Web Analytics Made Easy - Statcounter

ما خورشید را دوست داریم چرا که منبع نهایی انرژی است، به رشد و تامین غذای ما کمک می‌کند، برای ماشین‌های ما نیرو و برای کامپیوترهایمان برق فراهم می‌کند، اما در عین حال می‌تواند کشنده نیز باشد. حتی با محافظت از جو زمین، قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش خورشید می‌تواند باعث سرطان پوست شود.

برای تایکونوردانی (فضانوردان چینی) که در ایستگاه فضایی چین زندگی می‌کنند، جو زیر پایشان است؛ بنابراین آن‌ها به محافظت بیشتری در برابر تشعشعات خورشیدی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ابتدا به یک ماشین برای دیدن تشعشعات نیاز دارند که به آن آشکارساز ذرات پرانرژی یا EPD می‌گویند.

آشکارساز ذرات پر انرژی در ایستگاه فضایی چین

این دستگاه در ماژول آزمایشگاهی Wentian ایستگاه فضایی چین که در ماه جولای راه‌اندازی شد، مستقر است و انرژی، توزیع زاویه‌ای و ترکیب تابش را اندازه‌گیری می‌کند.

با این داده‌ها، مهندسان می‌توانند یک پنجره نسبتاً امن برای تایکونوردان برای پیاده‌روی فضایی آن‌ها محاسبه کنند. حتی با وجود محافظت از لباس فضایی، حمام کردن در برابر تشعشعات شدید خورشیدی ایده‌آل نیست.

این تشعشعات نه تنها به مردم بلکه به فضاپیما‌ها نیز آسیب می‌رساند. بر‌اساس داده‌های جمع آوری شده توسط مرکز ملی علوم فضایی در آکادمی علوم چین، بیش از ۴۰ درصد از خرابی‌های فضاپیما‌ها ناشی از تشعشعات خورشیدی است.

آشکارساز ذرات، داده‌های حیاتی را برای ایستگاه فضایی فراهم می‌کند تا قسمت‌های معیوب را پیدا کند و چرخه حیات برخی از قطعات کلیدی را تعیین کند. با این حال، حفاظت تنها بخشی از کار آشکارساز است. همچنین تحقیقات در مورد چگونگی زنده ماندن انسان در سیارات دیگر را تسهیل می‌کند.

در چنین محیطی، بسیاری از آزمایش‌هایی که روی زمین تقریباً غیرممکن هستند، آسان‌تر می‌شوند و در نتیجه سرعت توسعه علمی را به سرعت تسریع می‌کنند.

یکی از این معما‌ها منشا الکترون‌ها در "کمربند وان آلن" است، یکی از دو کمربند تشعشعی که هزاران کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد. اگرچه علم امروزی فاقد مشاهده برای اثبات آن است. با این حال، دانشمندان فضایی چین امیدوارند که این آشکارساز بتواند به حل این معما‌ها کمک کند.

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های سال بین‌المللی ژئوفیزیک (۱۹۵۷ و ۱۹۵۸) برنامهٔ ماهوارهٔ اکتشافی (explorer) آمریکا بود. در ارتباط با تفسیر داده‌های این ماهواره، جیمز ون آلن کمربند وان آلن یا کمربند تشعشعی وان آلن (Van Allen Radiation Belt)، را در اطراف کره زمین کشف کرد.

تابش مورد بحث از تراکم غلیظ الکترون‌ها و پروتون‌های با انرژی زیاد ناشی می‌شود که در دو منطقهٔ هلالی شکل در فاصله‌های ۳۲۰۰ و ۱۶۰۰۰ کیلومتری سطح زمین واقع شده‌اند که توسط میدان مغناطیسی زمین، کره زمین را احاطه کرده است.

این کمربند، ذرات کیهانی مضری را که به سوی زمین می‌تابند، جذب می‌کند. پرتو‌های جذب شده توسط این حلقه بعضاً برای موجودات زنده مرگبار است و به عبارت دیگر درصورت عدم وجود این دو کمربند هرگز در زمین حیات پدیدار نمی‌شد.

هر ماهواره‌ای که در کمربند وان آلن قرار گیرد توسط ذرات باردار از بین می‌رود.

بیشتربخوانید

فناوری فضایی چگونه سفره‌های مردم را پر می‌کند؟

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضانورد تشعشعات فضایی ایستگاه فضایی فضایی چین داده ها وان آلن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی در گمرکات اجرایی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، طاهر یوسفی مدیر کل توسعه و تجهیز گمرک، گفت: به‌زودی از سوی شرکت دانش‌بنیان «صاپا» ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی تحویل گمرک خواهد شد تا در گمرکات اجرایی کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر کل توسعه و تجهیز گمرک در ادامه تاکید کرد: در یک‌سال اخیر ۱۱ دستگاه آشکارساز چمدانی از سوی این شرکت به گمرک تحویل و در گمرکات نصب شده است.

وی افزود: با اضافه شدن ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی به گمرکات کشور، تعداد دستگاه‌های آشکارساز چمدانی و پالتی در گمرکات اجرایی کشور به تعداد ۱۵۳ دستگاه خواهد رسید.

کد خبر 6096351

دیگر خبرها

  • ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • ناسا از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین، پیام دریافت کرد!
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • نصب ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی در گمرکات اجرایی کشور
  • تشکیل زنجیره انسانی دانشجویان دانشگاه تورنتو و کانادا برای محافظت از چادر‌های همبستگی مقابل پلیس (فیلم)