Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@04:34:58 GMT

قزوین استانی پیشگام در جهت کاهش واردات به کشور

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۴۲۳۱

قزوین استانی پیشگام در جهت کاهش واردات به کشور

ایسنا/قزوین معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: قزوین طی سال‌های اخیر نشان داده که استانی پیشگام در جهت رفع نیازهای کشور است و به‌جرئت می‌توان گفت ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه دانش و فناوری دارد. به‌عنوان‌مثال تولید سخت‌ترین نوع کاتالیست‌های پالایشگاهی با دانش بومی در کشور توسط این استان رقم خورده است و در رفع نیاز کشور به خارج بسیار مؤثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سورنا ستاری روز شنبه پنجم شهریور ۱۴۰۱ در آیین رونمایی از پنج محصول جدید و نوآورانه توسط یک واحد تولید کاتالیست در زمینه تولید مواد اولیه موردنیاز صنایع شوینده، کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی لیاء استان قزوین، اظهار کرد: تولید این نوع کاتالیست‌ها از نوع سخت‌ترین کاتالیست تولیدی است.

وی بابیان اینکه، راه‌اندازی این واحد به‌عنوان یک واحد تولیدی داخلی پرکاربرد در اقتصاد کشور همچنین عدم وابستگی به خارج امری مهم و باارزش است، افزود: غبطه می‌خورم به اینکه کارآفرینان با راه‌اندازی واحدهای تولیدی برای جوانان اشتغال‌زایی می‌کنند و دولتی‌ها سعادت این حس را ندارند که چراغ خانه دیگران را روشن کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، بیان کرد: امیدواریم این شرکت در سال‌های آتی نیز به‌اندازه امروز نوآور، پرانرژی و پرتوان باشد.

دولت قدردان شرکت‌های دانش‌بنیانی باشد

در ادامه این برنامه، سیروس وطن‌خواه، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز گفت: بر اساس سیاست‌های موجود و همچنین با توجه به شرایط کشور در سال ۹۱ مقرر شد، کشور به توان تولید کاتالیست‌ها برسد و به دنبال یک واحد تولیدی بودیم که توان مدیریت آن بالا باشد.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: شناسایی و مدیریت لازم در این خصوص صورت گرفت و درنهایت این شرکت برای تولید این محصول انتخاب شد که خوشبختانه توانست از این کار سربلند شود و به تولید محصول هدف‌گذاری شده برسد.

این مسئول عنوان کرد: این شرکت واقعاً دانش‌بنیان بوده و بادانش بومی برای رفع نیازهای داخل تلاش کرده است. دولت باید قدردان زحمات چنین شرکت‌های دانش‌بنیانی باشد.

مؤثر واقع‌شدن کاتالیست‌ها در رفع نیاز صنایع

داود عابدی عاملی، مدیرعامل این شرکت تولیدی نیز در ادامه اظهار کرد: طی سال‌هایی که مأمور به تولیدشده‌ام، برای رفع نیازهای کشور تلاش کردم و سعی کرده‌ام با راه‌اندازی واحدهای تولیدی متعدد در مسیر اشتغال‌زایی و ایجاد رونق اقتصادی گامی مثمرالثمر بردارم.

وی با اشاره به توضیح بیشتر در خصوص محصولات شرکت، گفت: کاتالیست‌های غیر همگن در رشد صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی بسیار اهمیت دارند و کاتالیست‌های همگن، امکان فرآیندهای سریع‌تر شیمیایی را به وجود می‌آورند و می‌توانند در رفع نیازهای بسیاری از صنایع مؤثر باشند.

عابدی عاملی در پایان بابیان اینکه، مواد پایه کاتالیست‌ها شامل زئولیت و آلومینا و همچنین برخی پایه‌های آلی است، افزود: کاتالیست‌های پایه زئولیتی و آلومینایی عمدتاً در صنایع پالایشگاهی و محیط زیستی مصرف دارند و کاتالیست‌های با پایه آلی در صنایع پلیمری مصرف دارند و میزان رشد هرکدام از این صنایع، میزان نیاز به مواد پایه برای تولیدکنندگان کاتالیست را مشخص می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی قزوين واردات سورنا ستاری رفع نیازهای کاتالیست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان

محمدتقی اکبری مدیرعامل و مؤسس یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح فعالیت و کارکردهای این شرکت اظهار کرد:‌ تولید و فروش مواد شیمیایی، طراحی و ساخت تجهیزات در صنایع شیمیایی ازجمله فعالیت این شرکت بوده است، سال ۱۳۹۳ گواهینامه دانش‌بنیان در زمینه ساخت تجهیزات نوین آزمایشگاهی از معاونت فناوری ریاست جمهوری را کسب کرده و سال ۱۳۹۵موفق به راه‌اندازی خط تولید اسانس‌های طبیعی با استفاده از برج تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان شدیم.

وی افزود:‌ طراحی و ساخت برج تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان از دیگر فعالیت‌های این شرکت است. برج‌های تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان (scc) به‌طور پیوسته کار می‌کنند و قادرند ترکیبات فرار را از جریان سوسپانسیون جداسازی کنند. افت فشار پایین، مصرف انرژی کم، بازدهی استخراج بالا، زمان ماند کوتاه، سرعت جداسازی بسیار بالا، جداسازی در دمای پایین، تجزیه شیمیایی پایین، مدیریت عطر و طعم، قابلیت حمل خوراک حاوی ذرات جامد، به‌کارگیری در صنایع فراوری میوه، آبمیوه، چای، قهوه، چاشنی و جایگزینی با برج‌های تقطیر رایج از مزایای این دستگاه است.

اکبری ادامه داد:‌ ساخت این‌گونه از برج‌ها در انحصار شرکت‌های ایتالیایی بود که برای نخستین‌بار طراحی و ساخت آن در ایران توسط این شرکت بومی‌سازی شد. لیمونن ازجمله ترکیبات پرمصرف و وارداتی در صنایع آرایشی و بهداشتی است که در سال ۱۴۰۰ خط تولید لیمونن را برای نخستین‌بار با ظرفیت روزانه ۱۰۰ کیلوگرم در این شرکت راه‌اندازی و تجاری‌سازی کردیم.

مدیرعامل و مؤسس شرکت «بهین اسانس آویژه» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت:‌ عصاره‌گیری از گیاه خار مریم با سامانه استخراج جامد-مایع پویای سریع Rapid Solid-Liquid Dynamic Extraction (RSLDE) و تولید سیلیمارین برای مصرف در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی از برنامه‌های آینده این شرکت است.

وی مطرح کرد:‌ دانش مواد شیمایی گیاهی که امروزه با عنوان فیتوشیمی به شدت در حال گسترش است به‌طور روزافزون در صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی به کار گرفته شده، بسیاری از دارو‌های پیشرفته درمان کبد مانند سیلیمارین و ضد سرطان مانند تاکسول از منابع طبیعی استخراج می‌شوند در همین راستا این شرکت توانسته با تولید محصولات گیاهی بخشی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بینان با بیان اینکه مهم‌ترین مانع در تجاری‌سازی سرمایه ثابت و هزینه‌های تحقیق و توسعه است، عنوان کرد:‌ شرکت از تسهیلات مالی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، حمایت‌های غیرمالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، تسهیلات صندوق پژوهش و نوآوری استان اصفهان، تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت ریاست جمهوری استفاده کرده است.

اکبری بیان کرد:‌ برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها نیازمند همکاری و تعامل مراکز رشد و شهرک‌های صنعتی، واگذاری بازاریابی به افراد متخصص و تنوع‌بخشی به روش‌های تأمین سرمایه مانند مشارکت عام دانشجویان و خانواده‌ آنان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان 
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است