Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@16:24:28 GMT

فردا انتخابات کمیته المپیک بعداز ۶ماه حاشیه

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۱۷۹۲

انتخابات کمیته ملی المپیک پس از حواشی فراوان و تعویق‌های مداوم بلاخره قرار است فردا برگزار شود تا تکلیف ریاست هیات رئیسه و هیات اجرایی آن برای یک دوره چهار ساله مشخص شود.

این انتخابات در حالی قرار است ششم شهریور برگزار شود که با کمی تدبیر امکان برگزاری آن در همان اسفند سال گذشته وجود داشت و شاید اگر آن موقع برگزار می شد، این انتخابات تا دقیقه ۹۰ درگیر حواشی مختلف نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*تعویق اول به خاطر انتخابات فدراسیون‌ها

هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در ابتدا تصمیم گرفت انتخابات را هفته اول بهمن ۱۴۰۰ برگزار کند اما به دلیل اینکه تعدادی از فدراسیون ها نظیر بسکتبال، شنا، تکواندو در انتظار برگزاری انتخابات بودند و اگر ثبت نام ها انجام می شد، امکان حضور در انتخابات را نداشتند، از این رو تصمیم گرفته شد که انتخابات ۱۷ اسفند برگزار شود.

 عملکرد ضعیف هیات اجرایی در تعیین تکلیف آیین نامه انتخابات

در نیمه بهمن و زمانی که همه در انتظار این آن بودند که کم کم مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شود، ناگهان هیات اجرایی اعلام کرد که در اساسنامه کمیته ملی المپیک اعلام شده که آیین نامه برگزاری انتخابات پس از تصویب هیات اجرایی باید به تایید مجمع کمیته ملی المپیک و همچنین ioc برسد. این مسئله مورد انتقاد قرار گرفت که چرا هیات اجرایی در حالی که اساسنامه در آبان به تایید شورای نگهبان رسیده بود، پس از گذشت چندین ماه یادش افتاده است که آیین‌نامه‌ای هم وجود دارد که باید به آن هم رسیدگی کند.

از آنجا که پنج عضو هیات اجرایی را نفراتی تشکیل می دادند که فدراسیون نداشتند، این انتقاد به آنها وارد شد که برای ماندن در کمیته ملی المپیک در تعیین تکلیف آیین نامه برگزاری انتخابات تعلل کرده‌اند. در نهایت هم تصمیم گرفته شد مجمع ۱۷ اسفند از انتخاباتی به سالیانه تغییر وضعیت دهد تا آیین نامه برگزاری انتخابات به تایید برسد. البته در همان مجمع اعضا تصمیم گرفتند که با توجه به در پیش بودن بازی های آسیایی ۲۰۲۲ برگزاری انتخابات به پاییز ۱۴۰۱ موکول شود.

 تعویق بازی‌های آسیایی و تصمیم گیری در مورد مجمع انتخاباتی

زمانی که چین اعلام کرد که امکان برگزاری بازی های آسیایی را در تابستان ۱۴۰۱ ندارد، کمیته ملی المپیک هم در سوم خرداد مجمع فوق‌العاده تشکیل داد که با توجه به تعویق بازی های آسیایی انتخابات کمیته ملی المپیک تعیین تکلیف شود. در آن مجمع اعضا تصمیم گرفتند که این انتخابات بعد از بازی‌های کشورهای اسلامی و ششم شهریور برگزار شود.

 چالش بزرگ با فدراسیون‌های المپیکی بلاتکلیف

کمیته ملی المپیک در حالی در تیرماه فراخوان برگزاری انتخابات را صادر کرد که همان موقع با چالش بلاتکلیفی فدراسیون‌های المپیکی روبرو بود. تعداد زیادی از فدراسیون ها از جمله فوتبال، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، شمشیربازی و وزنه برداری بلاتکلیف بودند و پیش بینی می‌شد به جمع آنها بدمینتون و سوارکاری هم اضافه شوند. انتخابات فدراسیون سوارکاری مورد تایید وزارت ورزش نبود و بدمینتون هم رو به پایان بود بدون اینکه خبری از انتخابات فدراسیون باشد. طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک باید اعضای فدراسیون‌های المپیکی به همراه ۶ نماینده ورزشکاران حاضر در مجمع، اکثریت آرای اعضای حاضر در مجمع را به خود اختصاص دهند.

در این میان زمزمه هایی از اختلاف بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم شنیده می‌شد و صالحی امیری امیری عملا عنوان کرد که اگر انتخابات به دلیل بیشتر نبودن اعضای المپیکی به تعویق بیفتد، مسئولیتش با وزارت ورزش است. پولادگر هم در واکنش به این اظهار نظر عنوان کرد که اگر انتخابات در تاریخ مقرر خودش برگزار می شد، هیچ کدام از این چالش ها وجود نداشت.

در این میان مجمع بدمینتون به ادامه کار محمدرضا پوریا به عنوان رییس فدراسیون بدمینتون تا برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک رای داد و وزارت ورزش هم برای تعیین سرپرست فدراسیون سوارکاری به نوعی کوتاه آمد تا این دو فدراسیون هم بتوانند در مجمع شرکت کنند.

 شکست صالحی امیری از هیات اجرایی برای تعیین خبره های ورزشی

یکی دیگر تصمیم‌های پرانتقاد هیات اجرایی در مورد انتخاب پنج خبره ورزشی حاضر در مجمع بود. طبق اساسنامه باید برای آن آیین نامه‌ای نوشته می‌شد. آیین‌نامه انتخاب های ورزشی به گونه ای تدوین شد که راه را برای ورود افراد سیاسی بست اما در مقابل اعضای هیات اجرایی که بدون فدراسیون بودند، به راحتی می‌توانستند وارد خبره‌های ورزشی شوند و همین مسئله انتقادات زیادی را به هیات اجرایی وارد کرد.

انتخاب خبره‌های ورزشی باید به پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی انجام می‌شد. صالحی امیری لیستی را به هیات اجرایی ارائه کرد که در آن لیست نفراتی چون کیکاووس سعیدی، مجید شایسته، مناف هاشمی، کیومرث هاشمی، اصغر رحیمی، محمد پولادگر، مهین فرهادی زاد، نصرالله سجادی، مریم پورکاظمی، فریبا محمدیان و مجید کیهانی حضور داشتند.

نصرالله سجادی به عنوان خبره حوزه دانش آموزی و مهین فرهادی زاد و فریبا محمدیان برای دو خبره بانوان انتخاب شدند. در شرایطی که صالحی امیری به دنبال این بود تا مناف هاشمی انتخاب شود اما اعضای هیات اجرایی به حضور شایسته و کیهانی رای دادند.

انتخاب خبره‌ها به قدری چالشی بود که سعیدی موفق شد یک رای کسب نکند و پولادگر هم رای بسیار پایینی کسب کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت کمیته ملی المپیک انتخابات کمیته المپیک صالحی امیری آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک بازی های آسیایی انتخابات کمیته هیات اجرایی صالحی امیری فدراسیون ها برگزار شود وزارت ورزش آیین نامه خبره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۱۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اتحادیه جهانی کشتی مصلایی پور را از المپیک‌ کنار گذاشت؟

رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی به دلیل اشتباهات در جریان قضاوت در رقابت های کسب سهمیه المپیک، از سوی اتحادیه جهانی تعلیق شده است.

به گزارش ایسنا، اتحادیه جهانی کشتی، محمد مصلایی پور رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی ایران و عضو کمیسیون داوران اتحادیه جهانی را از المپیک‌ پاریس کنار گذاشت.

مصلایی پور به دلیل قضاوت اشتباه در جریان مبارزه کشتی گیران چین و قزاقستان در وزن ۶۵ کیلوگرم مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا که با اعتراض شدید قزاق ها نسبت به عملکرد مصلایی پور همراه بوده است،‌ از سوی اتحادیه جهانی کشتی تعلیق شد.

اتحادیه جهانی کشتی به دلیل اثبات اشتباهات مصلایی‌پور، ضمن‌تعلیق این داور،‌ او را از المپیک پاریس کنار گذاشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست خبری سرمربی تیم ملی والیبال ایران؛ فردا
  • چرا اتحادیه جهانی کشتی مصلایی پور را از المپیک‌ کنار گذاشت؟
  • توضیحات معتمدی درباره جلسه با ورزشکاران شانس المپیکی
  • یک ایرانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • رضوانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد/ فتاحیان مدیر اجرایی آسیا باقی ماند
  • محسن رضوانی عضو هیات رییسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • محتمل‌ترین زمان برای برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی