Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-29@08:44:12 GMT

افزایش دامنه بورس چه تأثیری در بازار دارد؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۰۹۲۷

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش دامنه بورس به مثبت و منفی هفت درصد تغییری مثبت در زیرساخت‌های بازار به‌شمار می‌رود که هدف از آن روان‌سازی معاملات در بازار است، گفت: مدیران بورس این رویکرد را به دلیل جلوگیری از ایجاد صف‌های متعدد خرید و فروش اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش بازارنیوز؛ در راستای افزایش رقابت‌پذیری در بازار سرمایه با پیشنهاد شرکت بورس و فرابورس ایران و تصویب هیئت مدیره سازمان بورس دامنه نوسان نمادهای معاملاتی در بازار اول بورس و فرابورس ایران یک درصد افزایش یافت و به مثبت و منفی هفت درصد در روز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مصوبه از دوشنبه هفتم شهریور ماه اجرا خواهد شد.


یکی از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه افزایش دامنه نوسان و رقابت‌پذیری در بازار بود که البته پیش تر رئیس سازمان بورس اعلام کرده بود دامنه نوسان به تدریج و براساس ماهی یک درصد افزایش می‌یابد تا رقابت‌پذیری در بازار بیشتر شود.




البته در حال حاضر نمادهایی که بعد از برگزاری مجمع یا بعد از پذیره‌نویسی در عرضه اولیه باز می‌شوند، بدون دامنه نوسان و نامحدود باز می‌شود؛ به گونه‌ای که نماد معاملاتی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال در نماد استقلال 1 باز شد که بدون دامنه نوسان قیمت هر سهم آن از یک تا 99 هزار و 999 ریال قابلیت معامله پیدا کرده بود. البته درنهایت هر سهم آن به قیمت 4 هزار و 50 ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به عدد روز پذیره نویسی رشدی معادل 305 درصد نشان می‌دهد.



همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره تأثیرات و محاسن افزایش دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی هفت درصد گفت: این راهبرد مناسب پیش تر از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به اهالی بازار سرمایه وعده داده شده بود و اکنون زمان تحقق این وعده فرا رسیده است.


وی با بیان اینکه با اعمال روند جدید در بازار دامنه نوسان متناسب با شرایط جلو می‌رود، عنوان کرد: مدیران بورس این رویکرد را به دلیل جلوگیری از ایجاد صف های متعدد خرید و فروش اتخاذ کرده اند؛ موضوعی که به باز شدن هر چه بیشتر دامنه و افزایش دامنه نسبت به ماه های گذشته منجر شده است، به طوری که با افزایش یک درصدی دامنه نوسان از 6 به هفت درصد رسیده و بازار اول فرابورس برای همه نمادهای اول و دوم هفت درصد در نظر گرفته شده است.


کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد این اقدام تغییری در زیرساخت‌های بازار به شمار می رود که تغییری مثبت با هدف روان سازی معاملات در بازار است. موضوع مهم جلوگیری از اختلافاتی است که امکان دارد میان نمادها با دامنه های کوچکتر و بزرگتر ایجاد شود، زیرا احتمال داده می شود بازار به سمت نمادهای کوچک که دامنه کمتری دارند، گرایش پیدا کند.


دارابی گفت: برای همسان سازی بازار باید راهکاری اندیشه شود، زیرا در صورت حذف نشدن حجم مبنا افزایش دامنه نوسان نمی تواند تأثیر قابل ملاحظه ای روی حجم مبنا داشته باشد. با وجود حجم مبنا، نمادها دچار گیر افتادگی می شوند، به همین خاطر حجم مبنا می بایست در دامنه هایی که بازدهی بیشتری دارند، حذف شود در غیر این صورت نمادهای بزرگ مشکل ساز می شوند.


این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: دو مشکل در بازار وجود دارد؛ دامنه نوسان و حجم مبنا که باعث کارایی پایین بازار سرمایه ایران شده است، به همین دلایل از نظر رده بندی کارایی در رتبه بازارهای ضعیف قرار می گیرد. این موارد باعث شده است گرایش به افزایش دامنه نوسان رخ دهد تا به افزایش کارایی بازار منجر شود.


/راهبرد معاصر

برچسب ها: دامنه بورس ، بازار سرمایه ، فرابورس ایران لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000S1k

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دامنه بورس بازار سرمایه فرابورس ایران افزایش دامنه نوسان بازار سرمایه هفت درصد حجم مبنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۶۵۲ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحدی قرار گرفت و هفته دوم اردیبهشت را با سبزپوشی آغاز کرد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۱ هزار و ۳۹۵ واحدی در ارتفاع ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۹ همت و ۶۲۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۳۵۶ هزار و ۶۶۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های شپنا، شستا، وبملت، شتران، وغدیر و وتجارت بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد فملی بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ریزش ۸۵ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحدی قرار گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۹۴ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۱۶ هزار و ۷۹۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه، فرابورس ایران به ۳ همت و ۳۱۲ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های آریا، شگویا، خاور و سپیدار بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد‌های تجلی، حسینا و فجهان بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت