Web Analytics Made Easy - Statcounter

حکیم در خصوص اوضاع سیاسی عراق اظهار داشت: اتهام زنی و شانه خالی کردن از مسئولیت و تنش نامحدود همگی به ضرر شهروندان است و نتیجه‌ای جز افزایش نارضایتی مردم از همه طرف‌ها ندارد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، «سید عمارحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان» که هر ساله به مناسبت اول صفر مصادف با ورود اسرای کربلا به شام برگزار می‌شود، گفت: یکی از مناسبت‌های بزرگ و لحظه‌های چشمگیر روز اول صفر است که خاندان پیامبر اکرم (ص) در حالت اسیری به شام وارد شدند، جنایتی بزرگ در حق زنان و کودکان و مجروحان و بیماران و اسیران که با اسارت و خشونت و شکنجه و آزار همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رأس قافله اسیران حسینی حضرت زینب کبری(س) در مقابل ظلم و استبداد ایستادند، باید از ایشان برای پایان دادن به همه انواع خشونت و به خصوص خشونت علیه زنان و نابودی این پدیده شوم الهام بگیریم و تلاش کنیم.

حکیم در ادامه به اوضاع سیاسی عراق پرداخت و اظهار داشت: پیچیده شدن صحنه سیاسی کشور و بر هم خوردن موازنه قوا در پی انتخابات و نزاع رسانه‌ای پیش‌آمده همگی بحران‌هایی است که توان و زمان بسیاری از کشور را هدر داد و همچنان شهروندان منتظر حل مسئله و پایان یافتن بن‌بست سیاسی در کشور هستند، بن‌بستی که با تعطیل کردن نهادهای حکومت به منافع مردم آسیب می‌زند.

وی تصریح کرد: اتهام زنی و شانه خالی کردن از مسئولیت و تنش نامحدود همگی به ضرر شهروندان است و نتیجه‌ای جز افزایش نارضایتی مردم از همه طرف‌ها ندارد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه همه باید به این درک برسیم که پیش گرفتن سیاست لج‌بازی نمی‌تواند جانشین گفت‌وگو شود، ادامه داد: ما با گزینه‌های متعدد مواجه نیستیم بلکه یک گزینه بیشتر نداریم و آن هم پیشرفت و پشت سر گذاشتن چالش‌ها با فداکاری و آگاهی مضاعف است و باید همواره به یاد داشته باشیم که عراق بزرگ‌تر از همه ماست و چادری است که همگان در آن جای دارند و نمی‌توان میهن را به یک قومیت یا مذهب یا گروه تقلیل داد.

حکیم با بیان اینکه استفاده از همه توان‌های اجتماعی و سیاسی و بهره برداری از آنها و کشاندن آنها به مسیری واحد بهترین راه حل وضعیت کنونی ماست، عنوان کرد: همه طیف‌ها و گروه‌ها باید در این شرایط حساس و خطیر حضور داشته باشند و نقش اثرگذار به عهده بگیرند، البته حضور همگان به معنای مشارکت همگان در دولت و در عرصه اجرایی بر اساس سهمیه‌بندی و توافق به معنای منفی کلمه نیست.

وی مجددا بر عدم مشارکت جریان حکمت در کابینه تاکید کرد و آن را نه از باب فرار از مسئولیت بلکه به منظور فراهم کردن عرصه برای نخست‌وزیر آینده برای انتخاب آزادانه تیمی منسجم و موفق دانست.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همگان خواست که منافع عالی ملی را بر هر امر دیگری اولویت دهند و با همکاری و گفت‌وگوی سازنده در پی حل مسائل برآیند و اتهام‌زنی و رفتارهای هیجانی را کنار بگذارند.

حکیم همچنین بر بازنگری در بسیاری از مواد قانون اساسی که کاستی و غیر عملی بودن آنها ثابت شده و همچنین بر ضرورت ایجاد پیمان‌های ملی فرامذهبی و فراقومیتی و پشت سر گذاشتن سهمیه‌بندی سیاسی و رفتن به سمت الگوی اکثریت حاکم و اقلیت اپوزیسیون اثرگذار تأکید کرد.

وی بار دیگر به بیان گام‌های چهارگانه برای خروج از بحران شامل اقدامات منطقی، گفت‌وگو و تفاهم، زمان‌بندی مناسب و اعتماد متقابل پرداخت و گفت: روند تصحیح و تغییر در نظام دموکراتیک مبتنی بر گفت‌وگوهای سازنده و پذیرش نظرات دیگران است و با تلاش برای تحمیل اراده و اتهام‌زنی و بستن مسیرهای گفت‌وگو نمی‌توان موجب تحولات سیاسی و اجتماعی سازنده و ایمن در کشور شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه اکنون به جای تصفیه حساب و حذف دیگران باید به دنبال مشارکت و همکاری و آرام کردن فضا بود، عنوان کرد: بی اعتمادی و مشکوک بودن به طرف مقابل و منحصر دیدن حق تغییر به خود و نادیده گرفتن دیگران موانع جدی در برابر هرگونه تحول سازنده در کشور است.

انتهای پیام/ 

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اجتماعی و سیاسی دولت زنان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۳۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی خدابخشی- طی روزهای اخیر موضوع حجاب وعفاف به عنوان یک موضوع مهم فرهنگی یکبار دیگر با اجرای «طرح نور» از سوی فراجا و با نزدیک شدن به نهایی شدن لایحه حجاب در مجلس شورای اسلامی محور توجه قشر گسترده ای از مردم جامعه قرار گرفته است.

طرحی که به دلیل نبود برنامه ریزی مدون و انجام وظیفه از سوی دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در حوزه عفاف و حجاب پس از حدود 20 ماه کش و قوس فراوان در بین ارکان مختلف تصمیم گیر فرهنگی کلان جامعه یکبار دیگر با تغییر نام از سوی نیروی انتظامی به مرحله اجرا گذاشته شده تا این نیرو به تنهایی در این میدان خطیر بار سنگین بر زمین مانده دیگر نهادها را به دوش بکشید، شاید که در قبل آن اوضاع آشفته نوع پوشش در جامعه سامانی یابد.

طی ماه های گذشته موضوع حجاب و نمایش نسخه جدیدی از آن که سنخیتی با جامعه اسلامی ایرانی ندارد ابعادی فراتر از حوزه فرهنگ به خود گرفته تا شیطنت رسانه ای آن را به نماد و رویکردی سیاسی امنیتی برای رویا رویی با نظام اسلامی مبدل سازد. یقینا شرایط ایجاد شده در مقوله حجاب در این روزهای جامعه زائیده یک رویداد و یا مولفه ای تک بعدی نیست بلکه باید آن را معلولی از مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست که با چاشنی فتنه انگیزی به صورت گسترده جامعه را به سه بخش  درگیر، همسو و ضد تبدیل کرده است. 

بر این اساس و باتوجه به قرار دادن پازل های شکل گیری این رویداد فرهنگی و اجتماعی که ردپای برنامه ریزانی غربی در آن به راحتی مشهود است باید کشف حجاب را جز در مواردی معدود که ناشی از کم دانشی و عدم برخورداری از تحلیل درست است، آن را شعاری بصری بر علیه نظام حاکمه دانست. برهمین اساس رویا رویی با آن نیاز به دست فرمانی جدید دارد، دست فرمانی که بتواند این حرام شرعی و حرام سیاسی که به چالش مهم ماه های گذشته کشور مبدل شده است را مدیریت و سلامت بصری را به جامعه ارائه کند.

حال سوال اینجاست آیا با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه باید چشم بر مقوله عفاف و حجاب بست؟ آیا می توان به بهانه حفظ وحدت و انسجام اجتماعی، انسجام دینی را نا دیده گرفت؟ پاسخ به این سوال را می توان در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی یافت به گونه ای که ایشان حجاب را مولفه سوم مورد نیاز جامعه امروز بعد از موضوعات اقتصادی و منطقه ای دانسته اند. بر این اساس حجاب را باید نقطه مرکزی حکمرانی فرهنگی و نمادی از فرهنگ دیرینه مردم ایران زمین در نظام و ساختاری دینی در طول تاریخ دانست که بن مایه آن شکل دهنده ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت بهتر چشم پوششی بر این واقعیت یعنی رسیدن به نقطه پایان حکمرانی فرهنگی در ایران.

یعنی همان چیز که دشمن طی سال ها برای آن برنامه ریزی کرده و رویای شیرین آن را برای خود تصویر کرده است. رویایی که می توان آن را با اطلاع رسانی صحیح و استفاده نو آورانه از ابزارهای رسانه ای و با افزایش سطح آگاهی مردم از این فرایند به سراب تبدیل کرد. 

عبور از این میدان پر مخاطره نیاز به نقشه عملیاتی دارد. متاسفانه در فرایند روایت میدان آنچنان که باید و شاید نتوانسته ایم میدان داری کنیم و عملا میدان در این بخش به شهروند خبرنگاران ضد امنیتی واگذار شده که سازنده خوراک خبری برای رسانه های معاند هستند. کسانی که به صورت عمده نقش موثری در مخالف سازی مردم با مقاله حجاب دارند اما کمتر دیده می شوند. حال باید در این میدان فرهنگی به بحث رسانه توجه ویژه ای شود تا حجاب به عنوان یک حکم شرعی در جامعه باز تعریف و مردم  بر لزوم رعایت حدود آن آگاهی یابند. تحقق این مهم میسر نخواهد بود جز افزایش سواد رسانه ای مردم و استفاده درست دستگاه های تبلیغاتی از رسانه. این یعنی استفاده از ابزار فرهنگی برای یک رویداد یا تهاجمی فرهنگی.

یقینا موضوع حجاب در کشور ما کلاف سر در گم و غیر قابل حل نیست و هم زمان با یافتن سر رشته آن می توان امید به باز کردن گره آن داشت. گره ای که می شود آن را با دست باز کرد و نه با دندان. یقینا میدان مبارزه فرهنگی نیازمند نقشه عملیات فرهنگی است و در آن ترازوی رویکردهای ایجابی می بایست بر رویکردهای سلبی سنگینی کند چیزی که امروز برعکس شده و همین عامل باعث شکل گیری تقابلی جدید با حجاب خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • اطلاعیه قطعی گاز در برخی از مناطق برخوار و کاشان
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه