Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@02:17:53 GMT

98 درصد دارو تولید داخل است

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۱۶۱۳

98 درصد دارو تولید داخل است

به گزارش ایران آنلاین، رییس سازمان غذا و دارو گفت: ۹۸ درصد داروهای موجود در کشور تولید داخل است و جزو ۲۰ کشور در دنیا هستیم که داروهای ژنریک با فناوری بالا تولید می کنیم.

 بهرام دارایی روز شنبه در گفت و گویی افزود: تولید دارو برای هر کشوری یک  بحث راهبردی مانند غذا است، دشمنان تمام سیستم های ما را  از جمله بهداشتی و درمانی را تحریم کردند، البته ادعا می کنند که دارو جزو تحریم نیست ولی در مبادلات ارزی اختلال ایجاد می کنند و مستقیما صادرات دارو را ممنوع کردند در حالیکه برای واردات سیگار از آمریکا به کشور حمایت می کنند و مخالفتی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیشترین تولیدات علمی در حوزه پزشکی، داروسازی است، اظهارداشت: داروهایی که در کشور تولید می شود در سطح کیفیت جهانی بوده و تمامی آنها کنترل شده و اگر مشکلی داشته باشند از سطح بازار جمع آوری می کنیم.

دارایی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی کمک بزرگی به صنعت داروسازی کشور کرد، گفت: با اختصاص ارز ترجیحی بیمه  ها دارو را با حداقل قیمت به مردم ارائه می دادند در حالیکه با اجرای طرح دارویار و حذف این ارز، قیمت داروها افزایش نیافت و حتی در برخی از داروها بطور چشمگیری ۹۰ درصد کاهش داشت.

وی افزود: برخی از داروها فرمولاسیون خاص دارند که باید برای تهیه آنها هزینه شود ، در گذشته در تحقیق و توسعه به دارو هزینه ای نمی دادیم  ولی در دولت سیزدهم
آیین نامه هزینه تحقیق و توسعه دارو در دولت ایجاد شد .

به گفته رییس سازمان غذا و دارو ، زیر ساخت های دارویی در کشور کاملا فراهم است در حوزه واکسن کرونا نیز ۶ پلتفرم واکسن تولید کردیم که البته برخی ما را هدف گرفته بودند تا  مردم را نگران کنند که خوشبختانه در مهار و کنترل ویروس کرونا موفق عمل کردیم. ‌

یارانه دارویی اصلاح سیاست دارو است

دارایی ادامه داد: نظام دارویی کشور سامانه ای مکانیزه است که از سال ۸۴ ایجاد شده و بومی بوده ، در این  سامانه چرخه تولید دارو، مکمل لوازم آرایشی و بهداشتی کنترل می شود،
کندی ارتقای این سیستم در دولت قبلی بود که اکنون درست شده و ساختارهای مکانیزه در طرح دارویار فعال شده است.

وی تاکید کرد: بیمارستان ها به سامانه تی تک وصل شدند ، ۱۳  هزار داروخانه داریم که خدمات دارویی سرپایی به مردم ارائه می دهند و دولت الکترونیک را کامل اجرا کردیم .

وی اظهار داشت: ۴۵۰ قلم دارو داریم که  ۹۰ درصد بازار دارویی را در اختیار دارد و بیشتر آنها  برای بیماران خاص بوده و میزان دسترسی را به پوشش ۱۰۰ درصدی افزایش دادیم ‌.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: کمبود مقطعی دارو همیشه هست و در دنیا نیز همواره ۵۰ تا ۶۰ قلم کمبود دارو وجود دارد ، مواد اولیه  برخی داروها در یکی ، دو کشور تولید می شود البته همه گیری کرونا کمبودهای زیادی را ایجاد کرد و قیمت ها را افزایش داد.

دارایی تصریح کرد: ارز ترجیحی نیز باعث شده بود قیمت دارو بالاتر رود و کنترل خوبی وجود نداشت در حالیکه باید داروی با کیفیت در اختیار مردم قرار می گرفت ، اجرای نسخه الکترونیک باعث ایجاد کنترل روی داروها شد.

دارویار از پدیده قاچاق جلوگیری کرد

وی افزود: ۳۰ درصد دارو هایی که  از کشور خارج می  شد و کشورهای دیگر هم به سایر کشورهای صادر می کردند با  ورود سامانه ها و کنترل از قاچاق جلوگیری شد که حذف ارز ترجیحی نیز کمک زیادی به این موضوع کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: توزیع و تامین وعرضه دارو  فقط در داروخانه انجام می شود هر جایی اتفاق بیافتد خلاف قانون است .

وی گفت: دارو امری راهبردی،  حساس و امنیتی است که در داروخانه ها مجاز به ارائه آن هستند و فقط  اقلام غیردارویی فروش اینترنتی دارند، البته داروهای بیماران خاص نیز  از طریق سامانه در جایی که زندگی می کنند به دستشان می رسد.

وی ادامه داد: تیم جهادی و جوان  طرح دارویار را اجرا کردند که البته موازی کارهای زیادی نیز وجود دارد، در حالیکه وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و تمامی ارائه اطلاعات دارویی باید از کانال این وزارتخانه باشد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۱۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| لکوموتیو، واردات یا تولید داخل

تین نیوز

مشکل کمبود لکوموتیو هر از گاهی در قالب کاهش سرعت قطار باری یا توقف قطارهای مسافری به دلیل خرابی لکوموتیو خود را نمایان می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، به گفته مدیرعامل راه آهن از هزار لکوموتیوباری و مسافری موجود در کشور، ۲۰۰ لکوموتیو هم اکنون غیر فعال است.

حجم ویدیو: 13.68M | مدت زمان ویدیو: 00:02:05 دانلود ویدیو آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • فیلم| لکوموتیو، واردات یا تولید داخل
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • سال‌گذشته زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر زندانی کشور در داخل و خارج زندان فراهم شد
  • دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای مردم تبیین شود
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد