Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@07:52:53 GMT

بایدهای ورزش در دوران بارداری

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۰۰۱۰

بایدهای ورزش در دوران بارداری

تمرین‌های ورزشی درست و اصولی در صورتی که با مشورت پزشک باشد می تواند تاثیر مثبتی روی زن باردار و جنین او داشته باشد.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از ژورنال اسپورت دیلی، بارداری یک دوره خاص در زندگی هر زنی است. در این زمان، او نه تنها مسئول زندگی و سلامتی خود، بلکه مسئول زندگی و سلامت کودک متولد نشده نیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از تمرین سبک ​​در خانه در این دوران به شرطی که بارداری بدون عارضه پیش برود، نباید ترسید.

سبک زندگی کم‌تحرک یک زن باردار (البته اگر به توصیه پزشکی نباشد)  می تواند منجر به تضعیف توان عضلانی، تامین ناکافی اکسیژن به بدن و سایر عوارض شود. بنابراین، در دوران بارداری، فعالیت بدنی را فراموش نکنید.

افزایش فعالیت بدنی در سه ماهه اول بارداری می تواند تأثیر منفی بگذارد. برای تعیین و شدت فعالیت بدنی، ابتدا باید از متخصص زنان و زایمان خود که مسئول بارداری است، مشاوره بگیرید و از وجود یا عدم وجود موارد منع ورزش مطلع شوید. اگر هیچ چیز سلامت مادر و نوزاد آینده را تهدید نمی کند، می‌توان تمرین را در حالت ملایم شروع کرد و برنامه تمرینی را با جلو رفتن زمان تغییر داد.

پزشکان در مورد اینکه چه زمانی در دوران بارداری باید تمرینات را شروع کرد، اختلاف نظر دارند. بسیاری از پزشکان با تمرین تا ۱۳ هفته مخالف هستند و این قابل توجیه است زیرا دوره های حساس بارداری دقیقا تا ۱۳ هفته است.  از هفته سیزدهم تا پانزدهم می توانید تمرینات را شروع کنید.

در سه ماهه اول، نباید ورزش جدیدی را برای خود شروع کنید. بهترین فعالیت برای این دوره پیاده روی، شنا و انجام تمرینات تنفسی خاص است.

در سه ماهه دوم، زن باردار به طور قابل توجهی احساس بهتری دارد. این دوره برای فعالیت ورزشی بسیار مطلوب است. به عنوان مثال می توانید در کلاس‌های ویژه زنان باردار شرکت کنید، یوگا، پیلاتس برای زنان باردار، شنا و پیاده روی در این دوره مناسب هستند.

در سه ماهه سوم، فعالیت بدنی باید کمتر شود ​​و تمرینات با هدف آمادگی برای زایمان باشد. از این گذشته، کودک رشد می کند و بر سیستم اسکلتی عضلانی مادر باردار تأثیر می گذارد. تمرین تناسب اندام ​​در این زمان تأثیر مفیدی بر سلامت زن باردار خواهد داشت. این تمرینات باعث می شود گردش خون در زن باردار بهبود یابد. علاوه بر این،  فشار وزنی روی کمر کاهش می یابد و کمردرد کمتر می شود. تمرینات همچنین عملکرد قلب را بهبود می بخشد و از افزایش وزن زیاد جلوگیری می کند.

برای ورزشکاران حرفه ای که قبل از بارداری به طور فعال ورزش می‌کردند، وضعیت چندان روشن نیست. اخیراً گروهی از دانشمندان نروژی تحقیقی در این زمینه انجام داده اند. یک بررسی که در پنج قسمت در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده است شرایط زنانی که قبل از بارداری ورزشکار حرفه ای بودند را بررسی کرده و نشان داده است این زنان می توانند بعد از به دنیا آمدن فرزند دوباره مثل قبل به خوبی ورزش حرفه ای را از سر گیرند. در واقع این ورزشکاران نسبت به سایر زنان باردار در موقعیت پرخطری قرار ندارند. همانطور که نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند، ورزشکاران در دوران بارداری یا زایمان نیز مشکلاتی دارند، اما ارتباط دادن این موضوع با فعالیت های تمرینی آنها اشتباه است. در عین حال، هیچ شواهدی مبنی بر آسان‌تر بودن بارداری و زایمان در ورزشکاران وجود ندارد.

نباید این نکته را فراموش کرد حتی اگر قبل از بارداری در رده بهترین ورزشکاران المپیکی قرار داشته باشید باید برای تمرین با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کرد.

نظر تاتیانا دوبنکو یک متخصص زنان و زایمان

فعالیت بدنی در دوران بارداری ضروری است، بنابراین می توان در دوران بارداری ورزش کرد. چنین تمریناتی فقط با اجازه پزشک زنان و زایمان مجاز است. تمرین های فشرده، کم اما منظم ترجیح داده می شوند. این تمرینات به شما امکان می دهند تحرک کافی در دوران بارداری را حفظ کنید و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مختلف را کاهش دهید.

ورزش به شما این امکان را می دهد که ماهیچه ها را در فرم خوبی نگه دارید و اکسیژن کافی را برای جنین فراهم کنید. در چنین شرایطی کودکان با فعالیت قلبی خوب و سیستم عصبی به اندازه کافی شکل گرفته به دنیا می آیند. چنین کودکانی از نظر ذهنی شرایط خوبی دارند و اغلب در رشد از همسالان خود جلوتر هستند.

باید در نظر داشت که برخی ورزش ها در دوران بارداری به شدت ممنوع است: اسکیت، غلت خوردن، بازی های با توپ (بسکتبال، والیبال، فوتبال)، اسکی، دوچرخه سواری، اسب سواری چنین ورزش هایی هستند که انجام آن ممنوع است. در این دوران اولویت با فعالیت هایی مانند شنا، یوگا و پیلاتس است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تمرینات ورزشی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تمرینات ورزشی دوران بارداری زنان و زایمان فعالیت بدنی سه ماهه زن باردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود اسکویی مجری پیشکسوت درگذشت

مسعود اسکویی مجری و مفسر قدیمی ورزش رادیو وتلویزیون به دلیل شکستگی ناحیه پا و لگن در بیمارستان لاله عمل جراحی شد و مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر پزشکان بود که امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

استاد اسکویی که متولد سال ۱۳۱۸ بود، از سال ۱۳۴۵ به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمده و سابقه حدودا ۵۷ سال گزارشگری و فعالیت در رادیو و تلویزیون را داشت. او از جمله گزارشگران و مفسران ورزشی بود که در رشته‌های مختلف از جمله والیبال سال‌ها سابقه فعالیت داشت.

ما این ضایعه را به خانواده اسکویی و همچنین اهالی ورزش و صداوسیما تسلیت می‌گوید.

همچنین کمیته ملی المپیک درگذشت این پیشکسوت گزارشگری و گویندگی صدا و سیما و رادیو ورزش را تسلیت گفت.

منبع: ایسنا

tags # اخبار فرهنگی سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • مسعود اسکویی مجری پیشکسوت درگذشت
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید
  • ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس برای زنان فرانسه!
  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند