Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@15:45:46 GMT

ابتکار عمل در «اوپک گازی»

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۲۲۶۵

ابتکار عمل در «اوپک گازی»

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دوم اسفند سال گذشته در حالی به دعوت امیر قطر و برای شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک گازی راهی دوحه شد که سفر او از دو منظر حائز اهمیت بود.

روزنامه ایران:  اول، توسعه روابط منطقه‌ای که یکی از راهبردهای اصلی سیاست خارجی دولت است و دیگر‌، تأثیرگذاری بر هماهنگی میان 11 کشور صادر کننده گاز که با در اختیار داشتن 70 درصد ذخیره جهان اعضای این اوپک گازی هستند و در میان‌شان ایران، قطر و روسیه در زمره کشورهای با بیشترین ذخایر به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجلاسیه دو روزه دوحه در شرایطی برگزار شد که افزایش کم سابقه بهای نفت در بازارهای جهانی همزمان با تنشی که میان روسیه و کشورهای عضو پیمان ناتو پیرامون کشور اوکراین به وجود آمده، سیاستگذاری کشورهای صادرکننده گاز را با موقعیتی خاص مواجه ساخته است. روسیه در حالی در نقطه بالاگرفتن تنش با کشورهای اروپایی ایستاده که بزرگترین تأمین کننده گاز برای این کشورها است و از چند ماه پیش به رغم افزایش چهار برابری قیمت جهانی حاضر نشد چیزی فراتر از تعهدات بلندمدت به این کشورها گاز صادر کند. گفتنی است نخستین مجمع کشورهای صادرکننده گاز با ابتکار عمل سه کشور ایران، روسیه و قطر پس از رایزنی مقامات سه کشور در تهران برگزار شد و تلاش برای افزایش قیمت گاز، ایجاد هماهنگی در سیاست‌های صادراتی کشورهای عضو از جمله اهداف مهمی بود که برای آن پیش‌بینی شد و حالا این اوپک گازی فرصت لازم را برای انتفاع از وضعیت بین‌المللی شکل گرفته پیش روی کشورهای عضو گذاشته است. این در حالی است که تقسیم بازار، تعیین حجم تولید و قیمت کالا، تضعیف و از بین بردن رقابت و تسلط بر بازار یک کالای خاص از جمله ویژگی‌هایی است که مبنای یک مجمع همکاری را تعریف می‌کند و نمونه بارز آن مجمع اوپک گازی است.


گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی

رئیس جمهور در ششمین نشست اوپک گازی در حالی که ابتکاری تحت عنوان«گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا» را برای کمک به بازیابی اقتصاد جهانی در دوره عبور از پاندمی کوویدـ‌19 پیشنهاد می‌‌داد، از افزایش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و سایر کشورها و نقشی متناسب با این حجم از ذخایر، در بازار جهانی گاز خبر داد. رئیسی در حوزه صادرات گازی هم از تمایل برای معاوضه گاز یا سوآپ گازی سخن گفت و به تجربه سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان وجمهوری آذربایجان در سال گذشته اشاره کرد. تأکید رئیس جمهور بر تقویت مجمع گازی اوپک در حالی است که یکی از ثمرات روشن تقویت همکاری کشورها در این چهارچوب همکاری، به هماهنگی بیشتر کشورهای فعال در این عرصه می‌‌انجامد و از آسیب ناشی از ناهماهنگی بین این کشورها که در نهایت منجر به زیان منافع ملی آنها می‌شود، جلوگیری می‌‌کند. در این روند، بازیگران مسلمان کشورهای اوپک گازی و از جمله ایران با توجه به بهره‌مندی از ذخایر عظیم انرژی می‌توانند با قیمت‌گذاری مناسب و افزایش صادرات گاز از طریق اوپک گازی، جان تازه‌ای به اقتصاد خود ببخشند. از این رو پیوستن دیگر کشورهای اسلامی که ذخایر گازی غنی دارند، نیز می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی برای این کشورها و ایران در قدرتمندتر شدن این سازمان داشته باشد.

تلاش غرب برای تضعیف اوپک گازی

تأکید رئیس جمهور ایران در اجلاس اخیر دوحه بر افزایش همکاری کشورهای منطقه در بازار جهانی گاز زمانی دوچندان می‌‌شود که واشنگتن و اتحادیه اروپا در تضعیف قدرت و کارایی اوپک گازی جهت کمرنگ کردن فرصت‌ها برای رقیبان تلاش زیادی از خود نشان داده‌اند. چه آنکه ایالات متحده در سال‌های اخیر با برقراری ارتباط و نفوذ سیاسی بیشتر روی اعضای اوپک گازی که روابط نزدیکی با غرب دارند و تحریک آنها علیه مناسبات روسیه- ایران در این سازمان، کوشیده از شکل‌گیری یک اوپک گازی قدرتمند جلوگیری کند. حال آنکه سهم کشورهای مسلمان از مجموع ذخایر گازی جهان حدود ۶۴ درصد ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر، روسیه نیز همچون ایران علاقه‌مند است که اهرم ژئوپلیتیکی گاز را در مقابل رقبای‌غربی در مناطقی که با انرژی، کار زیادی را می‌توان پیش برد، به کار گیرد.
به این ترتیب اوپک گازی امکان مناسبی را برای همکاری‌های بیشتر در عرصه‌های مختلف استخراج، تولید، انتقال و فروش گاز طبیعی، احداث خطوط لوله بین‌مرزی و گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای اسلامی فراهم می‌کند. این سازمان همچنین زمینه‌های تجاری جدیدی را برای کشورهای مسلمان تولیدکننده، به وجود آورده و در گسترش مناسبات اقتصادی این کشورها اثرگذار است. به این ترتیب این کشورها می‌توانند به جای رقابت با یکدیگر، گزینه همکاری را برگزینند. به عنوان نمونه ایران و قطر شرکای بزرگ گازی منطقه به شمار می‌روند. چنانکه 70 درصد گاز ایران از میدان مشترک با قطر یعنی «پارس جنوبی» تأمین می‌شود که 40 درصد آن سهم ایران و مابقی در اختیار قطری‌هاست، اگرچه سال‌های پیشرفت فازهای پارس جنوبی عمدتاً در اوج تحریم‌ها بوده اما با همت پیمانکاران داخلی این فاز‌ها توسعه یافتند ولی متأسفانه فاز یازدهم این میدان که مرزی‌ترین فاز ایران با قطر است، حدود 10 سال است که توسعه مطلوب پیدا نکرده و به گفته کارشناسان، عدم النفع توسعه آن در این سال‌ها، بیش از 10 میلیارد دلار بوده است. در چنین شرایطی این احتمال که تهران و دوحه در امتداد توسعه همکاری‌های خود به توافقی برای سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه دست پیدا کنند نه تنها حضور ناگزیر کنسرسیوم‌های فرامنطقه‌ای در این میدان گازی را منتفی می‌سازد بلکه سبب خواهد شد که سود بیشتری نصیب ملت‌های دو کشور شود که در بهره‌گیری از این منابع خدادادی شراکت دارند.

قطب اقتصادی - صنعتی

تداوم این همکاری‌ها در آینده می‌تواند زمینه را برای تشکیل یک قطب اقتصادی- سیاسی منطقه‌ای با اتکا به همکاری کشورهای اسلامی و از جمله ایران فراهم کند. بویژه که موقعیت ترانزیتی ایران نیز برای نقل و انتقال گاز مزیت خوبی نسبت به سایر کشورها دارد. خاصه آنکه ایران که تحت تحریم‌‌های امریکا می‌‌کوشد از همه امکانات بالقوه خود برای مقابله با تحریم‌ها و استقامت در جبهه این جنگ اقتصادی استفاده کند از افزایش قیمت جهانی نفت و گاز بهره مضاعف خواهد برد. متزلزل شدن اهرم تحریم به واسطه مواجهه کشورهای خریدار با ضرورت تأمین منابع انرژی و در عین حال افزایش درآمدهای ارزی از محل فروش این منابع استراتژیک انرژی از جمله این بهره‌هاست.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهور همکاری ها اوپک گازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۲۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز می‌باشد، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری‌های دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضاء شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

کد خبر 6090376 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها