Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این گزارش خلاصه موضوعات و مصوبات نمایندگان در جلسات علنی مجلس در هفته گذشته را می‌خوانید. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان این هفته در روز‌های یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه علنی داشتند که در این جلسات موضوعات مختلفی را بررسی و مصوباتی داشتند که خلاصه جلسات مجلس در این هفته را در این گزارش ‌می‌خوانید:

جلسه روز  (یکشنبه 30 مردادماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه‌مقننه و با حضور اکثریت  نمایندگان آغاز شد و رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مساجد و روز صنایع دفاعی کشور نکاتی را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مسجد را به عنوان مقر فرماندهی اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی و نماد ظهور مردم باوری در نظام اسلامی تعریف کرد، رئیس مجلس همچنین پیشاپیش فرارسیدن روز صنایع دفاعی کشور را به تلاشگران حوزه صنایع دفاعی تبریک گفت و بیان کرد: دستاوردهای غرورآفرین صنعت دفاعی کشور به روشنی نشان می‌دهد که اگر به جوانان مؤمن و متخصص کشور اعتماد کنیم می‌توانیم بر مشکلات فائق آئیم.

پس از آن نمایندگان طبق دستورکار اعلامی طرح بانکداری اسلامی را در دستور داشتند که در این نشست ماده یک آن را درباره 4 هدف کمک و تحقق اهداف و احکام اقتصادی در قانون اساسی، ارتقای استقلال بانک مرکزی، ارتقای سلامت شبکه بانکی و مدیریت ایجاد اعتبار و تنظیم جریان نقدینگی در قانون بانکداری اسلامی اصلاح و تصویب کردند.

همچنین در جریان بررسی ماده 3 این طرح درباره اینکه برقراری مناسبات عادلانه در بخش پولی و بانکی اقتصاد کشور در چارچوب قوانین، برعهده بانک مرکزی است نیز پیشنهاداتی جهت اصلاح آن همچون حمایت از کنترل تورم و ثبات عمومی قیمت‌ها داده شد.

*مسئولیت استقرار بانکداری اسلامی برعهده بانک مرکزی قرار گرفت

اما در نهایت پیشنهاد علی اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان در مجلس، مورد موافقت قرار گرفت و در جریان موافقت نمایندگان با اصل ماده 3 این طرح، جزء 4 بند (ب) ماده 3 طرح مذکور درباره حفظ و ارتقای ارزش پول ملی نیز اصلاح شد، وی در جریان ارائه پیشنهاد خود گفت: حفظ قدرت خرید مردم در قانون اساسی پیش بینی شده، اما هیچ یک از دستگاه‌ها در قبال حمایت از ارزش پول ملی مسئولیت ندارند و بانک مرکزی باید این وظیفه را برعهده بگیرد. پول به معنای قدرت خرید و تقویت سفره مردم است و زمانی که ارزش پول ملی تضعیف شود، تورم افزایش یافته و قدرت خرید مردم کاهش و سفره آنها کوچکتر می‌شود.

علاوه بر این نمایندگان در این جلسه با آرای خود ناظران مجلس در مجامع و شوراهای مختلف را انتخاب کردند.

* تذکر نمایندگان به «خاندوزی» برای حذف دلار

سپس عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به رئیس جمهور و مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

*تذکرات شفاهی

نمایندگان در تذکرات شفاهی خود به موضوع توزیع اعتبارات جبران خسارات سیل به صورت عادلانه، عزل مدیران نا کارآمد، تخصیص اعتبار لازم برای تجهیز مدارس خیّرساز، وضعیت معیشتی مردم، تعیین حد نصاب برای معرفی بدهکاران بانکی و همچنین معرفی وزیر پیشنهادی تعاون از جمله مواردی بودند که نمایندگان در تذکرات شفاهی خود به آن پرداختند.

*جلسه روز سه‌شنبه

جلسه روز سه‌شنبه این هفته مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نطق پیش از دستور وی در این روز به گرامیداشت بیست و چهارمین سالگرد شهادت شهید لاجوردی و روز پزشک اختصاص داشت و تاکید کرد: نقش پزشکان ایرانی در خنثی کردن نقشه دشمنان که همانا فروپاشی نظام سلامت بود تاریخ ساز و فراموش نشدنی است؛ ضروری است مسئولان امر علاوه بر بسیج تمام امکانات برای شکست سیاست های تحریمی علیه ملت ایران، برآورده ساختن مطالبات صنفی پزشکان و دستیاران تخصصی را در دستور کار قرار دهند.

رسیدگی به طرح استفساریه و مواد 3 ، 4 و 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران و بررسی طرح استفساریه ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری در دستور کار نمایندگان در این جلسه قرار داشت.

ادامه رسیدگی به طرح بانکداری اسلامی نخستین دستور نمایندگان در این جلسه بود که ماده 4 این طرح از سوی بهارستان نشینان بررسی شد.

*تذکر 2 نماینده درباره اقدام مرکز وکلای قوه قضائیه

پس از آن وکلای‌ملت وارد بررسی طرح استفساریه تعیین تکلیف آزمون وکالت شدند که با بررسی دو فوریتی طرح تعیین تکلیف آزمون وکلا موافقت کردند.

*تذکر یک نماینده درباره تعیین تکلیف وزارت کار

همچنین در این نشست علی بابائی کارنامی در تذکری با اشاره به مهلت معرفی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: مهلت معرفی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون 24 شهریور به اتمام می رسد لذا انتظار می رود دولت و مجلس در این زمینه هرچه زودتر تصمیم گیری کنند و نیز وضعیت تفیک وزارت صمت نیز باید تعیین تکلیف شود.

*استفساریه نحوه رسیدگی به شبهات تخلف داوطلبان در آزمون سراسری به صورت اولویت‌دار بررسی می‌شود

براساس این گزارش؛ همچنین بهارستان نشینان در جریان بررسی تقاضای اولویت دار برای رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش در خصوص طرح استفساریه ماده 11 قانون رسیدگی به جرایم و تخلفات در آزمون‌های سراسری، با بررسی اولویت‌دار آن موافقت کردند که در این جلسه کلیات و جزئیات این طرح مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

*ناطقان میان دستور

ابر مشکل مسکن، اولویت جدی در باقیمانده عمر مجلس یازدهم باشد

*تذکرات شفاهی نمایندگان

انتقاد 2 نماینده از اجرای ناقص رتبه‌بندی معلمان

آخرین جلسه این هفته نمایندگان در روز چهارشنبه برگزار شد و قالیباف با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت در نطق پیش از دستور با گرامیداشت یاد و خاطره این شهیدان و خدا قوت به اعضای هیات دولت و کارکنان قوه مجریه بیان کرد که دولت سیزدهم رویکردهای درستی را در حوزه های مختلف در پیش گرفته که امیدآفرین است و مجلس در مسیر پیشرفت ایران اسلامی آماده همکاری با دولت در چارچوب قانون است

در ادامه نمایندگان به عنوان نخستین دستور به ادامه بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی پرداختند

*ارجاع موضوع واگذاری وظایف غیرحاکمیتی بانک مرکزی به شرکت‌های تابعه

در ادامه این نشست نمایندگان مجلس تبصره ای از طرح بانکداری در مورد واگذاری وظایف غیرحاکمیتی بانک مرکزی  به شرکت‌های تابعه یا وابسته به خود را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادنداصرار مجلس بر لایحه معاهده انتقال

همچنین وکلای ملت در ادامه این نشست با اصرار درباره لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک، تصمیم گیری در این خصوص را به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشتند.

*اعتبار بهسازی راه‌های روستایی از سوی بنیاد مسکن و با هماهنگی دهیاری‌ها هزینه می‌شود

رسیدگی به طرح اصلاح جدول 4-24 محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره 14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود در ادامه در دستور کار مجلس قرار گرفت که نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان با هزینه اعتبار بهسازی راه های روستایی از سوی بنیاد مسکن و با هماهنگی دهیاری‌ها موافقت کردند.

*نمره تراز ملاک قبولی در آزمون وکالت می‌شود

بر اساس این گزارش، نمایندگان در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درباره طرح دو فوریتی استفساریه مواد (3) ،(4) و (5) قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار با کلیات این استفساریه موافقت و بر این اساس در صورت تایید شورای نگهبان نمره تراز ملاک قبولی در آزمون وکالت می‌شود.

*در این جلسه همچنین سه بیانیه مجلس در مورد تلاش‌های دولت سیزدهم، عفاف و حجاب و پیشرفت های صنایع موشکی قرائت شد.

*تذکر نماینده اصفهان به «وحیدی» درباره بکارگیری پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان جلسه امروز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولن اجرایی کشور را قرائت کرد.
اساس این گزارش سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس تذکرات کتبی امروز نمایدگان به مسئولان اجرای در موضوعات مختلف را قرائت کرد.

*تذکرات شفاهی نمایندگان درباره افزایش حقوق نیروهای مسلح

همچنین نمایندگان در تذکرات شفاهی خود  درباره مذاکرات هسته‌ای ، رفع مشکل رانندگان واردکننده خودروهای کشنده، حل مشکل 60 هزار معلم طرح مهرآفرین، تعیین تکلیف حقابه ایران از هیرمند و تشکیل استان خراسان غربی یا سربداران، اجرای ناقص رتبه‌بندی معلمان و افزایش حقوق نیروهای مسلح نکاتی را مطرح کردند.

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بانکداری اسلامی طرح استفساریه تذکرات شفاهی طرح بانکداری تعیین تکلیف بانک مرکزی بررسی طرح قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه (۱۲،۱۱،۹) اردیبهشت ماه برگزار می شود و موارد زیر در دستور کار این هفته صحن علنی مجلس قرار می گیرد:

در این هفته قرار است گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول بودجه) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سودا گری و سفته بازی و طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم بررسی شود.

همچنین نمایندگان در هفته پیش رو ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی ‎در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار،گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) را بررسی می کنند.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی استفساریه تبصره (۲) ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش و فرهنگ و رسانه های جمعی و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (۱) بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی این هفته مجلس قرار می گیرد.

همچنین گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان، لایحه یک فوریتی الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۳) وگزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ‎ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه این هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت مالی ، لایحه اصلاح تبصره (۵) الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان و واحده گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی از دیگر برنامه های هفته جاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی الحاق (۷) تبصره به ماده (۷) اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی ‎فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در دستور کار هفتگی مجلس در هفته جاری قرار گرفت.

متن کار دستور جلسات صحن علنی مجلس را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد
  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در جلسات هفته جاری مجلس
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • جلسه نهایی تعیین تکلیف «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد برگزار می‌شود
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری