانند نه صرفا یک شکست یا موفقیت حزبی.

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی سخنانی در ادامه تحرکات خود برای کارشکنی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که «توافق هسته‌ای به امنیت جهانی و منطقه‌ای آسیب می‌زند».

 وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: «توافقی که توانایی‌های ایران را چند سال به عقب برنمی‌گرداند و آن‌ را برای سال‌های آینده محدود نمی‌کند، توافقی است که به امنیت جهانی و منطقه‌ای آسیب می‌زند».

 

وی بار دیگر نتوانست ناراحتی خود را از روند مذاکرات هسته ای پنهان کند و بدون توجه به اینکه هم اکنون جمهوری اسلامی ایران یک کشور هسته ای به شمار می رود، افزود: «باید به شدت جلوی حرکت ایران به سمت انرژی هسته‌ای را گرفت.»

گانتس ادامه داد: «ما این موضوع را با آمریکایی‌ها در میان خواهیم گذاشت و در عین حال «اسرائیل» به ساختن قدرت و توانایی‌های خود ادامه می‌دهد تا بداند در هر شرایطی چگونه از خود دفاع کند».

اظهارات دوروز گذشته سه مقام ارشد صهیونیست دو نقطه مشترک دارد.

1- مقامات صهیونیست این توافق را بر ضد اهداف و منافع خود و تامین کننده منافع ایران می‌دانند

2- تاکنون نشانه‌های بارزی از اختلاف بین بایدن و لاپید در این زمینه مشهود است.

در این راستا عصر چهارشنبه خبری منتشر شد که بایدن به بهانه تعطیلات، تماس تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل را رد کرده است.

رسانه‌های اسرائیل در این راستا گزارش دادند که کاخ سفید گفتگوی تلفنی بایدن و لاپید را رد کرده و بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در سفرش به واشنگتن با همتای آمریکایی خود، ژنرال آستین، ملاقات نخواهد کرد. به گزارش شبکۀ سیزده تلویزیون اسرائیل، دولت آمریکا در توضیح گفته است که رئیس جمهوری این کشور در تعطیلات است و در زمان سفر بنی گانتس به واشنگتن، وزیر دفاع آمریکا، در این شهر نخواهد بود.

چرا آمریکا به توافق نیاز دارد؟

اما این تقابل ناشی از این است که دولت کنونی ایران با شروط سه گانه ای وارد مذاکرات شده و بدون تسامح برای هر توافقی تضامین قوی می‌خواهد. از سویی نیز به موازات این رویکرد ظرفیت هسته‌ای خود را به صورت مداوم افزایش می‌دهد.

رابرت مالی، نماینده هیات آمریکایی در وین که مسئولیت مذاکرات غیرمستقیم با ایران را برعهده دارد، پیش از آغاز دور جدید مذاکرات گفته بود که «امیدوار است این مذاکرات به زودی ازسرگرفته شوند». مالی تصریح کرده بود که «اگر آن‌ها(ایران) با سرعت کنونی‌شان به فعالیت خود ادامه بدهند تنها چند هفته باقی می‌ماند تا به این نتیجه برسیم که توافقی برای احیا کردن باقی نمانده است».

این مقام آمریکایی در این اظهار نظر خود در تلاش بود که با دستی بالا، تمایل دولت آمریکا را به توافق و مذاکره بروز دهد.

11مردادماه 1401بود که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ارتباط نزدیکی با مقامات صهونیست دارد، اعلام کرد که «ظرفیت و جاه‌طلبی برنامه هسته‌ای ایران رو به افزایش است.»

گروسی اخیرا نیز ادعاهای پادمانی را درمورد فعالیت های هسته ایران مطرح کرد و در تلاش بود که هم راستای مقامات صهیونیستی بر روند توافق اثر بگذارد تا جایی که اخیرا در مصاحبه‌ای با فرانس‌۲۴ بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران را تکرار و تاکید کرد: «از نظراتی که اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد آگاه هستم و به آنها احترام می‌گذارم.»

با این حال و با وجود مخالفت اسرائیل با توافق، این پیشرفت‌ها یکی از زمینه های ایجاد نگرانی برای مقامات آمریکایی است.

محمد مرندی تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در یک مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرده بود که «آمریکا و اروپا به دلیل شیوع کرونا و بحرانی که در اوکراین ایجاد کرده‌اند تحت فشار قرار دارند و به توافق با ایران نیاز دارند.»

 

پیش تر نیز کارشناسان اقتصاد بین الملل چندین عامل را دلایلی بر نیاز اروپا و آمریکا به توافق با ایران ذکر کرده بودند.

این صاحبنظران معتقدند که شکل‌گیری بحران اوکراین و درگیر شدن آمریکا در آن سبب کاهش توجه آمریکا به موضوع تحریم‌های ایران شده و این فرصت را در اختیار مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار داده تا با توجه به اختلال ایجادشده در بازار انرژی و نیاز جامعه جهانی به نفت با فراغ بال بیشتری اقدام به صادرات نفت بیشتری کنند.

همچنین فراهم شدن فرصت برای جمهوری اسلامی ایران جهت اطمینان دادن به جامعه جهانی به ‌ویژه اروپای غربی مبنی ‌بر داشتن آمادگی برای تامین انرژی به ‌ویژه در حوزه گازی و افزایش جهانی قیمت نفت و فراهم شدن فرصت برای افزایش صادرات نفت برای ایران، امکان بهبود وضعیت ارزی ایران و فراهم شدن فرصت برای دولت جهت مقابله با مشکلات اقتصادی از ظرفیت هایی هست که در پی بحران اوکراین برای ایران پدید آمده و به نوعی تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها سالهاست با طراحی افرادی چون ریچارد نفیو ایران را تحت فشار قرار داده اند، با بحران بی اثر شدن مواجه است.

به نظر می رسد مقامات آمریکایی در یک تنگنای سخت باید تصمیمی سخت‌تر بگیرند و این تصمیم ممکن است به نارضایتی فعلی مقامات صهیونیست از دولت بایدن دامن بزند که قطعا برای بایدن در انتخابات آینده گران تمام خواهد شد.

سناریوی احتمالی دوم در این رویکرد نیز این است که آمریکا در بازی پلیس خوب-بد با همکاری اسرائیل، می‌خواهد از زیر بار توافقی که به باور صهیونیست‌ها ظرفیت هسته‌ای ایران را حفظ و منابع مالی را به سوی ایران سرازیر خواهد کرد شانه خالی کند.

از دو سناریوی فوق هرکدام به واقعیت نزدیکتر باشد، واقعیت غیرقابل انکار این است که ایران ظرفیت و توان خود را در میدان هسته ای روز به روز افزایش می‌دهد و از سویی نیز در میدان اقتصاد بین الملل ظرفیت های جدید تاریخی برای ایران ایجاد شده است و این چیزی نیست که نه مقامات صهیونیست و نه آمریکایی آن را بربتابند.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند

در حالی‌که وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه تجهیزات ارسالی از چین به روسیه در تولید انواع سلاح برای جنگ با اوکراین استفاده می‌شود و پکن را تهدید به تحریم‌های جدید کرد، سخنگوی کرملین گفت: مسکو و پکن مستقلاً درباره توسعه روابط خود تصمیم می‌گیرند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته اعلام کرد که هرگونه تماس بین رهبران  روسیه و جمهوری خلق چین، به دلیل اهمیت آنها توجه تمام جهان را به خود جلب می‌کند، هرچند دیدگاه‌ها در باره توسعه روابط مسکو و پکن متفاوت است.

پسکوف تاکید کرد: «روسیه و چین کشورهای مستقلی هستند که برای حاکمیت خود ارزش قائل هستند و به تنهایی درباره روند توسعه کشور تصمیم گیری می‌کنند و در این زمینه فشار زیادی را از سوی غرب تجربه می‌کنند، ولی با اعتماد به نفس کافی در برابر این فشارها مقاومت می‌کنند.»

دبیر مطبوعاتی رئیس‌ جمهور روسیه با اشاره به اینکه مسکو و پکن در مذاکرات آتی بر تقویت همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه تاکید خواهند داشت، افزود: مقامات دو کشور باید در مورد بسیاری از موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو کنند. پسکوف در این رابطه اعلام کرد که مقدمات سفر ولادیمیر پوتین به چین در مراحل پایانی خود قرار دارد. به گفته او، بعد از توافق با شرکای چینی، به طور مشترک زمان این سفر اعلام خواهد شد.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در حاشیه کنگره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه برنامه خود برای سفر به چین در ماه مه را تایید کرد.

انتقاد بلینکن از ارسال تجهیزات فنی از چین به روسیه و تهدید به تحریم‌های جدید 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به پکن و بعد از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در مصاحبه با رادیو NPR اعتراف کرد که چین سلاح و تجهیزات نظامی به روسیه نمی‌دهد، ولی کالاهایی که از چین به روسیه عرضه می‌شود که در تولید انواع سلاح برای درگیری نظامی در اوکراین  استفاده می‌شود. 

او گفت: چین در حال حاضر تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در اوکراین نمی دهد، مانند کره شمالی و ایران. البته پکن تامین‌کننده شماره یک روسیه در زمینه مهمترین قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای بازسازی پایگاه صنایع نظامی - ماشین‌ابزار، میکروالکترونیک، اپتیک و موارد دیگر است.

بلینکن در این مصاحبه تهدید کرد: در صورتی که پکن حمایت خود از مجتمع صنایع نظامی روسیه را متوقف نکند، ایالات متحده آماده افزایش فشارها بر چین، به ویژه با اعمال تحریم‌های جدید است. او بار دیگر چین را متهم کرد که کالاهایی با ارزش دوگانه (که برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شود) را به روسیه عرضه می‌کند.

به عقیده او، حمایت از روسیه، "بزرگترین تهدید برای امنیت اروپا از زمان پایان جنگ سرد" است و طرف چینی نمی‌تواند روابط خواستار گسترش روابط خود با اروپا باشد و بطور همزمان به روسیه هم کمک کند. بلینکن افزود: «همانطور که من امروز در مذاکرات با مقامات چینی با صراحت گفتم، تضمین امنیت فراآتلانتیک یکی از منافع کلیدی ایالات متحده است و اگر پکن این مشکل را حل نکند، ما آن را حل خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه آمریکا تاکنون بیش از 100 شرکت چینی را به دلیل روابط تجاری با  روسیه تحریم کرده، یادآور شدد که اقدامات دیگری نیز وجود دارد که واشنگتن ممکن است به آنها متوسل شود.

آنتونی بلینکن قبل از دیدار با رئیس جمهور چین، حدود پنج ساعت با وانگ ایی، همتای چینی خود گفتگو کرده بود.

بر اساس گزارش شبکه سی.ان.ان، وزیر امور خارجه چین به صراحت اعلام کرد که تنش‌های حاد همچنان بین دو قدرت وجود دارد و همچنین ایالات متحده را متهم کرد که «اقدامات بی‌پایانی برای سرکوب اقتصاد، تجارت، علم و فناوری چین انجام می‌دهد».

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را نداردسفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیقسفر لاوروف به پکن برای مذاکره با وزیر خارجه چین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هرج و مرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست
  • تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ تن افزایش یافت
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر افزایش یافت
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تل آویو: به یک شرط حمله خود را عقب می اندازیم
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست