Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@08:08:08 GMT

افشاگری خالق «مرد شنی» از یک فیلمنامه بد!

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۱۴۲۰

افشاگری خالق «مرد شنی» از یک فیلمنامه بد!

نیل گیمن از نویسندگان مشهوری است که از آثارش اقتباس‌های سینمایی زیادی شده و «مرد شنی» وی سرانجام به تازگی در نتفلیکس به نمایش درآمد و با جذب مخاطبان زیاد احتمال ساخته شدن فصل ۲ آن می‌رود. اما این اولین باری نبود که هالیوود سعی کرد تا این دنیای فانتزی گسترده را که در کتاب‌های گیمن روایت شده در قالب تصویر درآورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع باید گفت گیمن در ۳ دهه اخیر چندین پیشنهاد سینمایی برای «مرد شنی» داشت و آنها را رد کرد. او به تازگی فاش کرد که برای ساخته نشدن یکی از این موارد تا آنجا پیش رفت که فیلمنامه به دردنخوری را که نوشته شده بود برای مطبوعات فرستاد تا مانع ساخته شدن فیلم شود.

فیلمنامه‌ای که دچار چنین سرنوشتی شد را جان پیترز تهیه کننده فیلم‌ «غرب وحشی وحشی» با بازی ویل اسمیت در سال ۱۹۹۹ و «ستاره‌ای متولد شده است» با بازی بردلی کوپر و لیدی گاگا در سال ۲۰۱۸ برای وی فرستاده بود.

گیمن در مصاحبه‌اش با رولینگ استون گفت این بدترین فیلمنامه‌ای بود که تا به حال خوانده بود.

او گفت از دفتر جان پیتزر با وی تماس گرفته شد و وقتی او گفت فیلمنامه را نپسندیده آنها باور نمی‌کردند چون فکر می‌کردند فیلمنامه خیلی خوبی بوده است. اما نظر خالق داستان این بود که نه تنها این فیلمنامه خوب نبود بلکه بدترین فیلمنامه‌ای بود که وی خوانده بود.

این نویسنده گفت معلوم نبود این فیلمنامه چیست؛ فانتزی، اکشن؟ در واقع یک آشفتگی کامل بود که همه داستان را به هم ریخته بود و ایده‌های واقعا احمقانه‌ای را جایگزین آن کرده بود که از عنکبوت‌های مکانیکی غول‌پیکر تا خانواده‌ای متشکل از ۳ قلوهای یکسان را دربرمی‌گرفت که باید تا پایان سال ۱۹۹۹ در مسابقه‌ای برنده می‌شدند.

به همین دلیل گیمن تصمیم گرفت تا این فیلمنامه را به صورت ناشناس برای یک نشریه بفرستد و آنها هم با دیدن آن شروع به نقد آن کردند و مقاله‌ای فوق‌العاده نوشتند که از این فیلمنامه به عنوان بدترین فیلمنامه‌ای که تا آن زمان خوانده بودند، یاد کردند و این شد که ناگهان احتمال ساخته شدن این فیلم از بین رفت و پروژه متوقف شد.

گیمن می‌گوید جان پیترز بعد انرژی‌اش را برای «غرب وحشی وحشی» صرف کرد که موفق هم شد.

سریال «مرد شنی» در ۱۱ اپیزود به تازگی از سرویس نتفلیکس پخش شده و ۳ هفته متوالی است که در فهرست ۱۰ برنامه برتر این سرویس جای دارد.

در این مجموعه تام استاریج در نقش دیریم، در کنار بازیگرانی همچون بوید هالبروک، ویوین آچامپونگ، پتن اسوالت، گوئندولین کریستی، دیوید تیولیس، جنا کولمن، و کربی هوول باپتست ایفای نقش ‌کرده‌اند.

گیمن این داستان را در قالب کمیک‌بوک‌هایی از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ منتشر کرد.

۵۷۲۴۴

کد خبر 1666609

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سینمای جهان بازیگران سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان فیلمنامه ای مرد شنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۱۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.

از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟  به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره  مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.  

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه  روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود. این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.  

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در این زمینه بخوانید:

تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»

ژاله آموزگار

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • عیادت از جورج شکور؛ خالقِ سه گانهِ حماسه های ماندگار …
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • افشاگری مدیر رسانه اسبق استقلال علیه مدیرعامل جدید! + فایل صوتی
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • ورود باربی به دنیای ابرقهرمانانه
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم