Web Analytics Made Easy - Statcounter

حامد فرضی گفت: متاسفانه در جاده هشتگرد – طالقان سازه های آبخیز به واسطه نخاله و خاک برداری ها در قعر دره قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: سال جاری کلیه اراضی دولتی در استان سند دار شد. 

فرضی افزود: البرز اولین استانی بود که در راستای تثبیت حاکمیت دولت طرح مذکور را عملیاتی کرد و جشن انفال منابع طبیعی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  وی اظهار داشت: ۷ پروژه با اعتبار ۶۶ میلیارد تومان در قالب طرح های آبخیزداری همزمان با هفته دولت در استان البرز بهره برداری می شود.   فرضی طرح های مذکور را در حوزه های بحرانی آبخیز و کاهش خطرات سیل موثر دانست و تصریح کرد: سیل اخیر ناریان طالقان را درگیر کرد.   وی گفت: اگر طرح های آبخیزداری در حوزه های بحرانی مستعد سیل از سال ۹۷ الی ۹۹ انجام نمی شد، سیل آسیب جدی برای البرز بود.   فرضی افزود: ۲۵ تیر سال ۹۴ سیل سیجان با ۱۲ میلیمتر بارندگی در ۱۱ دقیقه موجب فوت ۸ نفر و از بین رفتن ۱۵۰ خودرو در آن منطقه شد.
وی اظهار داشت: امسال ۳۰ میلیمتر بارندگی در سیجان، تکیه سپه سالار، آزاد بر و دیگر مناطق رخ داد اما شاهد تلفات جانی در البرز نبودیم.   فرضی تصریح کرد: ۱۱۰ میلیارد تومان سال ۹۷ در حوزه های بحرانی هزینه شد و کمترین اثر آن تقویت سفره و جلوگیری از پرشدن سدها بود.   وی گفت: از سال ۸۹ تا ۹۵ کل پروژه های آبخیز البرز به ۱۰ میلیارد نمی رسید اما در ۳ سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان کار شد.   فرضی افزود: متاسفانه در جلسه شورای برنامه ریزی طالقان از ۱۰۰ میلیارد تومان تنها ۱ میلیارد تومان به آبخیزداری اختصاص داده شد.   وی با اشاره به اینکه مرمت سازه ناریان نیازمند ۲ میلیارد تومان اعتبار است، اظهار داشت: در آمایش سرزمینی باید به آبخیزداری توجه کرد.   فرضی تصریح کرد: در سفر آیت الله رئیسی ۱۷۰ میلیارد تومان برای منابع طبیعی در نظر گرفته شد که ۹۰ میلیارد تومان آن آبخیزداری است.   وی با اشاره به اینکه علی رغم تاکید رهبر معظم انقلاب به آبخیزداری، ۳ سال این طرح متوقف شد، گفت: باید آبخیزداری تداوم داشته باشد.   فرضی افزود: طالقان و آسارا از مهر سرد شده و اقلیم اجازه اجرای طرح آبخیزداری نمی دهد، پروژه ها هم صعبورالعبور و نیازمند زمان است.   وی با اشاره به اینکه هفته آینده بخشی از اعتبارات تخصیص داده می شود، اظهار داشت: از اوایل آبان نمی توانیم در مناطق برفگیر کار کنیم.   فرضی تصریح کرد: جمعیت ساکن در حوزه های آبخیز اعم از دره وسیه، کلاک، میدان طالقانی و حصارک و ساوجبلاغ آسیب زا است.   وی گفت: علی رغم محدودیت اعتباری ۸ سازه در دره وسیه تکمیل شد و در هفته دولت بهره برداری می شود اما نیازمند کمک هستیم.    فرضی افزود: میدان طالقانی و جهان نما از قدیم الایام مسیل بوده و امروز تبدیل به بلوار شده اند، متاسفانه ملاحظات انجام نشده است.   وی اظهار داشت: آسیب ما در حوزه های شهری عدم پوشش گیاهی است و شهرداری و سازمان زیباسازی باید به جنگل کاری دقت کنند.   فرضی تصریح کرد: در دره وسیه عرض ۲۰ متری رودخانه به ۲ متر تبدیل و محل سکونت مردم و ساخت و ساز حریم رودخانه شده است.    وی ادامه داد: البرز با ۳/. مساحت کشور مهاجرپذیرترین استان بوده و عدم توجه به موضوع آمایش سرزمینی جدی ترین آسیب آن است.   فرضی اظهار داشت: متاسفانه در جاده هشتگرد – طالقان سازه های آبخیز به واسطه نخاله و خاک برداری ها در قعر دره قرار گرفته است.   وی با اشاره تخریب سازه های آبخیز در طرح مذکور، تصریح کرد: ۵۱۶ هزار هکتار مساحت البرز بوده و باید از جنگل و مراتع حفاظت کرد.   فرضی ادامه داد: ۷۰ هکتار اراضی ملی به استناد تبصره ۱ ماده ۶۹ و ۷۰ هکتار به استناد احکام قضائی در استان البرز آزادسازی شده اند.   وی در خاتمه خاطر نشان داشت:متاسفانه ۲۵ هزار هکتار کانون ریزگرد در البرز داریم که ثمره بهره برداری بی رویه از چاه های آب است.


انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازه های آبخیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله

فرماندار شهرستان کلاله گفت: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب در ۶ روستای این شهرستان ۸۸۳ میلیارد ریال خسارت وارد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، فرهاد شیبک ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سیلاب اخیر در این شهرستان اظهارداشت: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب تنها به 6 روستای اوقچی بزرگ و کوچک، گچی سو بالا و پایین، قره قاچ و قره ترناو 540 میلیارد ریال خسارت زد.

وی افزود: بیش‌ترین این خسارات مربوط به معابر و آبروهاست و برای جلوگیری از تکرار دوباره این موضوع نیازمند ایجاد بندهای خاکی و دیواره‌سازی در حاشیه رودخانه‌ها هستیم اما با توجه به پراکندگی طولی روستاهای کلاله، این اقدامات اعتبارات زیادی لازم دارد.

وی با تاکید بر نقش موثر خاکبرداری و لایروبی در افزایش آبگیری رودخانه‌ها و مدیریت سیلاب‌ها افزود: پیگیری لازم برای انجام لایروبی دهانه پل‌ها و آبروها در دستور کار قرار دارد.

فرماندار شهرستان کلاله گفت: بارندگی 2 روز اخیر سبب ریزش کوه به همراه رانش و آبشستگی چهار نقطه از راه های ارتباطی شهرستان شد که خسارات آن 80 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

شیبک ادامه داد: تخریب سرریز بتنی و حوضچه بتنی در 2 نقطه به میزان 12 میلیارد ریال، خوابیدگی و ورس هزار و 300 هکتار از مزارع گندم با 30 درصد خسارت، آسیب به 75 کیلومتر راه های بین مزارع به میزان 250 میلیارد ریال و تخریب دیوار حیاط و سقف یک مدرسه روستایی بر اثر سیلاب به میزان یک میلیارد ریال از دیگر موارد خسارتی ناشی از سیلاب در کلاله محسوب می‌شود.

انتهای پیام/581/.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • اجرای پروژه «نصب توری» جاده کرج_چالوس را مسدود کرد
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد