Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی عصمتی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با وجودخشکسالی‌های چندین ساله در استان، طبق برآوردهای صورت گرفته، عشایر از شهریور پارسال تاکنون موفق به تولید ۵ هزار و ۱۰۰ تُن شیر و فرآورده‌های لبنی، ۶۰۰ تُن کرک، مو و پشم و همچنین ۶ هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز شده‌اند.

وی خشکسالی را یکی از مهمترین معضلات در استان برشمرده و افزود: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی، از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع خراسان جنوبی، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار که ۴۰ درصد مراتع استان است در اختیار عشایر بوده که این مراتع از نوع درجه دو و سه و فقیر است که بر اثر خشکسالی ۸۰ درصد علوفه آن از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: عشایر بیشتر نیاز دام خود را از مراتع تأمین می‌کنند، ولی در سال جاری به دلیل فقر شدید مراتع و عدم رویش علوفه، دام عشایر ۱۰۰ درصد به صورت دستی تغذیه می‌شود که این موضوع هزینه‌های سنگینی بر روی دست عشایر گذاشته است.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایر استان بر اساس سرشماری جدید ثبتی مبنایی ۱۷ هزار ۲۸۷ خانوار و برابر با ۷۲ هزار و ۲۶۷ نفر است، گفت: این تعداد بیش از ۱۰ درصد جمعیت کل استان و حدود ۷ درصد عشایر کشور است.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: با پیگیری استاندار و نمایندگان استان و نگاه ویژه‌ی دولت به حوزه عشایر اعتبارات خوبی به استان تخصیص داده شد.

وی اعتبار مصوب سفر اول رئیس جمهور به حوزه عشایر استان را ۱۴۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار برای تکمیل هفت طرح بزرگ آبرسانی پایدار جامعه عشایری استان و طرح‌هایی که کار مطالعات آن به پایان رسیده بود اختصاص یافته است.

وی افزود: از این رقم ۲۶ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته است که در تجهیز ۹ حلقه چاه آب شرب، مرمت و بهسازی ۶ رشته قنات، خرید ۴ دستگاه تانکر آبرسانی و آبرسانی به محلات عشایر و تکمیل پروژه انتقال آب پایدار چاه مسافر و خواجه منجیکو هزینه شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون نزدیک به ۵۷ درصد جامعه عشایر خراسان جنوبی از آبرسانی پایدار بهره مند هستند و با تخصیص اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور این مقدار به حدود ۷۵ درصد افزایش خواهد داشت.

عصمتی پور افزود: تأمین آب شرب مورد نیاز انسان و دام عشایر یکی از پروژه‌های مستمر این اداره کل می‌باشد که متأسفانه با توجه به گذشت ۲۰ سال خشکسالی و کم بارانی عمده چشمه‌ها و چاه‌های مالداری که از منابع اصلی تأمین آب جامعه عشایری هستند خشک و کم آب شده‌اند بنابراین طی یکسال اخیر ۱۹۸ هزار و ۷۲۰ متر مکعب آب، برای ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان تأمین شده است.

مدیرکل امور عشایر استان اعطای تسهیلات بانکی بلند مدت و ارزان قیمت را یکی از راهکارهای کمکی اداره کل به عشایر برای خرید نهاده و عبور از شرایط موجود عنوان کرد و گفت: در این یک سال بیش از ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بلند مدت و ارزان قیمت بین عشایر استان توزیع شده که از این مبلغ ۳۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و مبلغ ۳ میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است.

پروژه‌های یک سال گذشته

عصمتی پور در خصوص پروژه‌ها و اقدامات عمرانی اداره کل امور عشایر از شهریور سال گذشته تا اکنون گفت: ایل راه‌های عشایری سالانه ۲ تا ۳ نوبت نیاز به مرمت و موج تراشی دارند در همین راستا طی یکسال اخیر بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ایل راه عشایری توسط ۲ دستگاه گریدر دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی مرمت و تیغ زنی شده است.

وی افزود: در همین مدت، تعداد ۲۰۶ عنوان پروژه عمرانی با اعتبار ۸۰۶ میلیارد ریال انجام شده که می‌توان به حفر و تجهیز چاه آب شرب انسان، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های اداری ستاد و سطح استان، مرمت و بهسازی قنات و چشمه و چاه مالداری و خرید تانکر آبرسانی، اجرای مخازن آب، لوله گذاری و انتقال آب، تهیه و نصب تلمبه بادی آبکش، تهیه و نصب پکیج خورشیدی و آبرسانی سیار، مرمت و موج تراشی ایل راه‌های عشایری و چندین طرح زیر بنایی دیگر اشاره کرد.

مدیرکل امور عشایر استان افزود: پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان و پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس به طول ۸۰ کیلومتر شبکه‌های انتقال و توزیع آب نیز از دیگر اقدامات ارزنده اداره کل امور عشایر استان است.

وی توزیع نهاده‌های دامی را یکی دیگر از خدمات اداره کل امور عشایر در این شرایط خشکی مراتع عنوان کرد و افزود: از شهریور سال گذشته تا کنون مقدار ۲۹ هزار و۶۱۱ تن نهاده دامی بین عشایر استان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه گذشته تقریباً دو برابر شده است.

وی توزیع مقدار ۸ هزار و ۲۵۲ تن آرد در بین عشایر استان، و بیمه هزار و ۶۷۳ خانوار عشایر، و ارائه ۶۶۲ هزار لیتر نفت و ۲۰ هزار و ۷۰۶ سیلندر گاز مایع در بین عشایر استان را از دیگر خدمات دولت در یک سال گذشته عنوان کرد.

کد خبر 5573983

منبع: مهر

کلیدواژه: بیرجند هفته دولت بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا اربعین حسینی گرگان خطبه های نماز جمعه آمار کرونا دولت سیزدهم اربعین 1401 افتتاح طرح عمرانی اجلاس پیرغلامان حسینی قزوین اردبیل بین عشایر استان کل امور عشایر خراسان جنوبی سال گذشته اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است

ایسنا/اردبیل مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

حسن محمدی ادیب ۷ اردیبهشت در دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان گفت: جشنواره کوچ عشایر که یازدهمین دوره آن برای دومین سال متوالی به صورت بین‌المللی برگزار شد نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: علاوه بر عشایر غیور استان اردبیل که به صورت گسترده در این جشنواره حضور دارند، اقوام عشایری استان‌های مختلف کشور و میهمانان خارجی نیز در این جشنواره حاضر هستند و ما با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سطح استان به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایری این جشنواره را برگزار کردیم.

وی بیان کرد: گردشگری عشایری، صنایع‌دستی این جامعه و حمایت از آن‌ها اولویت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل است که در همین راستا اقدامات متفاوتی انجام داده‌ایم.

محمدی ادیب ادامه داد: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌ایم و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از میراث گران‌بهای عشایر استان پاسداری کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل خاطرنشان کرد: همچنین لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل تحت عنوان «تومان کوینک» و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است