Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@14:00:01 GMT

جدیت ایران روی مسائل باقیمانده پادمانی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۰۲۶۸

جدیت ایران روی مسائل باقیمانده پادمانی

پس از اینکه اتحادیه اروپا تأیید کرد که این نهاد پاسخ امریکا را درباره احیای برجام دریافت و به ایران منتقل کرده است، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با تأیید این خبر تصریح کرد: «ما نظرات ایران را درباره پیش‌نویس متن اتحادیه اروپا از طریق اروپا دریافت کردیم. تحقیقات ما در این زمینه امروز به پایان رسیده و پاسخ خود را به اتحادیه ارسال کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه نیز عصر چهار شنبه دوم شهریور گفت که بررسی دقیق نظرات طرف امریکایی آغاز شده است و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود را در این رابطه به هماهنگ‌کننده اروپایی اعلام خواهد کرد.

ایران روز ۲۴ مرداد به متن نهایی اتحادیه اروپا پاسخ داده بود. اگرچه وزارت خارجه امریکا مدعی شده بود که ایران به جای پاسخ صریح به متن نهایی پیشنهاد شده اتحادیه اروپا، خواهان برخی تغییرات شده است، اما جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در عین حال که خبر درخواست تغییرات را تأیید کرد، گفت که پاسخ ایران به متن پیشنهادی این اتحادیه «معقول» بود. گزارش‌های برخی منابع حاکی از این بود که ایران سه خواسته اصلی در پاسخ‌های خود به اتحادیه اروپا داشت. خواسته اول اینکه ایران خواستار پایان نهایی تحقیقات آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی در فعالیت هسته‌ای از جمله سؤالات درباره منشأ اورانیوم در سه مرکز هسته‌ای در ایران است. دیگری اینکه ایران خواستار حفظ توانمندی‌های هسته‌ای در سطح فعلی است. همچنین ایران خواهان جمع‌آوری و نگهداری سانتریفیوژ‌های نسل جدید خود در انبار تحت نظارت آژانس است، اما امریکا خواستار نابودی همه سانتریفیوژ‌های مازاد بر آغاز برجام در سال ۹۴ و بازگشت تعداد سانتریفیوژ‌های موجود ایران به سطح این زمان است. امریکا بار‌ها مخالفت خود را با این درخواست‌ها اعلام کرده بود و هنوز معلوم نیست که آیا با این درخواست‌هایی که از سوی منابع غیررسمی اعلام شده است موافقت کرده است یا نه. در مجموع، تحولات جدید حاکی از این است که طرفین به توافق نزدیک شده‌اند. اما به‌رغم تحولات رو به پیشرفت، موانع زیادی نیز باقی مانده است و اختلافات کلیدی همچنان می‌تواند مانع احیای توافق هسته‌ای شود.

جدیت ایران روی مسائل باقیمانده پادمانی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پنج شنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد: «اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار داریم، اما از حقوق مردم در هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد.»‌امیرعبداللهیان سوم شهریور در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا هم به تحولات برجامی اخیر اشاره کرد: «دولت مصمم است برنامه توسعه پایدار اقتصادی را با نگاه به بی‌اثر کردن تحریم‌ها ادامه دهد. اما در عین حال، ما همزمان مسیر مذاکرات را در ماه‌های گذشته طی کردیم. اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که پاسخ طرف امریکایی را به پیشنهادات مکتوب خودمان از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا دریافت کردیم. ما در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در گفتگو‌ها و تدوین متن داشتیم و آخرین دیدگاه‌های خودمان را به طرف امریکایی منتقل کردیم، در بعضی از موضوعات باید تأکید بیشتری انجام می‌شد که این کار انجام شده است.» رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: «روز چهارشنبه پاسخ طرف امریکایی را دریافت کردیم، در حال بررسی و آنالیز دقیق آخرین متنی که روی میز قرار دارد و آخرین پاسخی که دریافت شده، هستیم. روی مسائل باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند، برخی اتهامات سیاسی و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران باقی مانده باشد و آن‌ها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعا‌های برخاسته از محیط ناامن‌کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.»‌وزیر خارجه افزود: «با ایستادگی بر خطوط قرمزمان امیدواریم طرف امریکایی در تعهداتش جدی باشد و چنانچه در بررسی های‌مان به نقطه مطلوب توافق برسیم، امیدواریم در کنار تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌های اولیه که باقی می‌ماند در موضوع بازگشت همه طرف‌ها به توافق و لغو تحریم‌ها علیه ایران بتوانیم به مرحله نهایی مذاکرات نزدیک شویم.»

پاریس و تل‌آویو در یک جبهه

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که پیش‌تر با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برجام گفتگو کرده بود، روز جمعه بار دیگر در موضع‌گیری آشکار از مواضع امریکایی‌ها گفت که سرنوشت احیای توافق هسته‌ای به ایران بستگی دارد و توافق «مفید» خواهد بود، حتی اگر همه چیز را حل و فصل نکند. وی گفت: «اکنون توپ در زمین ایران است.» تعاملات اخیر، تکاپوی صهیونیست‌ها را تشدید کرده است. بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم گفت: «ما همکاری‌ها علیه ایران را در هوا، زمین، دریا، اطلاعات و حوزه سایبری گسترش خواهیم داد و مطمئن خواهیم شد که ایران توان هسته‌ای ندارد. ما به تعمیق همکاری با ارتش امریکا و گسترش اقدامات برای آسیب رساندن به هم‌پیمانان ایران در منطقه ادامه می‌دهیم.» موساد نیز با استناد به بررسی‌های مختلف، احتمال امضای توافق را حدود ۱۰۰ درصد اعلام کرده و در روز‌های اخیر با مسئولان دیگر رژیم صهیونیستی دیدار داشته است. دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در ادامه تحرکات مقامات این رژیم علیه مذاکرات برجامی، توافق احتمالی با ایران را بر اساس «دروغ» و «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل خواند. بارنیا در ادامه تأکید کرد که توافق اسرائیل را ملزم نخواهد کرد و هر طور که صلاح بداند برای خنثی کردن تهدید علیه خود عمل خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشار‌های رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در امریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

منبع: روزنامه جوان

منبع: فردا

کلیدواژه: توافق احتمالی ایران و ۴ ۱ رژیم صهیونیستی اتحادیه اروپا طرف امریکایی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۰۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخگویی به مسائل شرعی فرصتی برای ارتباط مردم با روحانیت است

 حجت الاسلام احمد مروی روز یکشنبه در دیدار با مسوولان پاسخگویی مسائل شرعی در دفاتر نمایندگی ولی فقیه سراسر کشور و اعضای شورای فقهی آستان قدس رضوی گفت: بی‌حوصله‌‎گی در پاسخگویی به سؤالات شرعی از آفت ‎هایی است که باید مراقب آن بود، این موضوع می‏‌تواند موجب تضعیف تدین مراجعه کننده ‎شود.

وی بیان کرد: مراجعه مردم برای کسب آگاهی دینی نشان دهنده علاقه، اهتمام و حساسیت آن‎ها به احکام شرعی بوده و این مایه خرسندی است، لذا اگر گاهی مراجعه کننده کمی پرگویی و وسواس دارد و یا گاهی بر اطلاعات ناصحیح خود پافشاری دارد، باید با حوصله، مهربانی، تواضع و صمیمیت با او برخورد شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر پاسخ سؤالی را نمی‎ دانیم باید ابراز بی ‎اطلاعی کرد و از سؤال کننده فرصتی برای تحقیق و پاسخ گرفت، اینگونه رفتارها نه تنها جایگاه علمی آن روحانی را تنزل نمی بخشد بلکه این اعتماد را در مردم ایجاد می‎ کند که پاسخ‌ها دقیق و بر اساس تحقیق و مطالعه است.

حجت الاسلم مروی در ادامه با اشاره به قداست کتاب «توضیح المسائل» و اهمیت امر مسئله‌گویی و پاسخ به سؤالات اعتقادی، اخلاقی و فقهی عنوان کرد: این کتاب ماحصل یک عمر تلاش یک عالم و فقیه است، بنابراین «توضیح المسائل» یک کتاب دارای قداست بوده که باید با وضو به سراغ آن رفت زیرا همه آن آموزه‌های اهل بیت(ع) پیرامون احکام الهی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • نه از یاران «ب. ز» می‌گویند نه مسائل مالی پرونده را شفاف می‌کنند
  • صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ مدیریت بحران، محتمل‌ترین نتیجه سفر
  • پاسخگویی به مسائل شرعی فرصتی برای ارتباط مردم با روحانیت است
  • گرگ و میش توافق
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا