Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مشکلات فعالان حوزه صنایع دستی عرضه و فروش آن است و افزایش بازارچه های صنایع دستی یکی از مهم ترین نیاز های هر استان در کشور است چراکه تعداد این بازارچه های پاسخگوی نیاز مردم نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تنوع در صنایع دستی نشان دهنده ذوق و خلاقیت یک جامعه سرزنده است. این هنر بسترساز رشد اقتصادی یک ملت بوده و نقش مهمی در اشتغالزایی جوانان، حمایت از تولید ملی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و توسعه صادرات دارد بنابراین حفظ و پیشرفت این صنعت کمک شایانی به پیشرفت کشور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد صنایع دستی در گرو عوامل مختلفی از جمله حمایت دولت از طریق ارائه تسهیلات و معرفی این محصولات به بازار های هدف است یکی از گام های مهم برای تحقق این هدف ایجاد بازارچه های صنایع دستی و ارائه محصولات توسط هنرمندان است.

این امر نیازمند مانع زدایی از طرف وزارت گردشگری و صنایع دستی از طریق ارائه مجوزها و همچنین همکاری شهرداری ها و شورای های شهر و روستا جهت تامین مکان و ایجاد بازارچه صنایع دستی است. فراهم آوردن این زیرساخت علاوه براینکه استقبال گردشگران را به همراه دارد، موجب رضایتمندی هنرمندان صنایع دستی هم می شود.

استقبال گردشگران در نوروز سال جاری و برپایی ۷۲۴ بازارچه موقت صنایع‌دستی با ۸۵۰۷ غرفه در سراسر کشور که در مجموع ۱۲۴ میلیارد تومان محصولات صنایع‌دستی در این بازارچه‌های موقت نوروزی به فروش رسید بر این امر صحه می گذارد. با این وجود از نظر کارشناسان مربوطه این میزان فروش چندان چشمگیر نیست و ظرفیت چندین برابری در این عرصه وجود دارد.

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره ایجاد بازارچه های صنایع دستی اظهار کرد: در حوزه صنایع‌دستی مشکلات عمومی داریم، مثل بسته‌بندی و برندسازی. از همه مهم‌تر محصولاتی که تولید می‌شود کاربردی نیست؛ به همین دلیل به فراموشی سپرده می‌شود. یکی از مشکلات ما عرضه صنایع‌دستی است و از همین جا قول می‌دهم که بازارچه دائمی برپا می‌کنیم تا هنرمندان فعال در شهرری بتوانند در این بازارچه محصولات خود را عرضه کنند. همچنین قصد داریم در نمایشگاه‌های دیگر فضایی برای هنرمندان صنایع دستی باز کنیم.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت صنایع دستی می‌توان به استفاده از مواد اولیه ساخت داخل کشور اشاره کرد همچنین امکان گسترش این صنعت در نقاط محروم و روستایی وجود دارد که اینگونه از مهاجرت معکوس نیز جلوگیری خواهد شد علاوه براین میزان آسیب این صنعت به محیط زیست نیز در مقایسه با آثار مخرب صنایع مدرن و ماشینی بسیار ناچیز است.

صنایع دستی ایرانی یکی از مشهورترین صنایع در دنیاست که رتبه نخست تنوع را به نام خود به ثبت رسانده است. ایران با فعالیت در ۳۷۰ رشته از ۶۰۰ رشته صنایع دستی شناخته شده در جهان، از فعال‌ترین کشورها در این حوزه به شمار می‌رود و نام ۱۱ شهر و سه روستا از ایران در صدر فهرست کشورهای تولید کننده صنایع دستی در جهان به چشم می‌خورند.

باتوجه به این حجم از تنوع و مشکلات فعالان این عرصه برای عرضه و فروش، افزایش بازارچه های صنایع دستی یکی از مهم ترین نیاز های هر استان در کشور است چراکه تعداد این بازارچه های پاسخگوی نیاز مردم نیست و متولیان این امر باید اهتمام ویژه ای برای برپایی این بازارچه ها و رونق هنردست ایرانیان که یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی به شمار می آید، داشته باشند.

 

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رشد اقتصادی صنایع دستی بازارچه صنایع دستی اشتغالزايی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۹۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی با نماینده ولیّ‌فقیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل و کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی به مناسبت گرامیداشت هفته معلم با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی دیدار کردند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی امروز در دیدار با شماری از معلمان مناطق ۱۵ گانه استان مرکزی گفت: آموزش و پرورش وظیفه دارد در جهت تضمین آینده نظام اسلامی نخبه‌پروری در تراز انقلاب را در دستور کار خود قرار دهد. زیرا هر جامعه‌ای باید برای پیشرفت و توسعه همه‌جانبه و واقعی، توجه به آموزش و پرورش را جزو اولویت‌های برنامه‌های کلان خود قرار دهد.

او افزود: منشاء تحول در هر جامعه‌ای نیروی انسانی است و متولیان امر از جمله آموزش و پرورش وظیفه دارند با سرمایه‌گذاری در این بخش زمینه توسعه و تحول کشور را فراهم کنند. اساس آموزش و پرورش معلم است و گزینش معلمان باید طوری باشد که توانمندترین و شایسته‌ترین افراد جذب آموزش و پرورش شوند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اصلاح نظام پرداختی کشور پرداخت و افزود: تعدد نظام‌های پرداختی در کشور یکی از مشکلات ریشه‌ای است و تجمیع قوانین پرداختی باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • دیدار کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی با نماینده ولیّ‌فقیه
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال الزامی است
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور