Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان استان فارس در نشستی با حضور محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور دغدغه‌هاس خود درباره اقتصاد و برنامه هفتم توسعه را مطرح کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نمایندگان استان فارس امشب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور دغدغه‌های خود درباره اقتصاد و برنامه هفتم توسعه را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان اظهارداشت: بسیاری از مصوبات مربوط به فارس رها شده که انتظار داریم احیا شود‌ که از جمله آنها احداث بیمارستان نفت در شیراز است که باید وزارت نفت ورود پیدا کند همچنین وزارت نفت درباره منطقه ویژه فناوری‌های نفت مطالعه کرده و در گذشته مصوب شده که در شیراز باید اجرایی شود.

وی با بیان اینکه آزادراه شیراز اهواز مانند آزادراه شیراز بوشهر تعریف شده، وزارت نفت ورود پیدا کند و سهم 30 درصدی داشته باشد، گفت: اگر چنین شود می‌توان این پروژه به سرانجام برسد.

قادری با بیان اینکه در توزیع اعتبارات 3 درصد نفت و گاز عدالت رعایت شود، عنوان کرد: امروز به گونه‌ای است که اکنون 80 درصد سهم استان‌های نفت‌خیز و 20 درصد سهم استان‌های گازخیز می‌شود، این نسبت باید 50 _ 50 شود در دولت کمک کنید تا این روال توزیع اعتبار عادلانه باشد.

محمدجواد عسگری، نماینده داراب و زرین‌دشت نیز در این جلسه با بیان اینکه امنیت غذایی گره خورده به امنیت ملی است، گفت: بخش کشاورزی از اولویت‌های هر کشوری است و این بخش
3 برابر صنعت بازدهی و اشتغالزایی زیادی دارد. استان فارس ظرفیت‌های زیادی در تولید دارد یکی از قابلیت‌ها 4 اقلیم بودن فارس است و با سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و میان مدت می‌توان به تولید رسید اگر خوب برنامه‌ریزی شود می توان شیرهای نفت را بست.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: این کمیسیون آمادگی دارد این امر را دنبال کند همانگونه که طرح امنیت غذایی، صادرات و شورای قیمت گذاری در مجلس دنبال شده است. بخش کشاورزی در سرمایه‌گذاری دچار چالش است که باید برطرف شود زیرساخت‌ها و بسترها مهیا نیست باید دستگاه اجرایی در سطح ملی و استانی این را دنبال کنند بستر امن سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری کشاورزی همراهی جامعی ندارند، عنوان کرد: بانک‌ها مکلف هستند 15 درصد اعتبار را به بخش کشاورزی اختصاص دهند اما به صورت متوسط از برنامه تکلیفی 6 درصد عقب هستند.

عسگری با تاکید بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی افزود: 13 هزار محقق در بخش کشاورزی داریم اما این بخش سهم 4 درصدی در دانش‌بنیان بودن دارد.

علیرضا پاک فطرت؛ نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اسنکه در برنامه ششم نیز رشد اقتصادی 8 درصد بوده اما نصفش هم محقق نشد گفت: باید زیرساخت‌ها آماده باشد تا رشد اقتصادی محقق شود. در بحث گردشگری خاک مرده بر گردشگری فارس نشسته است، آنقدر که بخشنامه صادر می‌شود و مشکل از تهران ایجاد می‌شود که هیچ کس برای سرمایه‌گذاری نمی‌آید‌.

نماینده مردم شیراز و زرقان خطاب به معاون رئیس جمهور گفت: تا زمانی که به استان‌ها اختیار ندهید این مشکلات حل نمی‌شود؛ استانها را رها کنید؛ تا ثبات بخش‌نامه و مدیریت نداشته باشیم به رشد 8 درصد نمی‌رسیم و گرنه مثل برنامه ششم می‌شود. اجازه دهید استان‌ها خودشان کارهای بزرگ انجام دهند.

محسن علیزاده، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه به واقعیات باید در برنامه‌ریزی‌ها توجه بیشتری شود چون در سال‌های قبل به هدف نرسیدیم، گفت: برنامه ششم کمتر از 30 درصد محقق شده است شاید دلیلش این بوده که برنامه ششم را مجلس تدوین کرده و برنامه‌های قبل را دولت‌ها تدوین می‌کردند و این تفادت باید عارضه‌یابی شود. 

پایان بررسی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظامباهنر: سیاست‌های کلی و قانون برنامه هفتم به بودجه 1402 می‌رسد/ رویکرد دور بعدی مجمع تشخیص نظارتی خواهد بودقالیباف: برنامه هفتم مانند گذشته نوشته شود خاصیتی ندارد/اقتصاد دولتی جز ناکارآمدی نتیجه‌ای نداردتأکید بر روزآمدسازی نظام آموزشی و پژوهشی متناسب با نیازهای کشور در برنامه هفتم

وی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی امروز عیار مدیریتی کشور مشخص می‌شود، گفت: مدیریت مناسبی در کشور برای سرمایه‌گذاری ایجاد نشده است، ظرفیت‌های خالی در کشور زیاد است برای صنایع در زمستان گاز و در تابستان با کمبود برق روبه‌رو هستیم دولت سیزدهم باید این را مدنظر داشته باشد.

وی افزود: برنامه‌ریزی و مدیریت قوی و سیستمی می‌تواند به دولت کمک کند، در هدفگذاری 8 درصدی 3.5 درصدی از بهره‌وری است اما در 10 سال گذشته بهره‌وری منفی بوده البته در دولت سیزدهم بهره‌وری رشد داشته است.

علیزاده با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت اشتغال خانگی است در برخی از کشورها تا 80 درصد رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: در مباحث کلان نباید فقط به بودجه اکتفا کنیم بلکه باید ثبات اقتصادی و منابع مالیاتی را مدنظر داشت تا راه درآمدی برای دولت ایجاد و بودجه نفتی کمتر دیده شود‌.

انتهای پیام/424/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سرمایه گذاری برنامه هفتم برنامه ریزی بخش کشاورزی برنامه ششم استان فارس استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: خلیج فارس به عنوان شاهراه استراتژیک و منطقه‌ای ژئوپلتیک است و آمریکا تلاش دارد تا منطقه را در اختیار بگیرد و طبیعتاً چنین ادعایی با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ نشست تخصصی "خلیج فارس، اقتدار ملی، حُسن همجواری" امروز (دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه) با حضور حسن عبدلیان‌پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه، اساتید دانشگاه و جمعی از کارشناسان این حوزه برگزار شد.

حسن عبدلیان‌پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه کارهای علمی زیادی برای نام بزرگ خلیج فارس در مرکز وکلا انجام شده است، گفت: آنچه باعث شده است توجهات به منطقه خلیج فارس افزایش پیدا کند اقدامات کشورمان مبنی بر پایان دادن به هژمونی آمریکا در منطقه است.

وی ادامه داد: خلیج فارس مظهر نقش مؤثر ایران در ثبات و امنیت منطقه است و آنچه سبب افزایش توجهات به خلیج فارس در دهه‌های اخیر شده، اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پایان دادن به هژمونی آمریکا در منطقه بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: صدور سند برای جزایر 3گانه خلیج فارس

عبدلیان‌پور با بیان اینکه روز دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌ فارس است و در تقویم به نام روز خلیج فارس نامگذاری شده؛ گفت: خلیج فارس از شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین، قطر و امارات همسایه است؛ وسعت این پهنه آبی 240 هزار کیلومتر است و توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریا‌های آزاد راه دارد.

وی ادامه داد: اهمیت خلیج فارس به دیروز و امروز نیست و ریشه در تاریخی به درازای قرن‌ها و سده‌ها دارد، اما آنچه سبب شد تا این پهنه آبی بیش از هر زمانی اهمیت یابد، پیروزی انقلاب اسلامی است که سبب خاتمه یافتن هژمونی آمریکا در منطقه شد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که امنیت خلیج فارس مربوط به حوزه داخلی منطقه است و ربطی به کشور‌های بیگانه ندارد و قرار نیست بازیگران خارجی در تأمین امنیت آن نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: خلیج فارس به عنوان شاهراه استراتژیک و منطقه‌ای ژئوپلتیک است؛ آمریکا تلاش دارد تا منطقه را در اختیار بگیرد و طبیعتاً چنین ادعایی با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود؛ ایران معتقد است که امنیت منطقه خلیج فارس، مربوط به کشور‌های حوزه و پیرامون خلیج فارس و نه مربوط به آمریکاست.

عبدلیان‌پور به جعل نام خلیج فارس از سوی برخی کشورها اشاره کرد و گفت: وجود سند‌های متعدد مبنی بر هویت فارسی خلیج فارس گواه بر کذب این ادعا است. کشور‌های حاشیه خلیج فارس از طریق جعل نام خلیج فارس به دنبال تبلیغاتی و روانی هستند همه آنها می‌دانند که نام خلیج فارس، همین خلیج فارس است، اما در چارچوب اعمال فشار سیاسی و روانی بر جمهوری اسلامی ایران، به این مسأله دامن می‌زنند.

وی گفت: خلیج فارس برای ما یک مسأله استراتژیک و دائمی است و هیچکس هم نمی‌تواند نام خلیج فارس را تغییر بدهد.

عبدلیان‌پور افزود: خلیج فارس، خلیج همیشه فارس بوده و خواهد بود و هیچ عاملی نمی‌تواند نام و موقعیت ژئوپلتیک این خلیج را عوض کند؛ امنیت این منطقه به هیچ وجه به دست بازیگران خارجی نخواهد افتاد. اگر امنیت و ثباتی در منطقه خلیج فارس است، با نام جمهوری اسلامی ایران گره خورده است؛ جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با کمک کشور‌های منطقه می‌تواند ثبات و امنیت منطقه را به خوبی تأمین کند.

رئیس مرکز وکلا گفت: همه می‌دانیم جعل نام خلیج فارس از موضوعات سیاسی است و مجموعه وکلا و حقوقدانان  همواره به عنوان کنش‌گران فعال عرصه مسایل بین‌الملل در این خصوص موضع‌گیری کرده‌اند.

وی در ادامه به جنبش‌های دانشجویی در حمایت از مردم غزه اشاره کرد و گفت: در سال 1393رهبر انقلاب در نامه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند و اشاره کردند که من از شما جوانان می خواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی موهن و سخیف بین شما و واقعیت سدی ایجاد کنند.

عبدلیان‌پور گفت: خیزشی که ایجاد شده است مصداق صحبت‌های رهبر انقلاب است. ایشان اشاره کردند که این قضیه ظلم هفتاد ساله حتماً مردم آمریکا را به واکنش شدید وادار خواهد کرد و حتماً جنبش‌های دانشجویی به میدان خواهند آمد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: در نظرسنجی صورت گرفته در آمریکا 52 درصد از مردم آن اعلام کردند که یک دولت در فلسطین می‌تواند باشد و آن دولت فلسطین است، ما نیز به عنوان جامعه وکلا از این حق پایمال شده مردم فلسطین دفاع و حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شفاف سازی بودجه محقق شد؟
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • ایرادات «لایحه برنامه هفتم توسعه» رفع شد
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه
  • موافقت با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • جدول هفتم بودجه ۱۴۰۳ مربوط به حقوق و مزایا رد شد