Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، حمیدرضا دنیادیده: پس از ماه‌ها زحمت و تلاش و همه مشکلات حادث‌ شده بر کشاورزان نظیر کمبود آب، گرانی نهاده‌ها و بالا بودن نرخ دستمزدهای کارگری، امروزه این قشر پرتلاش و زحمت‌کش در گیلان و شفت به مرحله برداشت محصول خود در اراضی شالی‌کاری رسیده‌اند. 

اغلب شالی‌ها از سطح ۱۴ هزار هکتار اراضی تحت کشت در شهرستان شفت برداشت شده اما برخی از کشاورزانی که دیر نشا بودند، همچنان در گیرودار مراقبت از دسترنج خود هستند تا بتواند محصول مورد انتظار را از زمین‌های کشاورزی خود برداشت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ملازمات اصلی در مرحله پایانی برنج‌کاری به‌ ویژه ماه آخر، آب‌دهی اراضی و این مهم برخی از کشاورزان را با توجه به سیاست‌های تأمین و توزیع آب، دچار چالش اساسی کرده که بررسی آن خالی از لطف نیست. 

پیش از آغاز فصل زراعی امسال، مطالعات پایه آب نشان می‌داد که خشک‌سالی مورد انتظار امسال طی ۴۰ تا ۶۰ سال اخیر تقریباً بی‌سابقه بوده است. 

همچنین بر اساس گزارش‌ها، میزان آب ورودی سد منجیل در روز و حجم آب نیز بسیار طی امسال کم بوده و همین موضوع عاملی شد تا استاندار گیلان دستور مدیریت بهینه آب را در گیلان صادر کند.

البته ناگفته نماند که در پیش‌بینی‌های امسال برخی‌ها عنوان می‌کردند برخی از کشاورزان نتوانند در سال زراعی کنونی به سبب کمبود آب، کشت کنند. 

در پی کاهش منابع آبی در گیلان، قرارگاه جهادی آب در استان گیلان تشکیل شد و در پی آن تمامی ظرفیت‌های اجرایی استان همگرا و متحد شدند. 

مدیر منابع آب شهرستان‌های فومن و شفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: برای شروع کار از همه ظرفیت‌های مجازی و حقیقی استفاده شد و از مرحله خزانه‌گیری با اقناع‌سازی کشاورزان عبور کردیم.

به گفته محمدصادق رجبی، در ابتدای امسال اعلام کردیم که هیچ آبی برای خزانه‌گیری نخواهیم داشت و پیشنهاد کردیم کشاورزان از منابع آب در دسترس برای خزانه‌گیری برنج استفاده و یا از ظرفیت‌های بانک نشا استفاده کنند. 

اما کمبود آب یک معضل جهانی است و امروزه همه می‌دانند که جنگ آب‌ داریم، مدیر منابع آب فومن و شفت می‌گوید: در شبکه آبیاری بر روی تمامی رودخانه‌ها و انهاری که می‌توانستند در توزیع بهینه آب کمک کنند، اصلاحاتی صورت گرفت و می‌توان گفت هر میزان آبی که در پشت سد وجود داشت، خرج شبکه آبیاری شد. 

اما چالشی که برخی کشاورزان با موضوع کم‌آبی و یا بی‌آبی با آن در دوره کنونی مواجه هستند، توجیهی دارد که مدیر منابع آب فومن و شفت آن را تشریح کرده است.

بنا بر گفته رجبی، برنج ۲۰ روز پیش از اینکه وارد مرحله درو شود، کشاورز از ورود آب به شالیزار ممانعت می‌کند و اگر کشاورزی الان نیاز به آبیاری داشته باشد باید ۲ روز آبیاری کند و ۲۰ روز از ورود آب بگذرد و سپس وارد مرحله درو شود که این محاسبات نشان می‌دهد دروی برنج در مهرماه رخ می‌دهد! 

وی بر ضرورت رعایت تقویم زراعی از سوی کشاورزان تأکید می‌کند و معتقد است: برخی از کشاورزان اکنون به مرحله برداشت، برخی‌ها چهار روز دیگر و بعضی نیز چند روز آینده برداشت می‌کنند، آیا رهاسازی آب در چنین شرایطی ممکن است؟!

به گفته مدیر منابع آب فومن و شفت، در شبکه آب فومنات، رضوانشهر در آخرین نقطه شبکه آب‌رسانی قرار دارد، کشاورزان آن مناطق محصول خود را برداشت کرده‌اند، آیا اینکه کشاورزی در شفت اعلام کند من مشکل آب زراعی دارم و هنوز آب به مزارع ما نرسیده، توجیه منطقی دارد؟! 

نکته‌ای که همگان به‌ ویژه کشاورزان باید به آن دقت کنند این‌که در حوزه مدیریت آب باید منطق باانصاف توأمان دیده شود؛ نمی‌توان حقوق دیگر کشاورزان را با رهاسازی آب، نادیده گرفت.

رجبی، مدیر منابع آب فومن و شفت معتقد است کوتاهی و اجحاف در حق کشاورز را برنمی‌تابیم و آمادگی داریم در کف مزارع حاضر و دلایل توجیهی خود را به کشاورزان اعلام کنیم و در صورت کوتاهی آب منطقه‌ای حاضریم به هر طریقی، آب را به اراضی کشاورزی برسانیم. 

همه‌ساله مسؤولان و متولیان امور کشاورزی و کشت برنج به کشاورزان تأکید مؤکد بر رعایت تقویم زراعی دارند اما همه‌ ساله شاهد عدم رعایت این مهم در برخی از نقاط استان هستیم. 

تأمین آب و توزیع آن با توجه به کمبودها، شبکه پراکنده و همچنین محدودیت‌ها در توزیع زنجیره‌های پایانی همگی عاملی هستند که کشاورزان باید خود را ملزم و هماهنگ با برنامه‌های تعریف‌شده در حوزه کشاورزی بدانند. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: بی آبی شفت کشاورزان خشکسالی فومنات برخی از کشاورزان شبکه آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان

 به گزارش خبر گزاری صداو سیمای استان لرستان؛گردهمایی کارشناسان،کشاورزان و مدیران جهاد کشاورزی لرستان در گرامیداشت روز مزرعه دانه های روغنی در روستای الماس آباد سلسله برگزار شد .
 روز مزرعه آسان ترین روش برای انتقال دانش فنی و تجربه کشاورزان پیشرو است .
امسال در شهرستان سلسله یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت کلزا اختص اص یافته که 25 درصد کل سطح زیر کشت دانه های روغنی استان است .
۶ هزار هکتار دانه روغتی در استان  کشت شده ۳ هزار و ۵۰۰ کلزا کشت شده است.میانگین برداشت کلزا در استان و کشور سه تا سه و نیم تن است. 
 کارشناسان جهاد کشاورزی لرستان یش بینی می‌کنند امسال ۸ هرار تن انواع  دانه‌های روغنی در استان برداشت شود که هزار تن بیشتر از سال گذشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول