Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در گزارشی با عنوان " جنگل سوزی‌های استرالیا سبب صدمه زدن به لایه اوزون و افزایش شدید دمای جو زمین شده است" نوشت، فصل آتش سوزی استرالیا در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ و پرتاب دود‌های ناشی از آن تا ۲۰ مایلی به آسمان، بی شباهت به یک انفجار هسته‌ای نبود. دود ناشی از جنگل سوزی‌های بزرگ دور کره زمین چرخید و بر فراز اقیانوس آرام معلق بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج تحقیقات علمی که در روز پنجشنبه در مجله ساینس ریپورتز منتشر شد، نشان می‌دهد ذرات معلق دودی باعث بالاترین درجه حرارت در لایه استراتوسفر جو در حدود سه دهه گذشته شده و احتمالاً به لایه اوزون آسیب رسانده است. بر اساس پروتکل ۱۹۸۷ مونترال، این لایه، پس از آنکه موادی که آن را تخریب می‌کنند تا حد زیادی از بین رفتند، به آرامی در حال بهبود است.

استراتوسفرجو، درست بالای جایی که هواپیما‌ها پرواز می‌کنند، معمولاً به دلیل تحولات جوی روی سطح زمین - به استثنای فوران‌های آتشفشانی - از نظر دما تفاوت زیادی ندارد.

اما در ماه‌های نخست اوایل ۲۰۲۰ گرمایش ناگهانی و غیرمنتظره استراتوسفر جهانی در اطراف استرالیا به ۳ درجه سانتیگراد (۵.۴ درجه فارنهایت) و در سطح جهانی حدود ۰.۷ درجه سانتیگراد (۱.۲۶ درجه فارنهایت) افزایش یافت. محققان می‌گویند این بالاترین دمای ثبت شده در استراتوسفر جو از زمان فوران کوه پیناتوبو در فیلیپین در سال ۱۹۹۱ است که ذرات معلق از سولفات و دود را به هوا پرتاب شدند.

لیلی دامنی پیرس از دانشگاه اکستر انگلیس و مدیر پژوهشگران مطالعاتی گفت که هم گرم شدن استراتوسفر و هم یک حفره قابل توجه اوزون که در بیشتر قاره قطب جنوب در سال ۲۰۲۰ نمایان شد احتمالاً ناشی از جنگل سوزی‌های بزرگ است.

او افزود، ذرات دود در جذب نور خورشید - به دلیل دوده سیاه موجود در ذرات معلق دود- ۵۰ برابر بیشتر از ذرات سولفات آتشفشانی کارآمدتر هستند. نور خورشید هوای حاوی ذرات دود را گرم می‌کند و باعث می‌شود این هوای مملو از دود در فرآیندی شبیه به بالا آمدن بالن‌های هوای داغ بالا بیاید.

به گفته محققان، هنگامی که ذرات در استراتوسفر قرار می‌گیرند، حرارت مداوم می‌تواند از طریق تغییر در گردش جوی باعث تغییراتی در ازون شود و واکنش‌های شیمیایی روی سطح ذرات دود می‌تواند لایه ازون را تخریب کند.

جیم هیوود، از محققان این مطالعه گفت: قابل قبول است که در چارچوب پروتکل مونترال، کار خوب انجام شده با تأثیر گرمایش زمین بر آتش سوزی‌های شدید خنثی شود.

لایه اوزون به جذب اشعه ماوراء بنفش ورودی از خورشید کمک می‌کند و از حیات روی زمین در برابر اثرات مضر آن مانند سرطان پوست و تشکیل آب مروارید محافظت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل جنگل های استرالیا جنگل سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شدید و رگبار باران در تهران

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران از وقوع رگبار باران و گاهی وزش باد شدید طی روزهای آتی در استان خبر داد.

همچنین از بعد از ظهر پنجشنبه تا جمعه افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و رگبار پراکنده باران و رعد و برق به‌ویژه در ارتفاعات مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فرودگاه امام (ره) با بیشینه دمای ۲۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۱۱ اردیبهشت‌ماه) کمی ابری تا قسمتی ابری و وزش باد، در بعد از ظهر وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • رگبار و رعد و برق قم را در برمی‌گیرد
  • چرا نمی‌توانیم همه زباله‌های‌مان را داخل آتشفشان‌ها بسوزانیم؟
  • وزش باد شدید و رگبار باران در تهران
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • افزایش دمای هوا در همدان
  • افزایش دمای هوا در همدان 
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد