Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@00:30:40 GMT

تأمین مواد اولیه از مهمترین مشکلات سفالگران لالجینی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۴۲۳۹

تأمین مواد اولیه از مهمترین مشکلات سفالگران لالجینی

ایسنا/همدان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهر لالجین گفت: تأمین مواد اولیه یکی از مهمترین مشکلات سفالگران لالجینی است که با توجه تورم مواد اولیه لازم با قیمت گران به دست آنها می رسد.

محمدرضا قادری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه به علت گرانی هر روزه مواد اولیه و مشکلات تأمین مواد اولیه سفالگران لالجینی به ناچار تولیدات خود را باید گران کنند و گرانی تولیدات سفالگران بازار فروش آنها را  کساد و با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در شهر لالجین به عنوان شهر بدون بیکار ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ واحد کارگاهی و خانگی سفالگری دارای فعالیت بوده که به تناسب فصول سال اشتغال مناسبی را برای لالجینی‌ها ایجاد کرده است.

قادری خاطرنشان کرد: در فصول بهار و تابستان به واسطه کشاورزی بودن منطقه اشتغال شهروندان لالجین به حرفه سفالگری به نسبت پاییز و زمستان کمتر بوده و میزان اشتغال سفالگری منطقه دارای تغّیر است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تعداد کارگاه‌های خانگی و کارگاهی سفالگری لالجین افزایش داشته‌اند، تصریح کرد: در بحث تولیدات به علت تحریم و مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات تاحدودی میزان اشتغال کارگاه‌ها کمتر شده است.

قادری یادآور شد: تولیدات سفال شهر لالجین علاوه بر داخل کشور به سایر کشورهای خارجی مختلف از جمله هلند صادر می‌شود و بیشترین تولیدات صادرات سفال لالجین به کشور عراق اختصاص دارد.

وی بیان کرد: ثبت جهانی لالجین به عنوان شهر سفال ایران در سال ۹۵ از نقش مؤثری در اشتغال پایدار منطقه و جذب گردشگر دوچندان و شناساندن هر بیشتر هنر سفال این‌ شهر به جهانیان برخوردار بوده و رسانه‌ها و تبلیغات صداوسیما در این امر نقش ارزنده‌ای داشته اند.

قادری اضافه کرد: لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به‌ شمار می‌رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شود و بخش اعظمی از جمعیت شهر لالجین به پیشه سفالگری، سرامیک‌کاری و شغل های وابسته همچون نقاشی سفالینه‌ها، بسته‌بندی و خرید و فروش محصولات سفالین اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، شهر لالجین از نظر اقتصادی به عنوان شهر شماره یک استان بوده و در این بخش بیکاری معنا ندارد و با توجه به پتانسیل‌های موجود آن همه دارای شغل هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها سفال لالجین کارگاه تولیدی اشتغال سفالگري ثبت جهانی مواد اولیه شهر لالجین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، جلیل دارا در حاشیه برگزاری اکسپو ۲۰۲۴ و در بازدید از غرفه این استان، گفت: در استان همدان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای فعال کردن ۶ زنجیره فرعی و دو زنجیره اصلی کشمش و سفال وجود دارد که به دلیل کیفیت و اقبالی که در بازار جهانی دارند تقویت کننده مبادلات تجاری و صادراتی کشور هستند.

او افزود: خوشبختانه بر اساس گزارشات استان همدان رشد کالا‌هایی از این استان که در طبقه‌بندی زنجیره ارزش قرار دارند رو‌به بالا است که امیدواریم با سیاست‌گذاری وزارت کشور در سال جدید و شعار سال که مزین به جهش تولید و مشارکت مردم است شاهد حضور مردم در افزایش تولیدات و صادرات بیشتر باشیم.

رئیس مرکز مطالعات وزارت کشور، تاکید کرد: به طور قطع برکات خوبی از جهت اشتغال، تولید و درآمدزایی از مسیر مبادلات تجاری متمرکز بر محصولات دارای زنجیره ارزش این استان که شامل کشمش، سفال، چرم، گیاهان دارویی، مبل‌و‌منبت، سنگ‌های قیمتی و پوشاک است برای این استان رقم می‌خورد.

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور
  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال