Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@20:33:14 GMT

آشنایی با پروفیل صنعتی و نبشی صنعتی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۳۰۶۲

آشنایی با پروفیل صنعتی و نبشی صنعتی

سازه فلزی نبشی، دو ضلع عمود برهم دارد که سبب می‌شود برای حوزه ساخت‌وساز مفید باشد. اصطلاح نبشی را از واژه نبش به معنای پیچ و کنج گرفته‌اند. شکل هندسی نبشی‌ها دقیقا بیانگر یک پیچ یا کنج است. کاربردهای مختلفی برای نبشی‌های فلزی در نظر گرفته شده است که باتوجه‌ به طرح مهندس ساختمان، باید به‌صورت شاخه یا لقمه به‌کار برده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حوزه صنعت نیز کاربردهای فراوانی برای نبشی‌های ساختمانی وجود دارد.

آشنایی با نبشی و انواع آن

نبشی‌ها انواع مختلفی دارند که این تنوع ممکن است هنگام خرید شما را سردرگم کند. همچنین این تنوع باعث تنوع و متفاوت بودن قیمت خرید روز نبشی صنعتی هم می‌شود. بنابراین در وهله اول باید بدانید که نبشی‌ها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند و هر یک کاربردهای خاص خود را دارند.

ممکن است غیر از تفاوت در روش‌های تولید، تفاوت در سایز بال‌ها نیز وجه تمایز نبشی‌های ساختمانی باشد. در ادامه بحث قصد داریم انواع نبشی‌های ساختمان را به شما معرفی کرده و خواص و کاربردهای آن‌ها را ذکر نماییم.

نبشی بال مساوی

واضح است که نبشی‌های بال مساوی به فراخور نامشان از دو بال با اندازه برابر برخوردار بوده و به شکل عمود بر هم ساخته شده‌اند. شکل هندسی این نبشی، شبیه به v یا L انگلیسی است. تصور کنید که سایز نبشی بال مساوی شما ۵×۵۰×۵۰ باشد، دراین‌صورت دو پارامتر ۵۰ و ۵۰ سایز دو بال نبشی را نشان می‌دهند و عدد ۵ نیز بیانگر ضخامت نبشی خواهد بود. برای مثال اگر کلمه L100 را بر روی نبشی مشاهده کردید، باید بدانید که به معنی سایز صد میلی‌متری و اندازه برابر بال‌های نبشی است که در هنگام خرید می‌توانید آن را ببینید.

نبشی بال نامساوی

نبشی‌های بال نامساوی نیز دو بال دارند اما سایز آن‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ به این‌صورت که یکی از بال‌ها از دیگری بزرگ‌تر ساخته شده است. شکل ظاهری این نبشی به L زبان لاتین شباهت دارد. چنانچه سایز نبشی مذکور 120×80×10 باشد، عدد ۱۲۰ بیانگر سایز بال بزرگتر است و عدد ۸۰ اندازه بال کوچک‌تر را بیان می‌کند. نبشی‌هایی که طبق این استاندارد تولید می‌شوند نبشی‌های st37، st52 و st44 هستند.

همان‌گونه که گفته شد نبشی‌های ساختمانی علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، در امر روش‌های ساخت نیز با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت در روش ساخت این دو نبشی، سبب تفاوت در کاربردها و خواص مکانیکی آن‌ها شده است. در ادامه به ذکر تفاوت‌های میان این دو نبشی فولادی می‌پردازیم.

نبشی پرسی

ورق‌های فلزی، فلز مادر برای ساخت نبشی‌های پرسی هستند. برای ساخت نبشی‌های پرسی از دستگاه رول فرمینگ استفاده می‌کنند تا ورق‌های فولادی برش خورده شده را به یکدیگر متصل کنند. سرعت کاری این دستگاه بسیار بالا است و همین امر موجب می‌شود تا بتواند در مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی نبشی پرسی تولید کند. این مورد در حالی رخ می‌دهد که برای ساخت نبشی فابریک از کوره مواد مذاب استفاده می‌کنند تا شمش‌ها را در آن وارد کرده و با عبور از قفسه‌های حرارتی خاص، مقطع آن‌ها کاهش پیدا کند و در نهایت به یک نبشی فابریک تبدیل گردد. علاوه‌بر نبشی فابریک و پرسی، نبشی‌های دیگری نیز در بازار آهن‌آلات عرضه می‌شوند که هریک به فراخور خواص مکانیکی‌شان، کاربردهای متنوعی دارند.

نبشی فابریک

فلز مادر نبشی‌های فابریک، شمش، است و همان‌گونه که گفتیم برای تولید نبشی فابریک، از رول فرمینگ استفاده نمی‌شود؛ چرا که هر نبشی فابریک بعد از خروج از خط تولید، یک محصول مستقل محسوب می‌شود و نیاز به پرداخت‌کاری‌های ثانویه ندارد. با وجود مطالب گفته شده می‌توان گفت که اصلی‌ترین تفاوت میان دو نبشی پرسی و فابریک، به تفاوت در روش ساخت آن‌ها مربوط خواهد شد.

آشنایی با پروفیل صنعتی و کاربرد آن

تا اینجای کار، قدم اول برای آشنایی با پروفیل صنعتی و نبشی صنعتی را برداشتیم و با نبشی‌ها آشنا شدیم و اما پروفیل‌های صنعتی!

پروفیل‌های صنعتی از مصالح ساختمانی رایج و شناخته‌شده‌ای هستند که انواع مختلفی دارند و با روش‌های گوناگونی تولید می‌شوند. مهم‌ترین کاربرد پروفیل‌ها در زمینه ساخت درب‌وپنجره است؛ اما در صنایع خودروسازی نیز می‌توان کاربرد آن‌ها را به‌خوبی دید. غیر از حوزه خودروسازی و ساخت درب‌وپنجره، کاربردهای دیگری نیز برای پروفیل‌های صنعتی تعریف شده که در ادامه به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت. تنوع در کاربرد که باعث می‌شود صنایع مختلف به دنبال خرید این مقطع فولادی باشند، باعث می‌شود که قیمت لحظه‌ای پروفیل صنعتی اهمیت دوچندانی پیدا کند.

1. لوله‌ها یکی از انواع پروفیل‌های صنعتی هستند که برای انتقال سیالاتی مانند نفت، آب، گاز و یا انتقال فاضلاب‌ها کاربرد دارند.

2. برای ساخت سقف خانه‌ها یا کاور کردن آن‌ها می‌توان از پروفیل z استفاده کرد.

3. در حوزه خودروسازی، پروفیل‌های قوطی مستطیلی یا مربع کاربردهای فراوانی دارند.

4. پروفیل‌های قوطی مستطیل یا مربعی که سطح مقطع بزرگ‌تری دارند برای ساخت ستون ساختمان‌ها و اسکله‌های فلزی به کار می‌روند.

5. در زمینه ساخت چارچوب‌های آهنی، نبشی‌کشی ساختمانی و ساخت قالب‌های فلزی از پروفیل‌های ناودانی‌شکل و نبشی استفاده می‌شود.

6. مهندسان برای ساخت نرده‌های خیابانی و پیاده روها نیز از پروفیل‌های صنعتی، استفاده می‌کنند.

در آخر:

نبشی‌های ساختمانی و پروفیل‌های صنعتی از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند که کاربردهای متعددی دارند و با روش‌های مختلفی ساخته می‌شوند. به دلیل اهمیت این محصولات فولادی، برای خرید آن‌ها باید به مراجع معتبری مراجعه کرد تا بتوان در کنار قیمت مناسب، محصولاتی با کیفیت و با اصالت خریداری کرد.

کد خبر 1666638

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نبشی های ساختمانی پروفیل های صنعتی پروفیل صنعتی برای ساخت پروفیل ها نبشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۳۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

از مهمترین خواص گل سرخ، آرام بخشی، ایجاد فرح و جلوگیری از افسردگی است. تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و درمان بی خوابی هم از دیگر فواید این گیاه است.

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • پنجره دوجداره upvc چی بخرم؟ معرفی بهترین برند پنجره دوجداره upvc
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی