Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران نیز مانند روسیه در سال‌های اخیر در نبرد با آمریکا موفقیت‌هایی کسب کرده و مانند روسیه، آمریکا را رو به ضعف می‌داند. به گزارش پول نیوز،با توجه به اینکه واشنگتن و تهران در آستانه بازگشت به برجام هستند، حامیان و منتقدان این توافق، خود را برای رویارویی آماده می‌کنند که یادآور نبرد بر سر توافق اولیه در سال ۲۰۱۵ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مانند هفت سال پیش، لابی‌ها، فعالان، مقامات خارجی و قانون‌گذاران از همه چیز، از افشای اخبار به رسانه‌های منتخب تا تبلیغات و کمپین‌های نامه‌نویسی، استفاده می‌کنند. این آشفتگی احتمالا در روز‌های آینده افزایش خواهد یافت.

پولتیکو در مطلبی به قلم نهال طوسی نوشت: با توجه به اینکه واشنگتن و تهران در آستانه بازگشت به برجام هستند، حامیان و منتقدان این توافق، خود را برای رویارویی آماده می‌کنند که یادآور نبرد بر سر توافق اولیه در سال ۲۰۱۵ است. مانند هفت سال پیش، لابی‌ها، فعالان، مقامات خارجی و قانون‌گذاران از همه چیز، از افشای اخبار به رسانه‌های منتخب تا تبلیغات و کمپین‌های نامه‌نویسی، استفاده می‌کنند. این آشفتگی احتمالا در روز‌های آینده افزایش خواهد یافت، به خصوص اگر مذاکره کنندگان در وین بتوانند پس از ماه‌ها مذاکره بر سر شرایط توافق کنند. کاخ سفید می‌گوید برای این مبارزه آماده است.   مذاکرات احیای برجام همچنان ممکن است شکست خورده یا به تعویق بیفتد. ایران به دنبال تغییر در نقشه راه پیشنهادی برای بازگرداندن توافق و ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌های مختلف است. گفته می‌شود، پس از یک سال گفتگو، خوش‌بینی قابل‌توجهی بین طرفین وجود دارد؛ بنابراین نبرد در اتاق‌های فکر، تلویزیون و گفتگو‌های آرام در تأسیسات دولتی بار دیگر سخت‌تر می‌شود. اسرائیل، دولت خارجی که به شدت مخالف توافق هسته‌ای است، هفته آینده مشاور امنیت ملی خود را به واشنگتن می‌فرستد تا نگرانی‌های این کشور را مستقیماً با کاخ سفید در میان بگذارد. در همین حال، مقامات اسرائیلی با مراجعه به رسانه‌ها و علنی کردن نگرانی‌های خود تلاش خواهند کرد به بایدن و دستیارانش ضربه بزنند.

مقامات اسرائیلی حتی این سوال را مطرح کردند که آیا رئیس جمهور و تیمش اساسا از آنچه اسرائیلی "امتیازدهی" به ایران در متن پیشنهادی احیای برجام می‌نامد، خبر دارند؟ این کنایه‌ها باعث خشم افراد داخل و نزدیک به دولت می‌شود، کسانی که هرگونه امتیاز جدید را انکار کرده و می‌گویند رئیس‌جمهور کاملاً در جریان است.   "آموس هارل"در روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" نوشت: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای تمدید توافق هسته‌ای، دوشنبه شب در آخرین لحظه با چند درخواست کوچک برای تغییر و اصلاح رسید. انتظار می‌رود مذاکرات بین طرفین طولانی‌تر شود و جامعه اطلاعاتی جهان، مشابه جامعه محلی اسرائیل، در نظر خود دچار اختلاف نظر شده است: آیا گفت‌وگوی طولانی که بیش از یک سال ادامه داشته و دارد، به یک پایان یعنی توافق جدید – با حمایت آمریکا و ایران می‌رسد؟

بیشتر علامت سوال‌ها بر موضع نهایی تهران متمرکز است. در مورد واشنگتن، تردید زیادی وجود ندارد. از زمانی که جو بایدن جایگزین دونالد ترامپ در کاخ سفید شد، واضح است که بایدن تصمیم دارد تصمیمات سلف خود را معکوس و ایالات متحده را به توافق هسته‌ای بازگرداند. اگر ایرانی‌ها به اندازه کافی به او امتیاز دهند، بایدن با توافق جدید موافقت خواهد کرد.

طی چند ماه گذشته، این ادعا مطرح شد که قبل از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر و با توجه به پیش بینی‌های شکست حزب دموکرات - بایدن ترجیح می‌دهد توافق بر سر توافق هسته‌ای را به تعویق بیندازد. زمانی که بایدن توصیه اسرائیل را پذیرفت و سپاه پاسداران ایران را در لیست نهاد‌های تحریمی قرار داد، این فرضیه را تقویت کرد که امکان دستیابی به توافق قبل از نوامبر وجود ندارد. اما طی چند ماه گذشته، وضعیت سیاسی بایدن تا حدودی بهبود یافته است: قیمت بنزین پس از افزایش شدیدی که پس از تهاجم روسیه به اوکراین رخ داد، در حال کاهش است، او در حال پیشبرد دور جدیدی از قوانین در کنگره و خوش‌بینی حزبش به شانس بیشتر در انتخابات آینده است. این رویکرد به ملاحظات دیپلماتیک نیز سرایت کرده و تمایل طبیعی او را برای امضای توافق تقویت کرده - البته اگر ایرانی‌ها موافقت کنند.

دولت بایدن در ترجیح آشکار خود برای توافق، مایل است در پاسخ به تجاوزاتی که ایران در جبهه‌های دیگر نشان می‌دهد، چشم خود را ببندد. همین هفته گذشته، توطئه برای ترور دو مقام بسیار ارشد دولت ترامپ، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، افشا شد که این توطئه در انتقام ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها در دوره ریاست جمهوری ترامپ انجام شد. همچنین، یک مسلمان آمریکایی از یک خانواده شیعه لبنانی، سلمان رشدی، نویسنده را با چاقو زخمی و به شدت مجروح کرد - و با این کار حکم آیت‌الله خمینی در سال ۱۹۸۹ را اجرا کرد - و شبه‌نظامیانی هم مظنون به انجام حملات پهپادی علیه آمریکایی‌ها در پایگاه نظامی در التنف در شرق سوریه هستند. نادیده گرفتن ناهماهنگی رویکرد ایالات متحده در قبال ایرانی‌ها سخت است: واشنگتن بر توافق هسته‌ای متمرکز شده و به نظر می‌رسد که دیگر تجاوزات [ادعایی]ایران کمتر مورد توجه آنهاست.

"کریم سجادپور"، کارشناس ایران در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و دانشگاه جورج تاون، روز شنبه در مقاله‌ای در نیویورک تایمز، این موضوع را بسیار آموزنده توصیف کرد. سجادپور نوشت که ایالات متحده به احساسات شدید ضد آمریکایی که اقدامات ایران را هدایت می‌کند، وزن کافی نمی‌دهد. سجادپور می‌نویسد که ایران نیز مانند روسیه در سال‌های اخیر در نبرد با آمریکا موفقیت‌هایی کسب کرده و مانند روسیه، آمریکا را رو به ضعف می‌داند. در حالی که یک محور نفوذ گسترده شیعیان در سراسر خاورمیانه در حال ایجاد بود و همزمان ایالات متحده عقب نشینی تحقیرآمیزی از افغانستان داشت، تهران متقاعد شده که ایالات متحده در یک "نزول اجتناب ناپذیر" قرار دارد و ایران می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای امتیاز بگیرد. سجادپور می‌نویسد: «هرچه ایالات متحده به دیپلماسی متعهدتر باشد، احساس فوریت ایران برای سازش کمتر می‌شود».

سجادپور می‌گوید: تصمیم به ادامه برنامه هسته‌ای ایران به راحتی این کشور را از بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد‌های نفتی محروم کرد، حتی اگر توافق هسته‌ای احیا شود، جهان بینی تهران پایدار خواهد بود. تهران به ملاحظات خود در مورد عادی سازی روابط با ایالات متحده ادامه خواهد داد، زیرا هر گونه تغییری می‌تواند به طور جدی ثبات «دولت دینی را که اصل سازماندهی آن بر مبارزه با امپریالیسم آمریکایی استوار شده» تضعیف کند.

علاوه بر این، برخی مافیای خصوصی خود را دارند که از فساد سود می‌برند. گشایش در برابر غرب به نفع آن‌ها نیست. سجادپور گفت: ایران علاقه‌مند به فروش نفت در سراسر جهان بدون دخالت است، اما نمی‌خواهد به طور کامل در سیستم جهانی ادغام شود.

اصل مشکل همین است. ایالات متحده «به دنبال وارد کردن رژیمی به توافق است که به وضوح نمی‌خواهد درگیر شود و رژیمی را منزوی می‌کند که در انزوا رشد می‌کند». این پارادوکس بلندمدت به این صورت است: جامعه بین‌المللی به تحریم‌ها نیاز دارد تا ایران را به سازش وادار کند، اما این تحریم‌ها در واقع تسلط تهران بر قدرت را تقویت می‌کنند. جمهوری اسلامی تنها زمانی تمایل به سازش دارد که تحت فشار شدید باشد، اما همین فشار است که آن را زنده و در قدرت نگه می‌دارد. این بازی‌ای است که به گفته سجادپور، دهه هاست ایران در آن برتری داشته است.

بدترین جایگزین

از دیدگاه اسرائیل، مسئله پیچیده دیگری وجود دارد: روابط بین روسیه و ایران در حال نزدیک‌تر شدن است، در نتیجه درگیر شدن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جنگ اوکراین. ثابت شد که پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای که در برخی مقاطع از سوی رهبری سیاسی و نظامی مطرح شد، مبنی بر اینکه اسرائیل با عملیات خود در سوریه می‌تواند در ایجاد فاصله بین مسکو و تهران موفق شود، کاملاً اشتباه بود. روسیه به ایران نیاز دارد، پهپاد‌هایی را از آن دریافت می‌کند که برای ادامه جنگ به آن نیاز دارد، و به خوبی می‌تواند با حمایت از اقدامات ایران در مواجهه با جامعه بین‌المللی در توافق هسته‌ای، در سطح دیپلماتیک و اقتصادی این اقدام ایران را جبران کند. آنچه که از دیدگاه اسرائیل نیز نگران کننده است، این احتمال است که پوتین برای اولین بار مداخله کند تا کار را برای حمله نیروی هوایی اسرائیل به سوریه، به عنوان بخشی از "جنگ بین جنگ ها" دشوارتر کند. بار دیگر به نظر می‌رسد تعادل بین پیش‌بینی‌های مربوط به توافق هسته‌ای به تدریج در جهت امضای توافق جدید در حال تغییر است. تا آنجا که به اسرائیل مربوط می‌شود، این توافق مملو از حفره است و حتی در ابتدای امضا در دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ هم به عنوان راه اصلی برای جلوگیری از نزدیک شدن ایران به سلاح‌های هسته ای، خوب نبود.

تصمیم ترامپ برای خروج از توافق در سال ۲۰۱۸، با تشویق فعال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت، یک اشتباه جدی بود. کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران شکست خورد و تهران، همانطور که سجادپور اشاره می‌کند، واقعاً تحت تحریم‌ها تضعیف نشد. در واقع، برعکس این اتفاق افتاد: بیش از دو سال است که ایرانی‌ها به غنی‌سازی اورانیوم به سطوح بالا بازگشته‌اند و نسبت به گذشته به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر هستند، هرچند به نظر می‌رسد با نصب یک کلاهک هسته‌ای روی یک موشک تقریباً دو سال دیگر فاصله دارند.

یک توافق هسته‌ای جدید، اگر در نهایت امضا شود، ظاهراً پروژه هسته‌ای ایران را در موقعیتی بسیار بهتر از سال ۲۰۱۵ قرار خواهد داد و با همه مشکلات، بهترین گزینه برای امنیت اسرائیل خواهد بود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: برجام آمریکا توافق هسته ای ایران اسرائیل توافق هسته ای ایالات متحده مانند روسیه ایرانی ها سال ۲۰۱۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۱۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

داده‌های خبری نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه بعد از تحرکات ضد اسرائیلی ایران در صدد نیستند که روابط اقتصادی خود را با تهران محدود کنند بلکه آن‌ها تمایل دارند که حتی به ایران نزدیک‌تر ازگذشته شوند.

به گزارش آرمان ملی، اقدامات تهران علیه اسرائیل اگر چه از منظر رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، اما به این علت که موافقان اسرائیل و مخالفان تهران در چهار سوی جهان درصدد هستند که خطر موشکی و پهپادی ایران را زنده نگاه دارند، همواره این تحلیل وجود دارد که بعد از اقدام اخیر تهران؛ غربی‌ها و حتی کشور‌های همسایه در ارتباط با تهران به این سمت حرکت خواهند کرد که فشار اقتصادی بیشتری به ایران وارد شود؛ اما این مورد ظاهر قضیه است، چرا که داده‌های خبری نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه بعد از تحرکات ضد اسرائیلی ایران در صدد نیستند که روابط اقتصادی خود را با تهران محدود کنند بلکه آن‌ها تمایل دارند که حتی به ایران نزدیک‌تر ازگذشته شوند. در گزارش زیر تلاش خواهد شد داده‌های مختلف در این ارتباط بررسی شود.

پالس مذاکرات هسته‌ای

هر چند در خبر‌ها آمد که مذاکرات هسته‌ای که با پا درمیانی کشور‌های عربی آغاز شده بود بعد از عملیات ۷ اکتبر متوقف شده است، اما بعد‌ها مشخص شد که شاید مذاکرات در حد و وسعت گذشته نبوده است، اما همواره پالس‌هایی دو طرفه برمبنای همان مذاکرات قبلی بین طرفین وجود داشته است اخیرا هم که اعلام شده گروسی مدیرکل آژانس به تهران خواهد آمد.

همچنین آژانس در این مدت قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نکرده و دورنمای همکاری بین ایران و این نهاد نیز اگر چه روشن نیست، اما به تاریکی هم نگراییده است. تمامی این موارد نشان می‌دهد غربی‌ها قصد توافق با ایران را دارند و حوادث اخیر در خاورمیانه نیز تردیدی در آن‌ها برای توافق در زمینه هسته‌ای ایجاد نکرده است. ضمن اینکه آنها، چون قدرت موشکی ایران را دیده‌اند تمایل دارند که ایران، هسته‌ای نشود چرا که در این صورت شرایط برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. از این رو تمایل به توافق با ایران را بیش از گذشته می‌توان در غربی‌ها شاهد بود.

پالس‌های ارزی

از سوی دیگر به علت اینکه تنش‌ها بین ایران و اسرائیل بالا گرفته بود این تنش‌ها به بازار ارز منتقل شد، اما با فروکش کردن زمینه‌های تنش موجب شد به یکباره شاهد کاهش قیمت دلار باشیم. در این معنا که حتی این امکان وجود داردکه قیمت دلار به پایین‌تر از قیمت تنش بین ایران و اسرائیل هم برسد. چرا که ایران به اثبات رساند که آمادگی هرگونه مقابله با دشمن را دارد و خاک تهران نیز قابل دسترس برای دشمنان نیست. از این منظر نوعی امنیت روانی در اقتصاد ایران ایجاد شده است و به همین علت دلار تمایل به کاهندگی بیشتر را فریاد می‌زند.

توافقات ایران و عربستان

البته از سوی کشور‌های منطقه نیز نگاه جدیدی نسبت به ایران ایجاد شده است. در این معنا که آن‌ها تمایلات خود را برای افزایش سطح تعاملات اقتصادی با ایران افزایش داده‌اند. اخیر اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی عربستان در ریاض برگزار شده که مقامات اقتصادی ایران نیز به آن دعوت شده‌اند.

خاندوزی، وزیر اقتصاد و محمد رضا فرزین، مدیر کل بانک مرکزی ایران برای شرکت در این اجلاس به عربستان سفر کرده‌اند.

احسان خاندوزی روز گذشته با انتشار تصویری از جلسه با همتای عربستانی اعلام کرد: گفت‌وگوی بسیار سازنده‌ای انجام شد و فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت کرد و بر تدوین نقشه‌راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن تاکید کرد.

براساس این گزارش، محسن کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی هم اعلام کرد: در حاشیه اجلاسیه بانک توسعه اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف گفتگو شود. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده صورت پذیرفت که درآینده خبر‌های خوبی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با پیگیری بانک مرکزی، ارز حج سال جاری از محل منابع مسدود‌ شده ارزی ایران، پرداخت و منتقل شد. همچنین روابط پایدار پولی - بانکی ایران و عربستان در دستور کار تهران و ریاض قرار گرفت البته این مورد تنها یکی از مواردی است که تهران و ریاض در مورد آن توافق کردند. قطعا ۴ توافق قبلی هم می‌تواند به اندازه این توافق که نیاز ارزی ایران را کم می‌کند بر وضعیت بازار ارز در ایران اثر‌گذار باشد.

کورسوی امید

تمامی نشانه‌های فوق بیانگر آن است که کورسویی از امید برای کاهش فشار‌های اقتصادی و ارزی در حال نمایان شده است و به رغم برخی بدبینی‌ها که بر اساس آن حتی پیش بینی می‌شد بعد از وقایع اخیر به تهران فشار خواهند آورد، ظاهرا اینگونه نشده چرا که اگر حتی آمریکا می‌خواست فشار‌ها را بر ایران افزایش دهد حداقل مانع توافقات ایران با عربستان می‌شد؛ لذا می‌توان پیش بینی کرده آینده بهتری در پرتوی تعاملات منطقه‌ای در انتظار تهران است.

عربستان به دنبال منافع خود

البته بهبود رابطه ایران و عربستان و کاهش تحریم‌های تهران نفع زیادی برای ریاض دارد. عربستان قصد دارد با اسرائیل رابطه برقرار کند و در پس این تلاش هم به دنبال نفع اقتصادی خود است. ریاض در موضوع فلسطین به دنبال پیاده‌سازی دکترین ملک عبدا... است و اخیرا هم صراحتا اعلام کرده که تا زمانی که طرح دو کشور به نتیجه نرسد در ارتباط با رابطه با اسرائیل تصمیم نخواهد گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ریاض گفت آمریکا به مراحل پایانی توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی کند، این توافق امنیتی به عربستان پیشنهاد می‌شود.

بلینکن فاش کرد که قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی و اسرائیل حضور داشته باشد تا به طور خاص بر بخش فلسطینی توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تمرکز کند چرا که این بخش یک جزء اساسی از آن است. اما این اتفاق به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل رخ نداد. در اینجا به نظر می‌رسد عربستان با نیت‌هایی که در سر دارد از واکنش تهران در ارتباط با طرح دو کشور و ارتباطش با اسرائیل نگران است لذا هیچ بعید نیست برای اینکه ارتباطش با تهران تحت شعاع ارتباط با اسرائیل قرار نگیرد بخواهد به تهران در ارتباط با شرایط نگاه مثبت اقتصادی پالس‌های مثبت بفرستد.

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه