Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی مدیرکل دیوان محاسبات استان مرکزی گفت: دیوان به ترک فعل مدیران در حوزه قانون هوای پاک، ورود کرده و ترک فعل ها و تصمیمات نادرستی که در این رابطه اتخاذ شده احصا شده و مواردی نیز به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است.

دکتر حمید جولایی پنجم شهریورماه ۱۴۰۱ در نشست مطبوعاتی در خصوص اهداف و وظایف دیوان محاسبات اظهار کرد: دیوان در واقع به عنوان دستگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی عمل می کند و در جهت کمک به ارتقای شفافیت و برقراری انضباط مالی و بهبود عملکرد، اطمینان از پاسخگویی و صیانت از بیت المال و بکارگیری فناوری های جدید ایفای نقش می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دیوان به عنوان یک سازمان کلیدی بر عملکرد دولت نظارت دارد، گفت: دیوان نظارت می کند که بودجه به صورت اثربخش در مسیر تحقق اهداف برنامه هزینه شود و هدف اعمال نظارت و پاسداری از بیت المال با کنترل فعالیت های مالی وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی را دنبال می کند، همچنین وظیفه بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها در ارتباط با سیاست های مالی تعیین شده در بودجه مصوب و تهیه و تدوین گزارش تفریغ بودجه همراه با ارائه نظرات دیوان به مجلس شورای اسلامی را دنبال می کند.

جولایی تصریح کرد: دیوان برای انجام وظایف ذاتی می تواند در تمام امور مالی تحقیق و تفحص داشته باشد و تمامی مقامات جمهوری اسلامی، قوای سه گانه و ... که از بودجه عمومی بهره مند می شوند موظف به پاسخگویی مستقیم به دیوان هستند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت دیوان یک نظارت عالیه و فراقوه ای است، افزود: کنترل و نظارت بر نظام مالی کشور مهمترین و اساسی ترین وظیفه مجلس است که از بخش عمده ای از این نظارت از طریق دیوان اعمال می شود و در واقع دیوان اختیارات خاص و منحصر به فردی دارد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان مرکزی با اشاره به تغییر و تحول ساختاری و محتوایی منبعث از سیاست های رییس دیوان محاسبات کشور، گفت: در حوزه تفریغ بودجه تغییرات اساسی رخ داد به طوری که تفریغ باید تا پایان دی ماه انجام می گرفت که در اقدامی بی سابقه و جهادی، تفریغ بودجه تا پایان تیرماه انجام شد و در واقع این اقدام نقطه عطفی برای فعالیت دیوان محاسبات به شمار می رود.

وی با بیان اینکه ۱۹ گزارش تحلیلی موضوعی به پیوست تفریغ بودجه در خصوص رابطه مالی وزارت نفت و دولت، مالیات حقوق گمرکی، فروش اسناد خزانه، ارز ترجیحی، چالش ها و مشکلات اساسی مردم و ... ارائه شد و پیوستی نیز در حوزه آب، برق، تسهیلات بانکی، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و آسیب شناسی ساختار بودجه کل کشور به مجلس ارائه شد.

جولایی با تاکید بر اینکه وظایف دیوان به خوبی در جامعه تبیین نشده و بر همین اساس، رویکرد ریاست دیوان محاسبات، رسانه ای کردن و معرفی دیوان است و بر همین اساس تعاملات رسانه ای توسعه یافته است، بیان کرد: دیوان اخیرا اقداماتی را دنبال کرده است که شامل افتتاح مرکز نوآوری و خلاقیت دیوان، گسترش شبکه نظارت مردمی با راه اندازی سامانه ۱۹۸ با هدف توسعه نظارت مردمی، تشکیل مجمع معاونین اداری و مالی دستگاه ها با محوریت دیوان و هوشمندسازی و نظارت بر خط رسیدگی هاست.

وی اظهار کرد: به پیشنهاد دیوان محاسبات، کارگروه حسابرسی، فناوری و اطلاعات در سازمان بین المللی اکوسای(سازمان دیوان محاسبات کشورهای عضو اکو) تصویب و تشکیل شد، همچنین با رای اعضای سازمان متشکل از ۱۱ کشور، دکتر بذرپاش رییس دیوان محاسبات ایران به عنوان رییس دوره ای اکوسای انتخاب شد و در واقع این اتفاق نشان از نقش آفرینی و اثرگذاری ایران در مجامع بین المللی دارد.

جولایی در خصوص برش استانی تفریغ بودجه ۱۴۰۰، بیان کرد: در این برش ۲۷۶ جزء، بند و تبصره وجود داشت که ۱۵۴ جزء، بند و تبصره دارای عملکرد، ۱۰۰ جزء، بند و تبصره فاقد عملکرد بود و ۲۲ تبصره به شکل متمرکز انجام شد، بسیاری از موضوعات در تکالیف احصا شده، رعایت نشده بود، ۱۶۰ یافته حسابرسی در حوزه فنی احصا شد که مبتنی بر عدم رعایت قانون و مقررات است و در مرحله مستندسازی قرار دارد.

وی با اشاره به رویکردهای دیوان محاسبات، گفت: رویکرد اصلی، اولویت دادن به اصل پیشگیری به جای مچ گیری است که در واقع بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات موجود در مقابله با تخلفات اداری به شمار می رود و با نظارت مستمر بر بودجه و نظارت شفاف و اثربخش، کاهش تخلفات اداری و نظارت جامع تر دیوان بر منابع بودجه عمومی رقم می خورد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان مرکزی با اشاره به اجتماعی سازی نظارت دیوان محاسبات افزود: با استفاده از سرمایه اجتماعی و ظرفیت نخبگان در حوزه های مختلف، شورای اندیشه ورز صیانت از  بیت المال تشکیل و جلسات هر دو ماه یکبار برگزار می شود، همچنین شورا به موضوع حسابرسی زیست محیطی پروژه تالاب میقان اراک، پروژه ۸۱۰۰ واحدی در اراک و پروژه اقدام نهضت ملی مسکن در دیگر شهرها ورود کرده و در حال بررسی موضوعات است.

وی اضافه کرد: دیوان به ترک فعل مدیران در حوزه قانون هوای پاک با توجه به حساسیت و ضرورتی که حاکم بر استان است، ورود کرده و ترک فعل ها و تصمیمات نادرستی که در این رابطه اتخاذ شده احصا شده و مواردی نیز به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است. در واقع دیوان باید اصلاح رویه ها را دنبال کند، برخط شدن نظارت دیوان، هوشمند سازی و الکترونیکی شدن و راه اندازی سامانه ثنا کمک کرده است که در مسیر کاهش تخلفات حرکت شود.

جولایی یکی از ثمرات حسابرسی ضمنی را کاهش فاصله رخدادهای مالی دانست که رویه اصلاح گونه در عملکرد مدیران را رقم می زند و افزود: شورای هماهنگی دستگاه های نظارتی باعث ممانعت از سوءجریان های مالی شده است.

وی با بیان اینکه دیوان، پایش های فناوری و نظارت های مردم پایه نسبت به پروژه های طولانی شده یا رها شده را انجام داده و در قالب پروژه های نیمه تمام گزارش هایی تهیه کرده است، گفت: دیوان در حال حاضر حسابرسی عملکردی را دنبال می کند. امسال محاسبه قیمت تمام شده در حوزه راه و شهرسازی و محاسبه بهای تمام شده در شرکت گاز و گزارش جامع حسابرسی از شرکت ها دنبال و گزارش حسابرسی از پل سنجان انجام شد که همین امر باعث شد که امروز شاهد تسریع در روند احداث پروژه باشیم.

جولایی با تاکید بر اینکه نقاط ضعف تمام پروژه ها، حسابرسی می شود و این نقاط ضعف در قالب گزارش به بالاترین مقام مسئول ارائه می شود و اگر اقدام اصلاحی و پاسخ اقناعی ارجاع شد که مشکلی نیست در غیر این صورت ابزارهای حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در کشور برای سال مالی ۱۴۰۰، با پایش های فناورانه و نظارت مردم پایه، ۳۶۹ مدیر اجرایی حکم توبیخ دریافت کردند، حکم جبران به ضرر و زیان وارده به بیت المال برای ۴۱۵ مسئول و مدیر اجرایی صادر شد، ۱۱ مدیر و مسئول حکم انفصال از خدمت به صورت دائم دریافت کردند و ۶۷ نفر نیز انفصال موقت شدند.

وی با بیان اینکه شاخص های سلامت اداری در استان مرکزی نسبت به دیگر استان ها مطلوب است، گفت: در حوزه شرکت شهرک ها نیز برگشت اراضی مربوط به شرکت ذوب آهن امیرکبیر انجام شد چراکه واحد تولیدی راه اندازی نشده بود و کارشناسان حوزه حسابرسی ورود کردند تا اراضی به متقاضیان جدید واگذار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی دیوان محاسبات استان مرکزی آلودگی هوا دیوان محاسبات استان مرکزی تفریغ بودجه دستگاه ها بیت المال انجام شد ترک فعل احصا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور

دیوان محاسبات کشور برخی از موارد پیشنهادی این‌ نهاد نظارتی برای اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی را منتشر کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دیوان محاسبات کشور برخی از موارد پیشنهادی این‌ نهاد نظارتی برای اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی را منتشر کرد که به شرح ذیل است:
لزوم شفاف سازی در منابع و مصارف، قابلیت نظارت و منطقی کردن هزینه های دولت، اجرای حسابداری بهای تمام شده و اجرای نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد, پوشش کامل احکام پیشنهادی در قوانین بودجه سنواتی  و ساماندهی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای نیمه تمام ملی بخشی از این پیشنهادات است.

همچنین کاهش ناترازی بودجه با استفاده از ابزارهای اجرای بودجه نظیر استقرار کامل حساب واحد خزانه ، استفاده کامل از ساز و کار پرداخت مستقیم به ذینفع نهایی(اجرای ماده 65قانون محاسبات عمومی)در خصوص کلیه مصارف دولت، فراهم شدن امکان استفاده از سیستم فاکتورینگ در تامین منابع پروژه های عمرانی برای استقراض مسئولانه با نظارت عملیاتی، عدم انتقال کامل وجوه مصرف نشده عمرانی به سالهای آتی  و همچنین تفکیک بودجه جاری و ارزی، ارایه گزارش عملکرد بودجه تعهدی در مقایسه با بودجه نقدی از دیگر موارد پیشنهادی دیوان محاسبات کشور برای اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی است.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور
  • رصد بانک‌ اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی لرستان
  • بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی با جدیت ادامه می‌یابد
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • پیشنهادات مهم «دیوان محاسبات» برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس داده است
  • دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است