Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@07:46:16 GMT

قول ایجاد موزه در قلعه گبری و بازارچه صنایع دستی در ری

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۲۱۷۹

قول ایجاد موزه در قلعه گبری و بازارچه صنایع دستی در ری

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر میراث فرهنگی پایان هفته گذشته به بازدید از اماکن تاریخی شهرری رفت. او در این بازدید از میراث برجا مانده در شهر باستانی ری دیدن کرد و تاکید داشت که تهران به قطب گردشگری تبدیل شود در این میان ری هویت و شناسنامه تهران است.

ضرغامی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: برخلاف افرادی که تصور می‌کنند میراث‌فرهنگی مانع توسعه است، اتفاقاً این انباشته تجربه، بهترین مقوم توسعه است و باید از آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قول ایجاد بازارچه صنایع دستی در ری

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه بازدید از اماکن متبرکه و تاریخی شهرری در سالن اجتماعات شیخ صدوق گفت: قول می‌دهم بازارچه دائمی برپا می‌کنیم تا هنرمندان فعال در شهرری بتوانند در این بازارچه محصولات خود را عرضه کنند. همچنین قصد داریم در نمایشگاه‌های دیگر فضایی برای هنرمندان صنایع دستی باز کنیم.

ضرغامی همچنین پیرو برخی صحبت‌ها درباره حریم آثار تاریخی هم گفت: بناهای تاریخی حریمی دارند و در برخی اماکن این حریم رعایت نشده است. میراث‌فرهنگی وظیفه دارد به حفظ حریم‌ها توجه کند. در جاهای دیگر کمک‌هایی پیدا کردیم که یا در حوزه ابنیه است یا در حوزه کشاورزی. در حوزه کشاورزی مشکلات حل شد و مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که هر جا زمین‌های کشاورزان در حوزه و حریم میراث‌فرهنگی قرار می‌گیرد، وزارت کشاورزی زمین دیگری در همان محدوده به آن‌ها بدهد تا بتوانند کارشان را ادامه دهند.

افتتاح پایگاه ملی ری

ضرغامی در این بازدید پایگاه ملی محوطه باستانی ری را نیز افتتاح کرد و گفت: امیدوارم با تبلیغاتی که روی این مجموعه صورت خواهد گرفت، آرام آرام جزو برنامه‌های همیشگی گردشگران قرار بگیرد.

او همچنین درباره ساخت و سازهای اطراف محوطه بی بی شهربانو گفت: برخی از خدمات مورد نیاز مردم با بعضی محدودیت‌های ما ترکیب شده و با توجه به اینکه به محیط زیست این منطقه آسیب رسانده است، باید طرح جدیدی برای کل منطقه میراث‌فرهنگی ری طراحی کنیم که حداقل جلوی آسیب بیشتر به محوطه بی‌بی شهربانو را بگیریم و در آینده امکانات جایگزین پیدا کنیم. این منطقه یک منطقه خاص است و گردشگری زیارتی و مذهبی بسیار مهمی دارد. چندین بقاع متبرکه نیز در آن وجود دارد و باید برایش یک برنامه‌ریزی ویژه داشته باشیم تا بتوانیم در درازمدت آن را سامان‌دهی کنیم.

سفر به جنوب کشور

ضرغامی از سفر به جنوب کشور و بازدید از چند کروز خبر داد و گفت: مهم‌ترین مسئله گردشگری دریایی سوخت شناورهای تفریحی و سرگرمی است که امروز مشکل آن حل شده و برای اولین بار سوخت شناورهای گردشگری به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود. امروز وزارت نفت همکاری خوبی با ما دارد و آیین‌نامه‌اش را که مربوط به ماده ۱۰۰ قانون پنج ساله ششم بود، در دولت تصویب کردیم که بندهای خوبی، از جمله سوخت یارانه‌ای دارد. بخش زیادی از گردشگری دریایی از قایق‌های تفریحی تا شناورهای بزرگ ۳۰۰ نفره الان در حال برنامه‌ریزی هستند. در آینده نزدیک به جنوب می‌روم و چند کروز که الان در اختیارمان هستند، از نزدیک بررسی می‌کنم. در تلاشیم تا برای زمان برگزاری جام جهانی در قطر بتوانیم آن‌ها را به درستی تجهیز کنیم.

امضای دو تفاهمنامه

در کنار این بازدیدها وزیر میراث فرهنگی دو تفاهمنامه نیز امضا کرد. تفاهم‌نامه ایجاد موزه بزرگ ری در قلعه گبری میان فرمانداری، شهرداری، آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران امضا شد.

تفاهم‌نامه سامان‌دهی چشمه علی، آزادسازی حریم نیز بین شهرداری منطقه ۲۰ و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران به امضا رسید.

کد خبر 5573845 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: عزت الله ضرغامی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرری شهرداری تهران شورای شهر تهران اربعین 1401 سازمان تامین اجتماعی اربعین حسینی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران شهر تهران حفاظت از محیط زیست ترافیک علیرضا زاکانی سازمان محیط زیست سازمان زندان ها مدیریت شهری قوه قضاییه میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۲۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در نخستین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: صنعت گردشگری یکی از شاخص‌های توسعه‌ای شهرستان مسافرپذیر مهاباد بوده که توسعه زیرساخت و تقویت این بخش در دستور کار قرار دارد.

وی بر حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی تاکید کرد و ادامه داد: مکان‌های باستانی در مناطق مختلف نیز باید با استفاده از تابلو و علائم صیانت شوند.

واحد جولایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد هم اظهار کرد: پارسال برای ۱۰ اثر فاخر شهرستان با هدف ثبت ملی تشکیل پرونده شده که امسال نسبت به لوح رسمی ثبت‌ملی آنها اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین پارسال ۵ کارگاه آموزشی در حوزه صنایع‌دستی با حضور اساتید برجسته برگزار شد و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت.

وی یادآورشد: بازسازی مساجد تاریخی، مرمت موزه، توسعه روستا‌های هدف گردشگری، سکوسازی اماکن تاریخی و ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری از دیگر اقدامات پارسال بود.

بابک رستم‌پور شهردار مهاباد هم در این جلسه بیان کرد: ۲۳ میلیارد ریال برای مرمت، بازسازی و حفظ اماکن تاریخی سطح شهر در بودجه امسال پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: محوطه‌سازی، حفظ بافت‌های تاریخی، کمک به اجرای طرح‌های گردشگری از دیگر برنامه‌های شهرداری در حوزه گردشگری شهرستان است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود