Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@17:17:55 GMT

مذاکرات علی باقری در نگاه غربی‌ها

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۳۵۶۴

مذاکرات علی باقری در نگاه غربی‌ها

ناگفته‌ها در خصوص مذاکرات بسیار است. ناگفته‌هایی که باید منتظر ماند تا گذشت زمان پرده از مقابل آن بیندازد و به‌صورت مستندتر بیان کند که تفاوت مذاکرات کنونی و سابق چه بوده و مذاکره‌کنندگان دولت سیزدهم کدام جراحی را در متنی پر ایراد و پرانتقاد انجام دادند.

روزنامه ایران: با وجود این خبرهایی که هر بار از منابع مختلف (بخصوص شخصیت‌ها و منابع غیرایرانی) فاش می‌شود می‌تواند عمق تحولات رخ داده را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان نمونه تحولات میدانی و جدا شدن چند عضو مهم از تیم امریکایی رابرت مالی خود گویای نکات قابل تأملی است. استعفای چند تن از اعضای تیم مذاکره کننده امریکایی از جمله «ریچارد نفیو» معمار تحریم‌ها علیه کشورمان و همچنین «دان شاپیرو» سفیر اسبق امریکا در رژیم صهیونیستی که پس از هفت ماه از پیوستن او به تیم امریکا انجام شد و از او با عنوان «نجواگر اسرائیل» یاد می‌شد پیام‌های قبال تأملی برای گفتن دارد.

جنگ روی کلمات

مذاکرات میدان جنگ است و اگر کسی آن را با میدان بزم و لبخند و مماشات‌های پی درپی اشتباه بگیرد یقیناً نمی‌تواند منافع ملی کشور را تأمین کند. همین باعث شده تا مذاکره‌کنندگان کشور در ماه‌های اخیر و به دلیل تجربه متن پراشکال برجام بر سر رسیدن به متنی دقیق مبارزه کنند. اتفاقی که اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از آن این‌گونه یاد می‌کند: «همکاران ایرانی برای منافع ملی ایران همچون شیر می‌جنگند و واقعاً همین‌طور است. آنها برای هر ویرگول و کلمه‌ای می‌جنگند و موفق بوده‌اند. من باید این را بگویم که دکتر باقری و تیمش دیپلمات‌های بسیار کارآمدی هستند.» البته این جنگیدن صدای بسیاری را در طرف غایب مذاکرات بیرون آورده است.
همه این موارد در کنار خاطرات غربی‌ها از شیوه مذاکرات خود با تیم قبلی مذاکره کنندگان ایرانی معنایی بهتر پیدا می‌کند. به عنوان نمونه وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره کننده امریکا در مذاکرات برجام در خصوص چگونگی اقناع تیم ایرانی و اعتراض به یکی از بندهای برجام ، داستان گریه کردن خود و تغییر موضع تیم ظریف را روایت می‌کند. وی گفته بود: «عراقچی و روانچی مبهوت شده بودند. آنها برای اولین بار طی یک ماه، ساکت شده بودند. چیزی در صداقت ناامیدی من باعث عبور از مانع شده بود. بعد از یک لحظه طولانی سکوت، عراقچی اعتراض خود را پس گرفت. این ارزیابی اشکبار به حرکت اصلی مکعب روبیک تبدیل شد.»

توافقی وحشتناک برای امریکا

در خصوص مذاکرات دولت سیزدهم سناتور تد کروز نیز مسائل جالبی را مطرح کرده است. او که می‌گوید دولت بایدن به دلیل اینکه کنگره را «عمداً» در مورد جزئیات توافق هسته‌ای احتمالی با ایران در جریان نگذاشته است، اعلام کرده: «دلیل اینکه دولت بایدن نمی‌خواهد همه از جزئیات مطلع شوند، متأسفانه توافقی است که آنها در حال مذاکره هستند که یک توافق وحشتناک برای امریکا است.»
این سناتور مطرح امریکایی برای اولین بار روایتی از مذاکرات وین را فاش کرد که به عنوان یک رسوایی از آن برای امریکا یاد شد. برخلاف آنچه رسانه‌های فارسی زبان بیگانه به ایران نسبت داده بودند و روسیه را نماینده ایران در مذاکرات با امریکایی‌ها معرفی می‌کردند تد کروز خبر داد: «جو بایدن از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواسته است که از طرف ما مذاکره کند و روسیه هم‌اکنون در وین در حال مذاکره با ایران است. وی با عصبانیت از مذاکره روسیه به نمایندگی از امریکا افزود: «روسیه دشمن ما و ایران دشمن ما است و تنها چیزی که می‌توانند روی آن توافق کنند سیاست‌هایی است که امنیت امریکا را به خطر می‌اندازد.»

تحقیر امریکا و راه ندادن به اتاق مذاکرات

کروز همچنین گفته است: «این توافق یک اشتباه فاجعه بار است و به همین دلیل است که دولت بایدن بسیار ناامید است تا جزئیات آن را از اعضای منتخب کنگره پنهان کند.» پیشتر از این نیز «جیم ریش» که بالاترین مقام جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی سنا به شمار می‌رود با عصبانیت گفته بود: «ایران در مذاکرات وین امریکا را تحقیر کرده و به اتاق مذاکرات با ۱+۴ راه نداده است. ما مجبور بودیم از سوراخ دیوار (سوراخ کلید) میز مذاکرات را دنبال کنیم». او در ادامه با تمسخر پرسیده بود: «آیا هیچ یک از شما قراردادی را امضا می‌کند یا وارد مذاکره‌ای می‌شود که در زمان مذاکره اجازه ورود شما را به اتاق ندهند؟»

آبنبات در ازای غنی‌سازی 20درصد

فروپاشی تیم مذاکره کننده امریکایی و همچنین ترس و نگرانی از توافق احتمالی درحالی است که آنها در مذاکرات سابق با دولت گذشته ایران کمتر دچار تشویش بودند. شاید علت آن را بتوان در صحبت‌های ردوبدل شده در مذاکرات سابق جست وجو کرد. علی واعظ، مسئول پروژه ایران در گروه امریکایی بحران، در روزهای ابتدایی شروع مذاکرات وین در دولت سیزدهم در یک گفت‌و‌گوی کلاب‌هاوسی بخشی از پیشنهاد امریکا به عراقچی برای توافق را اعلام کرده است.  او خبر داده است امریکا در این توافق به دنبال تعطیلی غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در ازای آزادسازی ۱ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران بوده است! افشا شدن این پیشنهاد ناچیز و عجیب درحالی بوده که ایران فقط برای رفع تحریم پای میز مذاکرات حاضر شده است اما امریکا درصدد است تا با پیشنهادات حداقلی ایران را به عقب‌نشینی‌های حداکثری وادار کند.

دست پر ایران در وین

واعظ همچنین تصریح می‌کند که در دور جدید گفت‌و‌گوها، ایران از لحاظ فنی با دست پر به مذاکرات آمده و متنی با جزئیات فراوان برای رفع تحریم به طرف مقابل ارائه کرده است.
البته نوع بیان علی واعظ و نحوه روایت او به شکلی است که در نهایت ایران را متهم به عدم انعطاف کرده و سعی در تکمیل پازل مقصرنمایی ایران دارد که البته با وجود سوابق و نوع نگاه او و همکارانش در گروه بحران مسأله عجیبی نیست؛ چرا که گروه بین‌المللی بحران همان گروهی است که تیم مذاکره‌کننده دولت سابق روابط گسترده‌ای با آن داشته است. آنچه اهمیت دارد آن است که تجربه برجام باعث شده تا دولت سیزدهم به دور از هیاهوی سیاسی صورت گرفته توافق بدخواهان و مخالفان تنها با در نظر داشتن منافع کشور و مردم مذاکرات را پیش ببرد. تأکید به خطوط قرمز مذاکرات نیز در همین چهارچوب قابل ارزیابی است. تیم جدید مذاکره کننده توجه دارد که امضای توافقی بدون تضمین، بدون رفع مؤثر تحریم و بدون حل شدن مسائل مربوط به پادمان می‌تواند بار دیگر زمینه را برای خدعه و نیرنگ غرب فراهم آورد. این مسأله با توجه به عمر برجام و اختلافات بالا در بین هیأت حاکمه امریکا اهمیتی مضاعف می‌یابد. هرچند باید به این نکته نیز توجه داشت که خروج غرب گرایان از مدیریت اجرایی مذاکرات خود باعث شده است تا در صورت بدعهدی مجدد این کشور، دولت قوی کنونی به اقدام فوری و متقابل دست زده و بسرعت تبعات اقدام آنها را نشان دهد. این مسأله در کنار حفظ برخی دستاوردهای جدید هسته‌ای در صورت احیای برجام به تضمینی ذاتی و معتبر برای توافق تبدیل خواهد شد.

رد مذاکرات آتی منطقه‌ای

مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران در یک گفت‌و‌گو اطلاعات جدیدی از روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در دو دوره به ریاست عباس عراقچی و علی باقری ارائه کرده است که می‌تواند نشان دهد از دیدگاه امریکایی‌ها تفاوت عمده‌ای در تیم مذاکره کننده کنونی نسبت به قبل رخ داده است. علی واعظ در خصوص پیشنهاد واشنگتن برای خروج سپاه از لیست FTO گفته است: در ابتدای ماه مارس، امریکا پیشنهادی خصوصی مبنی بر هدف قرار ندادن مقامات سابق و فعلی این کشور در ازای خروج سپاه از FTO را به ایران ارائه داد. وی در تشریح تفاوت این طرح امریکا با پیشنهاد سابق این کشور افزود: این پیشنهاد متفاوت از چیزی بود که در زمان عراقچی روی میز بود و خروج سپاه از لیست FTO را در ازای گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای بعد از احیای برجام در دستور کار داشت.
هرچند پیشنهاد امریکا نیز توسط تهران پذیرفته نشده است اما این سخنان بخوبی نشان می‌دهند که برخلاف ادعاهای رسانه‌ای صورت گرفته، امریکایی‌ها نه تنها خروج سپاه از FTO را نپذیرفته‌اند که حتی درصدد بوده تا با تمسک به آن زمینه برای برجام‌های بعدی را هم فراهم آورند.

گرفتن امتیازات بیشتر

واعظ همچنین درباره افزایش امتیازات ایران در دور جدید مذاکرات نیز گفت: اروپایی‌ها می‌گویند تیم جدید به علت سرسختی در مذاکرات توانست امتیازات بیشتری در حوزه رفع تحریم و راستی‌آزمایی به‌دست بیاورد. مدیر پروژه ایران در گروه بحران همچنین گفت در توافقی که الان مذاکره شده امریکا بسیاری از امتیازات را پیشاپیش به ایران خواهد داد.

تفاوت راهبردی دو رئیس جمهور

تفاوت‌های وسیع در مذاکرات دو دولت باعث شده تا فارن افرز نیز در مقاله‌ای به آن بپردازد. این نشریه امریکایی در بخشی از مقاله خود در خصوص مذاکرات وین، سرفصلی با عنوان «مقاومت رئیسی» بازکرده و به تفاوت دولت کنونی ایران با دولت روحانی پرداخته است. این نشریه امریکایی به تلاش‌های حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان برای نوشتن قراردادهای متعدد با اروپایی‌ها می‌پردازد. تلاش‌هایی برای تشویق غربی‌ها به سرمایه گذاری در ایران و حضور آنها در کشورمان که البته ناکام ماند و نتوانست منافع مورد نظر را داشته باشد. از همین رو فارن افرز می‌گوید: «اختلافات بین روحانی و رئیس جمهور فعلی ایران، ابراهیم رئیسی، چشمگیر است. سیاست خارجی رئیسی بر بهبود روابط با همسایگان ایران، روسیه و چین متمرکز شده است، نه ایالات متحده و اروپا.» در ادامه این یادداشت با تحلیل کنش سیاسی دولت سیزدهم آمده است: «رئیسی احتمالاً مفهوم «اقتصاد مقاومتی» [آیت‌الله] خامنه‌ای را پیگیری می‌کند و منابع به‌دست‌آمده از کاهش تحریم‌ها را برای تقویت ظرفیت ایران برای مقاومت در برابر شوک‌های تحریمی آینده، نه برای وابستگی به اقتصاد جهانی به کار می‌گیرد.»
فارن افرز همچنین به تلاش‌های بی‌حاصل دولت بایدن برای برجام‌های دو سه نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اگرچه دولت بایدن در ابتدا قصد داشت از احیای توافق به‌عنوان بستری برای مذاکرات آتی با ایران استفاده کند، اما این چشم‌انداز، مبهم به نظر می‌رسد. مقامات امریکایی و اروپایی احتمالاً استدلال خواهند کرد که اگر ایران خواهان یک توافق پایدارتر است، باید برای آن مذاکره کند اما تهران نتیجه معکوس خواهد داد.»


ناگفته پیداست که این دیدگاه بیگانگان نسبت به ایران در زمان دولت سیزدهم ناشی از دیپلماسی هوشمند تهران، تغییر ریل اساسی در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی اقتصادی و تحول در نوع نگاه به حکمرانی بوده است. اتفاقاتی که باعث شده دولت ایران سرنوشت جامعه و سیاست ورزی خود را از مسائل خارجی و مرتبط با تصمیم دشمنان ایران جدا نماید. خنثی‌سازی تحریم‌ها از همین رو در دستور کار دولت قرار گرفته است و باعث شده ایران با برجام یا بدون آن مسیر خود در توجه به همسایگان و قدرت‌های شرقی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های داخلی قرار دهد. همین امر بوده است که وضعیت اقتصادی کنونی را از برجام جدا کرده و به مسائلی راهبردی و با اهمیت سوق داده است. استقبال کشورهای مختلف جهان و افزایش تجارت ایران با کشورهای آسیایی نمود واقعی برون داد این راهبرد بوده است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تیم مذاکره کننده خروج سپاه مذاکرات وین دولت سیزدهم دولت بایدن رئیس جمهور باعث شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۳۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی که برای شرکت در پنجاهمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشور‌هایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشور‌های عضو به خصوص کشور‌های هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری
  • اسرائیل در گرداب
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه
  • موگویی: وزارت خارجه هنوز اسناد پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است/ باقری‌کنی: ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت می‌خواهد
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران